Vraagjes aan de VLAND koplamp rijders

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Beste VLAND-ervaringsdeskundigen:

1. Wat is jullie ervaring met de lichtopbrengst van deze aftermarket VLAND LED koplampunits (met 3 lenzen/unit)? Presteren ze (beduidend) beter dan de originele exemplaren? Zo ja: had je voorheen de OEM-halogeen of -HID versie?

2. Waar ik ook benieuwd naar ben: ondersteunen deze VLAND-units koplamhoogteverstelling?

3. Weet ook iemand van welke keurmerken deze units zijn voorzien?

Help me out please! :oops::thumbsup:. Alvast dank...
 
Laatst bewerkt:

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
1. Ik had OEM HID, deze puur vervangen voor de uitstraling. Oude lampen vind ik zelf oud ogen waar de Vland lampen de auto een aantal jaren jonger maken. Mocht je meedraaiende koplampen hebben zou ik een tweede keer nadenken over de wissel omdat deze functie hiermee komt te vervallen. Dit ligt er dus aan hoe belangrijk dit voor je is. Qua lichtopbrengst win je niet veel, naar mijn mening zijn de OEM HID goede units icm goede Xenon lampen.

2. Helaas niet. Al valt met handmatige hoogteverstelling een stuk meer op dat deze niet werkt dan wanneer de auto automatische verstelling heeft. Let er op dat dit een APK punt is.

3. Is Amerikaans dus denk niet dat deze keurmerken bevatten. Ben zelf wel blij dat dit niet in het midden van de koplamp zit, zoals mijn vorige Polo (aftermarket LED lampen met E keur zaken midden op de unit) Lichtbeeld en opbrengst daarentegen is prima dus voor mij hebben de keurmerken weinig waarde.

Al met al win je dus niets met deze koplampen behalve de uitstraling. Ligt er net aan hoe belangrijk je dat vindt. ;)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ah kijk! Dank je wel tvkip . In tegenstelling tot onze GS heeft onze IS geen AFS (en ook geen HID, en daarmee dus ook geen autom.hoogteverstelling).
Dus dat de lampen niet mee de hoek om kunnen kijken, is geen gemis. Komplamphoogteverstelling is dat wel. Ik weet van andere aftermarketlampen dat het ervan afhangt uit welk werelddeel je de units vandaan haalt, of hoogteverstelling erop zit, of niet. Misschien dat daar ook het prijsverschil vandaan komt?

Hmmm, misschien moet ik anders toch maar weer een vers setje 'ouderwetse' 55W-HID's in m'n OEM's mikken. Want die kan ik voor de keuring (hier T?V, geen APK) weer gauw even van de standaard gloeiende H11-spijkers voorzien... De lichtopbrengst met de standaard H11 is zwaar, zwaaaaaar bedroevend. Ik geloof dat m'n LED-fietslamp nog beter presteert...

Maar inderdaad: de looks van de VLAND's mogen gezien worden! Love it!

Ben jij nog pasvorm-issues tegengekomen met deze units?
 

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Ben jij nog pasvorm-issues tegengekomen met deze units?

Pasvorm is minder dan OEM, maar niet storend. Als je goed kijkt zie je dat de kier onder de lamp links kleiner is dan rechts, maar dat zou ook met wat aandacht verholpen kunnen worden. Ik stoor mij daar verder niet aan.
Wel vind ik zelf het afstellen van de koplampen veel beter dan andere after market lampen. Dit ging (in tegen stelling tot de after market projector GTI lampen voor een Polo) zeer gemakkelijk en snel.

Zelf heb ik laatst een setje 5700k 5200lumen ingebouwd (in de genoemde Polo units). Aansluiten hiervan ging simpel omdat ze in de originele houder klikken en de kabel gewoon in de H7 connector kan. Wellicht ook de moeite waard om in te verdiepen. Scheelt weer aansluiten van zaken als ballasten en starters.. ;)

Ik ben benieuwd! Hoe dan ook ga je er met zo'n upgrade qua lichtopbrengst op vooruit. Als ik het goed heb is T?V wel 2 jaar geldig, dat scheelt dan weer ;)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Kon 't toch niet laten... Komend weekend maar weer eens goed aan de poets gaan en dan sleutelen we toch een setje Vlands erin 😎
16306006710525235380798112501506.jpg
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
goedemorgen ik heb een vraag waar heb je deze beteld gekocht en is het plug and play of moet je de lampen ombouwen voor auto's uit nederland
Hoi Benny,

Ik heb ze op eBay gescoord. Het is een kwestie van de specs goed doorlezen, want ze komen bij verschillende aanbieders in verschillende versies voorbij (o.a. met en zonder electrische hoogteverstelling en witte of oranje zijreflectoren). Soms zie je op foto's aan achterzijde een stelschroef afgebeeld voor de hoogteverstelling, soms ook een stelmotortje. Je moet natuurlijk de uitvoering met motortje hebben.

De pasvorm is niet helemaal zuiver 100%, maar met wat geduld (de rubbers eromheen opnieuw aanbrengen, zodat ze beter op de carosserie aansluiten) krijg je ze er best netjes in. Maar het had nog een tikkeltje beter gekund.

Plug-n-Play? No way! Als je ze aansluit conform de instructies (eigenlijk kinderlijk eenvoudig, dat wel), kom je tot de ontdekking dat de DRL's na de start altijd (dus ook i.c.m. ingeschakelde verlichting) voluit blijven branden. Dimmende DRL's? Ho maar! En dat die voluit brandende DRL's in het donker voor tegenliggers niet fijn zijn, bewezen me de vele knipperreacties wel (en nee: de lampen staan beslist niet te hoog afgesteld).

Gedimd zouden de DRL's moeten kunnen branden als stadslicht/parkeerlicht (de kleine 5W pitjes in de standaard koplampen). En aangezien deze DRL's niet kunnen dimmen, heb je dus ook geen stadslichten meer. Zonder lopende motor is de boel aan voorzijde dus compleet donker... Dat zal dan ook de voornaamste reden zijn dat ze geen E-keurmerk dragen.

Dat euvel valt dan weer op te lossen door nog een "DRL-controller" aan te schaffen en in te bouwen. Zo'n module neemt het dimmen (of uitschakelen) van de DRL's onder de juiste omstandigheden voor zijn rekening. Geen rocket science, dat aansluiten van zo'n module, maar toch ook weer verre van Plug-n-Play...

Van 'ombouwen' van de units is geen sprake. Als je hiermee doelt op verschillen zoals LHD en RHD, dan moet je natuurlijk wel erop letten dat de lampen voor LHD bedoeld zijn. De lampen die geschikt zijn voor NL zijn ook geschikt voor de rest van de EU (LHD).

Ze smoelen fantastisch (tenminste, vind ik). Het lichtbeeld is scherp, breed (neemt ook links de berm mee), gelijkmatig en vooral mooi wit.
Zeker als je nu standaard halogeen in je IS hebt zitten (zoals ik), is de lichtopbrengst echt een serieuze klap vooruit en benadert de lichtopbrengst van m'n 3GS met OEM-HID's.

Vrouwlief, die 98% van de kilometers in de IS maakt, is er in ieder geval erg blij mee en ziet nu al niet meer op tegen het vele rijden op onverlichte buitenafweggetjes gedurende de komende donkere winterdagen. She happy, me happy.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Geen idee. Ik woon niet (meer) in NL en ben niet meer op vlieghoogte mbt de geldende APK-criteria.
Ik heb 'last' van de TÜV. Gelukkig is dat hier om de twee jaar...

De IS is ook van aftermarket achterlichten voorzien, zonder E-keur. Eerste bouwde ik de originele achterlichten terug voor de keuring, maar de laatste 2x heb ik ze gewoon laten zitten en hebben ze er niets van gezegd :unsure: 😅 .

Waar ze bij de koplampen misschien over zouden kunnen vallen, is dat ik geen automatische lichtbundelverstelling heb en geen koplamsproeiers. Ik meen dat dit vanaf een bepaalde lichtsterkte (>2000lm) is voorgeschreven. Of was? Ik vertel het je over anderhalf jaar...:p

Waar je misschien meer rekening mee moet houden, is of een verzekering niet moeilijk gaat doenbij een eventuele claim. Met afwijkende verlichting wijk je af van de typegoedkeuring van de auto. Valt de oorzaak van een schadeclaim te wijten aan zo'n afwijking, dan is dat (ook in NL steeds vaker, maar zeker in Dld) een reden voor de verzekering om de schade niet te dekken. In Dld ook niet deels! Dus als iemand bij jou achter erin klapt en meteen roept "ik zag je remlichten niet" , werpt de Polizei meteen een blik op de achterlichten (of wat daar na de klap nog van over is) en 🧐 of ze aan de eisen voldoen/voldeden.
Geen E-keur of afwijkende lampjes erin? Dan voldoen ze niet. Punt! Zoiets kan héél beroerd uitpakken... 😢 maar ja, het oog wil ook wat 😎.

Anderzijds zeg ik dat de originele IS-halogeen-units van Lexus beschamend presteren... Mij ontgaat de logica erachter hoe ze die dingen ooit hebben durven goedkeuren. Een zaklamp geeft méér licht...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Nu heb ik een USDM auto met xenon, maar die heeft ook geen koplampsproeiers en ook geen handmatige hoogteverstelling. Maar het glas van mijn koplampen vertoont wat scheurtjes en ik vind die VLAND's wel erg mooi.

Ik heb wel meedraaiende koplampen, maar daar heb ik echt nooit iets van gemerkt.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Geen handmatige hoogteverstelling? Maar wel automatisch? Dan is dat alvast geen punt. Maar nogmaals: ik weet op dit moment beter wat de eisen in Dld zijn dan in NL. Ik kan me nog herinneren dat in NL eisen werden gesteld voor auto's die vanaf 1 jan 2007 op de weg kwamen. Die eisen zijn naderhand weer van tafel geveegd door de EU. Alleen wordt aan zo'n terugdraai altijd amper ruchtbaarheid aan gegeven, zodat het lekker onduidelijk is wat nu wel of niet mag.

Meedraaiende koplampen (=AFS) ondersteunen de Vlands niet. Daar ga je dus een AFS-lampje op je dash voor krijgen, maar dat laat zich weer verhelpen door de AFS-zekering eruit te trekken. M'n GS heeft ook AFS en dat is duidelijk zichtbaar op de wat bochtige buitenafweggetjes op lagere snelheid. Aangezien ik dat vaak rijd, kan ik het wel waarderen. Maar toen ik voor de GS nog in de IS reed, heb ik het nooit echt gemist (wist toen ook niet beter).
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Plug-n-Play? No way! Als je ze aansluit conform de instructies (eigenlijk kinderlijk eenvoudig, dat wel), kom je tot de ontdekking dat de DRL's na de start altijd (dus ook i.c.m. ingeschakelde verlichting) voluit blijven branden. Dimmende DRL's? Ho maar! En dat die voluit brandende DRL's in het donker voor tegenliggers niet fijn zijn, bewezen me de vele knipperreacties wel (en nee: de lampen staan beslist niet te hoog afgesteld).

Gedimd zouden de DRL's moeten kunnen branden als stadslicht/parkeerlicht (de kleine 5W pitjes in de standaard koplampen). En aangezien deze DRL's niet kunnen dimmen, heb je dus ook geen stadslichten meer. Zonder lopende motor is de boel aan voorzijde dus compleet donker... Dat zal dan ook de voornaamste reden zijn dat ze geen E-keurmerk dragen.

Dat euvel valt dan weer op te lossen door nog een "DRL-controller" aan te schaffen en in te bouwen. Zo'n module neemt het dimmen (of uitschakelen) van de DRL's onder de juiste omstandigheden voor zijn rekening. Geen rocket science, dat aansluiten van zo'n module, maar toch ook weer verre van Plug-n-Play...

Inmiddels heb ik ook Vland's thuis liggen omdat de ballast van de bestuurderskant kuren begon te krijgen en er ook vocht in de unit zat. Maar ik heb dus ook een DRL controller aangeschaft (ik hoop de juiste) alleen vraag ik me af of die draadjes wel voldoende dik zijn om genoeg output te kunnen leveren. Ten opzichte van de draadjes in de Vland set zijn ze nogal dun.

Iemand toevallig een voorbeeld hoe de bedrading hiervan nu gedaan is?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Voor dunne draadjes hoef je eigenlijk niet bang te zijn. De DRL-leds nemen maar een paar Watt op, dus de stroomsterkte door de draadjes blijft beperkt.
Ik schreef eerder dat ik zo'n DRL-module had aangeschaft. Nou, het ding is daarna meteen retour gegaan, want het dimmen van de DRL's stelde amper iets voor. Daarna een ander type aangeschaft. Die dimde keurig met verlichting aan, maar liet juist de DRL's niet meer op volle sterkte branden met verlichting uit. Ja zeg...doeii. Ook retour! Ik had eigenlijk geen zin meer om een derde unit te gaan aanschaffen. Toen kwam ik ergens achter in m'n rommellade nog een regelbaar gestabiliseerd voedinkje tegen. Daar heb ik m'n eigen DRL-regelaartje mee in elkaar geklust, kan ik de mate van dimmen zelf instellen en doet 't helemaal prima.

Heb je geen beschrijving bij je controller gekregen? Hoeveel aansluitingen heeft je module? Vier is gebruikelijk: ééntje aan massa, eentje aan contact, eentje aan stadslicht (de 5W Wedgelampjes) en de laatste aan je DRL's. Kleuren kunnen vanalles zijn, al is massa wel vaak zwart en contact vaak geel. Voordat je aan draden gaat knippen: ik zou je module eerst eens provisorisch aansluiten en kijken of ie niet net zo beroerd dimt als die twee units die ik had. Zo ja, kan je 'm mooi teruggeven/-sturen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Voor dunne draadjes hoef je eigenlijk niet bang te zijn. De DRL-leds nemen maar een paar Watt op, dus de stroomsterkte door de draadjes blijft beperkt.
Ik schreef eerder dat ik zo'n DRL-module had aangeschaft. Nou, het ding is daarna meteen retour gegaan, want het dimmen van de DRL's stelde amper iets voor. Daarna een ander type aangeschaft. Die dimde keurig met verlichting aan, maar liet juist de DRL's niet meer op volle sterkte branden met verlichting uit. Ja zeg...doeii. Ook retour! Ik had eigenlijk geen zin meer om een derde unit te gaan aanschaffen. Toen kwam ik ergens achter in m'n rommellade nog een regelbaar gestabiliseerd voedinkje tegen. Daar heb ik m'n eigen DRL-regelaartje mee in elkaar geklust, kan ik de mate van dimmen zelf instellen en doet 't helemaal prima.

Heb je geen beschrijving bij je controller gekregen? Hoeveel aansluitingen heeft je module? Vier is gebruikelijk: ééntje aan massa, eentje aan contact, eentje aan stadslicht (de 5W Wedgelampjes) en de laatste aan je DRL's. Kleuren kunnen vanalles zijn, al is massa wel vaak zwart en contact vaak geel. Voordat je aan draden gaat knippen: ik zou je module eerst eens provisorisch aansluiten en kijken of ie niet net zo beroerd dimt als die twee units die ik had. Zo ja, kan je 'm mooi teruggeven/-sturen.

Ik denk dat ik de wiring wel in orde heb nu. Ik heb het wel zo met stekkertjes gemaakt dat ik de module er ook weer makkelijk tussenuit kan halen. Voor die 6 euro die het ding gekost heeft wil ik de gok wel wagen ;) Morgen maar eens verder met de install. De lichtunits zitten er wel al in, alleen ze moeten nog even afgesteld worden en dan kan de bumper er weer op. Op zich is de installatie best goed te doen. Het lastigste nog is om die ellendige plastic clips los te krijgen..

Ik heb deze gekocht: https://www.amazon.nl/gp/product/B07QNKTXGG/
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Oeh... klopt... die was ik inmiddels alweer vergeten. Deze had ik als eerste unit. Het enige wat dat ding deed, was de DRL's inschakelen na de start (omdat dan de boordspanning over een drempelwaarde heen oploopt) en na het uitzetten van de motor ook weer vertraagd uitschakelt. That's all. Deze unit dimt je DRL's niet als je je verlichting inschakelt.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Oeh... klopt... die was ik inmiddels alweer vergeten. Deze had ik als eerste unit. Het enige wat dat ding deed, was de DRL's inschakelen na de start (omdat dan de boordspanning over een drempelwaarde heen oploopt) en na het uitzetten van de motor ook weer vertraagd uitschakelt. That's all. Deze unit dimt je DRL's niet als je je verlichting inschakelt.
Nou, volgens de begeleidende tekst, kan 'ie ook dimmen, maar ik heb 'm helemaal niet eens werkend gekregen. Hoe ik het ding ook aansloot, de DRL lampen gingen niet aan. Dus ik heb het nu gewoon aangesloten zoals Vland het bedacht heeft en het ook in de handleiding staat. Eens kijken of ik wel een geschikte dimmer kan vinden.

Wel heb ik nog een issue met de stadslichten, die knipperen. Maar ik begrijp dat dat komt doordat mijn auto oorspronkelijk in de VS geleverd is en er ook een soort van DRL aanwezig is. Deze functie zou ik dan eerst uit moeten kunnen zetten via Techstream en dat zou het probleem oplossen. Gelukkig heb ik een Techstream kabel, dus morgen nog even de puntjes op de i zetten.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Gisteren inderdaad de functie DRL uitgezet via Techstream, dat lost het probleem met de knipperende lichten inderdaad op.

Foto voor:
DepGsPR.png


Foto na:
IzkjI36.png


Het oogt nu ook meteen een heel stuk moderner. Alleen toen ik even de mistlichten wilde testen kwam ik wel tot de conclusie dat ik beter even de lampjes had kunnen wisselen toen de bumper er toch af lag in verband met compleet andere lichtkleur, maar goed, je kunt niet alles hebben :D