goedemorgen ik heb een vraag waar heb je deze beteld gekocht en is het plug and play of moet je de lampen ombouwen voor auto's uit nederland
Hoi Benny,
Ik heb ze op eBay gescoord. Het is een kwestie van de specs goed doorlezen, want ze komen bij verschillende aanbieders in verschillende versies voorbij (o.a. met en zonder electrische hoogteverstelling en witte of oranje zijreflectoren). Soms zie je op foto's aan achterzijde een stelschroef afgebeeld voor de hoogteverstelling, soms ook een stelmotortje. Je moet natuurlijk de uitvoering met motortje hebben.
De pasvorm is niet helemaal zuiver 100%, maar met wat geduld (de rubbers eromheen opnieuw aanbrengen, zodat ze beter op de carosserie aansluiten) krijg je ze er best netjes in. Maar het had nog een tikkeltje beter gekund.
Plug-n-Play? No way! Als je ze aansluit conform de instructies (eigenlijk kinderlijk eenvoudig, dat wel), kom je tot de ontdekking dat de DRL's na de start altijd (dus ook i.c.m. ingeschakelde verlichting) voluit blijven branden. Dimmende DRL's? Ho maar! En dat die voluit brandende DRL's in het donker voor tegenliggers niet fijn zijn, bewezen me de vele knipperreacties wel (en nee: de lampen staan beslist niet te hoog afgesteld).
Gedimd zouden de DRL's moeten kunnen branden als stadslicht/parkeerlicht (de kleine 5W pitjes in de standaard koplampen). En aangezien deze DRL's niet kunnen dimmen, heb je dus ook geen stadslichten meer. Zonder lopende motor is de boel aan voorzijde dus compleet donker... Dat zal dan ook de voornaamste reden zijn dat ze geen E-keurmerk dragen.
Dat euvel valt dan weer op te lossen door nog een "DRL-controller" aan te schaffen en in te bouwen. Zo'n module neemt het dimmen (of uitschakelen) van de DRL's onder de juiste omstandigheden voor zijn rekening. Geen rocket science, dat aansluiten van zo'n module, maar toch ook weer verre van Plug-n-Play...
Van 'ombouwen' van de units is geen sprake. Als je hiermee doelt op verschillen zoals LHD en RHD, dan moet je natuurlijk wel erop letten dat de lampen voor LHD bedoeld zijn. De lampen die geschikt zijn voor NL zijn ook geschikt voor de rest van de EU (LHD).
Ze smoelen fantastisch (tenminste, vind ik). Het lichtbeeld is scherp, breed (neemt ook links de berm mee), gelijkmatig en vooral mooi wit.
Zeker als je nu standaard halogeen in je IS hebt zitten (zoals ik), is de lichtopbrengst echt een serieuze klap vooruit en benadert de lichtopbrengst van m'n 3GS met OEM-HID's.
Vrouwlief, die 98% van de kilometers in de IS maakt, is er in ieder geval erg blij mee en ziet nu al niet meer op tegen het vele rijden op onverlichte buitenafweggetjes gedurende de komende donkere winterdagen. She happy, me happy.