Van IS300h naar NX300h

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Gisteren heb ik na 34 maanden onze mooie IS ingeruild voor een nog mooiere NX300h in President uitvoering. Zag het er eerst nog naar uit dat de IS de eerste auto onder mijn/ons gat ging worden die langer dan 3 jaar zou blijven, toch heeft 'ie dat niet gered. Ik heb wat slijtage in mijn onderrug en dat gecombineerd met mijn spierziekte maakte dat ik steeds lastiger in en uit de auto kwam. En mijn vrouw zei 34 maanden geleden al meteen dat 'ie te laag was :ROFLMAO: De lage zit heeft er voor gezorgd dat we versneld op zoek gingen naar een hogere instap.
Eerst had ik het idee dat een UX250h de juiste keuze zou zijn maar na bezichtiging bleek die toch wat krap, de NX is flink ruimer. Gevonden in Dongen bij een hele aardige meneer die erg zijn best voor me heeft gedaan en met wie ik een bevredigende deal heb kunnen sluiten. De NX staat hier nu te stralen voor de deur en ik weet zeker dat de IS heel snel een nieuwe eigenaar heeft want er mankeerde niks aan de auto.
Gisteren ben ik van Dongen naar Almere gereden en de grijns die dat op mijn gezicht heeft gezet zit er nog op, wat een genot weer!! Compleet andere auto dan de IS, niet te vergelijken maar ik weet zeker dat het een nog fijnere auto voor ons is. Eind mei mag 'ie mee naar Italië, kijken er nu al naar uit!
IMG_43141.jpg
 
Laatst bewerkt:

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
Mooie en goede keus hoor rob , hoop 'm als plaatsgenoot eens te zien rijden.
En ja ,ik word ook ouder en maak nog lange ritte met vaak rugpijn tot gevolg. De IS300h vind ik kwa stroomlijn mooier, maar de rest wint de NX vast.
Volgende week naar Oost-Europa , 4 stukken van 900km (geen cm meer ,want nwe navigatie) en in de zomer weer naar Italie .
Heb 'm ook bijna 3jaar trouwens.

Veel plezier met die prachtbak.
mvg,
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Mooie en goede keus hoor rob , hoop 'm als plaatsgenoot eens te zien rijden.

We hebben een Lexus Almere whatsappgroep, waarin we contact onderhouden en zo nu een dan een tourritje / Cars and Coffee doen.
Je bent welkom om er bij te komen, stuur me maar een DM als je een uitnodiging wilt ontvangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno en robtp09

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Aangezien de RX veel te zwaar is, de GS als occasion haast niet meer te krijgen is en de LS en ES geen trekvermogen hebben, heeft de NX ook mijn volle aandacht.
De AWD-versie, die mag namelijk behoorlijk wat trekken.
Ervaringen hebben dus mijn buitengewone belangstelling! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Arbitrator

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Hij mag 1500kg trekken Frank, en tot nu toe bevalt 'ie prima, maar ik heb er nog geen 500km mee gereden. Zaterdag "ff" naar Limburg op en neer, dat komt in de richting ;)
Ik zal zo nu en dan eens een update neerzetten.

Overigens is de NX ook geen lichtgewicht met 1760kg...maar lang niet zo zwaar als de RX.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b en Arbitrator

er!k

Nieuw hier
12 nov 2012
23
13
3
Gefeliciteerd met je keuze!

Ik heb anderhalf jaar geleden dezelfde stap gemaakt van een IS300h naar een NX300h 4WD.
De NX is een heerlijke reisauto, maar soms mis ik wel de dynamiek van de achterwielaandrijving van de IS.
Ze hebben wel dezelfde motor, maar de IS heeft een totaal ander karakter.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
De President is natuurlijk wel een heel erg fraaie uitvoering en ook nog een prachtige kleur. Daar gaan jullie veel plezier aan beleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Arbitrator

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Ik ben vandaag heen en weer naar zuid Limburg geweest, man man man wat een waterballet.....
De NX is een heerlijke (wel wat gezapige) reisauto die ik nu al erg waardeer. Waar de IS uitnodigde tot pittig rijgedrag doet de NX dat wat mij betreft zeker niet. Wennen aan de overstap hoefde ik niet echt, je trekt de NX aan en je gaat, heerlijk, stil, comfortabel, van alle gemakken voorzien, stuurcorrecties doet 'ie subtiel en niet agressief, hij is stil, bij 110 net geen 2000 toeren, je zit hoog met veel overzicht, plotseling zijn bepaalde "grote" auto's veel minder groot, haha! Wel verbruikt 'ie duidelijk meer brandstof dan de IS en heeft 'ie 10 liter minder tankinhoud, dus je staat in alle opzichten sneller weer aan de pomp.

Wat ik vreemd vind zijn de strippen onder aan de portieren die erg vuil worden. De zin van waarom dat zo gemaakt is ontgaat me.....ze zijn ban kunststof dus ze kunnen het hebben maar dan nog.

Verder denk ik dat er een luidruchtige band onder zit. Ik vraag me af of ik er alle banden in de juiste maat onder kan laten zetten of dat er bijvoorbeeld een SUV-band onder moet, als zoiets al bestaat?

Fijne en ruime auto waarbij ook achterpassagiers de ruimte hebben. De rug van de achterbank kan ik van voorin bij de stuurkolom met knoppen inklappen, misschien kan ik zo mijn schoonmoeder een keer opvouwen :unsure: :cool:

De ML audio valt me ietwat tegen, het geluid van de gewone audio in de IS was voller en warmer, maar misschien doe ik iets verkeerd. Heb er geen last van, muziek is voor de achtergrond en dan is het wel oké. Overigens blijft het wel mooi als het volume flink opengaat, de Dire Straits kwamen er lekker uit.

Ben benieuwd wat de toekomst brengt, over 6 weken mag 'ie mee naar Italië, ik kijk er al naar uit (y) :)
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Erg herkenbaar verhaal. Voor mijn NX reed ik de IS 250.

Er bestaan zeker SUV banden, in allerlei soorten en maten. Bij de eerstvolgende wissel naar nieuwe banden ga ik zeer waarschijnlijk voor de Goodyear efficientgrip 2 SUV.

Hier een link naar een bandentest:

De rit naar Italië wordt vast een feestje.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Zit er niet in, had ik wel in de IS300h maar ik zie eigenlijk niet zo goed wat ASC met de geluidskwaliteit van het ML-systeem zou kunnen doen......:unsure:
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
De ML in de NX voldoet maar is niet exceptioneel.

Dit is wel een aardige review van de ML in de NX:

 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Ik vond de ML in de CT200h van mijn broertje ook al meer indruk maken. Wel als je het volume opendraait van de ML in de NX, blijft mooi en scherp zonder nare randjes, maar ik was in de IS ook al tevreden met de "gewone" installatie.
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Dezelfde ervaring had ik met de RX.
Beide GSen en de IS klinken geweldig met een prima balans van het hele spectrum.
Bij de RX vond ik het laag te kort komen.
Misschien dat dat iets te maken heeft met de plaatsing en model van de subwoofer, en geen gesloten kofferbak.

Waar de IS uitnodigde tot pittig rijgedrag doet de NX dat wat mij betreft zeker niet
Ga je hier al een beetje aan wennen of mis je steeds meer de IS?
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
De subwoofer zit in de achterklep als ik het goed heb maar echt horen doe je dat ding inderdaad niet, beetje jammer wel maar ik wen er wel aan.

Haha, ja ik mis de pit van de IS wel maar ik waardeer het toch wel gezapige karakter van de NX ook wel weer. Ik kijk uit naar de rit naar Italië over een week of 5, heel benieuwd.

Wat ik écht niet mis is het mezelf erin laten vallen en er weer uit moeten klimmen.....;)
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Als je een beetje assertief weg gaat bij de verkeerslichten laat je nog steeds bijna alles achter je. Tenzij ze het erom doen.
Wij gaan binnenkort weer naar Kroatië, ik kijk er naar uit.
Morgen nog even naar de dealer voor een garantie gevalletje.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09