VCS PCS Melding bij zonnig weer

Marco_B

Nieuw hier
3 okt 2015
16
0
0
Wie kan mij helpen. Bij zonnig weer verschijnt deze melding op het dashboard. ABS, traction control, adaptive cruisecontrol valt uit. Gelukkig blijft de wagen lopen. Na een herstart is de melding weg.
Dealer en importeur kunnen het niet verhelpen. ABS pomp is in Helmond geweest om door te meten. Geen oplossing. Computercodes verwijzen alleen naar de ABS unit. Ergens zit een wakkelcontact maar waar? Wie kan mij verder helpen?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Dit zijn vervelende storingen, het zonnige zal wel betekenen dat er iets problemen geeft als het warm wordt.
Wat je kunt proberen is op het moment dat de auto geen storing aangeeft de diverse ECU's en connectors verwarmen met een fohn. Op het moment dat de storing verschijnt weet je wat de boosdoener is.

Welkom trouwens.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Hallo en welkom , is het een GS ? lees net iets over lucht in het remsysteem , is er onlangs iets aan de remmen gedaan ?
anders zou ontluchten de oplossing zijn
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Hmmm... Wat Higgie zegt...
Ik heb met een soortgelij​k verschijnsel te kampen gehad bij m'n Galant VR4. I know, het is geen Lexus...
Uiteindelijk bleek het mijn remlichtschakelaar te zijn. Die maakte een 'spetterend' contact, waar de rest van de systemen (ABS / TCL) niet zo best mee overweg bleek te kunnen en zich daarop netjes gingen 'afmelden'. En bij de volgende start was alles weer wakker.
Wellicht zou je met je remlichtschakelaar eens kunnen beginnen om een f?hn op te zetten?
 

Marco_B

Nieuw hier
3 okt 2015
16
0
0
Het is een IS250 bj 2006 Ik begrijp dat er 28 ECU's in die kist zitten. Begin maar te zoeken. Wat ik niet begrijp is dat uit de datarecorder niet te analyseren is waar de fout begint. Is het enige aan data wat eruit te halen is een lijstje van foutcode'?
 

Bluedeamon

Actief
4 okt 2015
440
31
0
Marco ik zal is kijken hoe dat bij mij zit , ik heb een is250 uit hetzelfde bouwjaar
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Marco ik zal is kijken hoe dat bij mij zit , ik heb een is250 uit hetzelfde bouwjaar

Heb jij hetzelfde probleem dan? Zo nee,dan ben ik wel benieuwd waarop je je wilt gaan focussen...?

@Marco:
1. Verschijnt die storing al meteen bij / kort na de start? Of altijd pas na een x-periode?
2. En als je dan bent gestopt (motor uit) en kort daarna weer gaat rijden, duurt het dan weer zo'n zelfde x-periode, of komt de melding dan meteen weer in beeld?
3. Kan je de melding ook uitlokken als je blijft stilstaan met draaiende motor (bak in P of N) en de rem meermaals bedient?
4. Kan je de melding uitlokken door kracht uit te oefenen op de betreffende zekering? Druk/trek/wiebel/wring eens wat aan de zekering, of wissel m eens uit.
5. Hoe oud / fit is je accu?
6. Is je IS uitgerust met een trekhaak? Zo ja, treedt de storing ook (of alleen) op met aanhanger?
 
Laatst bewerkt:

Marco_B

Nieuw hier
3 okt 2015
16
0
0
Hallo @Allor, Ik heb me er ook al een beetje bij neergelegd. Alleen op warme dagen treedt het op. Laatst 300 km gereden naar Noord Holland en net voor Alkmaar. Bingo. Herstart aan een stoplicht en weg het probleem. Ik heb de auto nu in Dusseldorf bij Lexus gehad. Daar bleek deze bekend te zijn. Bij 15 km is al een nieuwe ABS drukregelaarpomp en stuurhoeksensor. Zij hebben nu de data doorgestuurd naar Keulen waar het Toyota Motorsport Team en Toyota Tuning zit. Als iemand de software data kan lezen zouden zij het toch zijn. Afwachten dus. Voordeel is dat nu de winter komt met koude dagen
 

Marco_B

Nieuw hier
3 okt 2015
16
0
0
Heb jij hetzelfde probleem dan? Zo nee,dan ben ik wel benieuwd waarop je je wilt gaan focussen...?

@Marco:
1. Verschijnt die storing al meteen bij / kort na de start? Of altijd pas na een x-periode?
2. En als je dan bent gestopt (motor uit) en kort daarna weer gaat rijden, duurt het dan weer zo'n zelfde x-periode, of komt de melding dan meteen weer in beeld?
3. Kan je de melding ook uitlokken als je blijft stilstaan met draaiende motor (bak in P of N) en de rem meermaals bedient?
4. Kan je de melding uitlokken door kracht uit te oefenen op de betreffende zekering? Druk/trek/wiebel/wring eens wat aan de zekering, of wissel m eens uit.
5. Hoe oud / fit is je accu?
6. Is je IS uitgerust met een trekhaak? Zo ja, treedt de storing ook (of alleen) op met aanhanger?


Hallo @Bleudeamon
Ik kan er geen touw aan vastknopen dan na korte tijd dan na 300 km zoals ik ook @Allor schreef. De ABS pomp is in Helmond doorgemeten. Werkt prima. Mijn gevoel zegt ergens in het interieur ligt de koppeling met buitenwarmte. Onder de motorkap is het nl altijd warm. Niet zonafhankelijk. Ik krijg de melding helaas niet uitgelokt. Heb ook geen aanhangeraansluiting. Het terugkomen na herstart is ook geen regelmaat in te ontdekken. Helaas.
Fijn dat jullie meedenken.
 

Marco_B

Nieuw hier
3 okt 2015
16
0
0
Eigenlijk jammer dat deze wagen dit techn. probleem heeft. Voor de rest is het een topbak. Is oorspronkelijk van het Toyota Team in Keulen geweest en die hebben alle snoepjes eraan gehangen die bestonden. Vlgs mij rij ik als enige in NL met dit optie pakket. Adaptive Cruise Control, Leer, glasdak, zonnescherm, uitgebreid safety pakket, concertzaal radio etc
 

Bluedeamon

Actief
4 okt 2015
440
31
0
Eigenlijk jammer dat deze wagen dit techn. probleem heeft. Voor de rest is het een topbak. Is oorspronkelijk van het Toyota Team in Keulen geweest en die hebben alle snoepjes eraan gehangen die bestonden. Vlgs mij rij ik als enige in NL met dit optie pakket. Adaptive Cruise Control, Leer, glasdak, zonnescherm, uitgebreid safety pakket, concertzaal radio etc

Uhm los van dat glaze dak en een zonneband heb ik al die opties gewoon?

Of lees ik het nou verkeerd???
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Die VCS PCS melding is wel een bekend en frequent voorkomend probleem wat deze auto's treft...(ook andere modellen) Je ziet allerlei 'oplossingen' terugkomen, zoals firmwareupdate PCS ECU, her-calibreren etc. etc.
 

Marco_B

Nieuw hier
3 okt 2015
16
0
0
Die VCS PCS melding is wel een bekend en frequent voorkomend probleem wat deze auto's treft...(ook andere modellen) Je ziet allerlei 'oplossingen' terugkomen, zoals firmwareupdate PCS ECU, her-calibreren etc. etc.
Bij ECU repair in Helmond heb ik recent de ABS pomp gehad. Werkte prima. De vraag is wat is de oplossing? De dealer in NL heeft 2 dagen onder de kap gelegen zonder iets te vinden. Importeur meldde "er zal wel aan gekl.... zijn" alleen netter geformuleerd. M.a.w. de importeur zegt "kweet 't niet" Bij dit merk zou ik iets meer verwachten.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Als ik al die storingen zo zie, dan zou ik alle massa aansluitingen maar eens controleren, vooral bij de ECU, de ABS en de Airco regeling. Er zijn storingen bij die aangeven dat de verbinding (in het netwerk) onderbroken zijn.
Succes!!
Twan
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Heeft de auto misschien schade gehad aan de voorzijde? Als dat het geval is kan het mogelijk een afwijking in de radar-unit van de VCS/PCS/Adaptieve cruise controle en eventueel de uitlijning van deze unit controleren.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat TwaMu zegt.

De CAN bus registreert ergens een 'dip' in het elektrisch circuit en verwijst terug naar de ABS motor/skid ECU. Dat wil wellicht niet zeggen dat daar ook specifiek de oorzaak ligt.

U0073/94 Control Module Communication Bus OFF
C1223 ABS control system malfunction.
B2060
(05−460) ABS malfunction Steering angle sensor
Yaw rate sensor
Stop lamp switch
ABS & TRACTION actuator assy (Skid control ECU)

Er is met enige zekerheid een relatie met warmte, dat wijst veelal op een sensor/ECU die 'verloopt' of dat er ergens in het elektrisch circuit/stekkers/sensoren iets verkeerd zit. Uitzoeken hiervan kan een aardige klus zijn vrees ik...

PCS module heeft uiteraard met alle systemen wat te maken, kan is groot dat daar de werkelijke oorzaak ligt.
 

Marco_B

Nieuw hier
3 okt 2015
16
0
0
Wat TwaMu zegt.

De CAN bus registreert ergens een 'dip' in het elektrisch circuit en verwijst terug naar de ABS motor/skid ECU. Dat wil wellicht niet zeggen dat daar ook specifiek de oorzaak ligt.

U0073/94 Control Module Communication Bus OFF
C1223 ABS control system malfunction.
B2060
(05−460) ABS malfunction Steering angle sensor
Yaw rate sensor
Stop lamp switch
ABS & TRACTION actuator assy (Skid control ECU)

Er is met enige zekerheid een relatie met warmte, dat wijst veelal op een sensor/ECU die 'verloopt' of dat er ergens in het elektrisch circuit/stekkers/sensoren iets verkeerd zit. Uitzoeken hiervan kan een aardige klus zijn vrees ik...

PCS module heeft uiteraard met alle systemen wat te maken, kan is groot dat daar de werkelijke oorzaak ligt.

Heren, bedankt, Ik zal jullie tips mee nemen, zelf heb ik niet de kennis en de instrumenten om dit te controleren.