Vervangen multimediascherm

boudi

Actief
22 aug 2010
492
36
28
Hallo,

Mijn UX heeft nog de 7" multimediascherm. Nu kan ik via een Oostenrijkse site een origineel 10.3" scherm kopen. Na HEEL veel voorwerk blijkt dat in mijn geval de stekkers volledig passen (bij veel UX-modellen is dat niet zo). De vraag is dus niet of het scherm past, want dat lukt wel, maar of dan ook automatisch alle informatie ook correct wordt weergegeven op de 10.3". Bij Lexus gaven ze alleen aan dat je bij veel modellen niet zomaar het scherm kunt vervangen vanwege de stekkers, ze vertelden niets over dat het software-technisch wel of niet kan.

Mijn vraag is dan ook of bovenstaand ook mogelijk is, of dat ook de software een upgrade moet krijgen. In het ergste geval moet er ook een andere module in? Ik hoop op een antwoord.

Met vriendelijke groet,

Boudi

Laatst bewerkt:
Een scherm is maar een scherm ....... zou je zeggen, geeft input weer.
Misschien dat er ook een andere driver in de software geïnstalleerd moet worden.

Hallo,

Ja, dat was inderdaad ook mijn eerste ingeving. En mocht het al niet werken, dan lijkt me het evident dat Lexus zonder problemen de software kan vervangen.

Als de hardware hetzelfde is kan Lexus in theorie de software natuurlijk updaten, maar ik acht de kans klein dat ze dat doen, als ze het al kunnen (in de zin, is iets ongebruikelijks waarvoor de niet de juiste kunde en/of apparatuur hebben)

• Leuk
Waarderingen: Higgie
De vraag is alleen of de software wel in de huidige hardware geladen kan worden en ik vraag me vooral af of de benodigde software überhaupt toegankelijk is voor de dealers. Mijn ervaring is tot op heden dat Toyota en Lexus weinig software-updates/pakketjes hebben. Enkel om een probleem te fiksen.
Bij de IS300h heb je bijvoorbeeld een bijpassende radio nodig, als je van pre-facelift naar facelift scherm wil. Daar valt weinig te flashen.

Persoonlijk zou ik je dus willen adviseren om op sites als partsouq of amayama uit te vogelen wat voor hardware er in de verschillende auto's zit. Verwacht niet dat Lexus NL je (kan) gaat helpen..

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Hmm, lastig. Een zeer ervaren Lexus-monteur die al 16 jaar mijn wagens onderhoudt, had het overigens helemaal niet over software. Hij noemde alleen dat de juiste stekkers aanwezig moeten zijn en daar zit verschil in welk model UX je hebt. Alle Business modellen bv. hebben minder stekkers in hun kabelboom dan bv Luxury en Executive modellen. Aangezien ik een Luxury heb en al vooronderzoek heb gedaan beschik over de juiste stekkers en pinnetjes. Dan zou, volgens Lexus het gewoon moeten passen. Ook zal het hele scherm werken, de vraag is alleen of de weergave correct is.

Oostenrijk maakt deel uit van de EU.
Als ik je was zou ik eens uitzoeken binnen hoeveel tijd je een product mag terugsturen, zonder opgaaf van reden.
Werkt het dan werkt het, zo niet: retour afzender en geld terug.

Hallo allen,

Hierbij een update. Ik heb het scherm kunnen vervangen. De achterzijde was exact identiek, ook de drie stekkers waren identiek en pasten prima. Idem met de plaatsing. So far so good.

Vervolgens de wagen gestart en wat bleek... Inderdaad... een beeld. Echter werd het beeld werd nog steeds als 7" weergegeven. Ook het uit- en weer inschakelen van de accu leverde geen verschil op. Daarnaast blijkt ook de kap achter het scherm anders van vorm te zijn. Al met al niet vlekkeloos dus.

Een andere kap is te regelen, maar waarom nog steeds het scherm als 7" wordt weergegeven is mij een raadsel. Lexus zelf kon er ook geen antwoord op geven,

Wat rest is iemand die een heldere ingeving heeft. Wellicht wordt het mediascherm door een computer aangestuurd en zo ja welke?

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en D43m0n
Vermoedelijk heeft het grote scherm meer pixels om aan te sturen en denkt de computer van de auto dat er nog steeds een kleiner scherm (met minder pixels) in zit...

Echter werd het beeld werd nog steeds als 7" weergegeven.
Bij menig aftermarket CarPlay oplossing is er vaak een dip switch instelling op het CarPlay-kastje mogelijk voor kleine en grote schermen. Die aftermarket oplossing zijn wat generieker van opzet voor meerdere modellen en model jaren van een bepaalde fabrikant. In de IS300h bijvoorbeeld had je voor en na de facelift verschillende formaten van het scherm. Een IS model na de facelift met Premium navigatie heeft een 10,nog-wat inch breedbeeldscherm. Daarbij kun je kiezen of je het volledige scherm gebruikt voor 1 weergave, of je kiest voor een split screen waarbij een rechterdeel iets anders weer kan geven. De 4GS kan dit ook bijvoorbeeld. Ik vermoed dat jouw “software” op z’n minst die keuze moet hebben of anders gaan krijgen. Maar het feit dat je nog steeds 7” ziet doet mij vermoeden dat je software dit (nog) niet kan.

Of het moet mogelijk zijn om die software/firmware te updaten? Of het is een (verborgen) dip switch instelling die de keuze tussen een 7” of 12” scherm forceert?

Dank heren,

Ik krijg inderdaad ook het vermoeden dat de software nog steeds denkt dat er een 7" aan hangt. De kortste klap lijkt mij een reset, maar helaas is daar nergens info over te vinden.

Tevens heb ik zitten zoeken naar software-updates, maar verder dan een update uit 2021 (!) kom ik niet: https://www.lexus.com/firmware-updates/download. En deze zit er al jaren op.

Dus inderdaad: reset en/of software voor het bredere scherm. Wanneer dit eenmaal is gelukt heb ik alle stappen doorlopen en de weg vrijgemaakt voor anderen om ook dit te proberen. Want het vervangen van het scherm is letterlijk 15 minuten werk.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Heb je je multimediasysteem al gereset door (komt ie weer) de volumeknop enkele seconden ingedrukt te houden? zou ook bij de UX moeten werken.

Yup, gedaan. Geen verschil.

Je ziet overigens wel dat het gehele scherm 'aan' gaat, maar uiteindelijk blijft hij op de 7" hangen.

UPDATE: Ik heb helaas het scherm weer eruit moeten halen. Reden: het blijkt dat je naast een 10.25" (Executive) scherm ook een benodigde computer moet hebben. die dat scherm aanstuurt. Welke dat is konden ze mij bij Lexus niet vertellen. En zelfs met vervanging van zo'n computer is het daarna nog maar de vraag óf het werkt en of andere zaken dan ook nog wel functioneren. Samengevat: too much hassle.

Aangezien ik prat ga op OEM en het volledig origineel houden van mijn auto heb ik besloten mijn oorspronkelijke scherm weer erin te zetten.

En toch... ik lees her en der wel verhalen (met name in de UK) van UX-rijders die een aftermarket-scherm erin hebben laten zetten die volledig te bedienen is via de touchpad. Iemand hier ervaringen mee?

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
En toch... ik lees her en der wel verhalen (met name in de UK) van UX-rijders die een aftermarket-scherm erin hebben laten zetten die volledig te bedienen is via de touchpad. Iemand hier ervaringen mee?
Dit aftermarket-scherm is zeer waarschijnlijk een Android-achtige oplossing waar ze het uiterlijk van Lexus nagebootst hebben qua uiterlijk van het infotainment. Meestal vind je dat soort oplossingen op AliExpress. Waarschijnlijk ondersteunt dat scherm zelf ook bediening via het scherm zelf. Ik heb op YouTube filmpjes gezien van dit soort aftermarket-schermpjes die bijvoorbeeld CarPlay/Android Auto ondersteunen. Op die filmpjes ziet het er goed uit. Ik weet niet wat de zichtbaarheid van dat soort schermpjes is in voller zonlicht bijvoorbeeld. Of wanneer je een zonnebril opzet met gepolariseerde glazen. Of dat zo'n scherm niet te fel is in het donker. Ik heb de eerste maanden mijn telefoon in een houder gebruikt voor navigatie. Ook in donker en op een zonnige dag en met zonnebril op. Het originele Lexus-scherm is zo ongelooflijk veel beter afleesbaar met gepolariseerde zonnebril. Niet elk YouTube filmpje is over de zichtbaarheid heel duidelijk. Meestal filmen ze alleen het installatieproces en zijn ze heel blij dat het werkt zonder er een week ervaring mee te hebben...

• Leuk
Waarderingen: boudi
En alle tekortkomingen zijn een product-eigenschap :ROFLMAO:
Ik laat het ook allemaal zoals het de fabriek uit rolde.

• Haha
Waarderingen: boudi