Trilling in onderstel Lexus NX300H president.

Comasso

Nieuw hier
12 feb 2026
5
3
3
Beste forumleden,

Sinds februari 2024 rijd ik een Lexus NX300h President. Inmiddels staat er 168.000 km op de teller. Helaas ervaar ik eigenlijk al sinds aflevering problemen met het onderstel en het rijgedrag.

Bij levering bleek de auto niet correct uitgelijnd. De auto trok naar rechts en ik kon geen “0-punt” in het stuur vinden, waardoor ik continu moest corrigeren. Dit is destijds opgelost door opnieuw uit te lijnen. Toch bleef het rijgedrag vreemd aanvoelen.

Het grootste probleem is een hinderlijke trilling/hobbel die begint rond de 50 km/u. Deze doet zich vooral voor wanneer de auto tussen de 1.500 en 2.000 toeren draait en ik in dat bereik accelereer – typisch dus bij filerijden. Tijdens zo’n lichte acceleratie voel ik een diepe hobbel/trilling die echt vanuit de auto zelf lijkt te komen, niet zozeer vanuit de motor. Ik voel het vooral in mijn stoel, nauwelijks in het stuur.

De werkplaatschef suggereerde dat het mogelijk aan de banden lag. Bij aflevering zaten er 7 jaar oude Bridgestones onder, dus die heb ik onlangs vervangen door vier nieuwe Pirelli all-season banden. Helaas heeft dit totaal geen verschil gemaakt.

Daarnaast ervaar ik bij constante snelweg-snelheid een erg hard en stug onderstel. De auto hobbelt duidelijk over het wegdek. Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht van een Lexus. Onze Fiat 500 rijdt op de snelweg comfortabeler, en dat zegt eigenlijk genoeg. Dit stugge, onrustige rijgedrag is vrijwel altijd aanwezig en ik stoor me er dagelijks aan. Ik rijd 120 km per dag snelweg en comfortabel is het absoluut niet.

Ik heb nog garantie en de auto gaat binnenkort naar de dealer. Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd op advies van de dealer: verschillende bandenspanningen, injectiereiniger, Euro 98 tanken – maar zonder resultaat.

Heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen met een NX300h? Of tips waar ik specifiek naar moet laten kijken (ophanging, aandrijflijn, hybride systeem, motorsteunen, etc.)?

Eerlijk gezegd: als dit niet opgelost kan worden, dan ga ik niet verder met deze auto. Comfort was juist een belangrijke reden om voor Lexus te kiezen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,
Jasper

Laatst bewerkt:
Welkom! Ik meen dat bij 80 km/h je auto ook ergens tussen de 1500-2000 toeren maakt. Uit je verhaal merk ik op dat je dan geen trillingen opmerkt.

Had je bij de proefrit niet afwijkingen opgemerkt? Ook hier maak ik op uit je verhaal dat de problemen pas na de aflevering zich voordoen.

Ik denk niet aan een motor probleem, ook niet aan banden. Waar ik aan denk is misschien schade aan onderstel na de aankoop? Ik heb het eenmalig meegemaakt dat een auto bij aflevering een kapotte velg had en raar stuurde. Er bleek forse schade aan het onderstel te zijn. Dat kwam naar boven bij inspectie. Ik mag hopen dat men naar afwijkingen heeft gekeken aan het onderstel?

Idd, dit rijgedrag hoort niet bij een Lexus.

Wat mij te binnen schiet:
  • Onbalans in (1 van) de velgen
  • Kromme remschijf
  • Een minder fris c.q. uitgelubberd rubber ergens in de ophanging: draagarm, subframe of ergens daar.

Idd, dit rijgedrag hoort niet bij een Lexus.

Wat mij te binnen schiet:
  • Onbalans in (1 van) de velgen
  • Kromme remschijf
  • Een minder fris c.q. uitgelubberd rubber ergens in de ophanging: draagarm, subframe of ergens daar.
Wat mij bevreemd is dat het niet opgemerkt bij de proefrit en onderstel dat stug aanvoelt. Dat is niet normaal. Maar ja dat het rijgedrag niet normaal is zijn we het over eens.😅

Tja, lastig te zeggen hoe het tijdens de proefrit precies was. Na lang sparen had ik eindelijk mijn droomauto in de juiste uitvoering gevonden bij een Lexus-dealer, inclusief één jaar garantie. Misschien had ik toch een iets te roze bril op en heb ik toen niet scherp genoeg op dit specifieke punt gelet.

De situatie is als volgt: tussen de 50 en 80 km/u, tijdens rustige acceleratie tot ongeveer 2.000 toeren, is de ‘hik’ het duidelijkst aanwezig. Vooral bij filerijden merk ik het goed. Zet ik de cruise control op 65 km/u, dan is de hik/trilling bij constante snelheid zelfs het sterkst. Het voelt alsof de trilling ergens diep uit de auto komt, niet oppervlakkig of licht.

Wat ik vreemd vind: naarmate ik harder ga rijden, wordt het minder. Rond de 100 km/u op cruise control voel ik af en toe nog een klein hikje, alsof de auto minimaal inhoudt, maar het is dan veel subtieler.

De trilling en het hobbelen van het onderstel zijn eigenlijk continu aanwezig en beginnen al vanaf 40 à 50 km/u. Daarom twijfel ik of het een onbalans in een wiel of velg is; mijn gevoel zegt dat een onbalans juist erger zou moeten worden bij hogere snelheden. Het voelt eerder alsof ik met 5 bar bandenspanning rijd: vrijwel niets van het wegdek wordt gefilterd en alles lijkt direct aan de cabine te worden doorgegeven.

Een kromme remschijf lijkt me vooralsnog niet aan de orde. Ook stevig remmen van 100 naar 20 km/u gaat zonder enige trilling.

Ik blijf het een lastig verhaal vinden, maar misschien herkent iemand dit gedrag

Dank! Ik zal het de dealer meegeven. Voor mijn gevoel zou dat alleen niet het stugge onderstel verklaren..

Allereerst: ik wil even zeggen dat ik de reacties en betrokkenheid echt top vind. Dank daarvoor! Fijn om zo mee te kunnen sparren.

Nu we toch zo actief bezig zijn, heb ik nog een andere klacht waar ik benieuwd naar ben of iemand dit herkent.

Een paar keer per week werkt mijn achteruitrijcamera niet. Wanneer ik de auto in R zet, blijft het scherm zwart. De parkeersensoren functioneren dan wél gewoon normaal.
Wat ik al heb geprobeerd:
Schakelen tussen P, N en D en daarna weer terug naar R → geen verschil
Het systeem reageert verder normaal, alleen het camerabeeld blijft zwart
Pas wanneer ik de auto volledig uitzet en opnieuw start, werkt de camera weer.

De dealer heeft hier eerder naar gekeken maar kon niets vinden. Toch begint het inmiddels behoorlijk irritant te worden, zeker omdat het regelmatig voorkomt.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt bij een NX300h?

Voor de liefhebbers wat foto's van de NX ! :)

IMG-20250126-WA0003.jpg

Bijlagen

• IMG-20250126-WA0000.jpg
    IMG-20250126-WA0000.jpg
    195,2 KB · Weergaven: 4
  • IMG-20250126-WA0001.jpg
    IMG-20250126-WA0001.jpg
    176,7 KB · Weergaven: 4