Veilig Rijden autoverzekering

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
34
50
18
Wellicht interessant op een regenachtige ochtend:
"love it or hate it..." In het laatste jaar van mijn Toyota Yaris en bij aanschaf van mijn CT200h had ik gekozen voor een ANWB Veilig Rijden autoverzekering waarvan ik totaal 5 jaar gebruik heb gemaakt. Deze kon met een 'dongel' via de OBD-poort de volgende onderdelen meten:
  1. Bochten
  2. Optrekken
  3. Remmen
  4. Snelheid
(voortaan kan het ook via je mobiel, waarbij hij ook 'telefoongebruik' meet)
En eenmaal in de zoveel dagen (na 60km) kreeg je een rapport via de mail of app met de uitslag met daarbij kans op puntenaftrek op 1 of meerdere onderdelen, ook weer onder te verdelen in een kleurenschaal van groen tot rood en zelfs zwart:
anwb%3Aw560

Hoewel ik mijzelf al snel tot veilige rijder bestempelde:ROFLMAO: met destijds 15 schadevrije jaren en slechts 1 verkeersboete (in de eerste maand dat ik een eigen auto had) dacht deze dongel er anders over. Telkens op 'bochten' een score van minimaal lichtgroen (voldoende) tot rood.

Gelukkig is ANWB zo flexibel om op aanvraag een GPS-rapport uit te draaien (laat ik niks zeggen over privacy omdat ik eerst een rapport kreeg van een andere bestuurder), hieruit bleek dat ik telkens op een zelfde weggedeelte werd 'afgerekend' op bochten, voor de geïnteresseerde de Nelson Mandeladreef te Hoofddorp. Dit teruggekoppeld aan ANWB, die een automatische mail stuurt dat al dit soort gegevens worden geïnventariseerd om wegen veiliger te maken en bij meerdere soortgelijke meldingen actie ondernemen... In 4 jaar tijd niets van gemerkt.

Op 'optrekken' weliswaar alleen maar groen gehaald, terwijl ik toch vaak genoeg vanuit sport-stand een sprintje kon trekken:unsure:
Onderdeel 'remmen' was het toppunt van beïnvloedbaar, vrijwel altijd groen totdat je een keer in de ankers moest voor een overstekende puber op een fatbike of zoiets;) dan was het direct oranje zonder tussenweg. Dat hakt snoeihard in op je 3-maandelijkse totaalscore.

Last but not least, 'snelheid'. Eenmaal met een TomTom via GPS mijn snelheid 'gekalibreerd' en er kwam altijd wel een groene/lichtgroene score uit(y) Maar ook hierbij het nadeel dat als je bijvoorbeeld op een 50/60 weg rijdt buiten bebouwde kom je al snel de opgefokte bumperklevers achter je had. En ook hierbij merkte je dat als je dan maar wat sneller ging rijden, je als snel weer op een gele score zat.
Aan de andere kant kon je op de snelweg gerust stukken te snel rijden (sprintje tot de 140-150 zag je niks van terug) zonder merkbare puntenaftrek. En niet geheel onbelangrijk: Alles buiten de landsgrenzen wordt niet meegeteld.


Als voordeel was ik met een prima tot redelijke rijscore allrisk verzekerd voor een mooie prijs die de concurrentie ver achter zich liet.
Kon dat afwegen tegenover het gevoel dat je soms als 'onveilige rijder' wordt bestempeld? Nee, helaas niet. Vandaar toch maar wat meer gaan betalen voor een 'normale' verzekering.
:coffee:
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak en D43m0n

yeahello

Hoort erbij
1 mei 2023
47
39
18
Mooi dat ze Nederland zo ook een stukje veiliger proberen te maken. Lijkt mij dat de asociale hardrijders nog niet misschien zo’n verzekering zouden aanschaffen, dus in hoeverre het echt helpt… meer voor je eigen portemonnee, dikke prima.

En voor bumperklevers, daar ga je toch geen gas voor bijgeven. Als je zo met iedereen rekening moet houden maak je jezelf alleen maar gek.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Dit doet unive ook..maar dan via de veilig rijden app...en die vind ik beter werken..betaal voor allrisk op mijn gs president nu € 42,= per maand met 26 schadevrije jaren en krijg via de app ook nog 5 % extra korting dit wordt elk kwartaal gemeten
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Op zich wel een leuk idee, het koppelen van een verzekeringstarief aan "rijvaardigheid". Het blijft wel erg arbitrair - je kunt iemand met 15 jaar schadevrij rijden niet zonder meer kwalificeren als "goed" of "minder goed" zonder ook te weten hoeveel km werden afgelegd onder welke omstandigheden.

Bij mijn vorige werkgever werd ik iedere twee jaar naar een dagje "rijvaardigheidstraining voor gevorderden" gestuurd. Die dag bestond uit een halve dag rijden op een slipbaan en een halve dag rijden over een gevarieerd traject over binnenwegen, autowegen en door de stad. Door iedereen werd dat ervaren als zeer nuttig en je leerde daar een aantal zaken die waarschijnlijk door een dongle als zeer fout zouden worden gekwalificeerd.

Een voorbeeld: rijdend op een polderweg waar je bij het naderen van een kruispunt kilometers ver naar links en rechts kunt kijken is het, als er geen van links of rechts komend verkeer te zien is, volkomen veilig zonder enige snelheidsvermindering de kruising over te steken. Toen ik dat in praktijk bracht met een politieauto op enige afstand achter me, werd ik prompt na de kruising gestopt en ernstig aangesproken op mijn rijgedrag: "meneer, u dient bij een kruising goed uit te kijken en uw snelheid verminderen". Mijn uitleg dat ik wel degelijk had gekeken en zowel van links of rechts geen verkeer had waargenomen en dus gewoon doorreed zonder snelheidsvermindering werd hoofdschuddend aanvaard, zeker toen ik er aan toevoegde dat de instructeur die me dat zo had geleerd in een vorig leven zich met de rijopleiding van polietiepersoneel had bezig gehouden en later voor zichzelf was begonnen. Een bekeuring kreeg ik echter niet....Als je een dongle aan boord hebt die de kruising registreert kom je waarschijnlijk in het rood.....

Op zich is het aanmoedigen van veilig rijgedrag uiteraard een goede zaak. Of je dat bereikt door een dongle betwijfel ik echter. Beter lijkt me af en toe rijden met een goede instructeur naast je die nuttige opmerkingen maakt op een manier dat je die ook ter harte neemt. Daar ligt ook de kern van het probleem: de rijopleiding in Nederland is zeker niet slecht, maar na het behalen van het rijbewijs is er bij veel chauffeurs een neiging om eens te ervaren wat een auto nog meer kan, dan toegestaan tijdens de rijopleiding. Dat kun je beter onder toezicht en in een daartoe geschikte omgeving oefenen - je leert daar veel van en je leert ook situaties waar die kennis nuttig zou zijn zoveel mogelijk te vermijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Sam_IS300h

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Zo'n kastje heeft een psychologisch effect, van "Oeh het kastje kijkt mee ik moet belachelijk voorzichtig rijden."
Een beetje als toen de eerste Priussen naar Nederland kwamen, die kopers gingen ineens heel zuinig rijden, maar dat kwam voornamelijk door het rijgedrag.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Op zich wel een leuk idee, het koppelen van een verzekeringstarief aan "rijvaardigheid". Het blijft wel erg arbitrair - je kunt iemand met 15 jaar schadevrij rijden niet zonder meer kwalificeren als "goed" of "minder goed" zonder ook te weten hoeveel km werden afgelegd onder welke omstandigheden.

Bij mijn vorige werkgever werd ik iedere twee jaar naar een dagje "rijvaardigheidstraining voor gevorderden" gestuurd. Die dag bestond uit een halve dag rijden op een slipbaan en een halve dag rijden over een gevarieerd traject over binnenwegen, autowegen en door de stad. Door iedereen werd dat ervaren als zeer nuttig en je leerde daar een aantal zaken die waarschijnlijk door een dongle als zeer fout zouden worden gekwalificeerd.

Een voorbeeld: rijdend op een polderweg waar je bij het naderen van een kruispunt kilometers ver naar links en rechts kunt kijken is het, als er geen van links of rechts komend verkeer te zien is, volkomen veilig zonder enige snelheidsvermindering de kruising over te steken. Toen ik dat in praktijk bracht met een politieauto op enige afstand achter me, werd ik prompt na de kruising gestopt en ernstig aangesproken op mijn rijgedrag: "meneer, u dient bij een kruising goed uit te kijken en uw snelheid verminderen". Mijn uitleg dat ik wel degelijk had gekeken en zowel van links of rechts geen verkeer had waargenomen en dus gewoon doorreed zonder snelheidsvermindering werd hoofdschuddend aanvaard, zeker toen ik er aan toevoegde dat de instructeur die me dat zo had geleerd in een vorig leven zich met de rijopleiding van polietiepersoneel had bezig gehouden en later voor zichzelf was begonnen. Een bekeuring kreeg ik echter niet....Als je een dongle aan boord hebt die de kruising registreert kom je waarschijnlijk in het rood.....

Op zich is het aanmoedigen van veilig rijgedrag uiteraard een goede zaak. Of je dat bereikt door een dongle betwijfel ik echter. Beter lijkt me af en toe rijden met een goede instructeur naast je die nuttige opmerkingen maakt op een manier dat je die ook ter harte neemt. Daar ligt ook de kern van het probleem: de rijopleiding in Nederland is zeker niet slecht, maar na het behalen van het rijbewijs is er bij veel chauffeurs een neiging om eens te ervaren wat een auto nog meer kan, dan toegestaan tijdens de rijopleiding. Dat kun je beter onder toezicht en in een daartoe geschikte omgeving oefenen - je leert daar veel van en je leert ook situaties waar die kennis nuttig zou zijn zoveel mogelijk te vermijden.
Het is simpel weg de bewust wording van..
En je reactie kan altijd anders zijn dan dat je hebt geleerd...dus hier moet je eigenlijk voor zijn.
 
Laatst bewerkt:

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Interessant om eens ervaringen te lezen hierover. Ik reken mezelf tot de “hate it” categorie. Ik kan me niet voorstellen dat hier rekening wordt gehouden met de bewuste auto en de daadwerkelijke “skills” van de bestuurder. Laat een professionele coureur in een zorgvuldig afgestelde sportieve auto dit doen (of een deugdelijk opgeleide politieagent in een dienstauto) en vergelijk dat eens met een stereotype “oma/opa” in een A- of B-segment auto die van onzekerheid het dorp bijna niet meer uit durft te rijden.

Waar gaat het hier dan over? Voertuigbeheersing? Of opvallend voorzichtig gedrag dat menig stereotype “petje” nog opgefokter achter het stuur gaat zitten? Uiteindelijk draait het (zoals wel vaker) om geld. Ik heb inmiddels ruim 28 jaar rij ervaring, ik heb naast de IS ook een MX-5. Als er iets leuk is aan een MX-5 is het sturen: bochtjes, rotondes. Een goed onderhouden MX-5 kan menig gezinsauto in bochten en op rotondes zoek rijden. Omdat het maar lichte autootjes zijn met een simpele 1.6 of 1.8 of zelfs 2.0 gaan ze ook niet heel erg hard, maar je hebt wel af en toe een WOT (wide open throttle). En omdat het allemaal niet zo hard gaat en klinkt (met een normale uitlaat) val je ook niet bijzonder op in het verkeersbeeld. Maar door de beleving heb je wel veel lol. Ik vraag me dan af hoe zo’n dongle/app het rijgedrag in een MX-5 zou waarderen? Ik kan daar overigens de 2e plek in de spritmonitor.de ranglijst tegenover zetten als zuinige rijder van een MX-5 uit 1999 met ”maar“ 140pk. Die 2e plek krijg je natuurlijk niet zomaar: ik geef af en toe flink gas, maar rem op rotondes of in bochten niet zoveel af als menig gezinsauto.

Ik betaal graag meer verzekeringspremie om lekker vrij te rijden binnen de aanvaardbare grenzen. Want laten we wel wezen, met een oude MX-5 tegen een modale gezinsauto aan rijden loopt waarschijnlijk niet zo gunstig af voor de inzittenden van de MX-5, dus ik let echt wel op. Overigens ook voor fietsers kijk ik uit, want voor je het weet belandt er een fietser op je hoofd of zit er een fiets om je nek gevouwen.

ik pak nu even een nieuwe bak :coffee:
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Wauw, nu heb ik 31 jr ervaring achter het stuur...zo'n app is grappig. Krijg ik extra korting leuk...maar is niet nodig, ..dus zit niet verlegen om geld...respecteer iedere weggebruiker ..en confrontie met je gedrag..is de insteek....van een stoplichtsprintje ben ik niet vies, met 250pk gaat dit zeer mooi...rij stevig door...het is simpel ...wees bewust met hoe je iets doet wanneer en waar...een ongeluk zit in een heel klein hoekje..ik kan ook wel auto's zoek rijden...maar that's not the point. Maar maak je niet druk...je auto legt toch alles al vast..gebeurt er een ongeluk kunnen ze altijd je gegevens uitlezen van je auto...dus wat maakt het uit...een app is dan toch grappig als je wat extra krijgt
 
Laatst bewerkt:

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Ik heb nu ook een autoverzekering voor onze 2e auto waarbij er een GSM module aan de OBD-poort moet worden gekoppeld, maar dan puur om het aantal gereden kilometers door te geven: de kilometerverzekering van OHRA. Ideaal voor een auto die slechts een gering aantal km. per jaar rijdt. Je tikt af per gereden "bundel" van 1000 km. Onze Ford Fiesta, die slechts enkele duizenden km per jaar aflegt, is hiermee all-risk verzekerd voor ca. € 8,- per maand :) De dekking is gelijk aan een "normale" verzekering. Misschien interessant voor sommige forumleden.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Ik heb nu ook een autoverzekering voor onze 2e auto waarbij er een GSM module aan de OBD-poort moet worden gekoppeld, maar dan puur om het aantal gereden kilometers door te geven: de kilometerverzekering van OHRA. Ideaal voor een auto die slechts een gering aantal km. per jaar rijdt. Je tikt af per gereden "bundel" van 1000 km. Onze Ford Fiesta, die slechts enkele duizenden km per jaar aflegt, is hiermee all-risk verzekerd voor ca. € 8,- per maand :) De dekking is gelijk aan een "normale" verzekering. Misschien interessant voor sommige forumleden.
leuke verzekering, net ff gekeken, die €8.-- per maand is per 1000 km dus als je 10.000 km rijdt dan wordt het €80.-- per maand.
Dit is dus vooral interessant bij zeer weinig km's per jaar. Misschien leuk voor een tweede "hobbyLexus"? (Mits de cataloguswaarde niet boven €120.000.-- is want dat verzekeren ze ook niet.)
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Ik val ook 100% in de "hate it" categorie. Ik heb niet voor niets een IS350, maar het gaat alleen wel eens wat sneller "waar het kan", dus niet in de spits, niet op kruispunten, niet in de bebouwde kom, niet met fietsers op de weg enz enz. Modules zoals dit houden geen rekening met context en dat vind ik wel belangrijk. Iemand die met zijn telefoon zit te kutten in de auto kan heel netjes rijden volgens zo'n module, maar dat ze vervolgens niet opletten wat er op de weg gebeurt vind ik veel kwalijker dan iemand die een overzichtelijk bochtje een keer wat sneller neemt.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Ik val ook 100% in de "hate it" categorie. Ik heb niet voor niets een IS350, maar het gaat alleen wel eens wat sneller "waar het kan", dus niet in de spits, niet op kruispunten, niet in de bebouwde kom, niet met fietsers op de weg enz enz. Modules zoals dit houden geen rekening met context en dat vind ik wel belangrijk. Iemand die met zijn telefoon zit te kutten in de auto kan heel netjes rijden volgens zo'n module, maar dat ze vervolgens niet opletten wat er op de weg gebeurt vind ik veel kwalijker dan iemand die een overzichtelijk bochtje een keer wat sneller neemt.
Het is niks meer dan de EDR...oftewel Event Data Record...dit kastje zit al in je auto. je auto registreert alles tot 8 sec. Nadat de airbags zijn opgegaan..het probleem bij een crash is dat je te laat met de feiten wordt geconfronteerd...de verzekeraars hebben met justitie dit bedacht...zodat je gewoon een afspiegeling krijgt van je rijgedrag en dit gewoon kan nakijken veder niks...door een onoverzichtelijke bocht te hard rijden en op je voor ganger klappen of een fietser scheppen die je niet ziet is dan toch jammer lijkt mij en zinloos..gewoon jezelf spiegelen ook wel eens leuk toch
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
Het is niks meer dan de EDR...oftewel Event Data Record...dit kastje zit al in je auto. je auto registreert alles tot 8 sec. Nadat de airbags zijn opgegaan..het probleem bij een crash is dat je te laat met de feiten wordt geconfronteerd...de verzekeraars hebben met justitie dit bedacht...zodat je gewoon een afspiegeling krijgt van je rijgedrag en dit gewoon kan nakijken veder niks...door een onoverzichtelijke bocht te hard rijden en op je voor ganger klappen of een fietser scheppen die je niet ziet is dan toch jammer lijkt mij en zinloos..gewoon jezelf spiegelen ook wel eens leuk toch
Dat zit alleen in nieuwe auto's toch? Ik geloof niet dat ik al ooit in een auto heb gereden die dat al aan boord had. En ik vind het nog een compleet ander verhaal dat die data steeds bij je blijft totdat je een keer in een aanrijding belandt dan een app die continu jouw nogal persoonlijke data doorstuurt naar een commerciële partij en op basis daarvan conclusies gaat trekken zonder context. Nee, ik vind dat inderdaad niet leuk.

In principe gaat een verzekeraar zo voor jou bepalen wat "goed gedrag" is en kan die definitie dynamisch zijn en dus ook voortdurend worden aangepast. Niet bepaald een idee dat ik toejuich.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Higgie

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Ik val ook 100% in de "hate it" categorie. Ik heb niet voor niets een IS350, maar het gaat alleen wel eens wat sneller "waar het kan", dus niet in de spits, niet op kruispunten, niet in de bebouwde kom, niet met fietsers op de weg enz enz. Modules zoals dit houden geen rekening met context en dat vind ik wel belangrijk. Iemand die met zijn telefoon zit te kutten in de auto kan heel netjes rijden volgens zo'n module, maar dat ze vervolgens niet opletten wat er op de weg gebeurt vind ik veel kwalijker dan iemand die een overzichtelijk bochtje een keer wat sneller neemt.
Dan loop je achter...zit er allang in...maar dit zie je niet dit zit meestal in je boordcomputer systeem hahahahahah...als er een zwaar of dodelijk ongeval gebeurt kan de technische recherche hierbij...lees het goed dot gaat puur om jou rijgedrag en hiermee kun jij kijken hou dit verloopt niks meer...wat moet een commercieel bedtrijf ermee..jou betere remmen aanbieden hahaha🤣🤣🤣
 
Laatst bewerkt:

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Nieuwe modellen vanaf 2022 geintroduceerd hebben zo’n EDR-kastje. Vanaf 2024 is dit verplicht voor elke nieuw verkochte auto in Europa.

Heb jij vorige week een nieuwe auto geleverd gekregen maar de introductie van dat model was voor 2022, dan zit zo’n EDR-kastje er waarschijnlijk nog niet in. Heb jij vorige week een nieuwe auto geleverd gekregen die in 2022 op de markt geïntroduceerd is, dan zit zo’n EDR-kastje er al wel in. Alle auto’s die vanaf 7 juli 2024 worden verkocht moeten zo’n EDR-kastje verplicht hebben, ook als je een auto koopt van een model dat voor 2022 geïntroduceerd is.
Bron:
Autovisie
Tweakers
AD

Als je meer wil weten over afspraken die verzekeraars zeggen te maken, lees dan vooral hier verder.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Nieuwe modellen vanaf 2022 geintroduceerd hebben zo’n EDR-kastje. Vanaf 2024 is dit verplicht voor elke nieuw verkochte auto in Europa.

Heb jij vorige week een nieuwe auto geleverd gekregen maar de introductie van dat model was voor 2022, dan zit zo’n EDR-kastje er waarschijnlijk nog niet in. Heb jij vorige week een nieuwe auto geleverd gekregen die in 2022 op de markt geïntroduceerd is, dan zit zo’n EDR-kastje er al wel in. Alle auto’s die vanaf 7 juli 2024 worden verkocht moeten zo’n EDR-kastje verplicht hebben, ook als je een auto koopt van een model dat voor 2022 geïntroduceerd is.
Bron:
Autovisie
Tweakers
AD

Als je meer wil weten over afspraken die verzekeraars zeggen te maken, lees dan vooral hier verder.
Dit is een verplichte...maar de niet verplichte dan? En wat dacht je van je GPS in de auto de GPS in je telefoon....en hoe werkt dan live data van de obd2...foutcodes die worden opgeslagen....er zit meer in dan je denk
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Dat is een relatief oud artikel (uit 2016) waar staat dat EDR in Europa mogelijk in 2020 verplicht wordt. Die verplichting blijkt dus 4 jaar later doorgevoerd dan eerder in 2016 werd aangenomen, want het is niet 2020, maar vanaf 7 juli 2024 verplicht voor alle nieuw verkochte auto's. Als je enkel en alleen dat artikel uit 2016 leest zou je inderdaad kunnen denken dat sinds 2020 dit allemaal al verplicht is in auto's en ook vanaf 2020 in alle nieuwe auto's standaard gemonteerd zit. De regelgeving wat een EDR zal registreren verschilt per jaartal en per land. Autofabrikanten zijn wel vrij om eerder dan verplicht systemen wel toe te passen. Wat je veilig kunt aannemen is dat wanneer het verplicht is, dat het er vanaf dan ook daadwerkelijk in zit. Auto's uit 2020 kunnen best al een EDR aan boord hebben die bijvoorbeeld 20 parameters vastlegt, maar een verplichting maakt dat ze vanaf 2024 maximaal 41 data-elementen vastleggen. Het is mogelijk dat dit aantal in de toekomst uitgebreid wordt (want meer apparatuur voor meting), of mogelijk zelfs kleiner wordt (want privacy).

Van Tweakers:
Edr's zijn volgens de verordeningstekst niet bedoeld voor het analyseren van specifieke ongevallen of wegen. Sterker, locatiegegevens, tijd en datums worden niet in de zwarte dozen opgeslagen. Ook wordt een edr niet gekoppeld aan een persoon of vehicle identification number van een auto.

Wat gaan edr's dan wel opslaan? Dat staat in een document van de Verenigde Naties. Edr's verzamelen allerlei data over een auto, met de kanttekening dat een auto er wel de juiste sensoren voor moet hebben. Heeft een auto bijvoorbeeld airbags die in meerdere stappen opblazen, dan moet de edr opslaan hoe lang er tussen elke stap zit. Heeft een auto geen airbags met dergelijke multi-stage inflators, dan hoeft dit niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Dat is een relatief oud artikel (uit 2016) waar staat dat EDR in Europa mogelijk in 2020 verplicht wordt. Die verplichting blijkt dus 4 jaar later doorgevoerd dan eerder in 2016 werd aangenomen, want het is niet 2020, maar vanaf 7 juli 2024 verplicht voor alle nieuw verkochte auto's. Als je enkel en alleen dat artikel uit 2016 leest zou je inderdaad kunnen denken dat sinds 2020 dit allemaal al verplicht is in auto's en ook vanaf 2020 in alle nieuwe auto's standaard gemonteerd zit. De regelgeving wat een EDR zal registreren verschilt per jaartal en per land. Autofabrikanten zijn wel vrij om eerder dan verplicht systemen wel toe te passen. Wat je veilig kunt aannemen is dat wanneer het verplicht is, dat het er vanaf dan ook daadwerkelijk in zit. Auto's uit 2020 kunnen best al een EDR aan boord hebben die bijvoorbeeld 20 parameters vastlegt, maar een verplichting maakt dat ze vanaf 2024 maximaal 41 data-elementen vastleggen. Het is mogelijk dat dit aantal in de toekomst uitgebreid wordt (want meer apparatuur voor meting), of mogelijk zelfs kleiner wordt (want privacy).

Van Tweakers:
Screenshot_20230906_183917_Samsung Internet.jpg