Verbruik GS 450h

GS4502011

Nieuw hier
17 nov 2022
11
5
3
Ik heb gisteravond laat mijn 450h opgehaald en een kilometer of 250 ermee naar huis gereden.
Genieten natuurlijk, maar een paar dingen vielen me op (naast de TPMS melding maar daar wordt aan gewerkt, overigens niet door de dealer😅).
Het verbruik was over al die kilometers 9.8L/100 km dus iets beter dan 1 op 10 (ik schreef eerder abusievelijk 1 op 9.8).
Nu ben ik zelden beneden de 140 gekomen met een enkele piek naar 150 en een enkele volgas actie. Tevens heb ik hooguit een paar kilometer vol-electrisch gereden, omdat ik al vrij snel op de snelweg zat en ik ook vrij dicht bij de snelweg woon.

Lekker gemaakt door het opgegeven gemiddeld verbruik van 8L/100 vraag ik me toch af: is 1 op 10 normaal in de beschreven situatie? En wat halen andere 450h rijders qua verbruik? Op Duitse websites waar je je verbruik kan opgeven zie ik iig voor deze auto veel mensen die 8L/100 gemiddeld redden.
Zou het kunnen zijn dat mijn achterremmen aanlopen? Ik gooi er maar eens iets in;-)

Dan het feit dat de motor start wanneer je ‘s ochtends wegrijdt. De accu zou vol genoeg moeten zijn, waarom start dan toch de motor?

Tot slot het feit dat de motor in stadsverkeer vrij snel bijspringt, althans dat zie ik op de verbruiksmonitor. Ik denk dat ik nauwelijks een teen hoef te bewegen of dat gebeurt al. Is dat normaal?

Hoor het graag:)
 
Laatst bewerkt:

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Ik rij al 5,5 jaar een 450h (voor het eerst dat ik niet binnen 4 jaar ben uitgekeken op een auto) en kan me best vinden in het verbruik.
8L/100 is wel te halen als je lange afstand rustig rijdt, maar onder normale omstandigheden lukt me dat niet. Ik zit meestal tussen de 8,5/9,5L/100km (maar heb af en toe wel een zware rechter voet).
Toen ik de auto net had reedt ik wat minder zuinig. Ondertussen heb ik mijn rijstijl wat aangepast aan de auto en weet ik tegenwoordig exact hoever ik kan gaan en toch elektrisch te blijven rijden.

De motor slaat overigens altijd aan als deze koud is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en GS4502011

JANGS450H

Hoort erbij
27 dec 2018
49
16
8
Let op dat er ook een aanzienlijk verschil zit in de zomer of winter, als het interieur verwarmt moet worden scheelt dit al snel 1 liter op 100km!
 
  • Leuk
Waarderingen: GS4502011

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het verbruik was over al die kilometers 9.8L/100 km dus iets beter dan 1 op 10 (ik schreef eerder abusievelijk 1 op 9.8).
Nu ben ik zelden beneden de 140 gekomen met een enkele piek naar 150 en een enkele volgas actie. Tevens heb ik hooguit een paar kilometer vol-electrisch gereden, omdat ik al vrij snel op de snelweg zat en ik ook vrij dicht bij de snelweg woon.

Lekker gemaakt door het opgegeven gemiddeld verbruik van 8L/100 vraag ik me toch af: is 1 op 10 normaal in de beschreven situatie? En wat halen andere 450h rijders qua verbruik? Op Duitse websites waar je je verbruik kan opgeven zie ik iig voor deze auto veel mensen die 8L/100 gemiddeld redden.
Zou het kunnen zijn dat mijn achterremmen aanlopen? Ik gooi er maar eens iets in;-)

Dan het feit dat de motor start wanneer je ‘s ochtends wegrijdt. De accu zou vol genoeg moeten zijn, waarom start dan toch de motor?
Er is een duidelijk verschil in verbruik tussen een GS 450h van Gen 3 en Gen 4. Ik denk dat voor een Gen 3 het ervaren gebruik normaal is, al zal, als je de auto wat beter leert kennen, het mogelijk nog wel iets lager kunnen. De Gen 4 is duidelijk zuiniger, kennelijk is daar de afstemming van motor, versnellingsbak en de besturingselectronica beter gelukt - ook een fabrikant leert al doende.

Dat de benzinemotor start na een nacht stil staan is normaal. De motor is koud en dient zo snel mogelijk op temperatuur te worden gebracht om overmatige slijtage door frequente start/stops te voorkomen. Daarom kan pas nadat de motor enigszins op temperatuur is gekomen ook eventueel electrisch worden gereden - een voorziening bewust aangebracht om de levensduur niet door veelvuldige koude starts te beperken. Je zult waarschijnlkijk tzt merken dat in de zomer al veel eerder EV bedrijf mogelijk is dan bij de huidige temperaturen.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Er is een duidelijk verschil in verbruik tussen een GS 450h van Gen 3 en Gen 4. Ik denk dat voor een Gen 3 het ervaren gebruik normaal is, al zal, als je de auto wat beter leert kennen, het mogelijk nog wel iets lager kunnen. De Gen 4 is duidelijk zuiniger, kennelijk is daar de afstemming van motor, versnellingsbak en de besturingselectronica beter gelukt - ook een fabrikant leert al doende.

Dat de benzinemotor start na een nacht stil staan is normaal. De motor is koud en dient zo snel mogelijk op temperatuur te worden gebracht om overmatige slijtage door frequente start/stops te voorkomen. Daarom kan pas nadat de motor enigszins op temperatuur is gekomen ook eventueel electrisch worden gereden - een voorziening bewust aangebracht om de levensduur niet door veelvuldige koude starts te beperken. Je zult waarschijnlkijk tzt merken dat in de zomer al veel eerder EV bedrijf mogelijk is dan bij de huidige temperaturen.
Ik onderschrijf dit bericht.
 
  • Leuk
Waarderingen: GS4502011

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik rijdt nu alweer 5,5 jaar en 140k km met mijn gs450h gen 3. Mijn motto: rijd vlot maar wees niet de snelste. Op dit moment is mijn verbruik rond de 7,5 ltr / 100 km.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en GS4502011

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Goed om te weten dat @Arbitrator nu een Gen4 rijdt en daarvoor een Gen3 heeft gereden. Dus goed weet waar hij het over heeft.


Dit dus. Het voelt misschien wat tegenstrijdig, maar dat is voor de auto het lekkerste.

Inderdaad. Ik merk dat de Gen4 echt stukken zuiniger is dan de Gen3: ik rij nu met gemak 1 op 14 tot 1 op 16 afhankelijk van de afstand (langer is beter) en natuurlijk de temperatuur, winter/zomerbanden etc. Achter een vrachtwagen hangen met ACC op standje 2 leidt tot 1 op 22.
 

Manzoku

Nieuw hier
10 apr 2017
11
1
1
Na 7 jaar met een nieuwe 2016 GS450h kan ik met zekerheid zeggen dat verbruik boven 1 op 12,5 erg hoog is. Zelfs met 140-150 km/h op de snelweg kom ik niet onder 1 op 12,5 over een volle tank. Op vakantie in Noorwegen met bijna overal een maximum snelheid van 80 haalde ik gemakkelijk 1 op 16 over een volle tank.
Dus met 1 op 10 moet je haast voortdurend met maximaal vermogen optrekken en voornamelijk korte afstanden rijden.
Zo niet, dan zou ik toch de motor eens laten controleren, want dat lijkt mij geen zuivere koffie...
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Na 7 jaar met een nieuwe 2016 GS450h kan ik met zekerheid zeggen dat verbruik boven 1 op 12,5 erg hoog is. Zelfs met 140-150 km/h op de snelweg kom ik niet onder 1 op 12,5 over een volle tank. Op vakantie in Noorwegen met bijna overal een maximum snelheid van 80 haalde ik gemakkelijk 1 op 16 over een volle tank.
Dus met 1 op 10 moet je haast voortdurend met maximaal vermogen optrekken en voornamelijk korte afstanden rijden.
Zo niet, dan zou ik toch de motor eens laten controleren, want dat lijkt mij geen zuivere koffie...is
Is 12,5 volgens de boordcomputer of als je het uitrekent met de benzinebon?
Ik kom met moeite onder de 1 op 14 op de Nederlandse snelweg. Als ik achter een vrachtwagen ga hangen met ACC stand 2, dan haal ik 1 op 22.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
73
69
18
Na 7 jaar met een nieuwe 2016 GS450h kan ik met zekerheid zeggen dat verbruik boven 1 op 12,5 erg hoog is. Zelfs met 140-150 km/h op de snelweg kom ik niet onder 1 op 12,5 over een volle tank. Op vakantie in Noorwegen met bijna overal een maximum snelheid van 80 haalde ik gemakkelijk 1 op 16 over een volle tank.
Dus met 1 op 10 moet je haast voortdurend met maximaal vermogen optrekken en voornamelijk korte afstanden rijden.
Zo niet, dan zou ik toch de motor eens laten controleren, want dat lijkt mij geen zuivere koffie...
Gemiddeld over een tank zit ik met een Gen3 op 8,5 op 100km. Maar bij 140 haal ik dat niet. Op dat moment zit je echt hoger. Rij je daarna weer een stuk 100, dan is het weer beter.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Naar mijn gevoel moet je het brandstofverbruik van een GS 450h van generatie 3 en 4 niet met elkaar vergelijken. Er zijn talloze kleine verschillen in de opbouw en aansturing van de aandrijflijn die samen voor een aanzienlijk verschil in verbruik zorgen. Of er een groot verschil bestaat in verbruik tussen een GS 450 gen 4 en de update daarvan in 2016 weet ik niet. Ook daar zijn er echter wel degelijk verschillen in aandrijflijn en vormgeving die mogelijk een nog lager verbruik kunnen opleveren dan bij de eerste Gen 4 uitvoering.

In zijn algemeenheid zal het verbruik lager zijn bij langere ritten, hogere buitentemperatuur en lagere kruissnelheid. Daarnaast is er de manier van rijden - de ene chauffeur zal in zijn gebruikelijke rijwijze het laagst mogelijke brandstofverbruik dichter benaderen dan de andere. Kortom: het verbruik zal al naar de meet- en rijomstandigheden behoorlijk kunnen verschillen.

Een factor die grote invloed heeft is de manier waarop wordt geaccelereerd, in combinatie met de gekozen instelling (eco, normal, sport of sport+). Het laagste verbruik is te bereiken in de ecostand op de snelweg. Voldoende om behoorlijk te kunnen accelereren, zonder te veel verspilling. Niet electrisch, maar gas geven bij een meterstand net op de grens van "eco" en "power". Zowel een lagere als een hogere aanwijzing leiden bij versnellen tot een hoger verbruik. Lager omdat het langer duurt om de gewenste snelheid te bereiken, hoger omdat dan de motor wordt gedwongen tot een toerental/belastingcombinatie met een hoger specifiek brandstofverbruik.

De "cruisecontrol" kan daarbij van nut zijn: cruisecontrol uit bij vertragen en daarbij zo mogelijk de snelheid verlagen via "terugflipperen", bij accelereren "omhoog fliipperen" tot D en via de cruisecontrol weer de gewenste snelheid "terughalen".
 

Ik heb ook een Lexus

Hoort erbij
2 apr 2023
73
69
18
Ik heb van de week een ritje gemaakt. Veel 100 Kmh (zo'n 150 km). Beetje file. Heel klein beetje stad en ik kreeg het gemiddelde van de tank tot dat moment op 7,5 L/100KM (Gen3) met E10 brandstof en airco aan..