Zo eindelijk eens tijd en zal eens vermelden hoe dit verhaal afgelopen is. (
spoiler alert niet goed)
Het probleem is kort voor mijn vakante gebeurd en gelukkig heb ik het goed kunnen verdringen en toch wel van mijn vakantie kunnen genieten. Toen het einde van de vakantie naderde werd ik echter geconfronteerd met mijn auto met zijn kapotte motorblok. Doordat ik nu weleens van een onafhankelijke partij wilde horen wat er nu precies aan schade was de wagen naar MMA gebracht. Welnu na het liften van het kleppendeksel troffen zij het volgende aan:
Om vervolgschade (klepveren zijn gebroken) te onderzoeken moest de kop gelift worden en om te bekijken waarom cylinder 7 geen compressie heeft. Ik heb toen besloten om daar even mee te wachten, aangezien je vaak genoeg leest dat fabrikanten dan coulance afketsen, omdat ze kans hebben gekregen om eigen onderzoek te doen.
Lexus Nederland gebeld en ik kreeg te horen dat ik een coulance aanvraag via mijn Lexus dealer moest doen. Dus Lexus Zwolle gebeld en hun zijn ermee aan de slag gegaan, ik heb naast deze foto's een brief gestuurd waarin ik heel eerlijk vermeld hoe en wanneer de schade opgtreden was. Lexus Zwolle had voor de volledigheid ook het onderhoudsboekje nodig (met Lexus stempels) en de onderhoudshistorie. Aangezien de wagen nog bij MMA stond heb ik even een ritje Assen-Amersfoort-Zwolle-Assen gedaan, met de Twingo van mijn moeder...Ondertussen kreeg ik ook nog bericht van de RDW dat mijn auto geregistreerd stond met kilometerstand onlogisch, bij navraag bleek dat Lexus Enschede 1km op de teller heeft doorgegeven...........
Na 2 weken wachten contact opgenomen hoe de zaken ervoor stonden. Lexus Zwolle gaf aan dat de eerste aanvraag afgewezen was, echter het antwoord was voor hun niet bevredigend en met alle informatie die ik aangeleverd had, kon dat ook weerlegt worden dus hebben ze opnieuw een coulanceaanvraag gedaan op eigen iniatief.
Deze keer duurde het antwoord van Lexus nederland een heel stuk langer, maar helaas was het antwoord wederom negatief, Lexus Zwolle heeft er vervolgens nog achteraan gebeld omdat ze dit nog nooit meegemaakt hebben. Wagen is dealeronderhouden / heeft op tijd zijn beurten gehad en ik ben de eerste en enigste wereldwijd waarbij dit voorgekomen is... Helaas heeft dit de uitslag niet veranderd...
Wat voor mij het meest vreet is dat ze aan de andere kant van de grote plas water, complete interieurs vervangen omdat er weekmakers vrij komen bij hoge temperaturen en de kosten voor deze ingreep tussen de 7000 en 11000 US dollar liggen PER AUTO (en die is daar verkocht alszijnde een VW Passat hier grote aantallen dus), maar als er echt serieus iets kapot gaat ik het op mag hoesten. Kosten tussen de 10000-14000 euro en ZONDER garantie.
Met dit in het achterhoofd weer contact opgenomen met MMA. Ik kon kiezen voor opknappen, maar dan moet de kop eraf om te kijken voor vervolgschade en verder waren er nog geneg onzekerheden. Doordat de nokkenas tijdens het rijden is gesprongen kan het zijn dat bijvoorbeeld ook de ketting gerekt is of versprongen doordat 1 nokkenas compleet los was, hoe is de staat van de rest van het blok en ga zomaar door...
Een nieuw blok (bedankt voor de links heren) werd ook niet echt een optie, immers zal ook open moeten voor de versterkte klepveren, daarna moet de oude gedemonteerd worden en de nieuwe gemonteerd. Kosten lopen dan ook alweer snel op naar 8000-10000 euro voor alles en wederom zonder de garantie dat het me niet weer overkomt, want het is immers hetzelfde blok......
Uiteindelijk besloten om mijn verlies te nemen, vertrouwen in de wagen is gewoon weg en ik heb weinig zin om rond te rijden met in het achterhoofd ik hoop dat de motor heel blijft. Dit is voor mij een enorm dure les geweest en een Lexus komt bij mij dus niet meer in de garage. Enorm teleurgesteld in de gang van zaken, heel erg teleurgesteld in Lexus Nederland en er gaat ook een brief naar Japan, want kwaliteit en service heb ik dus even niet meegekregen...
Is Lexus dan definitief van de baan, nope, als mijn vrouw na het lessen een CT200h wil, kan dat maar wordt hij alleen gekocht bij Lexus Zwolle en komt hij niet in mijn garage.
Ikzelf koop er nooit weer eentje en kom er dus met praktijkervaring achter dat de service van Lexus op hetzelfde niveau van Volkswagen en BMW staat......
Om het afsluiten met positief nieuws:
Een enrom dankwoord voor MMA, zeer vriendelijke mensen, meer dan prima ervaringen opgedaan en het bedrijf raad ik iedereen aan.
Ook bedankt voor Lexus Zwolle, zeer prettige mensen en hebben alles gedaan wat hun konden doen. Daarnaast hebben ze een extra hoog inruil bod gedaan op mijn auto om de pijn iets te verzachten, je kon aan alles merken dat hun ook niet blij zijn met deze afloop. Wil je een keer een Lexus, loop zeker bij Lexus Zwolle binnen...
Ondertussen ben ik rustig op zoek naar een nieuwere auto, mijn volgende auto moet fabrieksgarantie hebben, echter moet het wel iets leuks worden......