- 1 aug 2023
- 65
- 72
- 18
Wellicht interessant op een regenachtige ochtend:
"love it or hate it..." In het laatste jaar van mijn Toyota Yaris en bij aanschaf van mijn CT200h had ik gekozen voor een ANWB Veilig Rijden autoverzekering waarvan ik totaal 5 jaar gebruik heb gemaakt. Deze kon met een 'dongel' via de OBD-poort de volgende onderdelen meten:
En eenmaal in de zoveel dagen (na 60km) kreeg je een rapport via de mail of app met de uitslag met daarbij kans op puntenaftrek op 1 of meerdere onderdelen, ook weer onder te verdelen in een kleurenschaal van groen tot rood en zelfs zwart:
Hoewel ik mijzelf al snel tot veilige rijder bestempelde
met destijds 15 schadevrije jaren en slechts 1 verkeersboete (in de eerste maand dat ik een eigen auto had) dacht deze dongel er anders over. Telkens op 'bochten' een score van minimaal lichtgroen (voldoende) tot rood.
Gelukkig is ANWB zo flexibel om op aanvraag een GPS-rapport uit te draaien (laat ik niks zeggen over privacy omdat ik eerst een rapport kreeg van een andere bestuurder), hieruit bleek dat ik telkens op een zelfde weggedeelte werd 'afgerekend' op bochten, voor de geïnteresseerde de Nelson Mandeladreef te Hoofddorp. Dit teruggekoppeld aan ANWB, die een automatische mail stuurt dat al dit soort gegevens worden geïnventariseerd om wegen veiliger te maken en bij meerdere soortgelijke meldingen actie ondernemen... In 4 jaar tijd niets van gemerkt.
Op 'optrekken' weliswaar alleen maar groen gehaald, terwijl ik toch vaak genoeg vanuit sport-stand een sprintje kon trekken
Onderdeel 'remmen' was het toppunt van beïnvloedbaar, vrijwel altijd groen totdat je een keer in de ankers moest voor een overstekende puber op een fatbike of zoiets
dan was het direct oranje zonder tussenweg. Dat hakt snoeihard in op je 3-maandelijkse totaalscore.
Last but not least, 'snelheid'. Eenmaal met een TomTom via GPS mijn snelheid 'gekalibreerd' en er kwam altijd wel een groene/lichtgroene score uit
Maar ook hierbij het nadeel dat als je bijvoorbeeld op een 50/60 weg rijdt buiten bebouwde kom je al snel de opgefokte bumperklevers achter je had. En ook hierbij merkte je dat als je dan maar wat sneller ging rijden, je als snel weer op een gele score zat.
Aan de andere kant kon je op de snelweg gerust stukken te snel rijden (sprintje tot de 140-150 zag je niks van terug) zonder merkbare puntenaftrek. En niet geheel onbelangrijk: Alles buiten de landsgrenzen wordt niet meegeteld.
Als voordeel was ik met een prima tot redelijke rijscore allrisk verzekerd voor een mooie prijs die de concurrentie ver achter zich liet.
Kon dat afwegen tegenover het gevoel dat je soms als 'onveilige rijder' wordt bestempeld? Nee, helaas niet. Vandaar toch maar wat meer gaan betalen voor een 'normale' verzekering.

"love it or hate it..." In het laatste jaar van mijn Toyota Yaris en bij aanschaf van mijn CT200h had ik gekozen voor een ANWB Veilig Rijden autoverzekering waarvan ik totaal 5 jaar gebruik heb gemaakt. Deze kon met een 'dongel' via de OBD-poort de volgende onderdelen meten:
- Bochten
- Optrekken
- Remmen
- Snelheid
En eenmaal in de zoveel dagen (na 60km) kreeg je een rapport via de mail of app met de uitslag met daarbij kans op puntenaftrek op 1 of meerdere onderdelen, ook weer onder te verdelen in een kleurenschaal van groen tot rood en zelfs zwart:

Hoewel ik mijzelf al snel tot veilige rijder bestempelde

Gelukkig is ANWB zo flexibel om op aanvraag een GPS-rapport uit te draaien (laat ik niks zeggen over privacy omdat ik eerst een rapport kreeg van een andere bestuurder), hieruit bleek dat ik telkens op een zelfde weggedeelte werd 'afgerekend' op bochten, voor de geïnteresseerde de Nelson Mandeladreef te Hoofddorp. Dit teruggekoppeld aan ANWB, die een automatische mail stuurt dat al dit soort gegevens worden geïnventariseerd om wegen veiliger te maken en bij meerdere soortgelijke meldingen actie ondernemen... In 4 jaar tijd niets van gemerkt.
Op 'optrekken' weliswaar alleen maar groen gehaald, terwijl ik toch vaak genoeg vanuit sport-stand een sprintje kon trekken

Onderdeel 'remmen' was het toppunt van beïnvloedbaar, vrijwel altijd groen totdat je een keer in de ankers moest voor een overstekende puber op een fatbike of zoiets

Last but not least, 'snelheid'. Eenmaal met een TomTom via GPS mijn snelheid 'gekalibreerd' en er kwam altijd wel een groene/lichtgroene score uit

Aan de andere kant kon je op de snelweg gerust stukken te snel rijden (sprintje tot de 140-150 zag je niks van terug) zonder merkbare puntenaftrek. En niet geheel onbelangrijk: Alles buiten de landsgrenzen wordt niet meegeteld.
Als voordeel was ik met een prima tot redelijke rijscore allrisk verzekerd voor een mooie prijs die de concurrentie ver achter zich liet.
Kon dat afwegen tegenover het gevoel dat je soms als 'onveilige rijder' wordt bestempeld? Nee, helaas niet. Vandaar toch maar wat meer gaan betalen voor een 'normale' verzekering.
