VCS PCS Melding bij zonnig weer

Ik bedoelde met de onderbreking, wat GPS-10 al terecht zegt een korte onderbreking, dip is inderdaad het juiste woord. Storingen worden over het algemeen in de bedrading gezocht. De massa-zijde (MIN) wordt vaak over het hoofd gezien, een gecorrodeerde massa aansluiting kan door warmte en/of vocht een verandering in weerstand tot gevolg hebben en daardoor hele vreemde storingen veroorzaken. Daarom is het van belang om deze aansluitingen aan een grondige inspectie te onderwerpen.
Nogmaals succes, we willen natuurlijk wel graag weten wat uiteindelijk de boosdoener is geweest.(als deze boven water komt natuurlijk)

Twan.
 
ik heb dat systeem op mn mercedes actros truck
is de sensor goed schoon niks ervoor etc
je kan de adaptieve cruise ook uitzetten toch? (Bij mij wel)
probeer dat eens een tijdje gelijk na het starten
gaat de waarschuwingslamp dan niet aan tijdens rijden zit het probleem in het oog oid
 
ik heb dat systeem op mn mercedes actros truck
is de sensor goed schoon niks ervoor etc
je kan de adaptieve cruise ook uitzetten toch? (Bij mij wel)
probeer dat eens een tijdje gelijk na het starten
gaat de waarschuwingslamp dan niet aan tijdens rijden zit het probleem in het oog oid

Hallo tonnetje, Uitzetten kan niet, ook als ik zonder cruise control rijdt komt het probleem. Sensor is mooi schoon.
 
Ik bedoelde met de onderbreking, wat GPS-10 al terecht zegt een korte onderbreking, dip is inderdaad het juiste woord. Storingen worden over het algemeen in de bedrading gezocht. De massa-zijde (MIN) wordt vaak over het hoofd gezien, een gecorrodeerde massa aansluiting kan door warmte en/of vocht een verandering in weerstand tot gevolg hebben en daardoor hele vreemde storingen veroorzaken. Daarom is het van belang om deze aansluitingen aan een grondige inspectie te onderwerpen.
Nogmaals succes, we willen natuurlijk wel graag weten wat uiteindelijk de boosdoener is geweest.(als deze boven water komt natuurlijk)

Twan.

Hallo Twan, weet jij iemand die hier eens naar wilt kijken? Ikzelf ben niet zo kundig en bij de garage begint het aardig op te lopen ?? ;). Massaaansluiting is al nagekeken. Ik weet alleen niet welke massaaansluiting
 
Ik bedoelde met de onderbreking, wat GPS-10 al terecht zegt een korte onderbreking, dip is inderdaad het juiste woord. Storingen worden over het algemeen in de bedrading gezocht. De massa-zijde (MIN) wordt vaak over het hoofd gezien, een gecorrodeerde massa aansluiting kan door warmte en/of vocht een verandering in weerstand tot gevolg hebben en daardoor hele vreemde storingen veroorzaken. Daarom is het van belang om deze aansluitingen aan een grondige inspectie te onderwerpen.
Nogmaals succes, we willen natuurlijk wel graag weten wat uiteindelijk de boosdoener is geweest.(als deze boven water komt natuurlijk)

Twan.

Hallo Twan, weet jij iemand die hier eens naar wil kijken, bij de garage begint het aardig in de papieren te lopen.
 
Wat TwaMu zegt.

De CAN bus registreert ergens een 'dip' in het elektrisch circuit en verwijst terug naar de ABS motor/skid ECU. Dat wil wellicht niet zeggen dat daar ook specifiek de oorzaak ligt.

U0073/94 Control Module Communication Bus OFF
C1223 ABS control system malfunction.
B2060
(05−460) ABS malfunction Steering angle sensor
Yaw rate sensor
Stop lamp switch
ABS & TRACTION actuator assy (Skid control ECU)

Er is met enige zekerheid een relatie met warmte, dat wijst veelal op een sensor/ECU die 'verloopt' of dat er ergens in het elektrisch circuit/stekkers/sensoren iets verkeerd zit. Uitzoeken hiervan kan een aardige klus zijn vrees ik...

PCS module heeft uiteraard met alle systemen wat te maken, kan is groot dat daar de werkelijke oorzaak ligt.
Weet jij toevallig iemand die hier eens naar wilt kijken? Ikzelf heb onvoldoende kennis hieromtrent.
 
Hangt ervan af in welke regio je woont... Mocht dat toevallig Twente zijn, dan ben je binnen pakweg 'n half uur / drie kwartier bij mij. Dan zou ik eventueel m'n IT2 er ook nog eens op los kunnen laten...
 
Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld via TIS Techstream bepaalde componenten uitgezet kunnen worden, misschien de moeite waard dat nog even na te gaan. Daarmee kun je dan mogelijk bepaalde modules uitsluiten en zien of meldingen wegblijven.
 
Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld via TIS Techstream bepaalde componenten uitgezet kunnen worden, misschien de moeite waard dat nog even na te gaan. Daarmee kun je dan mogelijk bepaalde modules uitsluiten en zien of meldingen wegblijven.
Zeker de moeite waard, inderdaad. Maar ook selectief bepaalde actuators juist gericht aanspreken. De ABS-actuators bijvoorbeeld, maar bijvoorbeeld ook de radiator- en aircofan togglen (warm weer he...) en kijken of je de fout daarmee kunt uitlokken.
 
Weet jij toevallig iemand die hier eens naar wilt kijken?
Ik zou zo snel niet weten wie dat kan nakijken voor je....maar inmiddels ligt er al een heel netjes aanbod! Zo te lezen ook iemand met kennis , top! :thumbsup:
 
Als je in de kop van Noord-Holland woont wil ik er best eens naar kijken, beschik best wel over enige kennis op dit gebied. Maar verwacht geen wonderen. Eventueel weet ik in mijn omgeving nog wel een garage waar van de eigenaar een soort van vakidioot is en die de onderste steen doet boven komen, maar ja, die rekent natuurlijk wel een garage tarief.
 
Lexus Tiemens in Arnhem werkt Rene Hadderingh,zijn specialisme is Storing-diagnose,als hij het niet kan vinden,dan weet ik het niet meer.
Heb zelf erg goede ervaringingen met hem en hij is de beste toyota-lexus monteur/technician van Nederland 2014 geweest.
Weet zeker dat hij wat voor je kan betekenen,zeg maar dat ik[Mark- Lexus GS430 uit 2000] je gestuurd heb,dan weet hij het wel.
Succes.
 
Als hij je naam noemt, moet hij dan niet dubbel betalen? :p

Iig goede tip :rulez:
 
Lexus Tiemens in Arnhem werkt Rene Hadderingh,zijn specialisme is Storing-diagnose,als hij het niet kan vinden,dan weet ik het niet meer.
Heb zelf erg goede ervaringingen met hem en hij is de beste toyota-lexus monteur/technician van Nederland 2014 geweest.
Weet zeker dat hij wat voor je kan betekenen,zeg maar dat ik[Mark- Lexus GS430 uit 2000] je gestuurd heb,dan weet hij het wel.
Succes.

Ik denk dat dit een hele goede optie is, mijn Lexus komt daar ook vandaan, prima dealer!!
 
Heren, bedankt voor de tips. Ik moet echter wachten tot het buiten weer > 25 gr. Celsius is. Ik woon zelf in Zuid-Limburg en kom niet meer zo vaak in boven "de rivieren" .
 
Met een blower kun je veel zaken simuleren.... Succes met de uitkomst :thumbsup:
 
OPGELOST.
Eindelijk na ??n jaar zoeken. Wat was er aan de hand? Bij warm weer verscheen de melding “CHECK VSC” en “CHECK PCS SYSTEM”.

Alleereerst natuurlijk begonnen met het uitlezen van de boordcomputer, deze gaf een foutmelding op de labdasondes en in de CAN-BUS communicatie. De labdasondes vervangen helaas, het probleem bleef.

Kort samengevat kreeg ik bij mijn vele garagebezoeken onderstaande lijst van reparatiemogelijkheden van de Nederlandse en de Duitse Lexusdealer en de importeurs
ABS pomp vervangen, € 4500,=, stuurhoeksensor vervangen, € 200-300, kabelboom vervangen,€ 5000,=
dumpen in de handel € 10.000 afwaardering. Samengevat, componenten vervangen zonder dat je het probleem met liefde voor je vak traceert, lokaliseert en vandaar uit oplost.
Met andere woorden ze hadden niet de expertise in huis om het probleem te traceren.

Uiteindelijk zei een vriend van mij, een elektronica ing.,“dit moet te vinden zijn”. Wij met een 30 jaar oude oscilloscoop, multimeter en een naainaald mijn garage in en het CAN-bus systeem gaan doormeten. We vonden een “zaagtand” spanning in de CAN-bus. Na 2,5 uur zoeken vonden we een stekker die bij aanraking de “zaagtand” liet verdwijnen. In deze stekker zat het probleem. Hier had iemand met een dikke multimeterpen de contacten verbogen en de kunststof beschadigd. Dit veroorzaakte een los contact en was hierdoor de oorzaak van het probleem. Na het terug buigen met een horlogeschroevendraaier en het verwijderen van een plastic splinter bleek het contact weer herstelt en was het Can-bus signaal weer zuiver.

Conclusie: de kennis van de techniek in de werkplaats is achtergebleven. Mechanisch snapt men het nog wel maar de elektronica is een brug te ver geworden. Als de computer geen eenduidige oplossing geeft moet men het laten afweten en wordt overgestapt op “Probeer maar eens wat te vervangen”.
Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel en zie je op internet de echte VAKgarage met liefde voor het vak, opstaan. Zij maken zich wel deze kennis eigen en zijn in staat met het schema en elektronicakennis deze problemen te traceren en op te lossen.
Mijn advies: blijf zelf nadenken en geloof niet iedere oplossing van “deskundigen”
 
Laatst bewerkt: