Weer terug bij Lexus

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
Ik ben al sinds 2012 lid van dit forum, en reed toen in een CT 200h LL. Na een uitstapje van 5 jaar (BMW), ga ik weer een Lexus rijden :) Het wordt mijn laatste auto van de zaak, die ik naderhand priv? verder wil gaan rijden. Primair zocht ik een auto die erg betrouwbaar, comfortabel, maar tevens zuinig moet zijn. Ik ga mezelf daarom verwennen met een Lexus ES 300h, die geleverd gaat worden in januari 2021. Ik viel al op de prachtige lijn van deze auto, en na een proefrit was ik helemaal verkocht. Na wat twijfelen over de kleurcombinatie werd het een Luxury Line in Mercury Grey met een Sandstone interieur. Sandstone ziet er overigens in de folder erg grauw uit. In het echt is het vele malen mooier en frisser. Nu nog even een half jaartje wachten, en dan hoop ik het komende decennium van deze auto te mogen genieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O en Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Nice, ik heb ook Sandstone is ietsje beigeachtiger dan het witte leer.
Ik ben benieuwd naar de foto's tzt.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
En hoe bevalt ie? :D

Geweldig!
Het is een genot om in de ES te rijden. Je opent het portier zonder een sleutel aan te raken, je neemt plaats in je zetel, drukt op de startknop, stoel en stuur schuiven in de gewenste stand en je "glijdt" weg. Sturen gaat bijzonder licht en toch direct. De waarneming van rijgeluiden en wegoneffenheden beperkt zich tot een minimum. Ondanks dat de auto uitnodigt tot een rustige rijstijl, verloopt een incidentele snelle inhaalmanoeuvre erg vlot en soepel. Alleen op zo'n moment merk je eigenlijk dat er een brandstofmotor in zit. De "Climate Concierge" regelt automatisch en snel de temperatuur.(incl. de stoelverwarming). Ik ben nog bezig met het finetunen van de zitpositie. Hierbij maak ik dankbaar gebruik van de drie geheugenposities waarin je de instellingen van stoel, stuur en spiegels kunt opslaan. De beenruimte achterin is enorm. Zelfs met de stoel in de "in- en uitstap" positie passen mijn aktekoffertje en laptoptas samen tussen de stoel en achterbank. De standaard Pioneer geluidsinstallatie heeft een ander karakter dan de installatie in mijn BMW, maar klinkt natuurlijker, hetgeen vooral opvalt bij stemmen en klassieke muziek. De subwoofer in de kofferruimte geeft een degelijk bas-fundament, maar niet "aangedikt". Het karakter is enigszins vergelijkbaar met de ML installatie van mijn CT200h destijds. Wat ook meteen opviel is de uitstekende geluidskwaliteit van de telefoongesprekken. Ook handig: als je binnen een leeslampje aan wilt doen, zoek je niet boven je hoofd naar het knopje, maar veeg je met je hand onder het lampje door om het aan en uit te maken. Verder heb ik al wat ervaringen opgedaan met de verschillende (goed werkende) rij-assistenten, die ik zeker vaak zal gaan gebruiken. Ook de 360 graden camera is bijzonder handig bij het parkeren, en een goede aanvulling op de "standaard" piepers en camera's. Over het verbruik kan ik nog niet heel veel zeggen, behalve dat het gemiddelde na aflevering voortdurend blijft dalen, van 1 op 10 naar inmiddels 1 op 14,5, en dat zal nog wel doorzetten. Als de motor en interieur warm genoeg zijn, rijdt de auto opvallend veel in EV-modus. Ik kom nog wel een keer terug met de echte verbruikscijfers. Foto's volgen ook nog wel, als ik een paar mooie heb gemaakt.
Nadelen of minpunten: geen neerklapbare achterbank, maar dat wist ik vooraf, en is voor mij geen gemis. Ik hoef hoogstzelden grotere voorwerpen in de auto te vervoeren, daarom ook geen stationcar of hatchback meer gekozen. Vier zomerbanden meenemen ging prima, twee naast elkaar in de ruime koffer en twee op een plastic zeiltje op de achterbank. De bediening van het infotainment systeem via het touchpad is even wennen en wat minder intu?tief dan bij de BMW. Ook dat was mij vooraf bekend, en vormt geen probleem. Bovendien hoef je dit tijdens het rijden praktisch niet te gebruiken, omdat de spraakbesturing erg veel commando's kent, waaronder uiteraard de bediening van navigatie en telefoon.

Kortom, tot dusver erg tevreden met deze Lexus!
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Bedankt voor je uitgebreide beschrijving van je ervaring!! Klinkt super!
Leuk om te lezen dat de stoelverwarming ook wordt geregeld door je climate control. Hoop (voor mij) innovatieve snufjes zie ik. Heel veel plezierige kilometers gewenst!!
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
De ES is inderdaad een enorme sloep van een wagen. Bijna LS-formaat!
 

Ron360

Nieuw hier
21 nov 2018
5
3
3
ES geweldige lexus zeer goede keuze.
Ik heb zelf ooit ook mee mogen rijden als leenauto tijdens de onderhoud.
De ES is zeker een optie als volgende lexus voor mij.

Veel rij plezier!!
 
  • Leuk
Waarderingen: PeterA

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
Even nog wat ervaringen met de ES melden. De eerste twee tankbeurten lieten een gemiddeld verbruik van ca. 1:16,5 zien. Hierbij moet ik opmerken dat de motor vaker heeft gedraaid terwijl de auto geparkeerd stond, enerzijds om allerlei dingen in te stellen, en anderzijds om in de ergste vrieskou eventjes voor te verwarmen, zodat ik vrouwlief comfortabel naar haar werk kon brengen :) Nu het buiten weer iets warmer is, haal ik bij het woon/werkverkeer (25 km met stadsverkeer, provinciale weg en een stukje autoweg) tussen de 1:19 en 1:20. Indrukwekkend voor zo'n grote bak!
Het rijden in de sneeuw (met winterbanden) ging voortreffelijk en met een groot gevoel van veiligheid. Ik heb geen verrassingen meegemaakt, Lex (zoals we hem noemen ;)) deed precies wat ik wilde. 1 keer de tractiecontrole uit moeten zetten zodat de auto door een bergje sneeuw heen kon ploegen bij het wegrijden.
Inmiddels ben ik ook gecharmeerd geraakt van Android Auto. Terwijl je mobieltje oplaadt heb je de beschikking over apps als Google Maps, Spotify, TuneIn, die je kunt bedienen via je auto-infotainment (centrale display en touchpad). Zelfs inkomende Whatsapp berichten kun je af laten spelen en desgewenst via je stem beantwoorden. Heel handig allemaal.
Maar het mooiste blijft het rijden zelf. "Totally in love" :love: Foto's volgen binnenkort.
 

AlexanderC

Nieuw hier
23 mei 2018
14
25
13
Ik lees meer berichten over de ES en dat die 1 op 20 rijdt. En dat is toch wel echt heel zuinig. Ik heb niet zo heel lang geleden overwogen om een toyota yaris verso aan te schaffen omdat die ook 1 op 20 rijdt (en 60 pm minder aan wegenbelasting vergeken met een ES) maar die weegt maar de helft.
echt ongeloofelijk dat toyota dat is gelukt met deze auto en aandrijflijn.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
En toch is er een klein en subtiel verschil tussen de klasse van de ES en de (zeer gewaardeerde) Yaris....
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Ik lees meer berichten over de ES en dat die 1 op 20 rijdt. En dat is toch wel echt heel zuinig. Ik heb niet zo heel lang geleden overwogen om een toyota yaris verso aan te schaffen omdat die ook 1 op 20 rijdt (en 60 pm minder aan wegenbelasting vergeken met een ES) maar die weegt maar de helft.
echt ongeloofelijk dat toyota dat is gelukt met deze auto en aandrijflijn.

En toch is er een klein en subtiel verschil tussen de klasse van de ES en de (zeer gewaardeerde) Yaris....

Des te bijzonderder dat ze zo'n enorme en mooie sloep met méér power, net zo zuinig kunnen maken! Hulde aan Toyota/Lexus.

Ja ja ;) Foto's volgen meteen na de eerstvolgende wasbeurt, beloofd!
Moet je je auto nu onderhand niet eens wassen?? :trollface:
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Frank2b

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
Moet je je auto nu onderhand niet eens wassen?? :trollface:

Haha, nou ik was m'n auto zo'n 1x per 1 - 1,5 maand denk ik, en Mercury Grey blijkt een makkelijke kleur te zijn... ;)
Ook trekt de ES aan de achterzijde veel minder vuil aan dan het SUV model dat ik hiervoor reed.
Jullie moeten dus nog wat geduld hebben. Maar beloofd is beloofd, foto's komen er dan aan! 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28

Bijlagen

  • Lex_ext02.jpg
    Lex_ext02.jpg
    231,3 KB · Weergaven: 73
  • Lex_ext03.jpg
    Lex_ext03.jpg
    205,8 KB · Weergaven: 73
  • Lex_ext04.jpg
    Lex_ext04.jpg
    561,7 KB · Weergaven: 72
  • Lex_ext05.jpg
    Lex_ext05.jpg
    581,6 KB · Weergaven: 68
  • Lex_ext06.jpg
    Lex_ext06.jpg
    205,9 KB · Weergaven: 71
  • Lex_ext07.jpg
    Lex_ext07.jpg
    156,5 KB · Weergaven: 74
  • Lex_int02.jpg
    Lex_int02.jpg
    204,2 KB · Weergaven: 73
  • Lex_int04.jpg
    Lex_int04.jpg
    192,6 KB · Weergaven: 73
  • Lex_int05.jpg
    Lex_int05.jpg
    138,4 KB · Weergaven: 76
  • Lex_ext08.jpg
    Lex_ext08.jpg
    177,3 KB · Weergaven: 39

Majootje

Nieuw hier
3 apr 2021
20
21
3
Oh wow! Wat prachtig!
Oh wat baal ik dat ik nooit lease kan rijden met mijn werk, dit is wel echt een droom auto!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: PeterA