Van 17 naar 16 inch, wie wil juist van 16 naar 17 inch?

AddVariety

Nieuw hier
2 aug 2016
12
1
0
De titel zegt het eigenlijk al, ik heb nu een half jaar mijn CT200h in bezit (wit met originele 17 inch velgen). Hoewel ik erg tevreden ben over de auto als geheel, vind ik hem toch net iets te weinig comfort bieden en ook het brandstofverbruik valt mij ietwat tegen. Daarom wil ik graag naar 16 inch velgen overstappen en daarvoor het liefst de originele Lexus velgen gebruiken.

Mijn vorige auto was een Prius op 16 inch en hoewel de vering en demping natuurlijk ook veel doen, verwacht ik dat ik met 16 inch wat meer in de buurt kom van het comfort van de Prius. De Lexus stuurt overigens wel snaarstrak door de bochten op 17 inch, dat zou ik met de Prius niet eens durven. ;)

Aangezien er ongetwijfeld mensen zijn die liever op 17 inch rijden, denk ik dat ik op dit forum de meeste kans maak.

Mocht dat niet het geval zijn, dan neig ik naar Rial Milano 16 inch velgen i.c.m. Michelin Energy Saver Plus banden. Waarbij ik dan alleen nog over de kleur zit te twijfelen, titaan is wel mooi onder een witte auto maar misschien in 16 inch niet echt op z'n plaats.

Wat vinden jullie? En het belangrijkste: is er iemand wellicht geinteresseerd in een ruil?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Misschien loopt het bij een CT niet zo'n vaart, maar voordat je iets gaat verkopen (of in ieder geval aanschaffen) zou ik eerst eens nagaan of 16" wel op jouw auto past. Ik weet van andere Lexus-modellen dat je niet altijd een kleinere velgmaat kunt monteren, ook al zijn er (andere) uitvoeringen die wel met die kleinere maat rondrijden. Het zou zomaar kunnen dat 16" straks tegen je remklauwen aanloopt, om maar eens wat te noemen.
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.395
219
63
Er is hier al eerder over gediscussieerd, en volgens mij past 16" niet op de nieuwere modellen ivm de remklauwen. Ff zoek functie gebruiken, ik zit nu op m'n telefoon, gaat niet zo makkelijk ;-)
 

AddVariety

Nieuw hier
2 aug 2016
12
1
0
Bedankt voor de waarschuwingen, al heb ik daar inderdaad al op gelet. 16 en 17 inch zijn bij de CT hetzelfde uitgevoerd, dus zal ik niet tegen dit probleem aan lopen. Precies dat topic was ik al tegen gekomen.
 

Rikct

Nieuw hier
14 feb 2017
1
0
0
Beste AddVariety,

Ik ben sinds begin januari in het bezit van een 2014 Lexus ct200h met originele 16' inch lichtmetalen velgen en qua rijgedrag vind ik ze erg prettig i.c.m. Goodyear ultragrip banden. Toch ben ik persoonlijk meer gesteld op een wat sportiever karakter bij het sturen dus derhalve opzoek naar originele Lexus 17' inch velgen. Ik ben dus wel geinteresseerd in een eventuele velgenruil. Op mijn velgen zijn bij aflevering 4 nieuwe Goodyear banden gemonteerd, dus deze zijn zo goed als nieuw.

mocht je een eventuele ruil willen bespreken neem dan even contact met mij op via PB.

Gr. Rik
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Hello, even ter info. Ik heb net mijn CT200h MY2011 met normale 16 inchers (Michelin) tijdelijk ingeruild voor een MY2017 met daarop de originele 215/45/R17 van Yokohama. Het was vandaag wel een stevig stormweertje, maar dat mag in een CT dus geen probleem zijn. Mijn ervaring in 5 woorden: "dit was een totale ramp". Waar mijn orginele Ct als een blok op de weg lag, onverstoorbaar door regen en wind, is deze nieuwe wagen echt zoekerig geworden, spoorgevoelig, en - nu komt het - zelfs gevoelig aan zijwind. Ongeloofelijk wat een verschil dit maakt. Deze wagen is nauwelijks ingereden, maar zelfs al hou ik daarmee rekening, het is toch echt niet OK. Ik heb wel al met wat CT's gereden als vervanger en was altijd in de wolken van het nog verbeterde rijgedrag sinds MY2014. Tot vandaag dus. Ligt het aan de Yokohama's? Echt geen idee.

ps: op het zicht zijn de remklauwen inderdaad groter dan bij mijn oude wagen, 16inch monteren op deze wagen zou best wel eens onmogelijk kunnen zijn
 

AddVariety

Nieuw hier
2 aug 2016
12
1
0
Omwille van de kosten heb ik besloten op dit moment maar even bij 2 nieuwe 17-inch banden te houden, maar ik heb onlangs ook in een MY2017 CT gereden als leenauto toen die van mij een onderhoudsbeurt kreeg en die stond op 205/55R16 en dit voelde qua comfort (geluid/vering/demping) zoveel beter aan dat hij aardig op de in 2013 ge?ntroduceerde IS300h lijkt. Tijdens een eerdere beurt heb ik die (MY2016) meegekregen en was toen behoorlijk onder de indruk, zoveel dat ik sindsdien de IS300h al als opvolger voor mijn 2012 CT in het achterhoofd houd. Desondanks kreeg ik met de MY2017 CT het gevoel dat je de IS300h alleen nog maar hoeft te overwegen als je het om meer vermogen en/of een grotere auto gaat, tenzij je misschien weer naar de MY2017 IS300h gaat, die heb ik nog niet gereden.

Deels zal dat zeker aan de nieuwere uitvoering liggen bij de MY2014+ CT, immers noemt de gemiddelde autojournalist het slechts een facelift, maar is er onderhuids wel degelijk meer gewijzigd. Deels denk ik toch ook echt wel dat de banden iets doen.

Zoals gezegd, ik ga nu even voor nieuwe 17-inch banden en twijfel daarbij alleen nog even over Michelin Primacy 3 (die liggen voor er ook onder, achter nu de standaard Yokohama's) of de Pirelli Cinturato P7 Blue, al is die laatste niet in 215/45R17 te krijgen, 225/45R17 is de dichtstbijzijnde maat, ik weet niet of ik daar blij van ga worden.
 

p1000

Nieuw hier
27 okt 2016
4
0
1
Ik heb net Continental Premiumcontact 6 besteld in 215/45/R17. Pas geintroduceerd maar kreeg al enkele goede reviews. Ze gaan er morgen onder dus kan er verder nog niet veel over zeggen. Mijn winterbanden waren al op dus maar besloten een beetje vroeg naar nieuwe zomerbanden te gaan.
 

Peter86

Hoort erbij
9 mei 2015
26
0
0
Ook ik vind de 17 inch iets te oncomfortabel. Ik ben van plan om een iets dikkere band te monteren wanneer de huidige versleten zijn. Ik dacht aan 215/50/17 banden ipv 215/45/17. Gaat dit problemen opleveren denken jullie ivm schaven van de wiel tegen de wielkasten in bochten of harde drempels?

Ook raak ik soms de bodem wanneer ik een drempel neem, het doet pijn in mijn hart wanneer dat gebeurt dus ik hoop dat een iets hogere band een goede uitkomst zal zijn voor mijn probleem.

Ik hoor graag jullie mening of het monteren van 215/50/17 banden oke is.
 

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Ik heb 'stiekem' een maatje grotere band onder gegooid. Tegen alle weerstand van iedereen en nog wat, is het beste besluit in jaren. Auto rijdt stiller en comfortabeler en de km teller klopt beter (met gps gecheckt). Een volgende keer durf ik zelfs nog een maatje groter. Nadeel 16 inch lijkt 15 inch ;). Oja en voor de mensen die over aanloop problemen gaan zeuren.... 4cm verlagen van een auto doet ook niet veel goeds ;)
 

Peter86

Hoort erbij
9 mei 2015
26
0
0
Ik heb 'stiekem' een maatje grotere band onder gegooid. Tegen alle weerstand van iedereen en nog wat, is het beste besluit in jaren. Auto rijdt stiller en comfortabeler en de km teller klopt beter (met gps gecheckt). Een volgende keer durf ik zelfs nog een maatje groter. Nadeel 16 inch lijkt 15 inch ;). Oja en voor de mensen die over aanloop problemen gaan zeuren.... 4cm verlagen van een auto doet ook niet veel goeds ;)

Dat is goed om te horen! Welke maat banden heb je nu onder zitten? Denk je dat je niet problemen krijgt met het schaven van de band tegen de wielkast wanneer je hard een drempel neemt in een bocht? Ik vraag me namelijk af wat de maximale maat band toegestaan is ( in mijn geval 17 inch velgen).
 

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Het is redelijk simpel.
Je installeerd een GPS snelheidsmeter op je telefoon en je rijdt precies 100km op de teller van je auto. Dat doe je nog voor andere snelheden ook. Je zal een gelijke afwijking zien.
Dan ga je naar deze site: http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/BandenVelgen/Bandhoogte_Afrolomtrek_Calculator.htm

En ga je de maat vergroten (speel met hoogte breedte maten) en kijk je of je die afwijking kan verkleinen. Bijv 100km op de teller is 92 op Gps. Dus dan kies je een band die via de calculator 105-108km aan geeft. Km of 2 te veel in de praktijk is geen probleem... Immers er gaat nog een correctie af bij een boete :) Maar bij mij zat ik nog steeds onder de gps snelheid ondanks een maat groter.

Aanlopen gaat niet gebeuren omdat deze auto's ook worden verlaagd met 3-4cm.
 

Peter86

Hoort erbij
9 mei 2015
26
0
0
Het is redelijk simpel.
Je installeerd een GPS snelheidsmeter op je telefoon en je rijdt precies 100km op de teller van je auto. Dat doe je nog voor andere snelheden ook. Je zal een gelijke afwijking zien.
Dan ga je naar deze site: http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/BandenVelgen/Bandhoogte_Afrolomtrek_Calculator.htm

En ga je de maat vergroten (speel met hoogte breedte maten) en kijk je of je die afwijking kan verkleinen. Bijv 100km op de teller is 92 op Gps. Dus dan kies je een band die via de calculator 105-108km aan geeft. Km of 2 te veel in de praktijk is geen probleem... Immers er gaat nog een correctie af bij een boete :) Maar bij mij zat ik nog steeds onder de gps snelheid ondanks een maat groter.

Aanlopen gaat niet gebeuren omdat deze auto's ook worden verlaagd met 3-4cm.

Dat de snelheidsmeter niet helemaal accuraat is (of juist verbeterd richting werkelijke snelheid), maak ik me helemaal geen zorgen. de afgelopen 4 jaar heb ik maar 1 boete ontvangen en die was door de bestuurder voor de red carpet treatment gemaakt :grin:.
Nu ben ik nog steeds niet helemaal uit wat ik ga doen: 215/50/17 banden op de 17 inch velgen, of misschien ook voor een 16 inch set met misschien voor 205/60/16 banden gaan voor nog meer comfort.. Zou je misschien een foto willen plaatsen van je auto en wielen? De looks zullen ongetwijfeld minder zijn, maar ik denk dat ik blijer word van een zachter verende CT.

Ik maakte me wel inderdaad een beetje zorgen dat de wielen gaan aanlopen, maar ik denk dat je gelijk hebt, als ik zo kijk zit er meer dan genoeg ruimte in de wielkast.
 

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Heb je de keuze al gemaakt voor een maat groter?

In een ander topic lees ik over de maat veranderen van de standaard 215/45/17 naar 205/50/17. Dit zou om de standaard velgen moeten passen (Luxury Line).

Iemand hier ervaring mee?
 
12 mrt 2016
109
8
18
Ik had vandaag een facelift CT sport edition als leen auto. Opvallend is dat deze met 17" wielen niet oncomfortabeler was dan mijn eigen 2012 model met 16" velgen. Ik vermoed dat het merk en type band hier toch best een grote invloed op kan hebben en ik geloof dat het nieuwere model wat kleine fijnafstemming aan de wielophanging heeft gekregen? In ieder geval was het afrol geluid ook ongeveer hetzelfde. Ik verwachtte dat de grotere wielen scherper zouden sturen maar daar kon ik weinig verschil ontdekken.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Welk verschil banden kunnen maken op dezelfde auto valt goed te vergelijken als je van een set gebruikt naar nieuw gaat, of van zomer- naar winterbanden (en/of v.v.). De 'vering' in de wang van de band is wat dat betreft een grootaandeelhouder. Maar ook verhoging of verlaging van de bandenspanning (+/- 0.5 bar) leidt tot een compleet ander rijgedrag. Vrijwel alle nieuwe banden zijn stil...totdat nog zo'n 4 `a 5 mm profiel resteert. Dan gaan de meeste banden rolgeluiden produceren waar je niet gauw meer omheen kan. Zeker de door velen optisch gewaardeerde V-profielen worden jankers van de eerste orde naarmate de profieldiepte afneemt.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Dit kan ik volledig onderschrijven!
Enkele weken geleden heb ik de (waarschijnlijk af-fabriek gemonteerde) Yokohama Decibel e70 banden vervangen door Michelin CrossClimate+.
De Yoko's waren van 2011. Ik vermoed dat ze daarmee veel van hun weekmakers zijn verloren en daarmee behoorlijk hard geworden.
De geluidsproductie en het veercomfort van de Michelins zijn een erg aangename verrassing voor me.
Ook ik heb de dealer nog gevraagd of hij nog een leuk setje 16" had liggen.
Maar nu dat ik merk hoeveel fijner deze nieuwe banden rijden, ben ik blij dat ik toch bij de, optisch beter passende, 17" ben gebleven.
 

SolarCell

Nieuw hier
21 aug 2017
1
0
0
Evenals enkele andere CT-rijders hier, vraag ik me af of de keuze om voor bandenmaat 215/50/17 te gaan er een is zonder nadelige gevolgen (ipv 215/45/17). Ik heb er nog geen concreet antwoord op gevonden. Iemand hier ervaring?
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Hoger verbruik,verkeerde snelheid op de teller,4x4 look en in het slechtste geval aanlopen. Ik persoonlijk zou dan gaan voor 215/50/16 of zoals origineel 205/55/16