OPGELOST.
Eindelijk na ??n jaar zoeken. Wat was er aan de hand? Bij warm weer verscheen de melding CHECK VSC en CHECK PCS SYSTEM.
Alleereerst natuurlijk begonnen met het uitlezen van de boordcomputer, deze gaf een foutmelding op de labdasondes en in de CAN-BUS communicatie. De labdasondes vervangen helaas, het probleem bleef.
Kort samengevat kreeg ik bij mijn vele garagebezoeken onderstaande lijst van reparatiemogelijkheden van de Nederlandse en de Duitse Lexusdealer en de importeurs
ABS pomp vervangen, 4500,=, stuurhoeksensor vervangen, 200-300, kabelboom vervangen, 5000,=
dumpen in de handel 10.000 afwaardering. Samengevat, componenten vervangen zonder dat je het probleem met liefde voor je vak traceert, lokaliseert en vandaar uit oplost.
Met andere woorden ze hadden niet de expertise in huis om het probleem te traceren.
Uiteindelijk zei een vriend van mij, een elektronica ing.,dit moet te vinden zijn. Wij met een 30 jaar oude oscilloscoop, multimeter en een naainaald mijn garage in en het CAN-bus systeem gaan doormeten. We vonden een zaagtand spanning in de CAN-bus. Na 2,5 uur zoeken vonden we een stekker die bij aanraking de zaagtand liet verdwijnen. In deze stekker zat het probleem. Hier had iemand met een dikke multimeterpen de contacten verbogen en de kunststof beschadigd. Dit veroorzaakte een los contact en was hierdoor de oorzaak van het probleem. Na het terug buigen met een horlogeschroevendraaier en het verwijderen van een plastic splinter bleek het contact weer herstelt en was het Can-bus signaal weer zuiver.
Conclusie: de kennis van de techniek in de werkplaats is achtergebleven. Mechanisch snapt men het nog wel maar de elektronica is een brug te ver geworden. Als de computer geen eenduidige oplossing geeft moet men het laten afweten en wordt overgestapt op Probeer maar eens wat te vervangen.
Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel en zie je op internet de echte VAKgarage met liefde voor het vak, opstaan. Zij maken zich wel deze kennis eigen en zijn in staat met het schema en elektronicakennis deze problemen te traceren en op te lossen.
Mijn advies: blijf zelf nadenken en geloof niet iedere oplossing van deskundigen