De auto is in Amsterdam..
Er is wel het ??n en ander gebeurd.
Donderdagochtend vloog ik met een vriend naar Hamburg en dan met de trein naar de garage waar de GS300 stond.. toen we aan kwamen lopen zag ik hem al staan.. die prachtige lijnen van de auto! Na wat vriendelijkheden uitgewisseld te hebben met de verkoper en de zakelijke kant afgehandeld te hebben kreeg ik de eerste verrassing.. er zat alleen een keycard bij de auto.. geen sleutels, hier baalde ik al van.. maar niet onontkomelijk.
Nu was het tijd om naar Flensburg te rijden om het papierwerk en de exportkentekens in orde te maken.
De eerste keer in de Lexus.. het voelde goed.. de eerste paar kilometers waren even wennen.. ik reed gewoon in D en de auto voelde een beetje log aan. Ik had hem iets sportiever verwacht.
in Flensburg alle papieren in orde gemaakt. Afscheid genomen van de verkoper en een hapje gaan eten met die vriend van mij.
onderweg naar het restaurantje even de sportstand uitgeprobeerd! Okay.... dat was even andere koek!! Als je dan in z?n 1 en 2 gas geeft vlieg je weg!! Heerlijk.. ik was verliefd!
Na een hapje te hebben gegeten gingen we op weg.. Op de Autobahn eerst lekker cruisen.. 130, 150, 170... Na een uur moest ik toch even gas geven! 200, 220, 230, 240... wat een rush! Heerlijk om te voelen dat het kan!
Maar lekker op 170, 180 cruisen was veel relaxter!
Na een kilometer of 250 wilde die vriend even rijden dus wij stoppen bij een tankstation.. kopje koffie, even lachen en weer door, het was inmiddels 19.00u en we wilden toch een beetje bijtijds in Amsterdam zijn. Vriend achter het stuur en we zijn geen 5 minuten onderweg of de lampjes van motormanagement en traction control beginnen te branden. Verder niets afwijkends aan het rijgedrag of krachtverlies. Ik vreselijk balen natuurlijk... wat te doen.. garage waar ik de auto heb gekocht was inmiddels gesloten. Na overleg een hotelletje in de buurt gevonden en daar overnacht.
De volgende morgen de auto gestart en nog steeds de brandende lampjes.. ik bel de garage en de verkoper deed in het begin nog een beetje vervelend.. je hebt de auto gekocht en het is niet meer onze verantwoordelijkheid, etc. maar na geduldig uitleggen dat het hun plicht is om een goedwerkende auto af te leveren en dat als er geen bevredigende oplossing wordt gevonden ze dan maar met mijn advocaat moeten gaan praten wilde hij toch zijn baas raadplegen. Ik heb een hekel aan dat dreigen met advocaten en rechtszaken maar als iemand zo onvriendelijk reageert laat hij je ook weinig keus!
Uiteindelijk met elkaar besloten om de auto bij een garage in de buurt uit te laten lezen.
Uit de OBD kwam de code P0420, een probleem met de werking van de katalysator. De garagehouder vertelde dat het van alles kan zijn en in het ergste geval zou de katalysator kapot kunnen zijn... maar ik kon er wel mee naar Amsterdam rijden.
De garage gebeld waar ik de auto heb gekocht en verteld wat er in het uitleesrapport stond. Ik kon de auto wel terugbrengen zodat zij het evt. konden repareren maar dat zou dan pas na het weekend worden en dat zag ik niet zo zitten.. Na overleg besloten om de auto naar Amsterdam te rijden en hier bij een garage een offerte op te laten stellen van de evt. kosten van reparatie en dan nog eens overleggen met de garage waar ik de auto heb gekocht wat we gaan doen.
Bij de garage waar de auto was uitgelezen hadden ze de foutmeldingen gewist en ik hoopte eigenlijk dat de meldingen niet terug zouden komen.
De auto stond al maanden te koop bij de garage en heeft dus al die tijd (langer dan 8 maanden, zo lang volg ik de auto al) stil gestaan of heel korte ritjes gemaakt.. stiekem hoopte ik dat het daarmee te maken had..
Maar na een uur rijden stopten we weer voor een kop koffie en een chauffeurswissel en 5 minuten na de pitstop begonnen de beide lampen weer te branden.
Opvallend was dat de cruisecontrol het ook niet meer deed..
Wat ik ook opvallend vind achteraf, is dat de lampjes pas aan gaan nadat de auto voor de 2e keer gestart wordt (dus met warme motor).
Vanuit de auto heb ik toen maar de Lexus dealer in Amsterdam gebeld en de situatie uitgelegd en een afspraak gemaakt voor a.s. maandag om 9 uur.
Uiteraard hoop ik dat het allemaal meevalt maar ergens ben ik toch bang dat het wel iets ernstigs is.
Even een ander vraagje: (misschien hoort dit wel ergens anders maar ik stel hem toch maar gewoon)
Herkent iemand dit probleem of de code?? Ik heb uiteraard wel wat gelezen, ook op dit forum, en mensen hebben het vaak over lambdasondes, lekken in uitlaat of een vieze luchtfilter... ik ben verder een kluns wat klussen betreft dus kan weinig zelf nakijken maar ik wil ook niet dat de dealer mij opscheept met het verhaal van een kapotte katalysator terwijl het misschien een veel simpeler te verhelpen probleem is.
Kent ??n van jullie misschien een garage in Amsterdam of omstreken waar een Lexus liefhebber werkt. Volgens mij moet ik daar de auto laten nakijken.
Maar eerst uiteraard naar de dealer en kijken wat ze gaan zeggen.
Wordt vervolgd..