Van... Citroën XM V6 naar Lexus IS300h? Nope naar GS300h!

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
93
55
18
Hoi allemaal!

Al een tijdje aan het meelezen hier, omdat ik overweeg mijn Citroën XM V6 te vervangen door een Lexus IS300h. Opmerkelijk wellicht, ja. De XM was ooit bedoeld als 3e auto en is sinds veranderde privé-omstandigheden al een paar jaar eerste auto. Tja, dat is toch wel erg zonde: zowel van de XM (behoorlijk uniek exemplaar met nog geen 2 ton op de teller) als van de portemonnee. De GSA blijft als hobby-auto wél in de garage staan :cool:

CitroenXM-031.jpeg


Daarom de XM in de verkoop - rustig aan, kleine markt dus zal en mag wat tijd kosten. En aan het speuren naar de auto die ik ooit als leasebak niet mocht (moest toen nog diesel verplicht)... de IS300h. Een ES300h zou mij ook wel iets lijken, maar die zijn nog wat onbetaalbaar.

Ik verlekker me vooral aan de Business Line Pro versies: mijn dochter moet er ook onregelmatig in rijden en dan is elektrische stoelverstelling wel zo fijn (onderweg nog éven dat tikje naar voor of achter kunnen doen). De Luxury Line is dan weer het summum natuurlijk, maar dat hoeft niet. Wel ook de Premium Navi/audio - ik denk dat mijn oren de standaardaudio niet gaan waarderen, dus alles met de draaiknop i.p.v. de muis klik ik voorlopig weg. En een F-sport lijkt me voor mijn voorkeur voor comfort té straf geveerd. Heb met een standaard First Edition gereden en die beviel me qua handling/comfort prima. Prachtig stil, niet té stug geveerd - heerlijke cruiser!

Nu heb ik op AutoScout een leuke BL Pro gevonden: IS300h
Ziet er ook live prima uit, maar op foto's viel me iets geks op: de logo's "LEXUS" en "IS 300h" staan te ver naar binnen - lijnen nu uit met de nummerplaat en bij alle andere IS300h's zie ik daar meer ruimte tussen zitten. Zou dit gewoon een gevalletje "later toegevoegd" zijn... of resultaat van een flinke achterschade?

Iemand een idee hier over?
 
  • Leuk
Waarderingen: snoek1 en RoelVB

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
695
618
93
Welkom. Wel een stap van Citroen naar Lexus :) , het zijn twee geheel verschillende werelden. Maar beide met "karakter". Ik heb destijds geaarzeld tussen een Lexus GS 450h en een keurig gerenoveerde DS 23. Ik ben er nog steeds niet uit of ik toen de goede keuze heb gemaakt, zou ze nog steeds eigenlijk beide willen.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
Die emblemen zitten bij mij precies hetzelfde (8-2016l en die wagen ziet er goed onderhouden uit. Bij Amersfoort (gesloten) en nu A' dam, zoals de mijne. Als je de Lexus elk jaar/15dkm laat onderhouden bij de Lexus-dealer krijg je elk jaar weer garantie. Tot 10jaar max. Deze dus niet meer, zoek beter naar een nieuwere. Particulier met overdraagbare Lexus garantie kan ook ( mijnes is zo'n E17.500,- waard met 151dkm en van 8-2016 dus).
Mvg,
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
175
139
43
Ik snap wat je bedoelt met de plaatsing van de emblemen ten opzichte van het nummerbord. Maar ook ten opzichte van de achterlichten lijken de emblemen wat meer naar buiten te staan. Maar dat kan gezichtsbedrog zijn.... (vergelijk jouw keuze maar eens met een foto van zelfde bouwjaar maar dan wit; lijkt anders mar is het dat ook?) of een verschil in de grootte van de gebruikte nummerplaat.

Ik zie volgens mij dat hij vanaf 2013 tot eind 2021 is onderhouden door Lexus Amersfoort, en de laatste beurt heeft gehad bij Lexus Amsterdam. Wat weerhoudt je om Amersfoort en mogelijk daarna Amsterdam te bellen, te zeggen dat deze te koop staat, je er in geïnteresseerd bent en je afvraagt of zij je iets kunnen vertellen over eventueel schadeverleden?

Ik denk dat je dat dan wel te weten komt.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.120
4
829
113
Het kan ook zijn dat de vorige eigenaar zonder emblemen heeft gereden, dat zie je vaker. En dat de dealer ze er weer heeft opgeplakt...
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Emblemen zitten op de juiste plek, ik heb ook even vergeleken met de ex-mijne die ik elders terugvond in verkocht-status en daar zitten ze op exact dezelfde plek als die occasion én die van Willem én nog wat andere occasions, ik zou me er niet druk om maken, denk dat het in orde is.
Lexus Amersfoort is niet meer, Amsterdam wel.
Succes met zoeken!

Die XM (en de GS ook) is een heel ander verhaal natuurlijk. Als ex-Citrofiel heb ik een aantal BX'en, een 2CV6 (de oude van Jaap de Hoop Scheffers) en een DS gehad. Fantastische auto's, stuk voor stuk, maar puur emotie want als je die dingen rationeel gaat benaderen ren je gillend weg. Toch - ondanks de financiële aderlatingen - heb ik er goede herinneringen aan :love:
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
93
55
18
Ik snap wat je bedoelt met de plaatsing van de emblemen ten opzichte van het nummerbord. Maar ook ten opzichte van de achterlichten lijken de emblemen wat meer naar buiten te staan. Maar dat kan gezichtsbedrog zijn.... (vergelijk jouw keuze maar eens met een foto van zelfde bouwjaar maar dan wit; lijkt anders mar is het dat ook?) of een verschil in de grootte van de gebruikte nummerplaat.

Ik zie volgens mij dat hij vanaf 2013 tot eind 2021 is onderhouden door Lexus Amersfoort, en de laatste beurt heeft gehad bij Lexus Amsterdam. Wat weerhoudt je om Amersfoort en mogelijk daarna Amsterdam te bellen, te zeggen dat deze te koop staat, je er in geïnteresseerd bent en je afvraagt of zij je iets kunnen vertellen over eventueel schadeverleden?

Ik denk dat je dat dan wel te weten komt.
Dank allen. De emblemen lijken bij die zwarte juist ver naar binnen te staan, niet in de hoeken van de vouw.

Maar idd dat belletje komt zeker, zodra de XM bijna of geheel verkocht is. Tot die tijd is het vooral digitaal oriënteren, dat is al leuk genoeg!
 

wiku

Nieuw hier
19 feb 2019
18
5
3
Ook ik heb de stap gemaakt van Citroen naar Lexus.

Na oa 2x een XM (s1 2.0 sedan, s2 2.4 diesel break) en een C6 (2.5 diesel) ben ik overgestapt naar eerst een CT en nu alweer een tijdje een IS300. Een heerlijke auto. Het enige waar ik met weemoed nog af en toe aan terug denk is die fameuze hydroliek van Citroen. Die is en blijft ongeëvenaard!
De IS levert een heeeeel aangenaam voelende saaie betrouwbaarheid op...een auto die je nooit in de steek laat en maar 1x per jaar voor onderhoud en en APK naar de dealer hoeft. Met al mijn Citroens moest ik toch wel minimaal 3x per jaar bij mijn garagist langs vanwege storingen, waarschuwingslampjes, enz.
Succes met je afweging en keuze!
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975 en robtp09

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
93
55
18
Vandaag zowel een IS300h als ook een GS300h mogen rijden. Beiden in Business Pro uitvoering. Beiden zwart metallic van buiten. Wat een machtige bakken, ieder op hun eigen manier.

IS300h
- Duidelijk scherper sturend en iets vlotter - die 100kg minder merk je wel (denk ik, zat natuurlijk een rit met de XM van adres A naar B tussen).
- Krapper met mijn 1m90 achter het stuur, gelukkig geen schuifdak (heerlijk, maar dan voel ik me echt opgesloten in de hoogte).
- Wel handig de dimmende binnenspiegel en (met knop) inklapbare buitenspiegels
- Moderner interieur maar (bij deze) wel erg stemmig zwart, met zwart leer.
- Neerklapbare bank, maar ja - de hoogte van de opening wordt voor deel geblokkeerd door de liggende leuning, dat is dan weer onhandig (net als de beugels in je koffers)

GS300h
- Echt een meer zwevende machine, drempels neemt deze duidelijk soepeler (wat is dat oude actieve XM-onderstel dan - behoudens de bugs die je er eerst uit moet pielen - nog immer modern, zacht wanneer het kan, steviger wanneer het moet). Comfort met hoofdletter C, en als ik dat als Citrofiel zeg...
- Ruimer achter mij, al kan die automatisch terug schuivende stoel natuurlijk spannend zijn.
- Ook hier geen schuifdak - en ook hier gelukkig niet denk ik, paar cm minder hoofdruimte zou een stuk van de ruimtelijkheid wegnemen voor mij vrees ik
- Wat een prachtig interieur, cognacbruin. Chiquer dan de IS300h en met een scherm dat tenminste wel de hele bruikbare ruimte vult.

Afwegingen, afwegingen - ik neig nu naar de GS300h denk ik. Rauwe, toerenhunkerende GS(A) voor de hobby, geraffineerde stille GS(h) dagelijks?
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
695
618
93
GS300h
- Echt een meer zwevende machine, drempels neemt deze duidelijk soepeler (wat is dat oude actieve XM-onderstel dan - behoudens de bugs die je er eerst uit moet pielen - nog immer modern, zacht wanneer het kan, steviger wanneer het moet). Comfort met hoofdletter C, en als ik dat als Citrofiel zeg...


Afwegingen, afwegingen - ik neig nu naar de GS300h denk ik. Rauwe, toerenhunkerende GS(A) voor de hobby, geraffineerde stille GS(h) dagelijks?
De vering van een Lexus GS is inderdaad behoorlijk comfortabel, zeker in vergelijking met Duitse auto's voorzien van "met leer beklede keukenstoelen" waarbij de fabrikant er van uit gaat dat het lichaamsdeel dat het zitvlak beroert zelf voor enige zachtheid in de vering gaat zorgen. De vering van een Lexus GS vergelijken met die van veel Citroen modellen is echter een beetje appels en peren vergelijking.

Wat de veersystemen van de originele "mechanisch geveerde Citroenen" (2CV, AMI, etc) en de hydro's (DS en volgende) onderscheidt is het koppelen van de vertikale beweging van het voorwiel aan die het achterwiel. De zachtheid is een kwestie van afstellen van de mechanische vering of de hydropneumatische componenten, het zweven is het gevolg van het mechanisch of hydraulisch koppelen van de voor en achterwielen. Dat vind je nergens anders. Het enige systeem dat er iets bij in de buurt kwam waren de oorspronkelijke Mini, Austin Glider, "landcrab" en de Leyland Princess voorzien van het "Hydrolastic" veersysteem. Allemaal auto's met een niet al te beste reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, maar het "zweven" werd door het toegepaste Hydrolastic veersysteem (rubber vering met hydraulische koppeling van voor- en achterwiel (via met een soort koelvloeistof gevulde leiding) werkte heel behoorlijk.

Luchtvering is op veel auto's als extra leverbaar of door derden ingebouwd. De veerkarakteristiek verandert, wat van belang kan zijn voor voertuigen met sterk wisselende belading. Het belangrijkste voordeel van luchtvering is dat je er een groter beheersbaar bereik krijgt van zeer zacht tot buitengewoon straf - om die reden is het populair aan het worden bij vrachtwagens en grote bestelwagens. "Zweven" ontstaat daarbij echter niet - omdat de koppeling van de vertikale beweging van voor- en achterwiel ontbreekt.
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
93
55
18
Klopt Romke, vergelijken kan maar er blijven zeker verschillen. Bedoelde het meer als IS-versus-GS dan als gelijke van de XM.

En het is geworden: een GS300h. Met veel km's maar op paar te fixen dingen na als nieuw!
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b en Sam_IS300h

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
175
139
43
Mooi ingetogen model is dat toch, met deze km-stand ziet hij er erg mooi uit, lederen bekleding zelfs nog picobello. Twee jaar garantie is een fijn idee. Veel plezier ermee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

AKA_Q

Hoort erbij
17 nov 2022
31
20
8
Na je heldere en mooi opgesomde punten tussen de IS en GS, was het me al duidelijk wat het werd.
De ruimte verschil zou het voor mij gedaan hebben als ik zo groot als al jou (maar ja ben gelukkig stuk kleiner en pas in goed in de IS).

Hij ziet er goed verzorgd uit, zwart op cognacbruin maakt het af.
Veel veilige meters en welkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
93
55
18
Dank allen voor de mooie woorden. Ben so far ook erg blij met de GS. Was een beetje gedegen onderzoek maar ook beetje impuls: heb donderdag akkoord gegeven aan Louwman Den Haag, met als voorwaarde... gelijk vrijdag of zaterdagochtend de aflevering. Dat werd vrijdagmiddag: wel nieuwe APK en gepoetst, nog geen beurt, geen rondje all-season-banden - want ik wilde er gelijk mee op vakantie. De XM is namelijk toch nog niet verkocht (afhaker van marktplaats, zo eentje die voor 7k€ een showroomstaat verwacht, uh nee dan kost zo'n XM tegenwoordig al 12-15k€...). Maar deze GS mee op vakantie: en rust in mijn hoofd én direct al paar honderd euro op benzine besparen... daar kan de XM nog maanden van te koop staan aan MRB (mede omdat de XM nu uit dagelijkse verzekering kan en weer voor appel en ei als klassieker verzekerd is).

De GS heeft het heerlijk gedaan: zaterdagmiddag vertrokken richting Ardèche, met een overnachting bij Dijon. Eerste twee stints hebben de kinderen gereden, best knap dat ze dat durven met een autogekke vader en dan in een net afgeleverde Lexus. Want de GS300h is zoals jullie al zagen echt verbazingwekkend mooi na 9 jaar en vooral 250.000 km. Een enkel krasje in het leer van de bestuurdersstoel, verder alles nog als nieuw. En dat zoeft toch lekker over de snelwegen! Eerste ritten 1:18-1:19 op de boordcomputer, in echt is dat net km minder lijkt het. Airco lekker aan, stoelkoeling op AUTO (wat een briljante uitvinding, die AUTO-stand daarop!!) en voortglijden maar.

Hier in de bergen van de Ardèche moet ik nog wel even stoeien met de standen van motor en bak. Qua besturing lijk ik SPORT te willen, qua motor NORMAL. En dan heb je ook nog de D1-D6-standen, nu erachter hoe ik de handleiding moet interpreteren: dan schakelt de bak nog wel zelf, maar in D4 bijvoorbeeld niet verder dan de 4e "versnelling". En in S1-S6 zet je de auto echt vast in bijvoorbeeld die 4e "versnelling". Even wennen, en ook lastiger om dochterlief die ook graag de GS in de bergen wil leren rijden te coachen als ik 't zelf nog moet ontdekken. Die ouwe GSA trek ik aan als ouwe spijkerbroek en daar vraagt ze bijvoorbeeld bij aanremmen voor bocht zelf al "drie hè?", waarna ik meestal gewoon kan bevestigen of even zeg "neuh kan die scheurijzertje wel in 4" of juist "nouuuu doe maar 2". Al die D/S-standen maken coachen er niet makkelijker op :). Ja bergop gewoon in D, easy. Maar naar beneden moet er toch echt op de motor geremd worden.
Qua power zijn de ECO-NORMAL-SPORT standen erg fijn. Op snelweg in ECO en op cruise control: done. Dorpjes is ECO ook fijn: heel rustig doorheen glijden. Op bergweggetjes reageert de auto lekkerder op het gas in NORMAL - en gewoon fel in SPORT. Al blijft dat een rare gewaarwording in een comfortsedan als de GS, past voor mij toch meer bij een IS/RC.

De Dark Opal lak is trouwens een aparte. Bij de dealer had ik nog even het vermoeden dat het gewoon plat zwart zou zijn. Maar in de zon blijken er toch echt prachtige blauwe metallic-flakes in te zitten, die de kleur zelfs echt naar blauwe perceptie trekken. Gaaf! Zal zo nog kijken voor foto's maar iCloud wil nog even niet syncen via hotspot geloof ik. En dit typen op een telefoon vind ik niet fijn ;-)

Wel een klein issue met tanken maar zo'n technische vraag heb ik maar apart gepost.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n