Uitlijn-problematiek, advies, suggesties

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
Waar moet je dan eigenlijk zijn voor een goede uitlijn-service? Die van mij mag ook wel eens nagekeken worden als ik de slijtage van de zomerbanden aan de voorkant zag... Binnenkant kaal en buitenkant nog goed.

Het zwabberige gevoel op de snelweg herken ik absoluut niet trouwens, maar ik heb wel een IS200 Sport, die zijn iets stugger. Voor mij is het nog altijd de beste auto die ik ooit gereden heb. Zelfs m'n vader gaf vorige week nog een complimentje over hoe fijn die auto reed en ook hoe stil die was van binnen.

Mankementjes heeft elke auto en ja, je kunt ook net pech hebben met een exemplaar dat juist veel mankementjes tegelijk heeft. Bij de auto van mijn vriendin (nu is dat wel een Fiat Seicento, maar goed) kwamen ook alle slijtagedelen in ??n jaar bij elkaar (voordemper, radiator, remblokken + schijven, einddemper, voorbanden (en nog thermostaat en koppakking, maar dat zijn niet normale slijtagedelen)), dat is net pech hebben, vaak wordt zoiets over een langere tijd verspreid, maar je kunt net pech hebben.

Modedit GPS-10; topic geslitst vanaf hier: viewtopic.php?f=38&t=1280&p=65922#p65922
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Uitlijn-problematiek, advies, suggesties

Waar moet je dan eigenlijk zijn voor een goede uitlijn-service? Die van mij mag ook wel eens nagekeken worden als ik de slijtage van de zomerbanden aan de voorkant zag... Binnenkant kaal en buitenkant nog goed.
Die slijtage hoeft niet perse buiten het 'boekje' te vallen. Wielvlucht (of camber) is veelal meer agressief afgesteld bij 'sportwagens'. Ik meen dat bij de IS ook voor een dergelijke setup is gekozen, maar het kan uiteraard geen kwaad dit een keer na te laten kijken. Hier nog wat info en comments: http://www.wheels-inmotion.co.uk/forum/ ... topic=3062 en deze: http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/ ... opic=80464

Waar vindt je goede uitlijn-service... Ik denk dat je de meeste ogen gooit als je een tuningspecialist benadert met specifieke kennis en ervaring op gebied van o.a. verlagingssetups en wellicht ook merkervaring, etc. Er is ook nog verschil in de apparatuur die men zoal gebruikt ervoor.

Tijdens contactname met zo'n bedrijf kun je al vaak inschatten hoe men e.e.a. benadert. Als genoemd, veelal kun je ook gezamenlijk een testritje maken voor- en na werkzaamheden.

Punt is misschien wel of zo'n bedrijfje in de buurt zit....
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Uitlijn-problematiek, advies, suggesties

Hoi metalfreak, weet niet waar je woont. Hier in het zuiden weet ik wel een paar goeie adressen en in de regio Utrecht zit Zuidam in Driebruggen en garage Vroege in Woerden. Pak anders gewoon de gouden gids en zoek specifiek op uitlijnservice en niet iemand die alleen maar banden,velgen en accus verkoopt en een nonchalante knaap aan de uitlijnbank heeft staan. Ik bof hier enorm met Cond? Maasmechelen. Daar lopen prima vaklui die v??r het uitlijnen al je wielophangingscomponenten even checken. Zij weten dat uitlijnen weinig zin heeft als te veel speling op stuurhuis,stuurkogels,wiellagers,fusees of draagarmbussen zit. Over draagarmbussen gesproken; de lexii van 12 jaar en ouder en/of kilometrages van 200000km en meer komen nu mogelijk in de fase waar die bussen hun beste tijd wel hebben gehad( hoe goed zijn ze af fabriek). Je komt er dan heus nog wel mee door de APK, maar als de auto minder precies aanvoelt en je het idee hebt dat je in een winkelwagentje zit waarvan alle 4 de wielen meesturen, is de kans groot dat het de draagarmbussen zijn. Kan ook zijn dat de wagen wegduikt bij fors aanremmen. Dat doet zich echter ook voor bij defekte stabistanghevel of te groot verschil in casterwaarde. Mijn IS 200 heeft pas 64000km maar de 300 zit op 185000, dus we wachten even af. Ik ga alvast eens informeren of Superflex die spullen heeft of bereid is ze te maken.
Doe al meer dan 15 jaar zaken met deze firma en hun spullen zijn top; de standaardbussen zijn doorgaans gevulcaniseerde bussen met een binnen en/of buitenring. Die vulcanisatie en/of de rubber geeft na verloop van tijd de geest.De kwaliteit bij eerste montage varieert enorm. Bij mijn Volvo 745 waren ze na 500000 km nog ok.
Bij de V70 heb ik de voorste op 280000km minstens 4 keer vernieuwd.
Wellicht kunnnen onze sponsors ons tips aan de hand doen van goede uitlijnspecialisten bij hun in de buurt? Verzorgt MAICOS ook de uitlijningen? Ze verkopen immers ook velgen/banden. A.S. zit in Zaandam en Showoff in Dongen; zo is de spreiding mogelijk alweer wat groter. En ik ben er van overtuigd dat in heel Nederland verspreid forumleden zitten die hun Lexusvrienden een goed adres aan de hand kunnen doen. Daar is nou net zo'n Forum voor!
Dus kom op met die tips.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Uitlijn-problematiek, advies, suggesties

P.S.
Dit item mogelijk overhevelen naar onderstellen of er een special topic van maken. Het onderwerp piepen, kraken, vibreren en slechte wegligging leeft kennelijk.
Ik kan wel regelen dat er een bijeenkomst voor forumleden wordt gehouden om uitleg en demonstratie te geven.
Kan het ook zelf doen, maar moet dan op zaterdagmiddag bij Conde terecht voor demo. Mijn uitlijn en uitweegapparatuur kan ik nog niet opstellen, want spuitcabine is net afgebroken en er moet nog een nieuwe vloer in etc etc. Ik kan trouwens ook wel wat regelen op,het vlak van motormagaement/diagnose/(chip) tunig, want mijn neef heeft een tuning-garage in Maastricht met nieuwe rollenbank etc.
Het aanbod ligt er. Ik hoor wel wat. Groeten, RedBaron
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Uitlijn-problematiek, advies, suggesties

even offtopic maar is je uitlijning wel goed gedaan? Als de uitlijning niet klopt dat gaat ie ook slingeren. Je bandenspanning kan het niet zijn omdat je zegt dat ze al op 2.3 bar zijn...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
redbaron zei:
Hoi metalfreak, weet niet waar je woont. Hier in het zuiden weet ik wel een paar goeie adressen en in de regio Utrecht zit Zuidam in Driebruggen en garage Vroege in Woerden.

Ik woon in het zuiden, in de buurt van Roermond ;)
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Heb even op die link gekeken en zal die gegevens eens omrekenen en vergelijken. Lijkt mij overigens geen revolutionaire aanpak. Ze hebben over veranderende camberwaardes in relatie met remmen en insturen.
Dat effect heet bumpsteer en kan inderdaad tot bovenmatige slijtage aan de banden leiden en de neiging tot onderstuur of overstuur beinvloeden. Bumpsteer wil zeggen, dat als je een bocht naar rechts neemt het linkerwiel
zwaarder belast wordt en inveert. Bij dat inveren is het optimaal als je spoor gelijk blijft. Ik ga je nu niet vermoeien met Ackerman principe etc, maar als linkerwiel bij inveren de neiging heeft verder naar binnen te sturen noem je dat bump steer toe-in cq. bump oversteer. Je linkerwiel stuurt meer naar rechts dan je rechterwiel en de auto wil uitbreken met zijn kont en de band kan te warm worden aan de buitenkant. Nog meer als je sowieso met weinig negatief camber rijdt. Bij bump-understeer zal dat wiel juist minder rechtsaf-dus rechtuit- willen sturen terwijl jij je stuur naar rechts beweegt. De auto wil dan rechtdoor in de bocht en die band zal juist aan de binnenkant te warm worden. Dit wordt juist weer verergerd als je te veel negatief camber rijdt.
Dan wordt nog aangestipt dat de casterwaarde niet beinvloed kan worden. Op die 4, 5 of 6 graden is vind ik niet eens zo vreselijk belangrijk. het is wel zo dat hoe groter de positieve caster, hoe groter de rechtuitstabiliteit.
Maar ook hoe zwaarder de auto instuurt. Veel belangrijker is dat de waardes links/rechts gelijk zijn. Want te veel verschil leidt tot wegduiken bij remmen en je voelt ook dat de auto de ene kant op lichter instuurt dan de andere kant. In combinatie met slechte camberwaardes kan dat tot avontuurlijk bochtengedrag leiden.
De discussie op het Engelse forum is volgens mij aleen interessant voor de supersportieve rijders.
Als je de fabrieksafstelling CORRECT hanteert en je draagarmbussen,shox,veren etc zijn in fatsoenlijke conditie zul
je een goed sturende en stabiele Lexus hebben. De Lexus en Toyota ingenieurs waren echt niet achterlijk en hebben een set-up geleverd war elke rijder zich happy en veilig mee kan voelen. Als je trackdays gaat rijden etc komen er hele andere prioriteiten naar voor, maar voor de doorsnee rijder is dat lariekoek.
Met de casterwaardes kun je trouwens wel degelijk wat goochelen, maar als het verschil links rechts onder de halve graad ligt kun je je de moeite sparen. Tenzij je een freak als ik bent.
Enne Metalfreak; vanuit Roermond ben je 20 minuten bij De Cond? in Maasmechelen en 8 minuten later bij mij.
Bel me als je gaat en ik kom er naar toe, of kom vantevoren even bij langs; koffie staat klaar.
Hoop dat bovenstaand verhaal niet al te technisch of ingewikkeld was of anders moet ik toch maar eens een praktikum geven. RedBaron
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Prima te volgen hoor :) Ik laat mijn auto uitlijnen bij een zekere bekende bandenspecialistvestiging. Die weet hoe kritisch ik ben, dus stuur staat kaarsrecht, auto spoort uitstekend, reageert makkelijk op sturen en 205 winterbanden die er nu onder liggen zijn tot nu toe (paar duizend kilometer) perfect recht afgesleten. Met de juiste apparatuur en beetje nadenken moet een auto toch wel uit te lijnen zijn. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar wat RB zegt, de fabriek wist toch wel wat ze deden? Dus als de speling/slijtage van ophanging in orde is, dan op zoek gaan naar een bedrijf in de buurt wat kan uitlijnen. Of nog wat verder naar het zuiden ;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als je de fabrieksafstelling CORRECT hanteert en je draagarmbussen,shox,veren etc zijn in fatsoenlijke conditie zul je een goed sturende en stabiele Lexus hebben. De Lexus en Toyota ingenieurs waren echt niet achterlijk en hebben een set-up geleverd war elke rijder zich happy en veilig mee kan voelen.
Ja, maar dat wordt ook niet gezegd. Je zult alijd een soort trade-off maken als fabrikant. In dit geval waren sommigen niet happy met de bestaande geometrie, gebaseerd op kennelijk veelvuldig voorkomende slijtage aan voorbanden. Volgens het artikel en commentaar lijkt de 'aanpassing' te zijn gelukt, met dezelfde rijkwaliteiten en afname bandslijtage. Het lijken mij verder bekwame lui, dus ik zou dit niet direct afserveren (revolutionair of niet..).
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Afserveren was zeker niet de bedoeling.Over hun bekwaamheid kan ik niet eens een mening hebben, maar kreeg van de aanpassing geeb AHA-erlebnis; hoeft ook niet: als het maar werkt. Ik wilde alleen maar zeggen dat mensen met een bepaalde rijstijl of mensen die hun auto hun auto sportief gaan inzetten eerder kans lopen op dit verschijnsel. Ik hoor in mijn lexusrijdende omgeving deze klachten niet en als iemand overmatige bandenslijtage aan de binnenkant had lag dat steevast aan te veel uitspoor. Zie en hoor er op dit forum ook niks over De trade-off van de fabrikant heeft volgens mij in een goede allround setup geresulteerd. Ik zou mijn Lexus op het circuit absoluut scherper en dus nerveuzer afstellen en de stuurbekrachtiging in de prullenbak mieteren. Maar ik zal dat soort aanpassingen niet adviseren aan de mensen die gewoon naar hun werk rijden of op zondag een rondje om de kerk. En wat gezonde scepsis is trouwens verstandig.In dit geval is proefondervindelijk vastgesteld dat hun aanpak bij deze rijders helpt. Prima dus. Maar ik kan een boek schrijven over zelfbenoemde of door onwetenden benoemde goeroes die beweren dat de mensen die een auto ontwikkeld hebben er niks van snappen. Soms lijkt dat zelfs zo. Maar niet bij Toyota/Lexus. Heb goede relatie met mensen in automotive toeleveringssector, Van andere niet nader te noemen merken komen 3 ingenieurs en 7 accountants, Ze spenderen een halve dag aan het produktieproces en praten 4 en een halve dag over de prijs. Als de mensen van Toyota komen zijn er 14 ingenieurs, geen accountants en wordt het produktieproces en de kwaliteitscontrole 2 weken lang van A tot Z geanalyseerd. Over de prijs wordt later gepraat. Toyota/Lexus levert een goed produkt af. Ga dus alleen maar afwijken van originele setup als het echt niet anders kan. dat was mijn boodschap en nu zwijg ik er verder over.
 

marcelis200

Nieuw hier
25 dec 2012
15
0
0
Brouwer banden in A'dam noord en Zaandam zit ook een filiaal dacht ik...
Vakmensen die er de tijd voor nemen en ook echt weten wat ze doen, echt een aanrader!
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
ik heb een aantal collega's uit friesland die raadde me aan om naar lammert van der meulen in dokkum te gaan. schijnt de specialist te zijn van het noorden.
hij doet het niet volgens de fabrieksopgave's voor uitlijnen maar maakt hij een praatje met je om in te schatten wat voor weggebruiker je bent. daar stelt hij hem vervolgens op af. hij rijdt nog steeds geweldig!
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
Ik heb vanmorgen mijn auto laten uitlijnen bij Bosman banden in Roermond. Met een geavanceerd nieuw uitlijnapparaat is alles gecontroleerd. Het bleek dat de voorbanden behoorlijk wat uitspoor hadden waardoor de banden dus aan de binnenkant flink slijten. Ook de achterkant is bijgesteld, alles is gecontroleerd, toespoor/uitspoor en camber. Mocht ik niet geheel tevreden zijn, kon ik altijd terugkomen om een aangepaste setup te gebruiken, maar vooralsnog zijn de fabriekswaarden (stonden al kant en klaar in de computer) gebruikt.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Zie je wel,
er zijn nog genoeg vaklui die goede service geven. Als het goed is moet de auto nu minder nerveus en koersvaster aanvoelen . Benieuwd naar je ervaringen en happy motoring gewenst.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
709
149
43
redbaron zei:
Zie je wel,
er zijn nog genoeg vaklui die goede service geven. Als het goed is moet de auto nu minder nerveus en koersvaster aanvoelen . Benieuwd naar je ervaringen en happy motoring gewenst.

Ja, hij had ook een vriend met een IS200 die een aangepaste setup gebruikte vanwege een wat extreme rijstijl... Het was allemaal wel mogelijk, maar de fabriekssetup zou in eerste instantie moeten voldoen.

Ik merk vooral in de bochten wat meer stabiliteit nu.