Universele TPMS sensoren

wiku

Nieuw hier
19 feb 2019
18
5
3
Na al de draadjes over TPMS gelezen te hebben, dacht ik wel safe te zitten om 4 universele sensors op mijn set winterbanden te laten zetten. De bandenboer heeft ze voor me geprogrammeerd obv merk/type/bj .Het resultaat is echter dat het waarschuwingslampje knippert en vervolgens definitief blijft branden. Resetten via het knopje onder het dashboard heeft geen effect. Wat doe ik fout?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Universeel is inderdaad niet helemaal universeel. Je hebt voor het gemak verschillende "universele" sensoren.
Er zijn voor zover ik weet heb je verschillende protocollen en frequenties. (USA gebruikt bijvoorbeeld een andere frequentie dan de EU. Dat komt door wetgeving)
 
  • Leuk
Waarderingen: wiku

wortelknager

Hoort erbij
28 sep 2013
65
34
18
Heeft de bandenboer de opnemers gecloond (zelfde code als de origineel)?
Zo niet dan moeten ze nog in de boordcomputer toegekend worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: wiku

wortelknager

Hoort erbij
28 sep 2013
65
34
18
Een garage kan dit voor je doen, of zelf d.m.v. een programma zoals techstream met bijbehorende programmeer kabel.
Misschien kan een forumlid eventueel helpen (moet je wel de codes weten).
Mocht je in de buurt van Hoogeveen wonen ben je van harte welkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: wiku en RoelVB

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Als je de ID-codes van de sensoren weet kun je ze ook heel makkelijk zelf instellen. Je hebt dan wel een apparaatje nodig wat aangesloten wordt op de OBD-poort (on-board diagnostics) onder je dashboard. De Carista is heel populair en werkt ook heel gemakkelijk, ik gebruik hem zelf ook tot volle tevredenheid. Met de bijbehorende app kun je dan van alles en nog wat uitlezen en instellen waarvoor je anders naar de dealer zou moeten, waaronder dus ook de ID-codes van de TMPS sensoren. Je moet dan alleen nog even kijken welke sensor welk wiel is want de app geeft alleen 1 t/m 4 aan, maar dat is een kwestie van een beetje lucht uit één band laten lopen en dan kijken bij welke sensor de druk is veranderd. Als je dat eenmaal weet kun je de volgende keer zo de nummers intikken.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: wiku

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Interessant Jarno vwb Carista. Kun je dat programmeren/inleren van de sensoren met de gratis versie doen? Voor zover ik kan beoordelen betaal je een paar tientjes voor de dongle waarmee je standaard wat zaken kunt uitlezen, en dan per maand moet betalen voor meer functionaliteit. Vind het niet heel goedkoop voor 10 euro per maand.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Nee met de gratis versie kun je eigenlijk alleen dingen uitlezen, maar de eerste maand is gratis en daarna kun je gewoon opzeggen. Ik vind het zelf niet erg om een tientje te betalen wanneer ik mijn banden verwissel want als ik het bij een garage moet laten doen ben ik waarschijnlijk meer kwijt.

Jarno
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Voordeel als je er snel bij bent, eenmalig kopen, lifetime updates.

1672513154810.png
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Ter info voor wat betreft Carista, zo werkt het. (maar niet bij mijn auto, zie volgende reply hieronder)

Selecteer bij Carista "Service"

Carista menu a.jpg


Selecteer nu "TPMS"

Service b.jpg


Bla bla...

Reading c.jpg


En hier kun je de gegevens opslaan of laden.

Data d.jpg
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Hierboven staat de data van Carista van mijn wagen, bij mijn auto werkt het anders en je kunt dit via het instrumentencluster zelf regelen.

TPMS.jpg


Ga naar "vehicle settings"

Vehicle settings.jpg


Selecteer "TPWS" en selecteer "Change Wheel set"
Ik kan dat niet laten zien want ik heb maar een set.

Change wheel set.jpg