Vermogen en koppel LS600hL 2011

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
146
116
43
Ik was al een poos op zoek naar een rollenbanktest van mijn auto. Waarom? Nou ik wilde graag weten welk koppel er hoort bij het gezamenlijk werken van benzinemotor en elektromotor. Eindelijk één gevonden op Youtube van exact hetzelfde model en hetzelfde bouwjaar. Video is in het Hongaars maar gelukkig tonen ze de resultaten (zie 7:27).

465 PK en 820 Nm, indrukwekkend en mooi dit te weten!

 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Er zitten twee voor miij niet meteen verklaarbare momenten in de grafieken. Een kleine dip en schommeling rond ongeveer 70 km/u en een forse dip bij ongeveer bij ongeveer 125 km/u. Wordt er in het voor mij onverstaanbare Hongaars een verklaring voor gegeven?

Bij 70 km/u zou de dip en schommeling kunnen worden verklaard door het overschakelen naar de "hoge gearing" waarbij de motor waarschijnlijk even wat van het gas afgaat om dat overschakelen wat soepeler laten verlopen.

Bij 125 km/u is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Bij lage toerentallen en oplopende motorbelasting neemt aanvankelijk het aandeel van de direct ingespoten benzine in de totale hoeveelheid ingespoten benzine toe tot ongeveer bij 50%. Naarmate toerental en motorbelasting verder stijgt wordt het percentage brandstof dat via het directe inspuitsysteem wordt geleverd verder verhoogd tot ca. 80 % en vanaf ca. 2300 omw/min op dat percentage van de in totaal ingespoten brandstof begrensd.

Het inspuiten van alle brandstof via het direkte inspuitsysteem bij hogere motorbelasting zou leiden tot te hoge temperatuur bij de direkte injecteurs. Bij temperaturen boven 150 C ontstaan er afzettingen op de injectors die het inspuitpatroon verslechteren en eventueel tot de noodzaak van vervanging van DI injectoren zou kunnen leiden. Zie bijvoorbeeld


Wordt er in het filmpje een verklaring voor de "hobbels" in de grafieken gegeven? Of is er iemand die een betere verklaring voor de dips weet?