Van een Prius naar een IS300h

quattrootje

Nieuw hier
4 mrt 2025
24
45
13
Mogelijk kennen sommigen me al van het Toyota hybride forum (heb voor het gemak maar dezelfde naam aangehouden) maar vanwege de overstap van een 2013 Prius plugin naar een 2014 Lexus IS300h me toch ook hier maar even aangemeld.

De Prius is total-loss gereden en ja, dan moet er op erg korte termijn toch iets anders komen. Wilde kwaliteit en betrouwbaarheid van Toyota niet kwijt maar toch qua rijbeleving en comfort een stap vooruit doen dus dan blijft er 1 merk over.
Uiteindelijk een mooie IS300h gevonden welke vrijdag opgehaald wordt.
Dit gaat genieten worden!

Bijgaand alvast wat pics uit de advertentie. Eigen foto's komen natuurlijk nog, incl eventuele vragen ;-)

Bijlagen

• Screenshot_20250301-134820_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20250301-134820_Marktplaats.jpg
    188,1 KB · Weergaven: 50
  • Screenshot_20250301-134858_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20250301-134858_Marktplaats.jpg
    189,8 KB · Weergaven: 39
  • Screenshot_20250301-134755_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20250301-134755_Marktplaats.jpg
    175,6 KB · Weergaven: 45
  • Screenshot_20250301-135155_Marktplaats.jpg
    Screenshot_20250301-135155_Marktplaats.jpg
    139,5 KB · Weergaven: 43
Van harte welkom hier, en je zult er geen spijt van krijgen. Maar pas op, ik heb het Lexus virus ook via een IS opgelopen en de kans is groot dat je het virus nooit meer kwijtraakt! Hele mooie wagen zo in het wit, daarmee kun je voor de dag komen.

Jarno

welkom op ons onvolprezen @quattrootje
Veel veilige, probleemloze en bovenal plezierige kilometers met je 'white knight' toegewenst.
Ben wel benieuwd naar de verschillen welke je, na verloop van tijd, ervaart tussen je oude plugin Prius en haar vervanger, je nieuw hybride IS300

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Welkom, dat ziet er schitterend uit. Dat zal een heel andere beleving worden ten opzichte van de Prius.

Welkom en gefeliciteerd!!! Ik maakte 5 jaar geleden dezelfde overstap van Toyota(hybrideforum) naar Lexus, van Avensis (ook Prius gereden) naar IS300h en tegenwoordig een NX300h en nog geen seconde spijt gehad, én nooit meer terug naar Toyota of wat dan ook ;)

Je gaat een grijns ontwikkelen die niet meer weg wil, let maar op :cool:

• Leuk
De proefrit vorige week in de betreffende IS gaf bij zowel mij als mijn vrouw al een grote grijns op het gezicht.
De luxe uitstraling, zowel van buiten als van binnen sprak ons zeker aan.
Het grootste verschil merkten we qua motor- en rijgeluiden, dat was een aanzienlijke verbetering t.o.v. de Prius.

En ja, de extra power viel ook nogal op (understatement!).

Ik vermoed zomaar dat dit merk ons uitermate gaat bevallen :cool:

Mijn hybride avonturen begonnen 10 jaar geleden ook in een Prius. Een IS300h is een heel mooie upgrade en hier krijg je geen spijt van.
Veel plezier ermee!

• Leuk
Vandaag de IS opgehaald en zodoende de eerste wat langere rit gemaakt.
Dat beviel, natuurlijk, uitstekend!

De stoelen zitten echt veel beter dan die vlakke dingen van de Prius. Je bent veel meer omsloten.
Laag zit je ook, da's even wennen maar voelt goed.
De rijgeluiden worden heel wat beter gedempt. Heel fijn toeven zo op de snelweg.

De banden zijn all seasons met nog redelijk profiel. Kon zo gauw geen merk vinden dus dat kan het afrolgeluid verklaren. Ik rij ze wel op en dan kan er daarna echt rubber onder :cool:

In het begin hoorde ik heel af en toe bij 105km/u achter zachtjes wat piepen/fluiten. Kan bijv. zoiets als het achterdiff zingen?

Ook heel soms een paar kraakjes bij het instumentarium maar dat stoorde (nog) niet (ik zit nog in de ontdekkingsfase).

Wel natuurlijk even de stuurflippers geprobeerd. Dat ging leuk maar het echte nut ontging mij.

De afneembare trekhaak was origineel Lexus. Er zat althans een handleiding van Lexus bij (ze zullen ze vast niet zelf maken).

Er zit ook een dashcam in. Zit mooi weggewerkt rechts van de binnenspiegel maar zal vast geen dealeroptie zijn geweest. Helaas zonder handleiding dus dat wordt dit weekend even lekker pielen.

Audiosysteem klink best ok. Zal geen ML zijn in mijn Business Line uitvoering maar het klonk al lekker stevig (zit er standaard ergens een sub?)

Morgen verder met ontdekken en alles naar eigen smaak instellen.
20250307_181932.jpg

Wit staat 'm goed. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst en welkom bij de Lexus club. De IS300h is een erg fijne auto comfortabel en toch nog een tikkie sportief. De wegligging is top.
Die kraakjes zouden niet mogen. Misschien heeft de vorige eigenaar bij de aanleg van de dashcam de kabels ergens tussen panelen gedrukt? Maar dat moet wel op te lossen zijn. Veel plezier!

• Leuk
Ik had ooit een witte Prius 3 en die vond ik toen al erg mooi, ik moet zeggen dat dat wit het erg goed doet op de IS, prachtig!
Je gaat nog wel wat onzinnigs ontdekken denk ik, wat vind je van de ASC? Ik heb er hard om gelachen en vervolgens uitgezet, voegt niks ,toe. Verbaasde me dat nog weer in een UX tegen te komen.....
Het geluid in de Business Line komt uit de Premium installatie die ik zelf ook had in mijn IS, ik vond dat bijna net zo goed als nu de ML in de NX. Daar zoek ik eigenlijk nog steeds naar de juiste settings.

Heel veel plezier ermee!! :D

• Leuk
Mooi man zo'n witte IS, mooi contrast met de diffuser! Ben wellicht een zeldzaamheid, maar vind de lichten van zo'n pre-facelift altijd mooier dan van de facelift. 😎

Die kraakjes zullen uit de middenconsole komen. Het is een verzameling kunststofplaten/delen die in kunststof geklikt zitten, met jawel kunststof clipjes. Er zit her en der wat vilt tussen, maar dit is natuurlijk na alle jaren niet meer zoals het ooit was. Dus demping is wat minder. Het kunststof wordt door de jaren heen wat minder flexibel en droogt wat uit, maar het blijft wel reageren op temperatuurswisselingen..
Het hoort zeker niet bij een merk als Lexus, maar toch heb ik helaas al wel meer IS-rijders horen klagen over af en toe wat bijgeluiden. Het loont wel om met een pakje/rolletje viltjes de contactpuntjes van vilt te voorzien. Hierdoor klem je tevens sommige onderdelen ook wat, waardoor ze minder geneigd zijn langs elkaar te bewegen. Wat ook nog weleens voorkomt zijn droge of vervuilde deurrubbers. Dan kun je je een ons zoeken naar geluiden, maar komt het vanuit de deuren. Zoek maar eens op ''Shin Etsu'' op dit forum. 😁

Wat ook geluidjes kan geven zijn missende of afgebroken ''kussentjes/pootjes'' van de middenarmsteun, waardoor deze ruimte krijgt tov. de middenconsole in gesloten stand. Ook kan het rond de joystick wat gaan kraken omdat deze over de gehele middenconsole aangebracht is en veel contactpunten heeft.

Een fluitend geluid uit het differentieel komt mij niet bekend voor. Wellicht de fan van de hybrideaccu, die even begon te draaien en wat stof bevat. Als de auto netjes onderhouden is, wordt iedere 30dkm de olie van het dif vervangen, dus die dingen gaan eigenlijk nooit kapot.

Een Business Line kan voorzien zijn van Basic audio of Premium Audio (heb je een rond schijfje voor de bediening of een ''muis''?). De Basic audio heeft geen versterker zover ik weet.

Wellicht de fan van de hybrideaccu, die even begon te draaien en wat stof bevat.
Die fan hoef je in principe niet te reinigen, het filter is wel een aanrader om een keer te reinigen. Dit filter wordt niet gereinigd door een dealer volgens het onderhoudsschema. Hiervoor staan verschillende filmpjes op YouTube wat je daarvoor moet demonteren. Hier op het forum is er ook wat over geschreven, zoek naar “Hybrid accu filter IS 300h” en je vindt al wat info.

• Leuk
Mooi man zo'n witte IS, mooi contrast met de diffuser! Ben wellicht een zeldzaamheid, maar vind de lichten van zo'n pre-facelift altijd mooier dan van de facelift. 😎

Die kraakjes zullen uit de middenconsole komen. Het is een verzameling kunststofplaten/delen die in kunststof geklikt zitten, met jawel kunststof clipjes. Er zit her en der wat vilt tussen, maar dit is natuurlijk na alle jaren niet meer zoals het ooit was. Dus demping is wat minder. Het kunststof wordt door de jaren heen wat minder flexibel en droogt wat uit, maar het blijft wel reageren op temperatuurswisselingen..
Het hoort zeker niet bij een merk als Lexus, maar toch heb ik helaas al wel meer IS-rijders horen klagen over af en toe wat bijgeluiden. Het loont wel om met een pakje/rolletje viltjes de contactpuntjes van vilt te voorzien. Hierdoor klem je tevens sommige onderdelen ook wat, waardoor ze minder geneigd zijn langs elkaar te bewegen. Wat ook nog weleens voorkomt zijn droge of vervuilde deurrubbers. Dan kun je je een ons zoeken naar geluiden, maar komt het vanuit de deuren. Zoek maar eens op ''Shin Etsu'' op dit forum. 😁

Wat ook geluidjes kan geven zijn missende of afgebroken ''kussentjes/pootjes'' van de middenarmsteun, waardoor deze ruimte krijgt tov. de middenconsole in gesloten stand. Ook kan het rond de joystick wat gaan kraken omdat deze over de gehele middenconsole aangebracht is en veel contactpunten heeft.

Een fluitend geluid uit het differentieel komt mij niet bekend voor. Wellicht de fan van de hybrideaccu, die even begon te draaien en wat stof bevat. Als de auto netjes onderhouden is, wordt iedere 30dkm de olie van het dif vervangen, dus die dingen gaan eigenlijk nooit kapot.

Een Business Line kan voorzien zijn van Basic audio of Premium Audio (heb je een rond schijfje voor de bediening of een ''muis''?). De Basic audio heeft geen versterker zover ik weet.
Kijk, dat is nu waarom we dit forum hebben, weer een uitstekende bijdage! (y)

Het gepiep is er bij verschillende snelheden merkte ik vandaag. Het staat los van gas geven of cruisen. Ik ken het opzich van de Prius als ie vermogen van de HV accu vroeg. Die HV accu zit natuurlijk achterin dus dat zou logisch zijn. Herkennen mensen dat hoge geluid? (de muziek e.d. staan bij ons standaard uit dus elk geluidje valt op).

Over de audio: ik heb een muis voor de bediening van het grote infoscherm. Welk systeem heb ik dan?