Peter, het technische verhaal is eigenlijk heel simpel,
Opbouw van de motoren in de ZR lijn is alsvolgt:
2ZR-FE
De Toyota 2ZR-FE is een DOHC, 16-kleppen, 1,8 L (1797 cc) motor uitgerust met Dual VVT-i. Deze nieuwe motor is ter vervanging van de 1ZZ-FE motor in de meeste toepassingen. Deze motor heeft een vermogen van 132 pk (98 kW) bij 6000 tpm en 174 N ? m aan het koppel bij 4400 omw / min Specificaties:
Motortype: In-Line 4-cilinder DOHC 16-kleps
Boring x slag = 80,5 x 88,3 mm
Compressieverhouding: 10,0:1
Gewicht: 97 kg (zonder brandstof)
Ingebouwd in de:
Toyota Corolla (ZRE142/152)
Toyota Auris (ZRE152/154)
Toyota Yaris (ZSP90)
2ZR-FAE
De Toyota-2ZR FAE is een DOHC, 16-kleppen, 1,8 L (1797 cc) motor uitgerust met Dual VVT-i en het Valvematic-systeem. Deze volledig nieuwe motor is ter vervanging van de 1ZZ-FED motor in de meeste toepassingen. Deze motor heeft een vermogen van 147 pk (110 kW) bij 6400 tpm en 179 N ? m aan koppel bij 4000 rpm voor de Avensis.
Ingebouwd in de:
Toyota Auris (ZRE152) (Europe en Japan )
Toyota Avensis (ZRT271)
2ZR-FXE
De Toyota-2ZR FXE is een 1.8 L (1798 cc) Atkinson-cyclus variant van de 2ZR-FE. Hij heeft dezelfde boring en slag, maar de compressieverhouding is verhoogd tot 13.0:1, en de inlaatklep sluit later dan bij de FE versie. Het netto resultaat is dat de motor een grotere effectieve uitzetting dan compressie heeft. Het vermogen is 73 kW (98 pk) bij 5200 tpm met 142 Nm aan koppel bij 4000 tpm.
Ingebouwd in de:
Lexus CT200h
Toyota Auris Hybrid
Toyota Prius (ZVW30)
De ZR motorfamilie, ge?ntroduceerd in 2007 door Toyota, maakt gebruik van een DOHC 16-kleps cilinderkop met een gegoten 4-cilinder lijn blok. Motoren hebben een inhoud van ofwel 1,6 liter (1ZR-***), 1,8-liter(2ZR-***) of 2.0-liter(3ZR-***). Alle motoren in deze familie zijn uitgerust met dual VVT-i technologie van Toyota dat betekent dat zowel de inlaat en de uitlaat de kleptiming optimaliseert . Binnen deze motor familie is ook voor het eerste Toyota's Valvematic-systeem (A) gebruikt in de Avensis vanaf 2009 .
http://www.toyota.co.jp/en/news/07/0612.html
Hoop dat het je nu duidelijker is hoe de opbouw van de motoren is bij Lexus/Toyota.
Rom
Team Lexusforum