Welke benzine Euro 98 (E5) of Euro 95 (E10)

Karel-Jan

Hoort erbij
16 sep 2018
25
19
3
Ik heb het me eigenlijk nooit eerder afgevraagd, met mijn vorige Lexus RX45h Tech uit 2010 tankte ik altijd Euro 95 (E10).

Nu rijdt ik in een Lexus RX450h President uit 2016 en tank nog steeds Euro 95 (E10), echter ik lees dat Euro 98 (E5) ook kan en mogelijk wat voordelen heeft?
(dat de hoge compressie volgens de Atkinson-cyclus beter werkt met een hoger octaan gehalte?)
(mogelijk rijdt de auto ook iets zuiniger op Euro 98, wat het prijsverschil deels compenseert?)

Graag advies en ervaringen van andere RX450h rijders.

Euro 95 in Nederland is niet dezelfde Euro 95 zoals vroeg, of als in Duitsland.

In Nederland zit er 10% bio-ethanol in. Goed voor het milieu, slechtere verbranding voor je auto (vervuilend). In Duitsland niemand ze onze ''euro 95'' overigens ''E10'' brandstof.

De verbranding bij Euro 98 is beter. Sommige autos zijn daar heel gevoelig voor, zoals moderne BMW's. In theorie zou je er iets verder op kunnen rijen en is het minder vervuilend voor je motor.

Ik rijd zelf altijd ''om en om'', een tip die ik ooit van een monteur kreeg.

• Leuk
Waarderingen: Karel-Jan
Ik merk met de CT200h een verschil. Met E5 rijdt de auto een stuk soepeler. Vooral in de wintermaanden merkbaar. Motor draait rustiger en voelt beter aan. Misschien tussen de oren. Maar rijdt al ruim 120k probleemloos op E5. Rond de 1op19/20. Met E10 merkbaar minder zuinig.

Daarbij altijd vlak voor een onderhoud altijd flesje reiniger erin

Euro 95 in Nederland is niet dezelfde Euro 95 zoals vroeg, of als in Duitsland.

In Nederland zit er 10% bio-ethanol in. Goed voor het milieu, slechtere verbranding voor je auto (vervuilend). In Duitsland niemand ze onze ''euro 95'' overigens ''E10'' brandstof.

De verbranding bij Euro 98 is beter. Sommige autos zijn daar heel gevoelig voor, zoals moderne BMW's. In theorie zou je er iets verder op kunnen rijen en is het minder vervuilend voor je motor.

Ik rijd zelf altijd ''om en om'', een tip die ik ooit van een monteur kreeg.
Dank voor deze reactie, ik heb nu het idee opgevat om half-om-half te rijden, door steeds een halve tank aan te vullen om-en-om (Euro 98 met 0% ethanol.; en Euro 95), op deze wijze heb ik na een aantal tankbeurten een mix met octaangehalte van tussen 96 en 97, en 2,5% ethanol). Uiteindelijk iets meer brandstofkosten, maar dat wordt deels goedgemaakt door iets meer efficiƫntie en het idee dat het beter is voor de Lexus.

• Leuk
Waarderingen: MadderUX250h
Dank voor deze reactie, ik heb nu het idee opgevat om half-om-half te rijden, door steeds een halve tank aan te vullen om-en-om (Euro 98 met 0% ethanol.; en Euro 95), op deze wijze heb ik na een aantal tankbeurten een mix met octaangehalte van tussen 96 en 97, en 2,5% ethanol). Uiteindelijk iets meer brandstofkosten, maar dat wordt deels goedgemaakt door iets meer efficiƫntie en het idee dat het beter is voor de Lexus.
Ik weet niet/betwijfel of dat zo werkt.
Is er iemand met de juiste kennis die hier wat over kan zeggen?

In Duitsland tank ik altijd E5.
In NL de ene keer een hele tank 95 E10 en als die leeg is een tank 98 E5 (BP Ultimate).
RON98 bevat trouwens max. 2% ethanol maar dat bestaat hier officieel niet dus moet het E5 heten las ik ooit op de site van BP.

• Leuk
Ik tank af en toe een keer E5 maar meestal E10. Ik kan geen verschil merken in verbruik hoewel dat er theoretisch wel moet zijn.
Voor zover ik het begrijp hebben de E5 brandstoffen bij Shell en BP ook meer additieven om de motor schoon te houden en dat geeft mij wel een goed gevoel.
Overigens zag ik bij een OK tankstation in Leidschendam, tot voor kort een BP Express, een sticker op de E5 zuil met de tekst dat daar helemaal GEEN ethanol in zit. Vind ik helemaal top voor de auto maar helaas wel erg duur....

• Leuk

In NL de ene keer een hele tank 95 E10 en als die leeg is een tank 98 E5 (BP Ultimate).
RON98 bevat trouwens max. 2% ethanol maar dat bestaat hier officieel niet dus moet het E5 heten las ik ooit op de site van BP.
Waarom zou het niet zo werken? Je kunt Euro 95 en Euro 98 probleemloos mengen, als ik wat over het hoofd zie, dan hoor ik dat (echt) graag.

En ik tank dan alleen Euro 98 met 0% ethanol, E5 betekent in NL: maximaal 5% ethanol, maar het staat elke fabrikant vrij om er minder ethanol in te doen, er zijn diverse aanbieders (wel iets duurder).

Ik tank af en toe een keer E5 maar meestal E10. Ik kan geen verschil merken in verbruik hoewel dat er theoretisch wel moet zijn.
Voor zover ik het begrijp hebben de E5 brandstoffen bij Shell en BP ook meer additieven om de motor schoon te houden en dat geeft mij wel een goed gevoel.
Overigens zag ik bij een OK tankstation in Leidschendam, tot voor kort een BP Express, een sticker op de E5 zuil met de tekst dat daar helemaal GEEN ethanol in zit. Vind ik helemaal top voor de auto maar helaas wel erg duur....
We rijden in dezelfde auto :-)
Ik rijd gemiddeld 8 liter/100km, na het mixen van half 95 met half 98 ging dit naar 7.7 liter, iets minder dus, maar niet wetenschappelijk vastgesteld, er zijn meerdere variabelen, ik moet het nog op wat langere termijn vaststellen.

Belangrijkste vraag voor mij is nu, is er een bezwaar tegen het mengen van Euro 95 met Euro 98 ??
Wie het weet mag het zeggen.

Als ik het goed heb:

Nederland Euro 95 ==== E10 in Duitsland
Nederland Euro 98 === Euro 95 in Duitsland

De Euro 98 uit Duitsland, die komt in Nederland niet eens uit de pomp.

Dus wij betalen in Nederland voor Euro 95, maar krijgen in werkelijkheid de goedkopere en vervuilende E10 .

Echt typisch Nederland. Wordt genaaid waar je bij staat. Plat gezegd.

Als ik het goed heb:

Dus wij betalen in Nederland voor Euro 95, maar krijgen in werkelijkheid de goedkopere en vervuilende E10 .

Echt typisch Nederland. Wordt genaaid waar je bij staat. Plat gezegd.
Ik ben de draad even kwijt, en ik tank ook nooit in Duitsland trouwens :)

Ham-vraag voor mij is of het kwaad kan om Euro 95 met Euro 98 te mengen.

Daar heb je wel een punt :)
Ik denk niet dat je zoveel extra kilometers met 98 rijdt dat het prijsverschil gecompenseerd wordt
De meeste auto's zijn geschikt om op 95 te rijden er zijn wat uitzonderingen daar is 98 voor verkrijgbaar en volgens mij is het " beter lopen e.d" meer jezelf overtuigen om het prijsverschil te rechtvaardigen, kortom mijn LS rijdt perfect op 95, heb 98 wel eens geprobeerd maar merkte geen of nauwelijks verschil

• Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h en Paniekje
Volgens mij heeft @Romke hier wel eens uitvoerig met onderbouwing uitgelegd wat de verschillen zijn tussen die brandstoffen. Er zijn vloggers op YouTube die met een of andere methode hebben kunnen vaststellen hoeveel procent ethanol er daadwerkelijk in een brandstof(merk) zit. Die percentages van 5% en 10% bleken maximalen te zijn. Er zit tot 5 of 10% ethanol in. Zo bleek er in sommige merken E10 tot 7% ethanol in te zitten. En soms tot 3% in E5. Aral Utlimate 102 heb ik lange tijd getankt en daar moet het label E5 op staan vanuit wetgeving, maar er zou geen (nul) ethanol in zitten. Inmiddels vind ik dat prijsverschil erg groot worden tussen E5 in Duitsland dus dat tank ik vaker. Overigens hebben we jarenlang E10 in onze Polo 6R getankt en ook wel eens E5, maar geen verschil merkbaar hoor. Niet in verbruik of loopcultuur. In de huidige Polo AW loopt dat torretje er ook prima op. Idem voor de 300h; afwisselend wordt er E10 en E5 getankt. Ik merk er helemaal niks aan wat er in de tank zit. En qua kosten scheelt het niet zoveel. Als je auto geschikt is voor E10: gewoon erin gooien waar jij je prettig bij voelt. Het is immers jouw auto en het zijn jouw centen.

• Leuk
Waarderingen: Paniekje en Henny
Als ik het goed heb:

Bijna.

In Duitsland heb je 3 soorten benzine:
Super E10 (95) -> in NL: Euro 95
Super E5 (95) -> in NL: niet te krijgen
Super Plus E5 (98) -> in NL: te krijgen bij de grotere tankstations. Heb even een lijstje laten genereren van deze merken in NL door mijn alwetende online assistent:

MerkNaam premium benzineEthanol
ShellV-Power Benzine0-2%
BPUltimate 980-2%
EssoSynergy Supreme+ 980-2%
TotalEnergiesExcellium 985%
TangoSuper Plus 980%
OK NederlandSuperPlus 980-2%
Argos OilSuperplus 98 (E5)max.5%
Tamoil NederlandSuperplus 980-5%

Ooit hadden ze in D ook RON91 maar ik heb eigenlijk geen idee of dat er nog is. Heb ik nog wel eens getankt met een Suzuki Alto, die snapt dat goedje wel šŸ˜„

De eerste 3 uit bovenstaand lijstje bevatten de nodige additieven tegen vervuiling.
Toen ik mijn IS 300h bij de dealer voor een beurt bracht vroegen ze welke benzine ik tankte. Toen ik BP Ultimate antwoorden zeiden ze dat ze dan geen benzinereiniger in de tank zouden gooien.

Er staat in D en NL eigenlijk altijd wel een (zwarte) ethanol sticker op de pomp met het getal dus dat kan niet missen.

De benzineleverancier is binnen bepaalde grenzen vrij zelf de hoeveelheid ethanol te kiezen. Dat wil zeggen dat hij in de geleverde hoeveelheid benzines het totaal aan ethanol moet zitten wat er in zou gaan als voor de 95 10% en voor 98 5% gebruikt werd. Lagere percentages mogen dus, en daarom wordt voor de 98 benzine vaak een lager percentage dan 5% gebruikt.

Het ethanol percentage staat los van de hoeveelheid reinigende additieven in de brandstof. Formeel moet de brandstof zodanig zijn dat in een bepaalde test inlaatklepvervuiling in voldoende mate wordt voorkomen. Of dat het geval, is kan worden bereikt met allerlei additieven, waarvan de hoeveelheid niet is voorgeschreven, zolang je maar aan de testeisen voldoet. Of dat in de praktijk ook altijd goed werkt, hangt nauw samen met motorontwerp en rijpatroon. Van een aantal auto's is bekend dat regelmatig een extra dosering nut heeft. Bij een alleen direkt ingespoten benzinemotor zal het weinig uitmaken omdat de benzine (en daarmee de additieven) niet in het inlaattraject belanden. Om dan toch het hele inlaattraject schoon te houden zijn er twee methoden om dat voor elkaar te krijgen: of een duidelijke verandering in het motorontwerp waardoor de temperatuur van de voor vervuiling gevoelige onderdelen wordt verlaagd, of het monteren van zowel een direkt als een indirect injectiesysteem te monteren dat afhankelijk van de motorbelasting alleen of allebei werkt. Een aantal Lexus motoren hebben een dubbel uitgevoerd brandstofinspuitsysteem. In dat geval heb je normaliter geen extra shot additieven nodig.

Bij sommige Duitse kwaliteitsautomobilien is de neiging tot vervuiling hoog, zodanig dat extra dosering het probleem niet kan voorkomen. zie bijvoorbeeld:

Inmiddels ben ik bij een normale onderhoudsbeurt twee keer door een dealer gevraagd of ik bezwaar had tegen het toevoegen van een flesje additief aan de brandstof. Of dat een idee was van een creatieve geest, begaan met het hoog scoren op klanttevredenheid, of omdat men ervaring had met het nut van die toevoeging, is mij onbekend. Op mijn vraag hoe was vastgesteld dat het toevoegen van het extra additief bij mijn auto zinvol zou zijn, bleeef de deskundige het antwoord schuldig. Ook niet zo gek eigenlijk, mijn GS gen4 heeft een dubbel inspuitsysteem dat juist het probleem gewoon voorkomt bij het gebruik van deugdelijk geaddiveerde brandstof.