Voorstellen - Tim

Tim_1992

Nieuw hier
18 feb 2022
3
3
3
Hallo Lexus-rijders,

ik ben Tim, 29 jaar oud en dit is mijn voorsteltopic. Zelf heb ik aan de HTS Autotechniek gestudeerd en werk nu voor het merk met de ster, alleen dan in de bussen en touringcars. Vanzelfsprekend ben ik dan ook een echte techniekliefhebber!

Nadat mijn vriendin (en ik) vorige zomer voor haar een Auris Hybrid uit 2012 hebben aangeschaft, ben ook ik erg enthousiast geworden over de techniek, het verbruik en het comfort van de Toyota hybridetechniek. Ik ben mij nu aan het oriënteren op een IS of GS hybride, die ik hoop in maart / april aan te schaffen.

Zelf heb ik diverse auto's gereden (van Lupo 3L tot E46 330i uit 2004) en rijd op dit moment via mijn ex-werkgever een Suzuki Swift Sport uit 2019. Deze heb ik nu ruim 2,5 jaar en bevalt goed, is veel vlotter dan het vermogen je zou doen denken en heeft een complete standaarduitrusting. Rond 25 maart gaat deze eruit.

WhatsApp Image 2022-02-18 at 14.15.27.jpeg


Inmiddels ben ik wel toe aan een wat volwassenere en comfortabelere auto, en de hybridetechniek bevalt mij zo goed dat ik overweeg een IS of GS hybride aan te schaffen. Natuurlijk heeft de GS 450h (vanaf 2013) in mijn ogen de voorkeur qua aandrijflijn en uitrusting, maar de IS trekt mij weer meer qua model, vanwege de neerklapbare achterbank en vanwege het lagere verbruik. Dat wordt dus nog een lastige overweging. Ik heb tevens een behoorlijk wensenlijstje, en betrap mezelf erop dat het budget voor de auto daardoor telkens weer net iets hoger wordt.

De komende weken ga ik concreet op zoek en hoop ik een beslissing te kunnen maken, een proefrit zal daar zeker bij helpen. Ik ben benieuwd wat jullie overwegingen zijn geweest om voor een IS 300h of een GS 450h te gaan, daar hoop ik op dit forum achter te komen. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte over de zoektocht :)

Groeten, Tim.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Farah, Johno en Stefan O

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Ik ben benieuwd wat jullie overwegingen zijn geweest om voor een IS 300h of een GS 450h te gaan, daar hoop ik op dit forum achter te komen

Mijn overwegingen voor de aanschaf van een GS 450h waren:

- ruimte, vermogen en comfort
- de (destijds unieke) combinatie van hybride aandrijving met CVT en de benzinemotor die in veel gevallen in de "pseudo-Atkinson cyclus" draait

De bijzondere aandrijflijn zorgt voor een relatief laag brandstofverbruik, wat gezien autoafmetingen en gewicht opmerkelijk is. Het is wel een combinatie die enige gewenning vraagt: niet iedereen vind het prettig dat de combinatie van rijsnelheid en motortoerental zeer flexibel is. De meeste chauffeurs willen graag een overbrenging met een aantal discrete overbrengingen zodat ze voortdurend stapsgewijs aan de tekortkoningen van een verbrandingsmotor worden herinnerd.

Hybride rijders hebben vaak een onjuiste voorstelling van de manier waarop de brandsofbesparing door de hybride aandrijving tot stand komt. Uiteraard door regeratief remmen, maar vooral omdat de aandrijflijn er zo veel mogelijk voor zorgt de motor te laten draaien in een gebied met een zo laag mogelijk specifiek brandstofverbruik. Op het "aandrijvingsscherm" is te zien dat er onder veel rijomstandigheden naast "fossiel vermogen" ook elektrisch vermogen wordt gegenereerd en tegelijkertijd vanuit de hybride accu wordt afgenomen. Dat is de truc die de motor naar een gunstig punt in het eidiagram dwingt. De bijdrage aan het zo laag mogelijk houden van het brandstofverbruik daarvan is naar mijn gevoel beduidend groter dan die van het regeneratief remmen en werkt ook bij het rijden op een snelweg met constante snelheid. Uiteraard zorgt de electrische component er ook voor dat er tijdelijk meer vermogen beschikbaar is bij acceleratie, ook wanneer de benzinemotor niet op het toerental draait waarbij deze zijn maximaal vermogen kan leveren.
 
  • Leuk
Waarderingen: PLS400

2000Turbo

Hoort erbij
25 jan 2011
60
18
8
Welkom

Er staat een mooie zwarte gs450h bij Lexus Enschede.
Is mijn oude auto.

leuk trouwens dat je de Hts hebt gedaan, heb ik ook gedaan.
 

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
In mijn zoektocht naar een gebruikte Lexus heb ik ook gekeken naar een IS, Wat mij daarin opviel was dat als je nogal wat wensen hebt ze snel duur worden. Het aanbod is klein en dat heeft invloed op de prijs , een Luxury Line met 56000 km op de klok van 2014 kost zomaar € 27000,--(Lexus Eindhoven). Dat is meer dan de helft van de nieuwprijs destijds.
 
  • Wow
Waarderingen: robtp09

Tim_1992

Nieuw hier
18 feb 2022
3
3
3
Leuk dat hier meer HTS'ers aanwezig zijn, zo zie je maar weer dat er toch veel mensen die iets met auto's of techniek hebben Lexus rijden. En bedankt voor jullie informatie!

@2000Turbo , ik had hem inderdaad gezien op de Lexus Occasion website, mooie auto! Qua kilometers ook nog acceptabel (rijd ongeveer 20 a 25.000 per jaar, en wil wel ongeveer drie jaar kunnen rijden voordat hij op de 200k staat) dus zeker een serieuze optie.

Mocht hij er in maart nog staan (eerst zelf nog verhuizen eind deze maand) dan ga ik daar zeker eens kijken!
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ik heb eerst een IS 300h en daarna een GS 450h gehad en er is nogal wat verschil tussen deze auto's. De IS ziet er sportiever uit maar een GS 450h rijdt hem helemaal zoek. Niet verwonderlijk want als je naar vermogen per kg kijkt dan is de GS zo'n 40% sterker en dat merk je uiteraard. Als er wat meer van de aandrijflijn wordt gevraagd - en dat gebeurt bij de IS eerder en vaker - dan gaat de 4-cylinder al snel loeien terwijl de 6-cylinder van de GS meer gaat grommen en ten slotte brullen. Ook qua comfort is de GS 450h een trede hoger: de stoelen zijn beter, het interieur is ruimer en vooral de stilte is indrukwekkend: bij 160 km/u kun je zonder de minste stemverheffing met elkaar praten. Omdat de motor meer koppel heeft zul hem minder vaak horen dan in de IS, tenzij je dat wilt natuurlijk... :giggle:Het geluidssysteem van de IS kan ik me niet zo goed meer herinneren maar dat van de GS is simpelweg fenomenaal. Wat betreft bagageruimte komt de IS er niet zo goed af als je zou denken. De achterbank kan inderdaad neergeklapt worden maar de opening is vrij nauw wat de bruikbaarheid beperkt. Verder is het enorm irritant dat de achterklep van die beugels heeft die de bagageruimte inkomen, dat kost ook een hoop ruimte.

Mijn eigen ervaring is dat de GS gewoon veel meer auto is en vooral op de lange afstanden is dat goed merkbaar. De styling is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur: wil je het agressievere uiterlijk van de IS of de wat ingetogener elegantie van de GS? Ik heb zelf veel plezier beleefd aan het feit dat de GS een wolf in schaapskleren is en ik heb heel wat oosterbuur-auto's het nakijken gegeven bij de stoplichtsprint. De kracht van de GS is dat hij blijft accelereren, pas vanaf ca. 170 km/u begint het wat af te zwakken en bij 200 gaat het echt merkbaar langzamer. Meer dan voldoende voor in Nederland dacht ik zo.

Hier zijn een paar filmpjes om een idee te geven van waar de GS 450h toe in staat is:


Maar ongeacht wat je kiest, je zult aan geen van beiden een slechte auto hebben.

Jarno
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Ik heb eerst een IS 300h en daarna een GS 450h gehad en er is nogal wat verschil tussen deze auto's. De IS ziet er sportiever uit maar een GS 450h rijdt hem helemaal zoek. Niet verwonderlijk want als je naar vermogen per kg kijkt dan is de GS zo'n 40% sterker en dat merk je uiteraard. Als er wat meer van de aandrijflijn wordt gevraagd - en dat gebeurt bij de IS eerder en vaker - dan gaat de 4-cylinder al snel loeien terwijl de 6-cylinder van de GS meer gaat grommen en ten slotte brullen. Ook qua comfort is de GS 450h een trede hoger: de stoelen zijn beter, het interieur is ruimer en vooral de stilte is indrukwekkend: bij 160 km/u kun je zonder de minste stemverheffing met elkaar praten. Omdat de motor meer koppel heeft zul hem minder vaak horen dan in de IS, tenzij je dat wilt natuurlijk... :giggle:Het geluidssysteem van de IS kan ik me niet zo goed meer herinneren maar dat van de GS is simpelweg fenomenaal. Wat betreft bagageruimte komt de IS er niet zo goed af als je zou denken. De achterbank kan inderdaad neergeklapt worden maar de opening is vrij nauw wat de bruikbaarheid beperkt. Verder is het enorm irritant dat de achterklep van die beugels heeft die de bagageruimte inkomen, dat kost ook een hoop ruimte.

Mijn eigen ervaring is dat de GS gewoon veel meer auto is en vooral op de lange afstanden is dat goed merkbaar. De styling is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur: wil je het agressievere uiterlijk van de IS of de wat ingetogener elegantie van de GS? Ik heb zelf veel plezier beleefd aan het feit dat de GS een wolf in schaapskleren is en ik heb heel wat oosterbuur-auto's het nakijken gegeven bij de stoplichtsprint. De kracht van de GS is dat hij blijft accelereren, pas vanaf ca. 170 km/u begint het wat af te zwakken en bij 200 gaat het echt merkbaar langzamer. Meer dan voldoende voor in Nederland dacht ik zo.

Hier zijn een paar filmpjes om een idee te geven van waar de GS 450h toe in staat is:


Maar ongeacht wat je kiest, je zult aan geen van beiden een slechte auto hebben.

Jarno
Lekker man, dat ben ik met mijn oude 3GS in het dragrace filmpje. Leuk dat je die linkt.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Leuk om te zien @Arbitrator ! Ik zie wel dat het geluid van een echte “jappenklapper” vooral de sensatie van snelheid geeft. En ik durf de stelling ook wel aan dat je elke rit er het meest comfortabel bij zat die dag :sneaky: . Wat gebeurde er dan met die GT-R? Normaliter zou een GT-R soepeltjes bij menigeen weg moeten rijden? Ik meen wel vlak na de start een knal/klap te horen, kwam dat van die GT-R af?

ontopic: ga gewoon met beide modellen proefrijden. Bij de GS kun je ook de verschillen tussen een 300h en een 450h proberen. Onderschat de GS300h niet. Ik heb rekensommetjes gemaakt, mocht dat een rol spelen; met een IS300h zou ik maandelijks een paar tientjes goedkoper uitkomen dan m’n huidige IS250. De GS450h helaas niet, dan liggen de kosten een paar tientjes hoger dan nu. Om eerlijk te zijn, de GS300h heb ik wel uitgerekend maar daar kan ik het zo 1-2-3 niet meer van herinneren :LOL: . Mijn voorkeur zou de GS450h zijn, maar als ik echt nuchter beschouw wat ik verwacht de komende jaren nodig te hebben als ik post-corona de helft thuis werk, dan kan ik prima af met een IS300h en hou ik nog wat geld over voor een hobby autootje:giggle:

p.s. hier ook een HTS-er, maar dan geen autotechniek :geek:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb eerst een IS 300h en daarna een GS 450h gehad en er is nogal wat verschil tussen deze auto's. De IS ziet er sportiever uit maar een GS 450h rijdt hem helemaal zoek. Niet verwonderlijk want als je naar vermogen per kg kijkt dan is de GS zo'n 40% sterker en dat merk je uiteraard. Als er wat meer van de aandrijflijn wordt gevraagd - en dat gebeurt bij de IS eerder en vaker - dan gaat de 4-cylinder al snel loeien terwijl de 6-cylinder van de GS meer gaat grommen en ten slotte brullen. Ook qua comfort is de GS 450h een trede hoger: de stoelen zijn beter, het interieur is ruimer en vooral de stilte is indrukwekkend: bij 160 km/u kun je zonder de minste stemverheffing met elkaar praten. Omdat de motor meer koppel heeft zul hem minder vaak horen dan in de IS, tenzij je dat wilt natuurlijk... :giggle:Het geluidssysteem van de IS kan ik me niet zo goed meer herinneren maar dat van de GS is simpelweg fenomenaal. Wat betreft bagageruimte komt de IS er niet zo goed af als je zou denken. De achterbank kan inderdaad neergeklapt worden maar de opening is vrij nauw wat de bruikbaarheid beperkt. Verder is het enorm irritant dat de achterklep van die beugels heeft die de bagageruimte inkomen, dat kost ook een hoop ruimte.

Mijn eigen ervaring is dat de GS gewoon veel meer auto is en vooral op de lange afstanden is dat goed merkbaar. De styling is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur: wil je het agressievere uiterlijk van de IS of de wat ingetogener elegantie van de GS? Ik heb zelf veel plezier beleefd aan het feit dat de GS een wolf in schaapskleren is en ik heb heel wat oosterbuur-auto's het nakijken gegeven bij de stoplichtsprint. De kracht van de GS is dat hij blijft accelereren, pas vanaf ca. 170 km/u begint het wat af te zwakken en bij 200 gaat het echt merkbaar langzamer. Meer dan voldoende voor in Nederland dacht ik zo.

Hier zijn een paar filmpjes om een idee te geven van waar de GS 450h toe in staat is:


Maar ongeacht wat je kiest, je zult aan geen van beiden een slechte auto hebben.

Jarno
nou dacht ik toch 7 minuten en 12 seconden dat ik hierna een GS450H ga kopen...
maar het wordt nu toch een Impreza :LOL:

nee gekkigheid.. wat een heerlijk filmpje!!
het maakt idd erg duidelijk dat lawaai de helft van de snelheidsbeleving bewerkstelligen kan.