Vakantie ten einde!

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Nu de vakanties zo een beetje afgelopen zijn, ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen van medeleden met hun CT. Met name de prestaties in de bergen, motorgeluid op snelweg bij 150 km/uur, het geluid van de banden, het windgeruis, de werking van de airco bij 30 graden en misschien is er ook nog een lid met 4 volwassenen op stap geweest. Wat waren, met betrekking tot de CT, de minpunten en de pluspunten tijdens de vakantie?

Ben zeer benieuwd,

Robbert-Jan
 

danidude

Hoort erbij
26 mrt 2011
39
0
0
Nou, zal ik dan maar aftrappen:

Ik ben twee dagen nadat ik mijn CT mocht ophalen op vakantie geweest naar Sloveni? (naar een festival). We waren met vier volwassenen en zijn met twee auto's die kant op gereden. In Sloveni? zelf hebben we met zijn vieren in de CT wat leuke ritjes door de bergen gemaakt. Aangezien we alle vier gezonde Nederlandse mannen van tussen de 30 en 33 zijn kan ik vertellen dat de passagiers op de achterbank wel moeite met de beschikbare ruimte hadden. Maar goed, het was eigenlijk al wel bekend dat de ruimte op de achterbank niet echt over houdt voor volwassenen. In Duitsland hebben (waar dat kon / mocht) eigenlijk standaard zo'n 160 - 170 km per uur gereden en de auto lijkt inderdaad begrenst te zijn als je in de buurt van de 190 km per uur komt. De auto wordt wel dorstig van dit soort snelheden.
;)

Doordat we weinig haast hadden hebben we er niet voor gekozen om door de tunnels in Oostenrijk te rijden maar verschillende bergpassen te nemen. Zo hebben we de Radstadter Tauern pas, Katschberg pas, Wurzenpas en in Sloveni? de Vrsic-pas genomen (vooral die laatste is leuk met bijna 50 haarspeldbochten) :D Wat was dat ongelovelijk lekker rijden in de CT! De auto heeft geen problemen om de bergen op te komen (ik kwam er achter dat hij prima 18% stijgingspercentage op de cruise control kan doen, al is dat niet aan te raden in de bergen met alle bochten en (langzaam) verkeer maar ik moest dat even uitproberen. :p

Bij de afdalingen de automaat in B zetten, dan hoef je niet steeds op de rem te staan aangezien er dan op de motor geremd wordt. Met de B niet geselecteerd kan je in principe de hele afdaling in EV-modus rijden.

Goed, al dat gespeel in de bergen en het lekker doorrijden op de autobahn had natuurlijk wel zijn invloed op het verbruik, toen we weer terug in Nederland waren had ik een gemiddeld verbruik van 6,7 op 100l. Als ik dat vergelijk met wat ik sinds die tijd op een gewone tank rij (125 - 130 km/h op de snelweg, en continue in sportstand behalve binnen de bebouwde kom) dan zit ik zo tussen 4,9 / 100l en 5,3 / 100l.

Het viel me vooral op hoe stil de Lexus is, je hoort bijna geen geluid van buiten (vooral weinig geluid van slechte wegen). Dat maakt het rijden van lange afstanden zoveel prettiger.

De airco deed het overigens goed bij temperaturen boven 30 graden.

Nou nog ??n laatste punt: de inhoud van de kofferbak vertekent erg. Al mijn kampeerspullen (en dat zijn er nogal wat) kon ik gewoon kwijt in de kofferbak zonder dat ik het afdekdoek (of hoe zoiets ook maar mag heten) moest opklappen. Dat had ik niet verwacht.

Dan zijn er natuurlijk ook nog wel een paar puntjes van kritiek:
- navigatie. Nu ben ik zelf redelijk topografisch ingesteld en het viel me op dat je gewoon vaak niet naar de navigatie moet luisteren want dan rijdt je gigantisch om (ook in Nederland trouwens). Zo wilde de navigatie een ritje van een half uur in Sloveni? (gelukkig kende ik de weg daar) naar een omweg van anderhalf uur maken... Daar trappen we natuurlijk niet in! Dus: navigatie is fijn als hulpmiddel maar zorg dat je eerst zelf even op de kaart hebt gekeken waar je heen wilt want je gaat anders veel extra overbodige kilometers maken. Gezond verstand dus.
- Signaal brandstof tank leeg krijg je veel te vroeg (het toppunt was na een paar uur Autobahn rijden en er maar 25 liter bij getankt kon worden...) Normaal gesproken als het signaal gaat branden kan ik er een liter of 30 - 32 bijtanken en dat is ook veel te vroeg. Maar goed, daar is ergens anders op dit forum al een topic over.

- Misschien niet zoveer een minpuntje van de auto maar meer nieuwsgierigheid van mensen onderweg (wat ik wel aanmerk als irritant rijgedrag): Auto's die je niet in willen laten halen of als ze jou inhalen naast je blijven rijden, of inhalen en weer terug laten zakken. Waarschijnlijk zijn ze gewoon nieuwsgierig naar de auto want dit overkwam me in mijn vorige auto een stuk minder.

Anyhow, om een veel te lang verhaal maar af te ronden: mijn ervaring met de CT is dat het een erg fijne auto is om mee op vakantie te gaan, maar dan niet met meer dan twee volwassenen.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Het is in ieder geval een mooi en leuk verhaal, waarvoor dank.
Zij er nog meer ervaringen?? Alles is welkom.


Robbert-Jan
 

danidude

Hoort erbij
26 mrt 2011
39
0
0
Alor zei:
Of een paar stillere bandjes eronder leggen (lees: Michelin PS3) ;)

Ik denk dat het niet eens zo zeer met de banden te maken heeft als wel met de auto die je hiervoor hebt gereden. En dan kan ik met een gerust hart zeggen dat ik het een verademing vindt hoe stil deze auto (ook op slecht wegdek) is. Het valt met vooral op als ik even met de ramen open rij, wat een herrie dat opeens is.

maar bandenkeus kan er natuurlijk wel mee te maken hebben, ik heb bewust voor de 15" velgen gekozen ivm rij-comfort en daar zitten voor zover ik weet michelins onder (het regent nu buiten dus ik ga het niet gelijk controleren haha) :D
 

LarryS

Hoort erbij
13 mrt 2011
37
0
0
danidude zei:
Alor zei:
Of een paar stillere bandjes eronder leggen (lees: Michelin PS3) ;)

Ik denk dat het niet eens zo zeer met de banden te maken heeft als wel met de auto die je hiervoor hebt gereden. En dan kan ik met een gerust hart zeggen dat ik het een verademing vindt hoe stil deze auto (ook op slecht wegdek) is. Het valt met vooral op als ik even met de ramen open rij, wat een herrie dat opeens is.

maar bandenkeus kan er natuurlijk wel mee te maken hebben, ik heb bewust voor de 15" velgen gekozen ivm rij-comfort en daar zitten voor zover ik weet michelins onder (het regent nu buiten dus ik ga het niet gelijk controleren haha) :D

Dan heb je zeker Michelins want ik rijd op Bridgestone Turanza onder de BL en die maken echt een takkeherrie :roll:
 

rob313

Nieuw hier
27 mrt 2011
18
0
0
ik had eerst een rav4 en die was stil. De ct200h staat op 17 inch velgen. En helaas het bandenlawaai is behoorlijk hard. Hangt wel van het wegdek af.
 

danidude

Hoort erbij
26 mrt 2011
39
0
0
Tailyn zei:
Kan je wat meer informatie over de navigatie vertellen? Of zijn er andere met dit 'probleem'?

Hoi Tailyn,

je komt er pas achter als je op plekken bent waar je weg goed kent en je de navigatie aan hebt staan. Voorbeeldje: ik woon in Den Haag en vanaf de snelweg is het ??n rechte weg naar mijn huis. Allereerst vindt de navigatie dat ik een andere afrit moet nemen, wat totaal niet logisch is. Daarnaast probeert de navigatie mij steeds vanaf die ene, rechte, doorgaande weg af te krijgen en mij via een omweg thuis te krijgen. Dit soort geintjes maak ik dus iets te vaak mee waardoor ik twijfel aan de betrouwbaarheid van de navigatie (wie zegt mij dat de navigatie dit niet doet op mij onbekende plekken?).

Ander voorbeeld was in Sloveni?. Aangezien we toch lekker door de bergen wilden touren, hebben we voor de gein wel even de navigatie gevolgd. Terwijl ik wist dat er een (naar Sloveense begrippen) grote doorgaande weg was, werden wij via zandpaden de bergen in gestuurd (wel erg leuk rijden trouwens).

Derde voorbeeld: Duitsland. Doorgaande route van Osnabruck naar Kassel, daar zijn ze nog maar 20 jaar met een stukje snelweg bezig waardoor je door de stad Halle wordt gevoerd. Er is in principe een goede rondweg die je (als je de stoplichten mee hebt) weer redelijk snel op de snelweg helpt. Maar nee, van de navigatie moesten we dwars door het centrum. Why? Los van dat het voor mij niet logisch was (en de borden naar de snelweg ook netjes de andere kant op wezen, was het ook nog eens een keer een stuk omrijden in de verkeerde richting!
:roll:

Nu kan je meestal verschillende routes kiezen in het navigatiesysteem, maar in bovenstaande voorbeelden zat de meest logische route er nooit tussen. Vandaar ook mijn tip om - vooral als je in het buitenland op binnenwegen rijdt -, even te kijken op de kaart naar de plaatsen die aan de doorgaande route liggen en gewoon ouderwets de bordjes volgen
;-)
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Een beetje off topic, maar ik heb zelf in het verleden met een TomTom gehad dat ik met de instellingen had lopen spelen en op dat moment de kortste route had ingesteld (dus in Frankrijk overal door plaatsjes heen ipv er omheen :p). Ik neem aan dat je die instelling in je navigatie goed hebt staan, danidude... Wellicht een Quality Improvement Form naar Lexus voor aanpassing van de software van het navigatiesysteem? Als meer mensen dit doen, gaat Lexus er misschien wel naar kijken.
 

Rover

Hoort erbij
22 apr 2011
37
0
0
Net terug vanuit Kroati?.
Auto heeft zich keurig gedragen tijdens deze vakantie.
Een uitstekende zit, 1400 km in een dag gereden zonder rug problemen.
Gemiddeld verbruik 1 op 17 gereden op de autobahn met kruissnelheid van 160 op de teller.

Alleen zo jammer dat de ventieldoppen nu missen, dat chroom was kennelijk te aantrekkelijk voor een kroaat om ze er niet af te draaien.
 

Frits

Hoort erbij
30 jun 2011
27
0
0
Vorige week terug gekeerd uit Kroati?. Met drie volwassen en een baby van 28 maanden. Op de heenreis de eerste dag flink gasgegeven (voor zover dat in Duitsland nog kan). Geen enkel probleem, de CT heeft zich prima gedragen. Stoelen zitten voor mij prima en ook achterin is het best te doen. Baby links achterin en de passagiersstoel ietsje naar voren. Best te doen. Bandenlawaai viel me op hoge snelheid wat tegen. Maar op de Oostenrijkse mooie gladde wegen is het uitstekend.
In Kroati? vanuit Porec naar Plivice gereden via een toeristische route. Veel bergen en passen. Ook dat ging prima, genoeg vermogen om vlot naar boven te rijden. De airco deed het prima bij een buitentemperatuur van 35 graden. De navigatie bracht me overal waar ik wilde komen. Of het altijd de beste route is geweest durf ik niet te zeggen. Eerlijk gezegd zit ik daar op vakantie ook niet zo mee.
De terugreis via Itali? ook prima.Gewoon vlot doorrijden in de normale stand en even op de sportstand bij vlot inhalen
Al met al meer dan 4000 km gereden met uiteindelijk 1:17,8 gemiddeld. Niet slecht dus.

Minpunten. Zoals al zo vaak genoemd, de bagageruimte. Tot aan het dak toe volgepropt. Uiteindelijk toch alles mee gekregen. En dan is zo'n achteruitrijcamera heel handig.

Ik ben dik tevreden met min CT. Volgend jaar weer met de auto op vakantie is voor mij geen straf.