(Webasto) standkachel installeren 600h?

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
Goedendag,

Sinds gisteren trote eigenaar van een mooie 600h. Met alle luxe die de auto heeft vind ik het bijzonder dat hij geen standkachel heeft. De Lexus dealer had er geen ervaring mee en had zelfs nog nooit gehoord dat er iemand een standkachel had laten inbouwen in een LS, maar had behalve eventueel ruimtegebrek onder de kap geen argumenten waarom het niet zou moeten kunnen.
Zijn er hier ervaringen? Ik begrijp dat de 12V accu bij hybrides anders is dan anders bijvoorbeeld en die wordt door de standkachel wel belast. Daar naast wil ik het hybride systeem natuurlijk niet in de war maken (maar juist helpen!) door ‘s morgens in de wintermaanden met een warme motor te vertrekken. Ik wil de auto zo origineel en netjes mogelijk houden, maar een standverwarming vind ik uit ervaring gewoon écht iets toevoegen aan de beleving van comfortabel auto rijden.
 
Laatst bewerkt:

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Welkom hier.

In mijn ervaring is de LS600h heel snel warm. Wellicht dat de dealer daarom nooit vragen heeft gehad over een standkachel.
Er zullen vast wat mensen reageren die een LS rijden/hebben gereden met hun ervaring.

In mijn beleving is een standkachel iets voor in de hele koude winterdagen (wat er in NL niet veel zijn). Als ik dat een probleem zou vinden zou ik kijken naar een remote start oplossing.
Het lijkt me dat er aftermarket standkachel oplossingen zijn die afhankelijk van het accuniveau automatisch weer uitschakelen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Standkachels heb je in allerlei soorten en maten voor verschillende brandstoffen. In principe lijken ze allemaal op een soort mini-cv ketel waarin water warm wordt gemaakt dat vervolgens via de aanwezige slangen etc. circuleert. Het inbouwen daarvan is op zich niet ingewikkeld, maar het vinden van de ruimte daarvoor wordt steeds moeilijker. Het is vooral een "hobby" in de Alpenlanden, veel Duitse auto's kunnen er af fabriek mee worden uitgerust. Om achteraf een dergelijk apparaat in te bouwen kan best erg lastig zijn.

Een alternatief is een electrische standkachel. Dat is in feite een kleine dompelaar die ergens in een koelwaterslang kan worden gemonteerd. Daarnaast heb je dan een electriciteitskabel die je in het stopcontact moet steken. Als je auto op je eigen oprit staat, is dat best een prima oplossing. Als de auto langs de straat staat of op een openbaar parkeerterrein heb je er minder aan omdat daar doorgaans geen stopcontact is. In Scandinavie zijn ze veel in gebruik, hotels hebben daar vaak stopcontacten op de parking waaruit je de benodigde stroom kunt afnemen.

Afhankelijk van de uitvoering is het aansluiten op de auto meer of minder ingewikkeld - er zijn ook uitvoeringen die je vanaf je mobiele telefoon op een vooraf gekozen tijdstip kunt inschakelen. Al met al kan montage een heel gedoe zijn. Zelf inbouwen is in principe mogelijk, maar dan moet je wel precies weten wat je doet. Het vinden van iemand met ervaring met het inbouwen in een LS 600h zal echter niet eenvoudig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en RoelVB

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
Dank voor jullie antwoorden, top! Ik was zeker niet van plan het zelf te doen. Ik ken het verschijnsel met name bij Volvo. Remote start is minder effectief voor zover ik weet, want de motor is juist ontworpen om zo min mogelijk warmte te maken, want warmte is beginsel verlies. Dus een klein benzine kacheltje om de koelvloeistof te verwarmen is effectiever dan een 5 liter v8 stationair opwarmen. 😅 plus: een deel van de gedachte is dat het slijtage van je blok spaart door bij kou toch warm te starten.
Voordeel van remote start is weer dat ‘s zomers de airco alvast koelt. Dus als ik dat kan (laten) inbouwen, graag! Bij wie moet ik me melden?!
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Ik vrees dat de accu's te klein zijn voor een standkachel. Je hebt feitelijk een auto met accu formaat Suzuki Alto. Maar wel een hoop verbruikers. Dus het kan nog weleens problemen gaan geven. Uiteraard zit er een beveiliging op, maar die zal dan wellicht vaak aanspreken.

Vergeet ook niet dat als je de auto zo origineel mogelijk wil houden, een Webasto (of welk aftermarket merk ook) best wat gaat veranderen. Er moet ergens stroom vandaan geplukt worden, er moet ergens een aansturing komen naar het kachelsysteem, zodat de auto van binnen ook warm wordt.. Om deze reden heb ik een standkachel op de voorlaatste auto voor ik een Lexus kocht, afgeslagen. Enkel een originele was met een andere kabelboom etc een optie, maar zeer zeldzaam en dan moest ik alsnog software zien te krijgen..

De motoren zelf warmen inderdaad snel op. Ik ken de LS600h niet zo goed. Maar andere modellen laten koelvloeistof langs het uitlaatspruitstuk lopen en sluiten in beginsel de grille af met kleppen.
 

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
beste Sam, dank voor je antwoord. Als hij de uitlaat gebruikt om versneld op te warmen dan komt die remote start weer om de hoek kijken. Is dat echt een optie? Dat zou in de winter EN in de zomer een hulp zijn. Enig idee wie zoiets zou kunnen installeren/activeren?
 

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
Ik had die inderdaad gevonden. Ik hou er van in mijn achterhoofd dat die optie zou kunnen. Maar ik voel me zelf niet bekwaam om zelf aan de auto te gaan experimenteren.
Als er iemand ervaring heeft met installatie en of weet bij wie ik daarvoor terecht kan heel graag. Anders zoek ik gewoon nog even door. Ik vind zo’n klein elektrisch verwarmertje in een koelslang ook wel iets. Minimaal invasief en betaalbaarder dan een standkachel.
Aan de andere kant vind ik het een beetje suf om nu voor het eerst in mijn leven zo’n sjieke auto te hebben, die ik dan vervolgens met rare stekkertjes die uit de bumper steken, aan een kabel in het stopcontact onder de carport…met zo’n timertje…enfin, je snapt het, weinig elegant.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Ik ben van plan om bij de aanschaf van m’n volgende Lexus een elektrische standkachel in te bouwen. Webasto heeft daarvoor mogelijkheden, Defa ook. Die laatste is wat meer uit te breiden met een app die volgens mij via Bluetooth je elektrische standkachel kan bedienen. Het idee is dat je ‘s avonds de stekker in een plug stopt in de auto, bijvoorbeeld onder bij een bumper, grill. Met de app geef je aan hoe laat je ‘s morgens weg wil rijden. De standkachel zou dan zelf op basis van de buitentemperatuur berekenen hoe laat het verwarmingsproces moet starten. Wat dat ding ook kan doen is je 12V accu voeden als een druppellader zodat je bij behoorlijke kou een volle 12V startaccu hebt. Ik denk dan dat mijn volgende Lexus in de winter zichzelf ontdooit. Ik hoef niet te klooien met krabben, de auto is lekker warm en de motor is ook al wat warmer met hopelijk minder slijtage door een koude start en als bonus een iets gunstige verbruik in de koude maanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
Dat klinkt als een goede middenweg! Zou dat ook minder invasief zijn op de originaliteit van de auto? Wil je echt in een warm interieur stappen en een ontdooide ruit hebben dan zal er íets voor moeten zorgen dat de warmte van het blok ook rondgeblazen wordt. Dus de fan van de auto zelf activeren? Dat moet toch ergens aan de bedrading van de auto zelf gekoppeld worden dan. Wat niet per se erg is, maar dat moet wel netjes gebeuren.
Groot voordeel: je haalt de “zwakke schakel” 12V accu van de auto zelf uit het verhaal weg.
Defa elektrisch, dat ga ik eens googlen! 👍
 

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
Is er iemand die weet waar ik terecht kan voor een remote start? In de VS zijn daar inbouw kitjes te koop die gewoon werken met de originele sleutel. Maar a moet ik dan op de bonnefooi iets bestellen uit de VS en b moet ik dan op eigen gelegenheid maar kijken of ik het netjes kan inbouwen zonder iets te slopen. Liefst ga ik naar iemand die er verstand van heeft…
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Ik denk dat er in Nederland weinig tot misschien wel geen ervaring is met een remote start bij Lexus. Dat maakt het ook lastig om een partij te vinden die dit even gaat proberen. Die zullen namelijk met hetzelfde probleem zitten... Op de bonnefooi iets uit de VS halen, gaat het allemaal werken en krijgen we het zoals het hoort ingebouwd en daar moeten we allemaal naderhand garant voor staan. Als je zoiets overweegt kun je het waarschijnlijk het beste toch zelf proberen of wellicht, een handige kennis vragen te helpen.
 

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
38
10
8
Dank voor je antwoord Sam. Wat ik gevonden heb is redelijk “plug and play”. Er moet geloof ik van 1 draad 12V afgetapt worden. Verder kan het met passende stekkers tussen de bestaande kabelboom (?) geplaatst worden. Het kan dan ook makkelijk weer ongedaan gemaakt worden mocht het niet werken. Niemand hoeft daar dus garant voor te staan van mij en ik wil zelf wel zorgen dat het setje hier komt. Ik heb alleen iemand nodig die de handelingen netjes kan en wil verrichten. Er zullen wat kappen rond het stuur verwijderd moeten worden bijvoorbeeld. Dat ga ik bij mijn nieuwe auto niet zelf doen.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Mocht je willen volstaan met een opgewarmd interieur, dan zou je ook een Defa Termini elektrisch interieurkacheltje kunnen overwegen. Minder elegant misschien, maar goedkoop, effectief, universeel en zonder modificaties aan de auto. Ik maak er al ruim 10 jaar dankbaar gebruik van. Voorwaarde is dat je auto in de buurt staat van een 220V stopcontact. Bij mij loopt er een plat 2-aderig snoer via de garagedeur naar buiten, en gaat daar de auto in (gewoon tussen de deurrubbers geklemd). Absoluut veilig, want het kacheltje produceert een geleidelijke warmte.
Bij koude winterdagen stap je in een heerlijk voorverwarmde auto, en je ruiten zijn sneeuw- en ijsvrij. Het enige ongemak is dat je voor het wegrijden even de stroomkabel los moet koppelen. Oja, en niet vergeten om je interieuralarm uit te schakelen, want dat reageert op de geproduceerde warmte.