En hoe bevalt ie?
Geweldig!
Het is een genot om in de ES te rijden. Je opent het portier zonder een sleutel aan te raken, je neemt plaats in je zetel, drukt op de startknop, stoel en stuur schuiven in de gewenste stand en je "glijdt" weg. Sturen gaat bijzonder licht en toch direct. De waarneming van rijgeluiden en wegoneffenheden beperkt zich tot een minimum. Ondanks dat de auto uitnodigt tot een rustige rijstijl, verloopt een incidentele snelle inhaalmanoeuvre erg vlot en soepel. Alleen op zo'n moment merk je eigenlijk dat er een brandstofmotor in zit. De "Climate Concierge" regelt automatisch en snel de temperatuur.(incl. de stoelverwarming). Ik ben nog bezig met het finetunen van de zitpositie. Hierbij maak ik dankbaar gebruik van de drie geheugenposities waarin je de instellingen van stoel, stuur en spiegels kunt opslaan. De beenruimte achterin is enorm. Zelfs met de stoel in de "in- en uitstap" positie passen mijn aktekoffertje en laptoptas samen tussen de stoel en achterbank. De standaard Pioneer geluidsinstallatie heeft een ander karakter dan de installatie in mijn BMW, maar klinkt natuurlijker, hetgeen vooral opvalt bij stemmen en klassieke muziek. De subwoofer in de kofferruimte geeft een degelijk bas-fundament, maar niet "aangedikt". Het karakter is enigszins vergelijkbaar met de ML installatie van mijn CT200h destijds. Wat ook meteen opviel is de uitstekende geluidskwaliteit van de telefoongesprekken. Ook handig: als je binnen een leeslampje aan wilt doen, zoek je niet boven je hoofd naar het knopje, maar veeg je met je hand onder het lampje door om het aan en uit te maken. Verder heb ik al wat ervaringen opgedaan met de verschillende (goed werkende) rij-assistenten, die ik zeker vaak zal gaan gebruiken. Ook de 360 graden camera is bijzonder handig bij het parkeren, en een goede aanvulling op de "standaard" piepers en camera's. Over het verbruik kan ik nog niet heel veel zeggen, behalve dat het gemiddelde na aflevering voortdurend blijft dalen, van 1 op 10 naar inmiddels 1 op 14,5, en dat zal nog wel doorzetten. Als de motor en interieur warm genoeg zijn, rijdt de auto opvallend veel in EV-modus. Ik kom nog wel een keer terug met de echte verbruikscijfers. Foto's volgen ook nog wel, als ik een paar mooie heb gemaakt.
Nadelen of minpunten: geen neerklapbare achterbank, maar dat wist ik vooraf, en is voor mij geen gemis. Ik hoef hoogstzelden grotere voorwerpen in de auto te vervoeren, daarom ook geen stationcar of hatchback meer gekozen. Vier zomerbanden meenemen ging prima, twee naast elkaar in de ruime koffer en twee op een plastic zeiltje op de achterbank. De bediening van het infotainment systeem via het touchpad is even wennen en wat minder intu?tief dan bij de BMW. Ook dat was mij vooraf bekend, en vormt geen probleem. Bovendien hoef je dit tijdens het rijden praktisch niet te gebruiken, omdat de spraakbesturing erg veel commando's kent, waaronder uiteraard de bediening van navigatie en telefoon.
Kortom, tot dusver erg tevreden met deze Lexus!