Waarom een poelie?

Peter

Nieuw hier
11 mei 2011
9
0
0
Bij een CT gaat alles elektrisch wat bij een gewone auto via de aandrijfriem gaat: stuurbekrachtiging, airco, dynamo (bij CT niet elektrisch overigens)
Maar wat me nu opvalt is dat er wel een poelie aan de aandrijfas zit. Zonder aandrijfriem overigens.
Iemand enig idee waarom dit zo is? Ik dacht dat deze motor alleen voor hybrides was gemaakt?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Je bedoelt de krukas poelie? Deze zit er om de volgende redenen op.

-de olie afdichting van het distributie deksel word dmv de poelie/keerring gedaan.
-deze motor word ook verkocht als niet hybride in andere auto's
-de poelie is voorzien van een rubber rand met daaromheen weer een stalen, deze dient als trillingsdemper
(peugeot beunhazen weten wel dat je deze nooit vast moet zetten als het rubber los is omdat dan je krukas kan scheuren)



gr. koen
 

Peter

Nieuw hier
11 mei 2011
9
0
0
Dank je koen voor je uitleg
Ik vond het we apart, vooral omdat er ook groeven opzitten voor een riem

Weet je ook voor welke auto,'s deze motor nog meer wordt gebruikt?
Ik dacht dat de motor door het Atkinson principe speciaal voor hybrides was
Of is dit een gewone motor die door software aanpassing de kleppen anders laat werken en zo vergelijkbaar is met een Atkinson motor?
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Peter, het technische verhaal is eigenlijk heel simpel,

Opbouw van de motoren in de ZR lijn is alsvolgt:

2ZR-FE

De Toyota 2ZR-FE is een DOHC, 16-kleppen, 1,8 L (1797 cc) motor uitgerust met Dual VVT-i. Deze nieuwe motor is ter vervanging van de 1ZZ-FE motor in de meeste toepassingen. Deze motor heeft een vermogen van 132 pk (98 kW) bij 6000 tpm en 174 N ? m aan het koppel bij 4400 omw / min Specificaties:

Motortype: In-Line 4-cilinder DOHC 16-kleps
Boring x slag = 80,5 x 88,3 mm
Compressieverhouding: 10,0:1
Gewicht: 97 kg (zonder brandstof)

Ingebouwd in de:
Toyota Corolla (ZRE142/152)
Toyota Auris (ZRE152/154)
Toyota Yaris (ZSP90)

2ZR-FAE

De Toyota-2ZR FAE is een DOHC, 16-kleppen, 1,8 L (1797 cc) motor uitgerust met Dual VVT-i en het Valvematic-systeem. Deze volledig nieuwe motor is ter vervanging van de 1ZZ-FED motor in de meeste toepassingen. Deze motor heeft een vermogen van 147 pk (110 kW) bij 6400 tpm en 179 N ? m aan koppel bij 4000 rpm voor de Avensis.

Ingebouwd in de:

Toyota Auris (ZRE152) (Europe en Japan )
Toyota Avensis (ZRT271)


2ZR-FXE

De Toyota-2ZR FXE is een 1.8 L (1798 cc) Atkinson-cyclus variant van de 2ZR-FE. Hij heeft dezelfde boring en slag, maar de compressieverhouding is verhoogd tot 13.0:1, en de inlaatklep sluit later dan bij de FE versie. Het netto resultaat is dat de motor een grotere effectieve uitzetting dan compressie heeft. Het vermogen is 73 kW (98 pk) bij 5200 tpm met 142 Nm aan koppel bij 4000 tpm.


Ingebouwd in de:

Lexus CT200h
Toyota Auris Hybrid
Toyota Prius (ZVW30)


De ZR motorfamilie, ge?ntroduceerd in 2007 door Toyota, maakt gebruik van een DOHC 16-kleps cilinderkop met een gegoten 4-cilinder lijn blok. Motoren hebben een inhoud van ofwel 1,6 liter (1ZR-***), 1,8-liter(2ZR-***) of 2.0-liter(3ZR-***). Alle motoren in deze familie zijn uitgerust met dual VVT-i technologie van Toyota dat betekent dat zowel de inlaat en de uitlaat de kleptiming optimaliseert . Binnen deze motor familie is ook voor het eerste Toyota's Valvematic-systeem (A) gebruikt in de Avensis vanaf 2009 .

http://www.toyota.co.jp/en/news/07/0612.html





Hoop dat het je nu duidelijker is hoe de opbouw van de motoren is bij Lexus/Toyota.

Rom
Team Lexusforum
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Bij de dual VVT-I motoren word ook de klep licht hoogte geregeld. De hoeveelheid openen van de klep zeg maar. Hierdoor is het theoretisch mogelijk om de gasklep weg te laten.



gr. koen
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
kwp zei:
Bij de dual VVT-I motoren word ook de klep licht hoogte geregeld. De hoeveelheid openen van de klep zeg maar. Hierdoor is het theoretisch mogelijk om de gasklep weg te laten.



gr. koen


Eeehn niet helemaal Koen, alleen bij de vroegere VVTL-I (2ZZ-GE) motoren was dat het geval, en bij de nieuwe 2ZR-FAE motor, dus NIET bij alle DUAL VVT-I motoren waarbij alleen de timing (overlap in een kleppendiagram) van de kleppen geregeld wordt en NIET de lichthoogte (mate van opening van de klep) van de klep. ;)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Rom zei:
kwp zei:
Bij de dual VVT-I motoren word ook de klep licht hoogte geregeld. De hoeveelheid openen van de klep zeg maar. Hierdoor is het theoretisch mogelijk om de gasklep weg te laten.



gr. koen


Eeehn niet helemaal Koen, alleen bij de vroegere VVTL-I (2ZZ-GE) motoren was dat het geval, en bij de nieuwe 2ZR-FAE motor, dus NIET bij alle DUAL VVT-I motoren waarbij alleen de timing (overlap in een kleppendiagram) van de kleppen geregeld wordt en NIET de lichthoogte (mate van opening van de klep) van de klep. ;)



Oja dat is Valvematic, ik word gek van al die troep.... Bij die #ZZGE (ze zijn er ook als 1 en 3 maar niet in de EU) motoren is het een beetje zoals vtec, een palletje die verschuift. Bij valvematic is het wel echt een regeling die in hele kleine stapjes aangepast kan worden. Bij VVTL-I is het of gewoon of veel open.
Klinkt wel lekker zo'n ding, janke dat ie kan...\



gr. koen
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Yep klopt, en die klap die je in je rug die krijgt bij 6000 rpm is kippenvel, en maar doorgaan naar de 8500 rpm, dat blok geeft geen krimp, en het leuke is dat je het aan zo'n burgelijke Corolla niet afziet :D
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
zeker 1e gen t-sport, heb ik toch liever de 2e, die straalt tenminste nog wat uit.
Ik heb 1x mogen rijden in een t-sport compressor, ik wou niet meer stoppen.... die auto ook niet...
Lekker ding zeg :D



gr. koen
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Dat word niet van de buitenste poelie gehaald, dit komt direct van het distributie tandwiel. Er zijn ook motoren waar het zelfs direct van de krukas gehaald word in een lager.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
O ik bedenk me nu dat je bedoeld om het achteraf te controleren met een strobe. Dat kan inderaad wel maar is niet nodig aangezien dit uitgelezen kan worden.
 

Mr. Lexus

Hoort erbij
16 okt 2011
43
0
0
Yep, voorontsteking met OBD uit te lezen maar soms kan een "analoge" meting met strobe lamp handig zijn. Ik vermoed dat men die mogelijkheid vooralsnog open houdt.