Vreemd stuurgedrag is250 (OPGELOST)

Antwan

Hoort erbij
20 dec 2015
73
3
8
Ik heb toch iets merkwaardigs ontdekt wellicht herkenbaar voor jullie. Het heeft waarschijnlijk met spoorvorming te maken als je bijvoorbeeld rustig een stoplicht nadert en het stuur maar zo naar links of rechts gaat? Ik moet het stuur goed vasthouden anders gaat het mis. Zijn ze zo gevoelig voor spoorvorming? Het is uiteraard alleen bij lage snelheid, op de snelweg nergens last van trekt ook niet. Wellicht weet 1 van jullie wat? Bouwjaar 2006.
Groet Antwan.
 
Laatst bewerkt:
Uitlijnen hoeft ook niet alles te verhelpen, het kan namelijk juist het probleem omhoog laten komen. Aangezien je zelf hebt neergezet dat de banden slecht zijn ingesleten en daarna uitlijnen. Dat kan juist een probleem van worden.
Stuurstangen of stabilisatiestangen die niet helemaal jofel zijn.
Bandenspanning die van elkaar afwijken.
Remmen die plakken of ongelijk remmen.
Aandrijving en of lagers e.d. die niet meer hun werk goed doen. Dus meer dan genoeg problemen te verzinnen.
 
Dankje Zer0ne Zodra de zomerbanden er weer opligge (nieuw) dan zal ik het is nader inzien. Zal binnekort mijn auto op de brug zetten en de auto controleren op de punten die je genoemd hebt. Dankje voor je input !
 
Ik heb met mijn IS250 alleen op bepaalde wegen last van spoorvorming (waar duidelijke sporen in de weg zitten).
Achter heb ik 255x40x18 zitten en voor 225x40x18.
Wanneer mijn winterbanden zijn gemonteerd heb ik helemaal geen last meer van spoorvorming (rondom 225x50x17).
 
Ik herken het ook wel, maar lang niet zo extreem als hier wordt neergezet. Ikzelf wijt het aan de banden. Zowel mijn (nu ex) originele 17" zomerset met Bridgestone als m'n huidige aftermarket 17" winterset met Nexen hebben precies dezelfde bandenmaten (225/45 en 245/45) terwijl de auto met de zomerset een stuk nerveuser spoorde dan met de winterset. Of beter: met m'n winterset is het verschijnsel compleet history! De Bridgestones zijn fantastische banden, maar staan bekend om hun stijve wangen. Een achterwielaandrijver spoort overigens altijd wel iets nerveuser dan een voorwielaandrijver. De wieltuitlijning van een achterwielaandrijver ligt ook een klap gevoeliger dan bij een voorwielaandrijver
​Als je zeker weet dat je achteras goed staat uitgelijnd, dan kan je misschien wat bereiken / aantoonbaar maken met een iets lagere bandenspanning? Lijkt me het proberen waard...
 
Ik heb een zomerset met voor en achter 245 breed en daar word je de hele weg over geslingerd.
Met de winterset heb ik hier ook vrijwel geen last meer van.

Wat een klein beetje helpt om de nervositeit in je stuur te verminderen is de IS-F stuurdemper, maar je auto gaat dan natuurlijk nog steeds wel met de weg mee.
 
Ik herken het ook wel, maar lang niet zo extreem als hier wordt neergezet. Ikzelf wijt het aan de banden. Zowel mijn (nu ex) originele 17" zomerset met Bridgestone als m'n huidige aftermarket 17" winterset met Nexen hebben precies dezelfde bandenmaten (225/45 en 245/45) terwijl de auto met de zomerset een stuk nerveuser spoorde dan met de winterset. Of beter: met m'n winterset is het verschijnsel compleet history! De Bridgestones zijn fantastische banden, maar staan bekend om hun stijve wangen. Een achterwielaandrijver spoort overigens altijd wel iets nerveuser dan een voorwielaandrijver. De wieltuitlijning van een achterwielaandrijver ligt ook een klap gevoeliger dan bij een voorwielaandrijver
​Als je zeker weet dat je achteras goed staat uitgelijnd, dan kan je misschien wat bereiken / aantoonbaar maken met een iets lagere bandenspanning? Lijkt me het proberen waard...
In navolging van Xenon gaan Antwan en bluedeamon nu ook eens duidelijk maken welke velgenmaten en banden ze nu precies rijden zodat het verhaal eens wat structuur krijgt. Als je zoals Niels 245 voor gaat schroeven ga je vragen om moeilijkheden...
 
Na het plaatsen van 18inch 8j velgen met Michelin PS3 225/40 voor 245/40 achter totaal geen last meer van spoorvorming. Echter nu ervaar ik op hoge snelheid zeg vanaf 160 dat de auto erg zweverig aanvoelt ga ik nog harder wordt het gevaarlijk dit mag toch niet mogen??
 
Begrijp niet waarom je niet met de stockmaat rijdt van 255/40 achter maar goed dat veroorzaakt nog geen gevaarlijk weggedrag. Bij gloednieuw rubber heb je sowieso meer last van minder gevoel. Verdwijnt over tijd. Heb je wel laten uitlijnen ? En wat is je bandenspanning ? Als het echt gevaarlijk is zou ik je schokbrekers maar eens laten nakijken ivm beginnende lekkage.
 
Gws

Omdat 245/40 prima moet gaan, ook volgens de heren hier. De auto is inderdaad uitgelijnd. Bandenspanning eerst 2.5 nu 2.8 rondom, geen verschil. Schokdempers zou kunnen maar eergister nog in Duitsland gereden met vorige set 17 inch 225 voor 245 achter Bridgestone geen problemen op hoge snelheid koersvast. Auto heeft 61.000 km op de klok.