Voorstellen en vraagje

Tarik

Nieuw hier
14 jul 2019
18
3
3
Hallo,

ik wil al een tijdje mijn Toyota Avensis 2.0 uit 2004, waar ik overigens 5 jaar naar volle tevredenheid in heb gereden, upgraden naar een Lexus GS 300. Ik ben zonder er ook maar ??n keer in te hebben gereden alleen op de beelden, filmpjes, info afgaand een beetje verliefd geworden op deze auto!
nu heb ik er eentje op het oog in Duitsland, ik zal de link onderaan plakken. Ik hoop van jullie tips te krijgen over wel of niet doen.. invoeren in NL gaat me rond de ?1500 kosten. Volgens mij is het het wel waard.
ik heb in Nederland niet zo een net exemplaar gevonden.
kunnen jullie me misschien ook meer vertellen over de verschillen tussen de pre facelift modellen en de modellen na 2008?
alvast hartstikke bedankt!

https://m.mobile.de/fahrzeuge/detai...IKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios

Lexus GS 300 Luxury Line Alu 18 Leder Navi AHK Standh.
First Registration: 12/2009
Mileage: 124.489 km
Fuel Type: Petrol

Price: ? 13.999,
 

Tarik

Nieuw hier
14 jul 2019
18
3
3
De auto is in Amsterdam..
Er is wel het ??n en ander gebeurd.
Donderdagochtend vloog ik met een vriend naar Hamburg en dan met de trein naar de garage waar de GS300 stond.. toen we aan kwamen lopen zag ik hem al staan.. die prachtige lijnen van de auto! Na wat vriendelijkheden uitgewisseld te hebben met de verkoper en de zakelijke kant afgehandeld te hebben kreeg ik de eerste verrassing.. er zat alleen een keycard bij de auto.. geen sleutels, hier baalde ik al van.. maar niet onontkomelijk.
Nu was het tijd om naar Flensburg te rijden om het papierwerk en de exportkentekens in orde te maken.
De eerste keer in de Lexus.. het voelde goed.. de eerste paar kilometers waren even wennen.. ik reed gewoon in D en de auto voelde een beetje log aan. Ik had hem iets sportiever verwacht.
in Flensburg alle papieren in orde gemaakt. Afscheid genomen van de verkoper en een hapje gaan eten met die vriend van mij.
onderweg naar het restaurantje even de sportstand uitgeprobeerd! Okay.... dat was even andere koek!! Als je dan in z?n 1 en 2 gas geeft vlieg je weg!! Heerlijk.. ik was verliefd!
Na een hapje te hebben gegeten gingen we op weg.. Op de Autobahn eerst lekker cruisen.. 130, 150, 170... Na een uur moest ik toch even gas geven! 200, 220, 230, 240... wat een rush! Heerlijk om te voelen dat het kan!
Maar lekker op 170, 180 cruisen was veel relaxter!
Na een kilometer of 250 wilde die vriend even rijden dus wij stoppen bij een tankstation.. kopje koffie, even lachen en weer door, het was inmiddels 19.00u en we wilden toch een beetje bijtijds in Amsterdam zijn. Vriend achter het stuur en we zijn geen 5 minuten onderweg of de lampjes van motormanagement en traction control beginnen te branden. Verder niets afwijkends aan het rijgedrag of krachtverlies. Ik vreselijk balen natuurlijk... wat te doen.. garage waar ik de auto heb gekocht was inmiddels gesloten. Na overleg een hotelletje in de buurt gevonden en daar overnacht.

De volgende morgen de auto gestart en nog steeds de brandende lampjes.. ik bel de garage en de verkoper deed in het begin nog een beetje vervelend.. je hebt de auto gekocht en het is niet meer onze verantwoordelijkheid, etc. maar na geduldig uitleggen dat het hun plicht is om een goedwerkende auto af te leveren en dat als er geen bevredigende oplossing wordt gevonden ze dan maar met mijn advocaat moeten gaan praten wilde hij toch zijn baas raadplegen. Ik heb een hekel aan dat dreigen met advocaten en rechtszaken maar als iemand zo onvriendelijk reageert laat hij je ook weinig keus!
Uiteindelijk met elkaar besloten om de auto bij een garage in de buurt uit te laten lezen.
Uit de OBD kwam de code P0420, een probleem met de werking van de katalysator. De garagehouder vertelde dat het van alles kan zijn en in het ergste geval zou de katalysator kapot kunnen zijn... maar ik kon er wel mee naar Amsterdam rijden.
De garage gebeld waar ik de auto heb gekocht en verteld wat er in het uitleesrapport stond. Ik kon de auto wel terugbrengen zodat zij het evt. konden repareren maar dat zou dan pas na het weekend worden en dat zag ik niet zo zitten.. Na overleg besloten om de auto naar Amsterdam te rijden en hier bij een garage een offerte op te laten stellen van de evt. kosten van reparatie en dan nog eens overleggen met de garage waar ik de auto heb gekocht wat we gaan doen.

Bij de garage waar de auto was uitgelezen hadden ze de foutmeldingen gewist en ik hoopte eigenlijk dat de meldingen niet terug zouden komen.
De auto stond al maanden te koop bij de garage en heeft dus al die tijd (langer dan 8 maanden, zo lang volg ik de auto al) stil gestaan of heel korte ritjes gemaakt.. stiekem hoopte ik dat het daarmee te maken had..
Maar na een uur rijden stopten we weer voor een kop koffie en een chauffeurswissel en 5 minuten na de pitstop begonnen de beide lampen weer te branden.
Opvallend was dat de cruisecontrol het ook niet meer deed..
Wat ik ook opvallend vind achteraf, is dat de lampjes pas aan gaan nadat de auto voor de 2e keer gestart wordt (dus met warme motor).

Vanuit de auto heb ik toen maar de Lexus dealer in Amsterdam gebeld en de situatie uitgelegd en een afspraak gemaakt voor a.s. maandag om 9 uur.
Uiteraard hoop ik dat het allemaal meevalt maar ergens ben ik toch bang dat het wel iets ernstigs is.

Even een ander vraagje: (misschien hoort dit wel ergens anders maar ik stel hem toch maar gewoon)
Herkent iemand dit probleem of de code?? Ik heb uiteraard wel wat gelezen, ook op dit forum, en mensen hebben het vaak over lambdasondes, lekken in uitlaat of een vieze luchtfilter... ik ben verder een kluns wat klussen betreft dus kan weinig zelf nakijken maar ik wil ook niet dat de dealer mij opscheept met het verhaal van een kapotte katalysator terwijl het misschien een veel simpeler te verhelpen probleem is.
Kent ??n van jullie misschien een garage in Amsterdam of omstreken waar een Lexus liefhebber werkt. Volgens mij moet ik daar de auto laten nakijken.
Maar eerst uiteraard naar de dealer en kijken wat ze gaan zeggen.

Wordt vervolgd..
 
Laatst bewerkt:

Tarik

Nieuw hier
14 jul 2019
18
3
3
Vandaag bij de Lexusdealer in Amsterdam geweest.
Het probleem schijnt een lek in het middenstuk van de uitlaat te zijn, kosten: ?1800,- voor het vervangen van het middenstuk. Ik ben allang blij dat de kat niet kapot is! Volgens de adviseur kon het ook wel gelast worden maar dat was niet verstandig want een uitlaat gaat ongeveer 10 jaar mee en als je het laat lassen gaat het waarschijnlijk over een jaartje weer ergens anders lekken. Bij een garage bij mij in de buurt nagevraagd of ze het konden lassen.. ja dat kon wel, kosten: ?60,- (dit is het uurtarief dat zij voor arbeidskosten rekenen en ze verwachten dat het lassen ongeveer een uur duurt).
De garage in Duitsland wil de kosten voor vervanging van het middenstuk niet betalen. Zij vinden dat het gewoon gerepareerd kan worden.
Tja.. wat te doen??
Persoonlijk denk ik gewoon laten lassen en kijken hoe lang dat goed gaat....
Laten vervangen kan altijd nog!
Wat denken jullie?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Heb paar jaar geleden ook een lek gehad, maar dan in een einddemper en dat kostte toen rond de ?800 :(

Vind het wel lekker makkelijk overkomen van die Duitse garage. Dit had gewoon goed moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tarik

Mr Bullet

Hoort erbij
1 sep 2014
76
16
0
Er zijn ook export kentekens waarmee je wel door meerdere landen mag rijden. Die zijn zelfs twee weken geldig volgens mij.
Succes met de afhandeling. BTW/BPM aangifte kan je heel makkelijk laten invullen door autotelex.nl kost je maar 2 tientjes.

Heb zelf nog geen auto's geimporteerd alleen motoren maar dat was ook erg makkelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tarik

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Je kan ook op zoek gaan naar een gebruikte. Dan laat je hem eerst lassen en kan je op je gemak op zoek gaan. Of je laat er een op maat maken bij crooke tuning bv. Ben je ook goedkoper uit
 
  • Leuk
Waarderingen: Tarik

Tarik

Nieuw hier
14 jul 2019
18
3
3
Je kan ook op zoek gaan naar een gebruikte. Dan laat je hem eerst lassen en kan je op je gemak op zoek gaan. Of je laat er een op maat maken bij crooke tuning bv. Ben je ook goedkoper uit

Dankjewel voor de tip Stefan!
Mijn plan was inderdaad ook in eerste instantie laten lassen en op zoek gaan naar een gebruikte. De optie op maat laten maken had ik niet aan gedacht.. ga ik onderzoeken! Thanks!
 

Tarik

Nieuw hier
14 jul 2019
18
3
3
Er zijn ook export kentekens waarmee je wel door meerdere landen mag rijden. Die zijn zelfs twee weken geldig volgens mij.
Succes met de afhandeling. BTW/BPM aangifte kan je heel makkelijk laten invullen door autotelex.nl kost je maar 2 tientjes.

Heb zelf nog geen auto's geimporteerd alleen motoren maar dat was ook erg makkelijk.

Inderdaad Mr. Bullet, precies zo heb ik het ook gedaan.
Vandaag bij de RDW geweest. Kenteken- en TUV papieren overhandigd. De auto trok veel bekijks.. Kreeg meteen complimenten van de man aan de balie met mijn keuze voor deze Lexus. Ook de man die de keuring voor z?n rekening nam kon de auto wel waarderen. Ik was nog even bang dat hij iets zou zeggen over het lek in de uitlaat.. geen woord!
de BPM aangifte die ik inderdaad voor 2 tientjes via autotelex heb geregeld opgestuurd naar de belastingdienst.. moet ongeveer ?1500,- BPM betalen.
Wat ik bijzonder vind is dat ze mijn Duitse exportkentekens niet ingenomen hebben bij de RDW... De verzekering die ik afgesloten had in Duitsland en de exportkentekens zijn nog t/m 15 augustus geldig dus ik kan gewoon doorrijden tot 15 augustus.. geweldig!!
dan heb ik wel bijna m?n Nederlandse kenteken..
Het was al met al toch best een onderneming.. Ik heb de auto nog niet naar de garage gebracht om te laten lassen, dit gaat dinsdag gebeuren!! Maar wat ben ik blij met de auto jongens!!!
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Waar ik nog benieuwd naar ben: heb je nou helemaal geen fysieke sleutels gekregen bij je auto? Alleen een keyless entry keycard?
 

Tarik

Nieuw hier
14 jul 2019
18
3
3
Waar ik nog benieuwd naar ben: heb je nou helemaal geen fysieke sleutels gekregen bij je auto? Alleen een keyless entry keycard?

Inderdaad Arbitrator, geen sleutel alleen een keycard, daar zit dan wel een sleutel in.
Maar ik moet absoluut ??n sleutel bij laten maken.
bij de dealer rond de ?450,- op internet zijn er bedrijven die ze ook maken voor minder. Volgens mij maakt dat niet zo veel uit en zijn die ook betrouwbaar. Dat kost dan rond de ?300,-
Op een mooie dag zal ik foto?s maken van de auto en ze hier posten.