Nou, zal ik dan maar aftrappen:
Ik ben twee dagen nadat ik mijn CT mocht ophalen op vakantie geweest naar Sloveni? (naar een festival). We waren met vier volwassenen en zijn met twee auto's die kant op gereden. In Sloveni? zelf hebben we met zijn vieren in de CT wat leuke ritjes door de bergen gemaakt. Aangezien we alle vier gezonde Nederlandse mannen van tussen de 30 en 33 zijn kan ik vertellen dat de passagiers op de achterbank wel moeite met de beschikbare ruimte hadden. Maar goed, het was eigenlijk al wel bekend dat de ruimte op de achterbank niet echt over houdt voor volwassenen. In Duitsland hebben (waar dat kon / mocht) eigenlijk standaard zo'n 160 - 170 km per uur gereden en de auto lijkt inderdaad begrenst te zijn als je in de buurt van de 190 km per uur komt. De auto wordt wel dorstig van dit soort snelheden.
Doordat we weinig haast hadden hebben we er niet voor gekozen om door de tunnels in Oostenrijk te rijden maar verschillende bergpassen te nemen. Zo hebben we de Radstadter Tauern pas, Katschberg pas, Wurzenpas en in Sloveni? de Vrsic-pas genomen (vooral die laatste is leuk met bijna 50 haarspeldbochten)

Wat was dat ongelovelijk lekker rijden in de CT! De auto heeft geen problemen om de bergen op te komen (ik kwam er achter dat hij prima 18% stijgingspercentage op de cruise control kan doen, al is dat niet aan te raden in de bergen met alle bochten en (langzaam) verkeer maar ik moest dat even uitproberen.
Bij de afdalingen de automaat in B zetten, dan hoef je niet steeds op de rem te staan aangezien er dan op de motor geremd wordt. Met de B niet geselecteerd kan je in principe de hele afdaling in EV-modus rijden.
Goed, al dat gespeel in de bergen en het lekker doorrijden op de autobahn had natuurlijk wel zijn invloed op het verbruik, toen we weer terug in Nederland waren had ik een gemiddeld verbruik van 6,7 op 100l. Als ik dat vergelijk met wat ik sinds die tijd op een gewone tank rij (125 - 130 km/h op de snelweg, en continue in sportstand behalve binnen de bebouwde kom) dan zit ik zo tussen 4,9 / 100l en 5,3 / 100l.
Het viel me vooral op hoe stil de Lexus is, je hoort bijna geen geluid van buiten (vooral weinig geluid van slechte wegen). Dat maakt het rijden van lange afstanden zoveel prettiger.
De airco deed het overigens goed bij temperaturen boven 30 graden.
Nou nog ??n laatste punt: de inhoud van de kofferbak vertekent erg. Al mijn kampeerspullen (en dat zijn er nogal wat) kon ik gewoon kwijt in de kofferbak zonder dat ik het afdekdoek (of hoe zoiets ook maar mag heten) moest opklappen. Dat had ik niet verwacht.
Dan zijn er natuurlijk ook nog wel een paar puntjes van kritiek:
- navigatie. Nu ben ik zelf redelijk topografisch ingesteld en het viel me op dat je gewoon vaak niet naar de navigatie moet luisteren want dan rijdt je gigantisch om (ook in Nederland trouwens). Zo wilde de navigatie een ritje van een half uur in Sloveni? (gelukkig kende ik de weg daar) naar een omweg van anderhalf uur maken... Daar trappen we natuurlijk niet in! Dus: navigatie is fijn als hulpmiddel maar zorg dat je eerst zelf even op de kaart hebt gekeken waar je heen wilt want je gaat anders veel extra overbodige kilometers maken. Gezond verstand dus.
- Signaal brandstof tank leeg krijg je veel te vroeg (het toppunt was na een paar uur Autobahn rijden en er maar 25 liter bij getankt kon worden...) Normaal gesproken als het signaal gaat branden kan ik er een liter of 30 - 32 bijtanken en dat is ook veel te vroeg. Maar goed, daar is ergens anders op dit forum al een topic over.
- Misschien niet zoveer een minpuntje van de auto maar meer nieuwsgierigheid van mensen onderweg (wat ik wel aanmerk als irritant rijgedrag): Auto's die je niet in willen laten halen of als ze jou inhalen naast je blijven rijden, of inhalen en weer terug laten zakken. Waarschijnlijk zijn ze gewoon nieuwsgierig naar de auto want dit overkwam me in mijn vorige auto een stuk minder.
Anyhow, om een veel te lang verhaal maar af te ronden: mijn ervaring met de CT is dat het een erg fijne auto is om mee op vakantie te gaan, maar dan niet met meer dan twee volwassenen.