Voorbanden "bibberen" bij wegrijden...

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Goedemorgen allemaal,
ik heb een vraag. Als ik 's-morgens weg wil rijden met compleet ingeslagen wielen dan "bibberen" (lichte schokjes) de voorwielen over straat. Dit is alleen bij langzaam wegrijden uit stilstand met de wielen flink ingeslagen. Heb de verkoper (garage) gebeld en die zei dat het normaal is i.v.m. de achterwielaandrijving. Ik dacht namelijk in eerste instantie aan misschien versleten rubbers ergens in de voorkant. Heeft iemand dit ook weleens en/of kan mij vertellen wat het is ?
Vast bedankt !
Groet,
Marc
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
je bedoelt als je stuur helemaal naar links of rechts staat?
fijn! dan ben ik niet de enige, en is het dus toch 'normaal' (althans, ben ik niet uniek daarin)

Toen ik splinternieuwe banden voorop kreeg was het heel even over, maar al snel was het weer terug.
(dan zijn het dus geen versleten rubbers of andere defecten, want die waren niet opgelost met nieuwe banden)

ik betwijfel of het alleen door achterwiel aandrijving komt.
ik heb zelf het gevoel dat bij volledige stuuruitslag het ene wiel een paar graden verder naar buiten staat dan het andere wiel, maar omdat ze wel op dezelfde afstand van elkaar moeten blijven, elkaar allebei wat ''toe moeten geven''
(of degene met de minste weerstand volledig toe moet geven op degene met de meeste weerstand)
Omdat er natuurlijk een behoorlijk gewicht op de wielen zit, en de banden nogal plat en breed zijn, voel je dat wel.
het is een beetje slepend stuiterend gevoel.

Op mijn opmerking destijds waren er wel wat reacties als ''uitlijnen'' en ''bij nieuwe banden voel je het niet omdat die nog een vette coating hebben''
(dat laatste zou wel eens kunnen kloppen zoals het nu lijkt)

maar zolang het alleen bij volledige stuuruitslag is, (en dat is het), volg ik mijn gevoel daarin. (uiteraard hou ik de banden in de gaten op onregelmatige slijtage, echter is daar vooralsnog geen sprake van)

mochten de banden alsnog blijken onregelmatig te slijten, dan kan ik alsnog uitlijnen (als er weer nieuwe banden op moeten)
 
Laatst bewerkt:

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ligt soms aan het merk. Ik heb de klachten vooral bij Yaris met Yokohama. De band “wringt” en maakt dan een “toktoktok...” lawaai.
Ik heb het gehad met meer dan 6 jaar oude bridgestone banden, en nu was het met splinternieuwe Goodyear banden over, maar na een weekje was het weer terug. (ik maak altijd dezelfde bocht uit m'n garage op asfalt, er is geen andere bocht mogelijk, dus kan dat heel precies meten)

daarentegen heb ik het met Yokohama nooit gehad. (zowel op een Yaris als op een Corolla)

Ik kan me lastig voorstellen dat het alleen aan een band(enmerk) ligt. dan was het bij mij toch meteen begonnen?
ik heb al veel verschillende auto's gehad, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. (ook niet met een Yaris op Yokohama)
Maar dit is dan ook mijn eerste auto op zúlke brede banden (en met de achterwielaandrijving waar de dealer van Radegast de schuld aan gaf)

Ik weet natuurlijk niet wat je precies omschrijft met een toktoktok geluid, (ik zal geen grap over kippen maken) maar heb je het dan niet over een kapotte homokineet? als je het met stuuruitslag waarneemt?
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Heb je redelijk platte banden? Ik heb 40-ers en die doen hetzelfde. Die wangen zijn daardoor vrij stug. Vooral bij koud weer en een koude motor (verhoogd toerental). Dan kruipt de auto bij het loslaten van de rem ook wat harder naar voren en duwt als het ware de voorbanden over de straat. Is inderdaad een bekend gegeven bij achterwiel aandrijvers. Niets om bezorgd over te zijn.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Heb je redelijk platte banden? Ik heb 40-ers en die doen hetzelfde. Die wangen zijn daardoor vrij stug. Vooral bij koud weer en een koude motor (verhoogd toerental). Dan kruipt de auto bij het loslaten van de rem ook wat harder naar voren en duwt als het ware de voorbanden over de straat. Is inderdaad een bekend gegeven bij achterwiel aandrijvers. Niets om bezorgd over te zijn.
ik heb 45-ers, maar dat verschil is niet zo heel groot. (ongeveer 1 cm) ook met een ''warme motor toerental'' komt het bij mij voor.
achterwiel aandrijving is voor mij nieuw, en ik kan me voorstellen wat jij zegt, dat het mede door de achterwiel aandrijving vooruit geschoven wordt, terwijl voorwielaandrijvers zichzelf in hun spoor trekken. maar dan nog vraag ik me af of het ook zou gebeuren als de banden een stuk smaller of hoger zouden zijn.


@Radegast sorry dat ik een beetje met je vraag aan de haal ben gegaan, maar voor mij is de oorzaak wel helder, hoop voor jou ook.
(wat overigens niet wil zeggen dat meer feedback ongewenst zou zijn ;-) )
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
je bedoelt als je stuur helemaal naar links of rechts staat?
fijn! dan ben ik niet de enige, en is het dus toch 'normaal' (althans, ben ik niet uniek daarin)

Toen ik splinternieuwe banden voorop kreeg was het heel even over, maar al snel was het weer terug.
(dan zijn het dus geen versleten rubbers of andere defecten, want die waren niet opgelost met nieuwe banden)

ik betwijfel of het alleen door achterwiel aandrijving komt.
ik heb zelf het gevoel dat bij volledige stuuruitslag het ene wiel een paar graden verder naar buiten staat dan het andere wiel, maar omdat ze wel op dezelfde afstand van elkaar moeten blijven, elkaar allebei wat ''toe moeten geven''
(of degene met de minste weerstand volledig toe moet geven op degene met de meeste weerstand)
Omdat er natuurlijk een behoorlijk gewicht op de wielen zit, en de banden nogal plat en breed zijn, voel je dat wel.
het is een beetje slepend stuiterend gevoel.

Op mijn opmerking destijds waren er wel wat reacties als ''uitlijnen'' en ''bij nieuwe banden voel je het niet omdat die nog een vette coating hebben''
(dat laatste zou wel eens kunnen kloppen zoals het nu lijkt)

maar zolang het alleen bij volledige stuuruitslag is, (en dat is het), volg ik mijn gevoel daarin. (uiteraard hou ik de banden in de gaten op onregelmatige slijtage, echter is daar vooralsnog geen sprake van)

mochten de banden alsnog blijken onregelmatig te slijten, dan kan ik alsnog uitlijnen (als er weer nieuwe banden op moeten)

Ja, het is inderdaad bij het wegrijden met het stuur helemaal links of rechts !
Ik heb de auto in juli 2020 gekocht met een grote beurt en verse APK. Sindsdien ca. 5000 km gereden. Banden voor zijn z.g.a.n., profiel zat. Druk is in orde.
Ik heb dus blijkbaar exact hetzelfde wat jij ook hebt !
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
ik heb 45-ers, maar dat verschil is niet zo heel groot. (ongeveer 1 cm) ook met een ''warme motor toerental'' komt het bij mij voor.
achterwiel aandrijving is voor mij nieuw, en ik kan me voorstellen wat jij zegt, dat het mede door de achterwiel aandrijving vooruit geschoven wordt, terwijl voorwielaandrijvers zichzelf in hun spoor trekken. maar dan nog vraag ik me af of het ook zou gebeuren als de banden een stuk smaller of hoger zouden zijn.


@Radegast sorry dat ik een beetje met je vraag aan de haal ben gegaan, maar voor mij is de oorzaak wel helder, hoop voor jou ook.
(wat overigens niet wil zeggen dat meer feedback ongewenst zou zijn ;-) )

Geen probleem om met mijn vraag "aan de haal te gaan" ! :)
Maar als ik de reacties goed begrijp is dat "gebibber" eigenlijk niet echt heel erg maar alleen irritant. Toch ?
 

Arno

Hoort erbij
15 aug 2020
88
35
18
Heb dit ook met mijn vorige auto gehad, een Giulietta. Leek ook of ik er meer last van had met koud weer. Irritant.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Geen probleem om met mijn vraag "aan de haal te gaan" ! :)
Maar als ik de reacties goed begrijp is dat "gebibber" eigenlijk niet echt heel erg maar alleen irritant. Toch ?
Ja, ik wil geen topic stelen, :p maar we hadden hetzelfde "probleem" iig.

Ik vind het idd wel irritant omdat het mij het gevoel gaf dat er iets mis is met de auto, maar t is me wel duidelijk geworden dat het wel een beetje bij onze auto hoort. Dus dat stelt mij wel gerust i.i.g.
 

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Ja, ik wil geen topic stelen, :p maar we hadden hetzelfde "probleem" iig.

Ik vind het idd wel irritant omdat het mij het gevoel gaf dat er iets mis is met de auto, maar t is me wel duidelijk geworden dat het wel een beetje bij onze auto hoort. Dus dat stelt mij wel gerust i.i.g.
(y) Yep, we hebben / hadden inderdaad hetzelfde "probleem". En ja, het is mega irritant en het geeft ook mij het gevoel alsof er iets mis is met de auto. Het voelt gewoon niet lekker....zeg maar gerust klote....
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Dat is geen onzin, dat is in dit geval te kort door de bocht;)
Ik heb een Volvo 940 gehad en die had hetzelfde en ook een BMW en die had ook hetzelfde.
Je moet niet vergeten dat aangedreven voorwielen minder scherp uit kunnen slaan dan bij een achterwiel aandrijver. Daar zitten de aandrijfassen niet in de weg dus de draaicirkel is kleiner.
We hebben het hier ook over compleet op zijn eind gedraaid stuurwiel, dus volledig ingeslagen of uitgeslagen (net hoe je het noemen wil) wielen.
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Als ik 's-morgens weg wil rijden met compleet ingeslagen wielen dan "bibberen" (lichte schokjes) de voorwielen over straat. Dit is alleen bij langzaam wegrijden uit stilstand met de wielen flink ingeslagen. Heb de verkoper (garage) gebeld en die zei dat het normaal is i.v.m. de achterwielaandrijving.
Dat bibberen kan verschillende oorzaken hebben. De koude toestand bij volledige stuuruitslag en de door de lagere temperatuur tijdelijk wat stuggere banden kan een oorzaak zijn. Dat kan ook de reden zijn dat gloednieuwe (nog wat "gladde") banden het euvel niet vertonen. Een andere reden zou kunnen zijn dat vanwege de volledige stuuruitslag de stuurbekrachtiging niet precies weet wat te doen -nog wat extra druk of juist niet...Overigens dient de uitslag van de voorwielen bij volle uitslag naar een kant bewust verschillend te zijn: de bedoeling is dat de hartlijnen door het centrum van de band uiteindelijk elkaar snijden op de hartlijn van de achterbanden (Ackerman principe). Dat het ene wiel meer uitslaat dan het andere is dus normaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon en Arno

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Het heeft te maken met het feit dat wanneer de banden door een scherpe bocht gaan, de binnenzijde van de band een andere weg aflegt dan de buitenzijde van de band. Hoe breder de band, hoe groter dit effect. Als de rubbercompound soepel is (bij warmer weer) dan wordt het verschil in afgelegde weg opgevangen door de band. Bij een stuggere band (bijvoorbeeld bij koud weer) dan kan de band het niet meer opvangen en zal een deel van de band gaan slippen. Dit kun je horen en voelen als een reeks kleine schokjes.

Hierbij zijn er dus veel factoren die een rol spelen: de breedte van de band, de mate van uitslag en dus de radius van de genomen bocht, de stugheid van de band. Ik heb er ook last van gehad bij mijn vorige wagen, een voorwielaangedreven Prius. Ik heb er wel méér last van in mijn huidige wagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno

Radegast

Hoort erbij
9 jun 2020
68
11
8
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties !!
Ik geloof, zeker nà de uitleg van Bassj , Romke en Frank2b van zojuist, dat het inderdaad weleens met de achterwielaandrijving en/of banden te maken zou kunnen hebben.
Ik heb voor mijzelf nu besloten om mij er niet al te druk over te maken. Kan denk ik geen kwaad verder. Is en blijft alleen maar mega irritant.
Nogmaals, een ieder bedankt voor de reacties / info !
Groet,
Marc

PS: Had ik het maar eerder hier op het forum gevraagd....Had me een hoop irritatie gescheeld. ;)
 
Laatst bewerkt: