Weg gedrag GS300 , bj 2000

Hilco Mulder

Nieuw hier
11 jan 2013
10
0
0
Hallo dames en heren, ik ben nieuw op dit forum en wellicht kunnen jullie helpen. In ben sinds ruim een half jaar in het bezit van een schitterende GS300, zilvergrijs, luxe auto met alles er op en aan. De motor is een juweel, maar de wegliggen heel , maar dan ook heel erg slecht. De rechtuitstabiliteit is ronduit beroerd, de auto is super spoorgevoelig en een beetje wind aan de zijkant is zweet in de handen. Dan kan toch niet waar zijn voor een auto die hoge snelheden kan halen. 160 km op de klok gaat gewoon niet, alleen onder perfecte omstandigheden. De auto bonkt ook aan de voorkant. Heeft ca 270000 km gereden. Ik heb er reeds een plaatselijke autodealer naar laten kijken en die kunnen niets vreemds vinden. Als dit normaal is voor dit type auto, valt me dat zwaar tegen (mijn vorige auto een Focus - een rots op de weg). Wellicht dat jullie mij kunnen helpen.. Dank
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Hilco, ik heb geen idee wat voor bandenmerk / bandenspanning je hebt, maar ik normaal gesproken moet zo'n ding strak sturen!

Ik heb met een andere auto ook 's zoiets gehad, gewoon zwabberen!

We hebben hier een zeer goede bandenboer in de buurt, die heeft wielen omgewisseld (hielp niet) toen even voor test een setje nieuwe banden gemonteerd. Let wel, alleen maar om te bepalen wat de oorzaak was, ik hoefde nog niet te kopen...
Probleem over!

Aan de oude banden LEEK niks te zien.

Ik heb bij mijn auto's de bandenspanning op > 2,6, winterbanden worden bij de politie zelfs op >3,0 gezet.

Heb je wat meer info?
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Kijk ook even naar de droplinks. Dat is een bekend zwak punt. Ze kosten 15 Euro per stuk en zijn makkelijk te vervangen.

Onze GS (ook 220000km) klopte ook vooraan en eens vervangen... stil als ... wel als een Lexus :D
 

Hilco Mulder

Nieuw hier
11 jan 2013
10
0
0
Hoi vroem,Dirk en the swede; bedankt voor jullie reacties! Ik heb de auto gekocht, toen zat er michelin onder, toen had hij hetzelfde gedrag. Ik heb daarna goodyear banden onder laten zetten, in begin dacht ik dat het beter was, maar al snel weer hetzelfde weggedrag (deze banden hebben zeer goede recenties). De auto stuurt absoluut niet strak. Ik zal nog even naar de bandenspanning kijken en hem evt hoger zetten. Uitlijnen heb ik niet gedaan, kan ik ook nog laten uitvoeren, maar ik denk zelf niet dat dat het is. De droplink , waar zitten deze en kan ik checken of deze goed zijn ? Nigmaals dank voor jullie reacties ! Groet hilco
 

patriekske

Actief
1 apr 2012
311
3
0
Als de plaatselijke garage al gekekn heeft en niets vreemds heeft weten te vinden dan neem ik aan dat ie gekeken heeft naar dingen als bandenspanning, speling en slijtage van banden.
Ook als banden normaal slijten kan er iets zijn in de uitlijning waardoor ie trekt, of niet stabiel op de weg ligt.
Spreek uit ervaring zijn eens een hele lange tijd op zoek geweest naar een avensis waarbij de auto uitbrak achter.
Deze werd door een bandenboer (grotenfima met bepaalde naam) datbmoest van de leasemaatschappij.
Probleem bleef aanwezig.
Uiteindelijk door een bedijfje uit laten lijnen die wel wist wat ze deden en achter bleek de boel toch verkeerd te staan!
De auto werd goed uitgelijnd en reed daarna perfect.
Uitlijnen zou ik dus als eerste doen en niet zo maar achterwege laten!
Kost na vervand ook niet zo gek veel en kan wellicht je probleem oplossen.....

Succes
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Helemaal eens met voorgaande adviezen. probeer ander setje banden en ga naar een uitlijnmonteur die voor naar camber,caster en sporing kijkt. Ook achter camber en sporing laten controleren en bijstellen. veel uitlijners corrrigeren allen je spoor aan de voorkant en zetten je weer buiten. Vraag een print van je uitlijning. Een goed uitlijnbedrijf controleert ook eventuele speling van wiellagers,droplinks van de stabistangen en de draagarmbussen van voor- en achterwielophanging Er zou ook een veer of schokbreker helemaal aan puin kunnen zijn. Goed uitlijnen is onmogelijk als die componenten niet in orde zijn . Laat even weten waar je woont, wellicht ken ik- of een ander forumlid- een goed adres in jouw buurt. Of stap voor een kundige diagnose bij de Lexusdealer binnen. Altijd daar eerst even advies en prijs vragen. Vaak zijn beuners en kleuners duurder en je schiet er geen zak mee op en moet later alsnog naar een vakman. Je kunt me altijd benaderen voor advies. Succes ermee, vind het probleem en je zult tevreden zijn met je Lexus.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als je toch met rubbers in de weer gaat.. Controleer meteen je stuurhuis-ophangrubbers. Als die EOL zijn dweilt ie ook over de weg. Spoorgevoeligheid is overigens een enigszins bekend fenomeen bij de GS300, vooral met een maatje velg meer.

Je kunt de stuurhuisrubbers redelijk simpel zelf testen. Kijk onder de auto en laat iemand flink aan het stuurwiel draaien (wel onder belasting voorwielen). Als het stuurhuis (te) ver meebeweegt naar links of rechts, dan zijn de rubbers meestal gaar. Je kunt het soms ook voelen aan het stuurwiel zelf, als je op hoge snelheid het stuur een rukje naar links/rechts geeft en de auto reageert nauwelijks.
 

Hilco Mulder

Nieuw hier
11 jan 2013
10
0
0
Heren, Al weer een tijdje onderweg met de lexus. Hij snort er nog goed over en het is een heerlijke machine. Ik heb inmiddels niet stilgezeten en heb (op 1 na) alle voorwiel ophanging rubbers , incl draagarmen vervangen aan de voorzijde. Ik heb losse rubbers gekocht, deze waren (in tegenstelling wat iedereen aangeeft) redelijk goed te verwijderen en nieuw te plaatsen. 1 rubber kon ik nog niet vernieuwen, van de onderste draagarm, zeg maar de lange kromme. Ik heb ook de D-rubbers van de stabi-stangen vervangen en de onderste fusee kogel. Rammelen is verdwenen, maar hij ligt nog steeds als een dweil op de weg. Zo erg zelfs dat ik denk de auto weg te gaan doen, hij rijdt gevaarlijk. Is zeer spoorgevoelig, "duikt" in de sporen. Ik heb de auto uit laten lijnen, met rapport er bij, rijdt wel iets beter maar heeft ook niet geholpen. Het enige wat ik nog ga doen is het rubber vervangen zoals aangegeven, als dat niet helpt houdt het voor mij op. Als dat het stuurgedrag van een klasse limo moet zijn, geef mij mijn seat leon topsport dan maar weer terug. Ik weet het is geen sportwagen, maar een fatsoenlijke rechtuit stabiliteit lijkt me toch heel normaal. Ik hoop dat jullie misschien nog wat tips hebben.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien heb ik het gemist ergens, maar wat voor type velgen zitten eronder en maat banden?

Er moet toch iets mis zijn. Dit is niet maatgevend voor deze auto, heb er zelf 1 die als een blok op de weg ligt met snelheden ver boven 160. Spoorvorming merk ik soms iets meer met de upgrade naar 18'' velgen, maar dat valt niet buiten de 'normale' kaders en zeker geen zweethandjes erbij.

Je hebt al een deel uitgesloten, maar is de stuurinrichting/stuurbekrachtiging al eens onder de loep genomen?
Zit de bodemplaat nog onder de auto (onder motor)? > invloed op stabiliteit hoge snelheid.

Misschien ook eens het chassis laten 'meten', als dat iets krom is (door aanrijding ooit, etc.), kan dat ook eigenaardige effecten opleveren welke met uitlijnen niet perse naar voren hoeven komen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Euhm... het is maar een hint: uitlijnen is prima... zolang men wel de gegevens van de juiste auto erbij neemt.
Mag vergezocht klinken, maar ik heb 't ooit meegemaakt. Niet met een Lexus, maar dat terzijde. Men had de gegevens van het 2.0 model gekozen ipv de 2.5V6 en daar zat toch echt wel 'iets' verschil in. Sluit dat dus uit.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
OEM uitlijnspecs hier:
 

Bijlagen

  • 3-11-2013 2-46-46.jpg
    3-11-2013 2-46-46.jpg
    60,8 KB · Weergaven: 65

Hilco Mulder

Nieuw hier
11 jan 2013
10
0
0
Hoi heren, bedankt voor de reacties. Ik vind het ook niet normaal voor een type auto als dit. De banden / velgen die er onder zitten zijn 235/45/17 velgen merk weet ik niet, maar is zeker niet standaard Lexus. Ik zal het rapport eens nakijken met hetgeen jullie aangeven, maar mijn gevoel zegt dat het niet aan de uitlijning ligt. De witte strepen op de weg geeft al een reactie op de auto. Spoorvorming, mag je het stuur echt goed vasthouden, anders lig je in de berm. De auto is ook zeer windgevoelig. Ik had zijdelings al naar de stuurinrichting gekeken, kon daar weinig aan zien, stuurreactie tijdens het rijden is volgens mij ook OK. Ik zal nogmaals kijken naar de rubbers, zijn er nog meer zaken waar ik naar kan kijken vwb de stuurinrichting ? Kunnen het de dempers zijn ?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Er zou ook een veer of schokbreker helemaal aan puin kunnen zijn.
Uit de reactie van Redbaron hierboven.

Inzake de velgen, ET (ofwel hoever de velgen binnen of naar buiten gaan) kan nog invloed uitoefenen op weggedrag. De andere specs qua velg en bandmaat zijn verder normaal, hoewel 235 aan voorzijde best ruim bemeten is..

Als de auto 270dkm heeft gereden en de dempers zijn nooit vervangen dan is dat beslist een verdachte.

Stuurbekrachtigingspomp maakt geen herrie bij sterk indraaien? En kijk ook nog even of je bodemplaat niet mist (opwaartse lift volgens FSM).
 
Laatst bewerkt:

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
wat GPS-10 al zegt,zit ook aan de schokbrekers/veren te denken,druk de auto bij de neus eens hard naar beneden en mag dan hooguit 1 tot 1,5 keer uitveren,doet ie dit vaker dan heb je zeker een probleem met je schokbrekers.
Dit geldt ook voor de achterkant.Corrigeer me GPS-10 als ik er naast zit... :p
Succes ermee.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Lol, dat ligt eraan welke achterkant je wilt indrukken :p

EOL schokdempers kun je vaak al voelen bij het nemen van een drempel, de auto deint dan nog een paar keer na.
 

Hilco Mulder

Nieuw hier
11 jan 2013
10
0
0
Heren,

Ik heb de boel onder de auto nog even bekeken. Ik heb de bodemplaat er nog op zitten. De auto is goed uitgelijnd.
Ik heb mijn stuurhuis gecontroleerd (met een lamp vanaf de bovenzijde mijn vrouw even laten draaien) en ik kan hem zien bewegen, ik schat een 10 mm onder belasting. Dit is volgens mij niet OK. Mag wel iets bewegen, maar lijkt me iets teveel van het goede. Ik denk dat dat het is ! Misschien nog in combinatie met het laatste rubber wat ik moet vervangen. De dempers lijken OK. Gr, Hilco