Van 17 naar 16 inch, wie wil juist van 16 naar 17 inch?

AddVariety

Nieuw hier
2 aug 2016
12
1
0
De titel zegt het eigenlijk al, ik heb nu een half jaar mijn CT200h in bezit (wit met originele 17 inch velgen). Hoewel ik erg tevreden ben over de auto als geheel, vind ik hem toch net iets te weinig comfort bieden en ook het brandstofverbruik valt mij ietwat tegen. Daarom wil ik graag naar 16 inch velgen overstappen en daarvoor het liefst de originele Lexus velgen gebruiken.

Mijn vorige auto was een Prius op 16 inch en hoewel de vering en demping natuurlijk ook veel doen, verwacht ik dat ik met 16 inch wat meer in de buurt kom van het comfort van de Prius. De Lexus stuurt overigens wel snaarstrak door de bochten op 17 inch, dat zou ik met de Prius niet eens durven. ;)

Aangezien er ongetwijfeld mensen zijn die liever op 17 inch rijden, denk ik dat ik op dit forum de meeste kans maak.

Mocht dat niet het geval zijn, dan neig ik naar Rial Milano 16 inch velgen i.c.m. Michelin Energy Saver Plus banden. Waarbij ik dan alleen nog over de kleur zit te twijfelen, titaan is wel mooi onder een witte auto maar misschien in 16 inch niet echt op z'n plaats.

Wat vinden jullie? En het belangrijkste: is er iemand wellicht geinteresseerd in een ruil?
 

AddVariety

Nieuw hier
2 aug 2016
12
1
0
Ik had vandaag een facelift CT sport edition als leen auto. Opvallend is dat deze met 17" wielen niet oncomfortabeler was dan mijn eigen 2012 model met 16" velgen. Ik vermoed dat het merk en type band hier toch best een grote invloed op kan hebben en ik geloof dat het nieuwere model wat kleine fijnafstemming aan de wielophanging heeft gekregen? In ieder geval was het afrol geluid ook ongeveer hetzelfde. Ik verwachtte dat de grotere wielen scherper zouden sturen maar daar kon ik weinig verschil ontdekken.

Klopt, ik had eind vorige maand een 2016 CT Executive mee als leenauto, welke ook op 17 inch stond (net als mijn 2012 CT Business Edition) en die was absoluut comfortabeler. Ik vermoed dat de algehele demping/vering van het onderstel stukken verfijnder is geworden met het facelift model. Niet alleen dat, ook de geluidsisolatie was duidelijk een stap beter, wat met name op hogere snelheid en bij forse acceleratie merkbaar is.

Sindsdien staat mijn eigen auto rondom op Michelin Primacy 3 (215/45R17) waar voorheen achter nog Yokohama's op zaten. Alles is ook volledig gebalanceerd en uitgelijnd en man, wat een verschil maakt dat! Veel minder afrol geluid en door de bochten voel ik de banden gewoon meer vastgrijpen ondanks het inmiddels koudere weer. Dat niet alleen, ik ben sowieso van mening dat de Michelin een stillere en comfortabelere band is dan de Yokohama. Ja, ik was nu ? 75 extra kwijt voor 2 banden t.o.v. Yokohama, deels omdat laatstgenoemde blijkbaar een kortingsactie mee was, maar ik ga niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (niet dat Yokohama slecht is overigens, dat bedoel ik zeker niet).

@SolarCell: Wat covko zegt kan ik me volledig in vinden. Als je een andere bandhoogte kiest, zou je op z'n minst de snelheidsmeter opnieuw moeten laten calibreren bij de dealer. Al betwijfel ik of 215/50/17 een hoger verbruik heeft dan 215/45/17. Bredere banden wel, maar hoger? Je hebt alleen maar een langer rolvlak, niet breder. Maar aanlopen is absoluut een risico, ik weet niet hoeveel speling er in de wielkast van een CT zit, je hebt immers al de grootste en breedste bandenmaat die af-fabriek geleverd wordt op deze auto. Denk aan maximale stuuruitslag bij straatje keren en ook wanneer je maximale veeruitslag hebt (naar beneden toe - veer in). Ik zou op z'n minst even bij Lexus langsgaan/bellen en de monteurs raadplegen voordat je deze keuze maakt.