Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Vijf jaar geleden schreef ik over Shin-Etsu, hieronder heeft niets met Lexus te maken, maar ik deel het toch:
Een half jaartje geleden heb ik een nieuw Velux dakvenster laten plaatsen (uiteraard electriek want ik ben lui.), maar bij het openen hoorde ik de rubbers kraken. Ingesmeerd met mijn favoriete rubber smeerseltje, en het venster gaat superstil open en dicht, hierbij is mijn dakvenster nu ook "Lexuswaardig".

Dat moet je bij een Franse auto ook niet doen!!
Maar toen we nog weleens open daken inbouwden, gingen we toch echt altijd op de instaplijsten staan, op de sokken, dat dan weer wel.

Wat nu? Dat is een vraag aan de kabouters onder onsšŸ˜‚ Ultieme tip?
De beschrijving van @Darkmatter is precies hoe ik het ook doe. Onderschat niet wat voor een klus dat is, zeker als je voor de eerste keer een auto gaat kleien. Je bent er met gemak een hele dag (al snel 8 uur) druk mee. Kleien hoeft niet elke keer, maar eens in de zoveel tijd als je merkt dat de lak echt niet meer zo glad is.

Ik heb een claymitt gebruikt, die pakt grotere oppervlakken makkelijker mee, maar ik heb veel glijmiddel nodig bij die claymitt, zeker als ik in de zon moet werken. Wil je handige tips per stap van die beschrijving van Jarno, zoek dan op YouTube naar het kanaal van de Cleanriders (van CarClean) en je krijgt zeer goede instructies te zien. En heel handig, ze linken alle gebruikte spullen direct in hun webshop dus je kunt na het kijken direct je winkelmandje vullen.

Als je helemaal los wil gaan, dan ga je je RX ook polijsten. Maar dat red je niet in ƩƩn dag. Begin eerst maar eens met filmpjes kijken. Dat kost an sich niks, maar wel met het risico dat je daarna wat bestelt bij CarClean :LOL:

Het ligt waarschijnlijk niet aan jou want ik moet je helaas vertellen dat Kenotek ceramic wash niet zulke goede reviews krijgt, zie bijvoorbeeld hier. Ik heb zelf veel betere ervaringen met Gyeon Q2M Bathe, dat is niet goedkoop maar je hebt er niet veel van nodig. Wat ook helpt is de auto eens een keer helemaal schoonmaken met speciale klei. Je denkt dat een auto schoon is na het wassen maar je schrikt als je ziet wat die klei er allemaal nog aan teer en hars vanaf haalt. Als ik mijn auto een volledige behandeling geef doe ik het volgende:
  1. Inspuiten met schuim, laten inweken en daarna afspuiten. Dit zorgt ervoor dat vuil wordt losgeweekt en het grove spul in het schuim blijft plakken en wordt weggespoeld. Ik heb een hogedrukspuit met een schuimlans maar dit kan uiteraard ook in een wasbox gedaan worden.
  2. Auto met de hand wassen. Ik gebruik hiervoor twee emmers, een kleinere met sop en een grotere met schoon water. Ik doe nooit de spons gelijk terug in het sop, ik spoel hem eerst uit in het schone water zodat er geen vuil wat krassen kan veroorzaken op de spons achterblijft. Eventueel kan in deze stap de auto ingespoten worden met Monello non-ferro, dit haalt vliegroest van de lak af. In tegenstelling tot wat mensen vaak denken zijn dit soort producten niet alleen bedoeld voor de velgen maar in eerste instantie juist voor de lak.
  3. Auto schoonmaken met klei. Dit haalt zoals gezegd de laatste restanten vervuiling weg en laat je lak echt zo glad als glas aanvoelen - maar man wat een klus...
  4. Auto nog een keer wassen om het glijmiddel van de kleibehandeling weg te halen.
  5. Auto in de was of keramische coating zetten. Ik vind zelf Collinite liquid insulator een prettige was om mee te werken: makkelijk aan te brengen, mooie glans, goed waterafstotend en blijft redelijk lang zitten. Als ik een coating aanbreng dan is het Q2M cancoat. Het resutaat van een coating is in alle opzichten superieur aan wax, maar ook meer werk om aan te brengen.
Na deze stappen is de auto extreem schoon en glimmend, en langdurig beschermd zodat je er vanaf de bank van kunt genieten terwijl je herstelt van de spierpijn die je gegarandeerd zult hebben van het werken in vreemde houdingen. šŸ˜µā€šŸ’« Oh ja om het dak van mijn RX te wassen ging ik gewoon in de deuropening van de auto staan. Als ik mijn auto tussendoor een keer was spuit ik er ook een paar pufjes Monello Acquafobia op, dat spul is waterafstotender dan RainX en geeft ook niet die vettige waas.

Jarno
Jesus man, daar ben ik veel te oud voor :trollface:

Ik doe:
  1. Met hogedruk reiniger goed afspuiten incl. wielkasten, velgen en rondom zoveel mogelijk de onderzijde.
  2. Wassen met idd 2 warm emmers per keer. Eerst de velgen en dorpels, plus de rest van onderkant rondom want daar zit het meeste vuil.
  3. Goed afspoelen.
  4. 2 schone emmers warm water de rest van de auto wassen zowel bij 2 als 3 steeds de vuile spons/handschoen uitspoelen in 2e emmer. EƩn deel per keer met tussendoor goed afspoelen.
  5. Goed drogen.
  6. Evt. Behandelen met ceramische coating, ik gebruik Autoglym rapid ceramic spray.
Dat duurt maximaal 2 uur alleen wassen en 1 uur extra als de ceramic spray erop moet.

Omdat ik regelmatig was en de auto veel binnen staat heb ik nog nooit gekleid. De lak voelt superglad en is schoon, dus zie de noodzaak niet echt.

Nou, ik heb me een partij spierpijn; motorkap en hoek van de achterbumper gepolijst met de DAP. De motorkap wilde ik altijd nog een keer doen, maar vogelpoep na terugkomst van vakantie heeft dat maar versneld. De bumper was het slachtoffer van een enthousiaste hond die met een lange lijn strak om de IS heen liep toen we buiten stonden…

En toen ik toch bezig was, heb ik ā€˜m maar helemaal gewassen, de motorkap met non-ferro behandeld, gekleid en daarna gepolijst. En toen de DAP opgeborgen was, heb ik met paint cleaner de hele auto gedaan, daarna de hele auto verwend met een glaze en om het af te maken een wax eroverheen.

Ik ben aan de vroege kant voor 24 mei, maar het kan maar vast gedaan zijn šŸ˜‡

1000073097.jpg

Eerste paneel in de Gyeon Syncro coating! šŸ˜Ž

Nog even en ik durf niet meer te komen de 24e...
Ik kan dit maar beter nu doen, dan zijn mijn schouders, rug en benen weer hersteld als ik dat gebaksvorkje op moet tillen. Maar dan moet ik ook in staat zijn om de trap op te lopen naar de eerste verdieping šŸ˜…

Vraagje:
Hoe ga ik te werk met aanliggende panelen die ik 1 of 2 dagen eerder heb gecoat?
Kan ik deze afplakken voor de zekerheid? Of gewoon met voorzichtigheid compound/ polijst stappen uitvoeren?

Ik zou afplakken. Voordat je de vers gepolijste panelen gaat waxen/coaten zou ik de tape eraf halen. Dan zou ik vervolgens lekker ruim was/coating aanbrengen mocht er wat effect zijn van het verwijderen van die tape.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje