waarschuwings lampjes blijven branden en knipperen

jopipo

Nieuw hier
8 apr 2012
12
0
0
Sinds vanmiddag blijft het motor lampje rechts boven branden, tractiecontrol lampje links onder knipperen, motor blijft rond de 2000-2500 toeren draaien en de remdruk valt weg. Als ik hem opnieuw start is het soms even weg en komt het daarna weer terug. Weet iemand wat dit kan zijn? Mvg erik
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Geen idee,kunt het beste bij dealer laten uitlezen,want je storingslampje brandt ook nietwaar? Niet lang mee blijven doorrijden,zekers niet als je remdruk af en toe wegvalt!! Bij dealer hebben ze het zo gevonden.Succes.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
- Zijn er werkzaamheden verricht aan het remsysteem?
- Is het remvloeistofniveau op peil?
- Wordt het pedaal wat harder als je het pedaal pompt?

Er kan lucht in het remsysteem/ABS pomp zitten, lekkage remvloeistof ergens, hoofdremcylinder lek, ventiel rembekrachtiger defect, etc.

Wat GS430 hierboven al noemt, direct laten onderzoeken.
 
Laatst bewerkt:

jopipo

Nieuw hier
8 apr 2012
12
0
0
Werkzaamheden zijn er niet uitgevoerd, en vloeistof lekkt hij ook niet, zit netjes op peil. Als er lucht in zit zou hij altijd minder moeten remmen toch? Als ik opnieuw start en alle lampjes zijn uit is er niks aan de hand en remt hij ook goed, als het lampje gaat branden en knipperen komt alles weer terug. Mvg erik
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het lijkt op een lekke hoofremcylinder. Dat merk je vaak pas kort of tijdje na het starten (als er druk wordt opgebouwd door de rembekrachtiger). Er zijn dus wel wat mogelijkheden waardoor de remdruk (in tijd) wegvalt. Dat moet per (rem)component onderzocht worden.

Uitlezen met een scanner zou alvast een goed begin zijn ter ondersteuning. Als je hier zelf geen mogelijkheden of inzicht in hebt, dan is het advies de auto z.s.m. te laten onderzoeken bij dealer of vakgarage.
 

jopipo

Nieuw hier
8 apr 2012
12
0
0
De auto is uitgelezen bij lexus, kwam uit dat de nokkas positie sensor storing gaf, deze is vervangen en geeft nu nog de zelfde foutmelding. Nu zal ws de mechanische vervroeger kapot zijn. Iemand hier ervaring mee of advies? Mvg erik
 

jopipo

Nieuw hier
8 apr 2012
12
0
0
Ocv had ik al gereinigd. Zou dat zo maar kunnen dat er een tandje afbreekt? +/- 10.000km terug is de riem vervangen... Mvg erik
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nee, in principe niet. Een mogelijk is dat de riem een tandje verspringt of 'rek' in de riem (OEM riem/aftermarket?), eventueel ook VVT pulleys die niet helemaal TDC staan/stonden. Aangezien je al zaken hebt vervangen die als eerste verdacht kunnen zijn, lijkt het zaak om de timing te controleren. In noodloop staat je timing vast op zo'n 5 graden. Tijdstip ontsteking voor cilinder 1 zou iets van -64 graden (max -63.5) moeten zijn. Stationair BTDC 6-16 graden. Een afwijking van meer dan 5 graden geeft een storing en noodloop. Verder kan er iets zijn met je VVT pulley en met name de zuiger daarin, zie afbeelding:
fetch
 

Bijlagen

  • vvt1.gif
    vvt1.gif
    15,8 KB · Weergaven: 72

jopipo

Nieuw hier
8 apr 2012
12
0
0
Er is geen originele riem opgekomen, dat weet ik wel. Ik kan de timing ff controleren. Is de zuiger van de vvt pulley schoon te maken? Of moet dat vervangen worden als dat niet werkt? Mvg Erik
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Hier is een procedure m.b.t. 'mogelijkheden':

The Procedure:
1) Check OCV Filter, Clean as Necessary, re-test drive vehicle prior to Step 2.

2) Check Operation of OCV Valve: (Engine must be fully warmed up)
a) PASS: Unplug OCV connector - idle should not change
b) Connect 12V DC across OCV terminals after step 2a:
i) PASS: Engine Stalls or almost Stalls when voltage manually applied to OCV Valve terminals, No Change to idle when OCV disconnected from plug - Go To Step 3
ii) NP(Bad): No Change to idle when Voltage Manually applied to OCV Valve, or large change in idle when OCV Valve disconnected from plug at idle- Replace OCV, Plunger/Solenoid not operating

3) Check Signal from ECU to OCV Valve Plug (may unconnect or tap into wires)
a) PASS: Pulse-Modulation Signal changes with Engine RPM Go to Step 4
b) NP: Pulse-Modulation does not change or no Pulse-Modulation Signal from ECU to OCV Valve plug - Go To Step 5

4) If Steps 2 & 3 Pass Replace VVTi Cam-Actuator:
a) Remove Timing Belt, remove VVTi Cam, Clean Cam Oil Journals, Replace Cam-Shaft Seal, Install new VVTi Cam
b) Test Drive, if replacing OCV Valve & VVTi Cam have no effect move to Step 5

5) Check Signal from Cam-Shaft Sensor (this obviously could be done as Step 2, but the general idea is that if there is a pulse-modulation signal coming from the ECU, then it must be deriving that signal from the Cam-Shaft Sensor)
a) PASS: Signal Sent changes with RPM - Go to Step 6
b) NP: Inconsistent or Non-Existent Signal: Replace Cam Shaft Sensor

6) Check ECU:
a) PASS: Signals from both Camshaft wires and OCV Valve consistent at ECU and at sensor & OCV Valve (in other words check the signals at the wires directly at the ECU AND tat the sensor and OCV Valve - there may be an intermittent break in the wires causing intermittent incontinuity of signal while driving) - Go to Step 7
b) NP: Replace Wire Harnesses between ECU and Sensor and ECU and OCV Valve - Re-Test Drive

7) Check Cam-Shaft and OCV Housing Oil Journals & Oil Presure
a) Disassemble Timing Belt, VVTi Cam Assembly, remove Intake Valve cover, remove all Camshaft Bearing Caps and inspect for excess wear, clean all internal oil passages.
b) Check Oil Pressure on Supply Line to OCV Valve (requires some special equipment to keep oil from spraying everywhere) - You can also do this by removing the OCV Valve putting a towel in its place and turning over the engine for a few cranks, oil should come out pretty fast, and will make a mess.
i) PASS: Oil Pressure supplied to OCV & Cam Journals free of blockages and Camshaft Bearings good - Go to Step 8
ii) NP: Replace all worn or inoperative parts, including Oil pump if Oil starvation is noted.

8) Replace ECU

Notice Replacing the ECU is Dead-Last...just after taking apart the entire upper end. Its pretty much a common-sense Logic process eliminating the most common/easiest to cure sources of the problem. My hunch is if Steps 1-8 dont work, the engine is "worn-out" and may have some sticking valves or other issues sending bad signals to the ECU which could take days upon days to trace and track...which is why in these instances dealers replace entire motors...the motor may cost less than the labor when all else fails.
 

jopipo

Nieuw hier
8 apr 2012
12
0
0
Ben aan het meten geweest. Bij de ocv meet ik stroom en met verandering van toeren veranderd ook de puls geving. Bij de krukas sensor kan ik niks meten, als ik de spanningzoeker door de kabel druk om te meten, slaat de motor gelijk af. Zou deze sensor kapot zijn? ( mijn engels is niet het beste, sommige dingen kan ik niet uitkomen/ begrijpen.) Mvg erik
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat begrijp ik. Heb zelf veelal moeite om het in NL te (be)noemen ;)Bijgevoegd een inspectiesheet en procedure om o.a. krukassensor door te meten (camshaft position sensor). Zie vooral de laatste pagina.
 

Bijlagen

  • IS300ignitioncheck.pdf
    91,3 KB · Weergaven: 81

jopipo

Nieuw hier
8 apr 2012
12
0
0
Alle bei de sensors doorgemeten en vallen binnen de waardes wat beschreven staat, zelfs de oude nokkas positie sensor valt binnen de waarde. Waar zit precies de vvt? Als ik de distributiekap eraf haal, zit er een gewoon nokkenas tandwiel. Of zit dat onder het ocv gedeelte? Mvg erik
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
p1349 is bij de Toyota modellen met distributieketting altijd een vastzittende vvt-i versteller.
nu zal de werking van deze niet veel anders zijn dan de door een riem aangedreven versie (IS200 en 300).
controleren van dat ding kan enkel bij Toyota of lexus dealer wij kunnen hem namelijk met een active test van de intelligent tester aansturen.
welicht dat je dat nog eens laat doen.....
 

jopipo

Nieuw hier
8 apr 2012
12
0
0
Geeft deze test wel garantie dat de vvt dan kapot of goed. Ik kan voor deze test ook bij een Toyota dealer terecht? Mvg Erik
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Hoi erik,

met de test kun je de ocv aansturen.
als deze goed werkt zal je motor er beroerd van gaan lopen dan werkt je vvti systeem dus gewoon goed.
reageert hij niet op deze active test en blijft hij lopen zoals hij doet dan zal het vvti tandwiel waarschijnlijk vast zitten of zit je ocv vast.
de Toyota dealer kan deze met de it2 aansturen en de active test voor je uitzoeren