Wat is jouw elektrische range met de NX450h+?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter er!k
  • Startdatum Startdatum
Wat mij bij stekker hybrids opvalt is dat niemand er bij stil schijnt te staan dat de brandstofmotor wanneer bij voorkeur elektrisch gereden wordt, telkens bij even flink accelereren en de brandstofmotor bij moet schakelen, deze telkens koud stevig belast wordt.
Niet helemaal. Zoals je zegt moet de brandstofmotor bijspringen, het merendeel van het werk wordt echter door de elektromotoren gedaan. En de eventueel hogere slijtage wordt blijkbaar meer dan afdoende gecompenseerd door het feit dat de brandstofmotor minder gebruikt wordt, want er is inmiddels gebleken dat ze lang meegaan. Ik maak me er niet zo druk om en Toyota blijkbaar ook niet, gezien de 10 jaar / 200.000 km garantie. Als het nou een VAG product was geweest, tsja... :trollface:

Jarno
 
Niet helemaal. Zoals je zegt moet de brandstofmotor bijspringen, het merendeel van het werk wordt echter door de elektromotoren gedaan. En de eventueel hogere slijtage wordt blijkbaar meer dan afdoende gecompenseerd door het feit dat de brandstofmotor minder gebruikt wordt, want er is inmiddels gebleken dat ze lang meegaan. Ik maak me er niet zo druk om en Toyota blijkbaar ook niet, gezien de 10 jaar / 200.000 km garantie. Als het nou een VAG product was geweest, tsja... :trollface:

Jarno
Idd, en zoals @Frank2b hiervoor al zegt is er in HEV mode al een soort van opwarmingsfase voor de verbrandings motor.
 
Idd, en zoals @Frank2b hiervoor al zegt is er in HEV mode al een soort van opwarmingsfase voor de verbrandings motor.
En daarnaast, lijkt mij in theorie een CVT/Atkinson cycle combinatie minder slecht voor de motor dan een regulier motor "koud op z'n staart" trappen. Tuurlijk een koude motor is minder efficiente, olie niet op temperatuur voor ideale smering, koolstof afzetting etc, maar bij een CVT schiet de motor wel naar het punt waar de motor qua thermische output het meeste levert. Lage toeren met koude motor is niet per definitie beter. Door de CVT heb je daarnaast ook nauwelijks koppel belasting (last wissel) door je aandrijflijn (zowel van motor -> wielen als wielen ->).
En doordat de motor ansich minder wordt aangesproken dan een reguliere verbrandingsmotor, levelt evt piekbelasting in HEV stand over de tijd wel uit.
 
Als ik mijn plug-in hybride in EV mode zet schakelt de benzine motor niet in, ook niet als ik het gaspedaal helemaal in trap. In HEV mode gebeurt dat wel en is het volledige vermogen (309 pk) beschikbaar.
In de praktijk rijd ik altijd in EV mode (tot de accu leeg is) want 237 pk elektrisch is nog best wel vlot.
Bij mij schakelt de motor de laatste tijd wel in als ik het pedaal even intrapt terwijl hij in mijn display wel op ev blijft staan. ik zou dat nog even een keer moeten proberen als de accu nog helemaal vol is. Wat ik ook een beetje apart vind is dat als ik op de snelweg op de hv modus rij na hem terug te zetten in ev modus bv in de stad toch de motor blijft draaien. Zodra ik even stop en hem opnieuw opstart gaat die dan wel zonder de motor verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT
Vorige week was het hier in de vroege ochtend bijna -10C, en toen schakelde de benzinemotor inderdaad wel in.
Maar dan staat er direct HEV op het display.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT