Voel je de automaat schakelen?

Brytje008

Hoort erbij
29 apr 2023
32
12
8
Goedeavond, ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Bryan en sinds een week de trotste eigenaar van een lexus Is250. ik heb hiervoor 11 jaar lang met een Toyota Corolla G6R gereden, daar stond inmiddels bijna 5 ton op de teller. Dus het was tijd voor iets nieuws.

Dit is mijn eerste auto met een automaat, heb wel eerder in automaten gereden, maar nu zelf een in bezit. Maar het valt mij soms wat tegen hoe vloeiend de automaat schakelt, hij schakelt voor zover ik weet wel gewoon goed. Maar je voelt hem soms wel duidelijk schakelen, een klein schokje voel je dan. Maar soms gaat het ook gewoon vloeiend zonder dat je er iets van merkt. Ook als die terug schakelt, bijvoorbeeld van ze 4 naar ze 2 merk je dat wel duidelijk. Omdat ik zelf nooit voor langere tijd in een automaat gereden hebt weet ik dus niet of dit gewoon normaal is.

Dus mijn vraag is een simpele, in hoeverre mag je een automaat voelen schakelen? Hoort dit gewoon bij dit type automaat? Hoe is dat bij andere met eeen Is250.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
428
63
Het type automaat dat in een IS250 zit zal nooit schokvrij kunnen schakelen. Maar het is wel een hele soepele automaat die dit nagenoeg wel kan. Het is een zelflerende automaat die zich aanpast aan het recente rijgedrag van de bestuurder. Dit soort automaten (koppelomvormer) werkt met een slipregeling in de eerste paar versnellingen. Ik weet niet hoe het bij deze specifieke automaat zit, maar meestal in de 3e versnelling gaat zo’n koppelomvormer van slip naar lock-up, met eventueel een tussenstand daartussen. Daardoor voel je nagenoeg niets bij schakelen. Maar als je er op let zul je wel wat voelen ja. Zolang het niet oncomfortabel is, dan hoort dit er bij. Het beste vergelijkingsmateriaal is echter iemand die een dergelijke auto door en door kent. En als je het zelflerende karakter uit wil sluiten, ook dezelfde rijstijl heeft. Of je haalt de accupolen even los, maar dan moet je andere dingen weer opnieuw instellen zoals je ramen en eventueel je voorkeuren voor elektrische stoelen, spiegels en je infotainment systeem.

Ik denk dat @Romke nog wat meer technische details van dit type automaat kan vertellen ;)
 

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
161
134
43
Het type automaat dat in een IS250 zit zal nooit schokvrij kunnen schakelen. Maar het is wel een hele soepele automaat die dit nagenoeg wel kan. Het is een zelflerende automaat die zich aanpast aan het recente rijgedrag van de bestuurder. Dit soort automaten (koppelomvormer) werkt met een slipregeling in de eerste paar versnellingen. Ik weet niet hoe het bij deze specifieke automaat zit, maar meestal in de 3e versnelling gaat zo’n koppelomvormer van slip naar lock-up, met eventueel een tussenstand daartussen. Daardoor voel je nagenoeg niets bij schakelen. Maar als je er op let zul je wel wat voelen ja. Zolang het niet oncomfortabel is, dan hoort dit er bij. Het beste vergelijkingsmateriaal is echter iemand die een dergelijke auto door en door kent. En als je het zelflerende karakter uit wil sluiten, ook dezelfde rijstijl heeft. Of je haalt de accupolen even los, maar dan moet je andere dingen weer opnieuw instellen zoals je ramen en eventueel je voorkeuren voor elektrische stoelen, spiegels en je infotainment systeem.

Ik denk dat @Romke nog wat meer technische details van dit type automaat kan vertellen ;)
Uit nieuwsgierigheid.... heeft een IS-F ook een zelflerende automaat ?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
428
63
De IS-F heeft een 8-traps koppelomvormer in tegenstelling tot de 6-traps koppelomvormer in de IS250 en IS350. Ik ken de 8-traps koppelomvormer niet genoeg maar volgens mij is die in de IS-F anders geprogrammeerd om hardere klappen te geven als je echt aan het pushen bent. Die is meer geavanceerd dan de 6-traps omdat die vanzelfsprekend geschikt moet zijn om flink meer koppel aan te kunnen en om je ook te laten ervaren dat je niet in de eerste de beste IS rijdt maar toch wel de Lexus-ervaring kan geven.

Maar, er is een manier om erachter te komen of de automaat in een IS-F zelflerend is: en dat is voor een aantal kilometers duidelijk anders te rijden dan je normaal gesproken doet :sneaky: . Rij je normaliter “Dukes of Hazzard”-style, ga dan een aantal hinderden (duizenden?) kilometers granny-style rijden en probeer dan weer eens “Dukes of Hazzard”-style. Of andersom (;)).

Maar er zal vast ook op Internet iets hierover te vinden zijn want ik geef het je te doen om enkele honderden tot een paar duizenden kilometers “Dukes of Hazzard”-style te rijden in Nederland, zeker met een IS-F :LOL:
 
  • Haha
Waarderingen: IS-F kuiken

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
161
134
43
De IS-F heeft een 8-traps koppelomvormer in tegenstelling tot de 6-traps koppelomvormer in de IS250 en IS350. Ik ken de 8-traps koppelomvormer niet genoeg maar volgens mij is die in de IS-F anders geprogrammeerd om hardere klappen te geven als je echt aan het pushen bent. Die is meer geavanceerd dan de 6-traps omdat die vanzelfsprekend geschikt moet zijn om flink meer koppel aan te kunnen en om je ook te laten ervaren dat je niet in de eerste de beste IS rijdt maar toch wel de Lexus-ervaring kan geven.

Maar, er is een manier om erachter te komen of de automaat in een IS-F zelflerend is: en dat is voor een aantal kilometers duidelijk anders te rijden dan je normaal gesproken doet :sneaky: . Rij je normaliter “Dukes of Hazzard”-style, ga dan een aantal hinderden (duizenden?) kilometers granny-style rijden en probeer dan weer eens “Dukes of Hazzard”-style. Of andersom (;)).

Maar er zal vast ook op Internet iets hierover te vinden zijn want ik geef het je te doen om enkele honderden tot een paar duizenden kilometers “Dukes of Hazzard”-style te rijden in Nederland, zeker met een IS-F :LOL:
De kreet "zelflerend" triggerde bij mij namelijk en daarom vroeg ik het ook. ALs ik bijv. in "sport" rijd en ik ga lekker plankgas dan schakelt de IS-F veel later ( ong 6500 tpm als ik het goed heb ) als dat ik veel rustiger rijd in de sportmodus , dan wordt er geschakeld rond de 2200 tpm. Afhankelijk van de stand van het gaspedaal schakelt de automaat anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
292
167
43
Alle moderne automaten zijn adaptief. Het is trouwens niet zo dat daarmee het toerental van schakelen veranderd. De stand van het gaspedaal, het gekozen programma en de programmering van de fabrikant zijn daarvoor bepalend.

Adaptatie is meer het aanleren van de juiste timing en oliedruk bij de rijstijl. Zo wordt het zo soepel mogelijk. Heeft zo'n 1000km rijden nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
696
620
93
Dus mijn vraag is een simpele, in hoeverre mag je een automaat voelen schakelen? Hoort dit gewoon bij dit type automaat? Hoe is dat bij andere met eeen Is250.
De vraag is inderdaad simpel. Zoals bij veel simpele vragen, geldt dat niet altijd voor het antwoord.

In jouw geval gaat het om een "klassieke" automaat met een koppelomvormer, een overbruggingskoppeling en een aantal hydraulisch bekrachtigde lamellenkoppelingen. Daarnaast is er de besturingselectronica, die alle mechanische zaken "dirigeert" afhankelijk van onder meer de mate van gasgeven en de rijweerstand die je op dat moment wilt overwinnen. Het is dus een complex samenspel, waarbij ieder onderdeel bijdraagt aan het ervaren comfort, of het ontbreken daarvan.

Schokken of schokjes kunnen daarbij voelbaar zijn onder verschillende omstandigheden:
  • op het moment van het sluiten van de overbruggingskoppeling kan een lichte schok voelbaar zijn omdat de altijd enige slip vertonende koppelomvormer wordt vervangen door de starre overbruggingskoppeling
  • biij het via een lamellenkoppeling inschakelen van een versnelling kan ook een lichte schok optreden. Tussen de platen van een lamellenkoppeling zit in onbekrachtigde toestand een beetje smeerolie en bij het bekrachtigen/sluiten van de koppeling moet die worden weggedrukt. De manier waarop dat gebeurt hangt sterk samen met de oliesamenstelling - de olieleverancier heeft bij het samenstellen van de olie de door de autofabrikant gewenste wrijvingskarakteristiek door additieven "ingebouwd"
  • de manier waarop het samenspel plaats vindt wordt bepaald door de besturingselectronica. In veel gevallen wordt tijdens een schakelhandeling de brandstoftoevoer naar de motor kortstondig verminderd - de auto gaat tijdens schakelen even "van het gas af"
Er kunnen dus allerlei redenen zijn dat je het schakelen meer of minder kunt voelen. In hoeverre je dat als storend ervaart, zal zowel van persoon tot persoon verschillen als van de technische finesse en staat van de versnellingsbak.

Op het moment dat je zelf bewust terugschakeld (bijvoorbeeld met flippers bij het stuur) schakel je min of meer de fijngevoeligheid van de electronica uit. Er zit weliswaar een voorziening op die voorkomt dat je onderdelen "de nek omdraait", maar je kunt wel grotere schokken oproepen. Als je bijvoorbeeld bij relatief hoog motortoerental bewust een of meer versnellingen terug schakelt, zul je zeker schokken voelen, als je eerst gas loslaat en dan wat terugschakeld zal het schokken minder zijn.

Het kan dus best zijn dat alles volkomen in orde is en dat de schokken optreden omdat je de bak als een volledig handmatig te bedienen versnellingsbak behandeld. Het kan ook zijn, dat er een of andere component niet helemaal perfect functioneert. Dat is van afstand niet te beoordelen. Mocht je twijfel hebben, dan zou je er iemand met "automaatervaring" eens in kunnen laten rijden om te zien of die iets bijzonders opmerkt. Het blijft een getrapte transmissie en het overgaan van de ene versnelling naar een andere zal altijd in lichte mate voelbaar zijn.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Goedenavond mensen... de bakken van lexus zijn zeer complex....ze zijn inderdaad zelf lerend en naar mate de olie ouder word gaat de bak compensatie gedrag vertonen voor het ouder worden van de olie...omdat de viscositeit van de olie afgaat...jaja mensen tot in tegenstelling wat veel mensen zeggen en garages. Moet ook deze olie op een gegeven moment toch worden vervangen... vervangen tussen 60.000km en 100.000km..denk even na...de olie zit er in voor het smeren en koelen...dus wat gebeurt er mee inderdaad de viscositeit oftewel hij gaat minder smeren waarom zou de automaat anders gaan compenseren...dat het een gesealde bak is komt weg omdat er geen pijlstok inzit ...thats it...hij behoeft geen onderhoud..dit komt weg uit een commercieel oogput....geen onderhoud geen kosten...onzin dus.olie gaat geen auto leven mee. Of het moet al 200.000km zijn of 10jr dan verloopt de garantie....dit geeft lexus dus aan als levensduur wat daarna gebeurt is gewoon betalen....de bak houd het echt wel 2 ton vol maar smeer de bak en heb je lexus lief
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Goedenavond mensen... de bakken van lexus zijn zeer complex....ze zijn inderdaad zelf lerend en naar mate de olie ouder word gaat de bak compensatie gedrag vertonen voor het ouder worden van de olie...omdat de viscositeit van de olie afgaat...jaja mensen tot in tegenstelling wat veel mensen zeggen en garages. Moet ook deze olie op een gegeven moment toch worden vervangen... vervangen tussen 60.000km en 100.000km..denk even na...de olie zit er in voor het smeren en koelen...dus wat gebeurt er mee inderdaad de viscositeit oftewel hij gaat minder smeren waarom zou de automaat anders gaan compenseren...dat het een gesealde bak is komt weg omdat er geen pijlstok inzit ...thats it...hij behoeft geen onderhoud..dit komt weg uit een commercieel oogput....geen onderhoud geen kosten...onzin dus.olie gaat geen auto leven mee. Of het moet al 200.000km zijn of 10jr dan verloopt de garantie....dit geeft lexus dus aan als levensduur wat daarna gebeurt is gewoon betalen....de bak houd het echt wel 2 ton vol maar smeer de bak en heb je lexus lief
Gewoon een eerlijke vraag, is dit reële opgedane kennis of onderbuik gevoel vanuit een (technisch) standpunt? Ik leer graag bij namelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo Brinky, dit is kennis..... men gelooft wel dat er in de gs 300 2008 een pre- crash systeem zit waarbij de auto een hoop razendsnelle calculaties maakt...maar dat de versnellingsbak leert en compenseert is mooielijk te bevatten..🤪 als men even nadenkt welke techniek er in de lexus zit is dit niet moeilijk te bevatten..ook mijn lexus monteur onderbouwd mijn verhaal....deze is al 35 jaar lexus monteur.
Nee..hoor ik zoek alles uit dat is soms best wel kloten kost veel tijd🤣🤣🤣🤣 kijk maar op dit forum of bij lexus dealers het blijft een eindeloze discussie....gewoon vernieuwen om de zoveel tijd....love your lexus and he will never abandon you...

Mvg rene
 
Laatst bewerkt:

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
428
63
Sorry maar ik vind het verwarrend worden, is het advies nu wel of niet verversen/vervangen/spoelen?

In december 2022 was dit het advies:
Hallo Allemaal,

Op aanraden van de monteur van de lexus dealer...deze man is al 35 jaar hier monteur ( uit betrouwbare bron ). Niet vervangen...ja kan je meer ellende op de hals halen..terwijl de bak geen probleem geeft. Hij heeft nu 230k gelopen zonder problemen en hij zegt we hebben eigenlijk geen bak problemen met deze auto's .gewoon doorrijden...

Allemaal nogmaals bedankt voor het meedenken

Groeten uit Groningen

Rene

Hallo Nivek,

Voor 2 mnd terug dit laten controleren en de monteur heeft ook nog in de auto gereden....en hij zei toen ook...niet doen..maar ik ook moet je luisteren het is en blijft olie..volgens mij toen ik hem in het begin kreeg dit is in maart, heb ik de geschiedenis laten checken en volgens mij was de olie 1 x ververst....de monteur zei..deze bakken gaan niet snel stuk..hij werkt al 35 jaar alleen aan de lexus. Dus ga hier vanuit dat dat goed zit. Ik heb zelf ook altijd een menig over dit maar ik hou het bij hem...hij doet al 20 jaar het onderhoud van een bekende van mij met een LS..

Mvg rene
..
Ik lees namelijk in de citaten dat een Lexus-monteur met 35 jaar Lexus-ervaring eerst adviseert niet te vervangen/verversen. De bewuste monteur zou toen ook de auto bereden hebben met als oordeel: “niet vervangen/verversen”.

In juni 2023 is dit nu het advies:

Hallo Brinky, dit is kennis..... men gelooft wel dat er in de gs 300 2008 een pre- crash systeem zit waarbij de auto een hoop razendsnelle calculaties maakt...maar dat de versnellingsbak leert en compenseert is mooielijk te bevatten..🤪 als men even nadenkt welke techniek er in de lexus zit is dit niet moeilijk te bevatten..ook mijn lexus monteur onderbouwd mijn verhaal....deze is al 35 jaar lexus monteur.
Nee..hoor ik zoek alles uit dat is soms best wel kloten kost veel tijd🤣🤣🤣🤣 kijk maar op dit forum of bij lexus dealers het blijft een eindeloze discussie....gewoon vernieuwen om de zoveel tijd....love your lexus and he will never abandon you...

Mvg rene


Lees ik nou goed, dat een half jaar later een Lexus-monteur met 35 jaar Lexus-ervaring nu wèl zegt automaatolie te verversen/vervangen? Is dat diezelfde monteur die eerder zei dat het niet op voorhand nodig is? Net als @Brinkybunch stel ik een oprechte vraag want de mijne zit bijna op 2 ton aan km’s en ik wil hem goed houden. Meningen lopen uiteen hierover maar als een monteur met 35 jaar Lexus-ervaring in een half jaar tijd zijn 35 jaar ervaring “even” negeert, wat is er in dat ene halve jaar dan gebeurt dat die ervaring tegenspreekt?

Voor de duidelijkheid, ik denk hier tegenstrijdige dingen te lezen in een tijdsbestek van een half jaar en vraag of ik het verkeerd lees/begrijp, ik heb geen verkeerde bedoelingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB en Higgie

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.121
4
833
113
Ik zou niet afgaan op het oordeel van een monteur die al ?35? jaar Lexuservaring heeft, ik zou eerst eens gaan rijden in een andere Is 250 en voelen of deze hetzelfde schakelt, of met de auto langs een versnellingsbakken specialist gaan, die zijn er zat in Nederland. Deze hebben ook veel meer ervaring met die (Aisin dacht ik) bakken.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
292
167
43
Denk eerder dat Rene in eerste instantie gebouwd heeft op het verhaal van die Lexus monteur. Zie nu trouwens dat ik in dat andere topic ook al eens gereageerd heb.

Nu heeft Rene de laatste tijd zelf zitten zoeken en is er toch achtergekomen dat dat nooit verversen gewoon onzin is.

Ik kom uit een totaal andere wereld dan Lexus en heb daardoor veel gereden met conventionele automaten. M'n eerste flush was een auto met 270dkm. Tweemaal flushen en de bak schakelde weer werkelijk als nieuw. Geloof het of niet. 😉

Mocht je het geloven: je ziet hier dus al aan wat oude olie doet en vooral wat nieuwe olie dan weer doet. Wel belangrijk is: iemand die weet heeft van wat hij/zij doet en vooral de juiste ATF gebruikt. Veel bedrijfjes schaffen een machine aan, maar hebben verder geen idee.

Ook zie je vaak dat mensen pas iets gaan doen als de bak echt gaat bonken of slippen. Dan ben je gewoon te laat. ATF verversen is hetzelfde als de motorolie verversen, ofwel een onderhoudshandeling die je om de 80dkm eens doet. Nieuwe motorolie vervangt ook geen kapotte klepsteel.

Hiermee zeg ik trouwens niet dat flushen zaligmakend is. In veel gevallen is een drain & fill zelfs beter, echter krijg je het systeem hiermee nooit volledig 'leeg' en dus schoon. Overigens zijn niet enkel de Lexus automaten adaptief, dit is bij vrijwel alle automaten van de afgelopen 25 jaar wel zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: rene1305nl

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Oke jongens....voor de duidelijkheid als jullie lezen dan onderbouwd hij het verhaal van de techniek die in de bak zit....de allende die je op de hals haalt is het probleem dat we hier hebben, olie niet vervangen...afblijven....daardoor ontwikkelen zich problemen over tijd die je bij onderhoud niet hebt. .we rijden gewoon meer dan 2 ton zonder naar de bak om te kijken.gek toch .maar hij verwijst mij wel door naar Steenwijk om hem te spoelen lexus zelf doet dit niet...ik heb olie en filter van de bak laten verversen .laten doen bij lexus..vreemd genoeg doen ze dit wel als je het vraagt bij een beurt🤔was maar 3ltr.je merkt direct verschil...alleen houd de bak dit niet vol na reset omdat er nog teveel oude olie inzit....want er zit ongeveer 10 - 15ltr in de bak.En waar olie zit moet je onderhouden. Dus als het niet duidelijk was dan spijt mij dat
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Sorry maar ik vind het verwarrend worden, is het advies nu wel of niet verversen/vervangen/spoelen?

In december 2022 was dit het advies:



Ik lees namelijk in de citaten dat een Lexus-monteur met 35 jaar Lexus-ervaring eerst adviseert niet te vervangen/verversen. De bewuste monteur zou toen ook de auto bereden hebben met als oordeel: “niet vervangen/verversen”.

In juni 2023 is dit nu het advies:




Lees ik nou goed, dat een half jaar later een Lexus-monteur met 35 jaar Lexus-ervaring nu wèl zegt automaatolie te verversen/vervangen? Is dat diezelfde monteur die eerder zei dat het niet op voorhand nodig is? Net als @Brinkybunch stel ik een oprechte vraag want de mijne zit bijna op 2 ton aan km’s en ik wil hem goed houden. Meningen lopen uiteen hierover maar als een monteur met 35 jaar Lexus-ervaring in een half jaar tijd zijn 35 jaar ervaring “even” negeert, wat is er in dat ene halve jaar dan gebeurt dat die ervaring tegenspreekt?

Voor de duidelijkheid, ik denk hier tegenstrijdige dingen te lezen in een tijdsbestek van een half jaar en vraag of ik het verkeerd lees/begrijp, ik heb geen verkeerde bedoelingen.
Ik had het anders moeten opstellen inderdaad....hij onderbouwd dat de automaat leert en compenseert over tijd....ze zeggen allemaal afblijven....dit is uit commercieel oogpunt...dikke auto rijden en geen onderhoud🤑🤑🤑lekker besparen...tuurlijk is er met deze auto's bijna niks....mits goed onderhouden...wat kan het een dealer schelen als iets kapot gaat na de garantie periode...dit levert geld op.. de bak is geseald...bullshit, er zit geen pijlstok in klopt. Wel een aftap en vulplug + een levelbuis.waarom zit dit er dan in...dan zou ik hem ook helemaal dicht kitten zodat hij echt dicht is..
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Blijft toch een lekkere discussie.......maar ik zou toch aanrade. Mensen gebruik je verstand....begrijp mij niet verkeerd hoor...ik zal hem wel laten spoelen en nieuwe olie erin.. effe bellen wanneer dit kan.....word vervolgt
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
835
1
428
63
Disclaimer: ik beweer niet dat de man gelijk heeft, maar hij stipt wel zo’n beetje de meest gestelde vragen aan rondom het vervangen of zelfs flushen van transmissie olie in een automaat van Toyota/Lexus. Hij legt uit wat je wanneer wel of juist niet moet doen. De inhoud geeft een mogelijke verklaring voor sommige tegenstrijdige standpunten die je her en der hoort. Om de vraag aller vragen te beantwoorden:

“het hangt er van af.”

kijk hier voor de uitleg:


 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Ja de car nut heb heel wat van hem gezien...maar nu weer het probleem....lexus zegt afblijven...dus mensen laten het met eust dus nu moet je met andere maatregelen komen dus effe spoelen...want alles moet nu wel schoon...als je het om de zoveel km doet zoals de car nut zegt is gewoon vernieuwen goed.