Weer start problemen

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Start problemen zijn weer terug, maar nu een stukje erger.

Vorige winter had ik al wat problemen, later bougies en kabels vervangen maar volgens mij waren de problemen toen al weer weg.


Waar begon het mee de laatste keer? Met dit:
(moeilijk hoorbaar maar het toerental gaat langzamer naar koud stationair dan normaal is)

https://www.youtube.com/watch?v=62-8zgyuJ8g&feature=youtu.be

Auto staat sinds vrijdag stil als ik mij niet vergis, maandag even gestart voor een filmpje en toen leek het veel erger dan ik ooit heb gehad, maar, dit kan ook vertekend beeld zijn door de uitlaat. Duidelijk hoorbaar dat hij aanslaat op een cilinder minder, daarna de roffel van de uitlaat.

https://www.youtube.com/watch?v=75XrCOWwBiA&feature=youtu.be


Nu kom ik net thuis, wil de auto starten om hem te verzetten, sloeg niet aan en na 2 a 3 sec starten draaide de motor (op gehoor) vloeiender rond dan die normaal gesproken doet. Ik was eigenlijk niet van plan er naar te kijken, ben het zat voor vandaag, auto lekker laten staan. Maar ik zag wat witte rook en ik kreeg de indruk dat het een benzine luchtje was, ik kreeg de indruk dat ie verzopen was.

Toch nog even wezen kijken wat dingen los getrokken om optisch te controleren, toch maar weer starten. Lang door moeten starten, zelfs bij eerste tekenen van leven niet blijven lopen. Toen ie liep, bleef de witte rook maar ik heb hem niet helemaal warm laten draaien dus kan ook niet zeggen of het oud zeer is. Maar de lucht die er nu aan hing kon ik niet plaatsen. Ik vond het geen kvs, olie of benzine lucht. Misschien komt het omdat er na het aanslaan ook nog een keer de normale uitlaat lucht er doorheen vermengt zat, ik weet het niet.


Maargoed, leuk en aardig allemaal zo'n lang verhaal, ik hoop dat dit uit eindelijk gaat leiden tot de oplossing van wat ik eerder niet heb kunnen vinden. Ik ben bang voor een defecte verstuiver maar mijn vraag hier is eigenlijk of deze klacht vaker voor komt. En zo ja, waar dat in zit, of zijn er kwaaltjes?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Maar de lucht die er nu aan hing kon ik niet plaatsen.

Op zich is wat rook (condens) tijdens starten en met dit weer niet ongebruikelijk. Witte rook kan verneukeratief zijn, maar...weet je echt zeker dat het niet zoetig ruikt (kvs)? Geen verlies van kvs? Wat je beschrijft aan symptomen zou 't ook kunnen wijzen op een klein lek v/d de koppakking naar de cilinder.

Blijft ie ook wit roken op bedrijfstemperatuur, dat is wel cruciaal te weten...? De injectoren kun je in principe meten op weerstand en zodoende uitsluiten. Lekke injector lijkt mij in dit geval ook het meest voor de hand liggend.

Ik ben bang voor een defecte verstuiver maar mijn vraag hier is eigenlijk of deze klacht vaker voor komt. En zo ja, waar dat in zit, of zijn er kwaaltjes?
Zie ook hier: http://vb.lexusforum.nl/forum/model...rijflijn-ab/133616-motor-loopt-op-5-cilinders
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
De bougies wil ik vanaf blijven, wat een gekloot is dat :grin:

@gps, wel gecontroleerd, maar nog niet (zichtbaar) kvs verlies, kon het ook niet in de geur herkennen. Had dat luchtje echt nog nooit geroken.
Ik heb de auto niet op temperatuur laten komen gisteren en ook niet wezen rijden.

Ik denk zelf ook dat het een verstuiver is die open blijft / is blijven staan, en als dat het geval is, zal er waarschijnlijk ook brandstof in de uitlaat terecht gekomen zijn wat voor de witte rook zorgde toen hij al 5 min liep.


Vanochtend startte de motor weer zoals op filmpje 1. Auto staat nu in de schuur omdat ik een andere mee heb, ben benieuwt wat er nu gebeurd als hij wat langer dan een nachtje stil staat.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Iets heel stoms misschien, maar het kan ook de accu zijn. Wanneer deze aan het einde van de levenscyclus is doet hij het nog wel, start de auto ook, maar levert deze net niet genoeg. Ik heb het met mijn IS250 destijds met verbazing meegemaakt. De startmotor draaide wel goed maar de motor deed moeilijk om op te starten.... en dan toch de accu.... Zeker ivm met het natte en kouder wordend weer, zou ik dat onderdeel toch even onderzoeken.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Niets stoms, maar normaal gesproken neemt de dynamo het over na (moeizaam) starten. Zelfde als bij een jumpstart van lege accu. Kan wel zijn dat de motor even kort sputtert, maar na korte tijd en beetje gas geven zou die verder prima moeten oppakken (ook als je accu leeg is). Vandaar ook mijn vraag wat er gebeurd als de motor (ingeval mogelijk) naar bedrijfstemp wordt gebracht (qua witte rook).
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Witte rook is tot nu toe echt eenmalig geweest, op het moment dat ie niet wilde aan slaan.

Vanavond sloeg de auto wederom aan zoals video 1. Maar van het weekend word de auto niet gebruikt dus kunnen we maandag nog eens kijken wat er gebeurd.

Accu geloof ik tot op heden niet in, zat een slechte accu in toen ik hem kocht en toen had ik de "gebruikelijke" start problemen en niet wat ik afgelopen dinsdag had. Maar zal is het een en ander meten als het probleem zich zondag avond / maandag weer voor doet.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nja, dan lijkt die witte rook idd onverbrande benzine.

moeilijk hoorbaar maar het toerental gaat langzamer naar koud stationair dan normaal is
Bedoel je hiermee dat het langer duurt voordat ie van 2K RPM terugloopt? Op zich met kou normaal, aangezien de motor zsm bedrijfstemp wil bereiken.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Nee. Wat ik bedoel is dat tijd dat het duurt dat ie van start toerental opklimt naar stationair toerental. Dus vanaf het punt dat hij aanslaat, tot het punt dat ie stationair loopt.

Beste omschrijving die ik kan geven is dit, als je het toerental in een grafiek zou weer geven is het normaal een strakke rechte lijn, nu heeft ie direct na het aanslaan een dipje voor hij naar stationair toerental klimt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja ok, nu begrijp ik het, net of ie eerst even adem moet halen. Dus net of ie heel even verzuipt..wat dan mogelijk erger wordt als de auto een tijdje heeft gestaan.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Nou, heel bijzonder. Ik had maandag de bmw mee dus de lexus kon nog een dag extra blijven staan. Pak ik hem dinsdag ochtend, niks aan de hand. Wil ik eind van de dag weg rijden op t werk, moet ik weer door starten met een brandstof lucht er achter aan :trollface:

Wat een bazen smily trouwens :trollface:


Maargoed, het komt er dus op neer dat het een sporadische storing is. Enige wat ie in bijna alle gevallen doet momenteel is zoals video 1.

Ik ga is bedenken of ik een keer de auto kan missen en tijd / zin heb om die verstuivers er uit te trekken om te laten reinigen oid.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Dat doet die van mij ook wel eens, meestal als de motor al iets warmer is en ik 'm even uit heb moeten zetten. (alhoewel ik de benzinelucht niet herken) Ik gooi dan een flesje injectorreiniger in een volle tank en blijft het weer een hele tijd weg. Dacht ook eerst de bougies, maar die heb ik onlangs vervangen en daarna heb ik het nog wel eens gehad.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Ik heb eind vorige week octaan 102 getankt en daarna ook even een paar keer op zijn staart getrapt. Nu er een kwart uit is heb ik injector cleaner in gegooid. Ik geloof niet direct in dat spul maar het was gratis dus, prima..

Voor dat ik getankt heb kan ik me eigenlijk niet bedenken wanneer ik voor het laatst de symptomen gehad heb en ben er eigenlijk pas weer op gaan letten na ik getankt heb. Tot nu toe start ie goed, zoals het hoort. Maar met het leeg rijden van de huidige tank met de injector cleaner er in zal ik hem zo nu en dan nog even op z'n kloten geven. Zeker nu het wat vochtig en glad is op de weg :trollface:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
110 euro per liter zal je bedoelen...:p Het is goed dat we straks grotendeels (milieubewust) op batterijen of waterstof rijden :rulez: