Ik weet niet beter of je kunt beter altijd dezelfde olie gebruiken en niet zomaar wisselen maar een andere olie. Je motor raakt aan het type olie gewend. Ik zou uiteraard wel de voorgeschreven olie gebruiken maar 10 jaar later dan in ene overstappen naar een ander soort olie zou ik dan zeker niet doen.In het instructieboekje staat wat Lexus er op het moment van verkoop in wilde hebben. Dat wordt aangegeven met een tweetal codes: een voor de "dikte" zoals bijvoorbeeld SAE 10W-30 en een code voor de kwaliteit van de olie, zoals bijvoorbeeld API SN. Die tweede code is dus het belangrijkste....
Voor de dikte ("viscositeit") heb je een keuze - afhankelijk van de te verwachten omgevingstemperatuur kun je een wat dikkere of dunnere variant kiezen. Mocht je voorzien er mee naar een wintersportgebied te rijden in de winter, dan zou ik kiezen voor een SAE 0W-X variant - dat zal het starten bij zeer lage temperatuur vergemakkelijken.
Een overzicht waarvoor de verschillende kwaliteiten bedoeld zijn is hier te vinden: https://www.api.org/products-and-se...d-classifications/oil-categories#tab-gasoline
In het instructieboekje zal waarschijnlijk nog als eerste een oudere variant worden aanbevolen. Die kun je bij moderne auto's prima vervangen door olie van betere kwaliteit binnen de API voorschriften. Alle daar genoemde olie voor benzinemotoren die de status "current" kunnen olie met een oudere specificatie (en dus lagere kwaliteit) probleemloos vervangen. Dus API SP bijvoorbeeld kan API SM en API SM prima vervangen en daarbij een beschermingsniveau aan de motor bieden dat toen de auto werd gemaakt mogelijk nog niet beschikbaar was.
Je mag aannemen dat alle olie die de SAE en API codes op de verpakking vermelden ook aan de onderliggende specificaties voldoen. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal even goed zijn. Zo'n specificatie bevat allerlei eisen die door testresultaten moeten zijn onderbouwd. Dat is net als een examen: de een slaagt met alleen zesjes, een ander met zevens en een enkele 8 en een enkeling met achten, negens en mogelijk zelfs een tien voor een bepaald onderdeel van die tests. Ze zijn dus niet allemaal even goed, maar wel allemaal voldoende goed om de auto te smeren. Verschil zul je pas na jaren in de praktijk merken - en dan ben je de auto mogelijk al lang kwijt
Overigens: "remolie" is bij Lexus (en de meeste andere merken) een onjuiste aanduiding. Het is beslist geen "olie" maar een remvloeistof ( chemisch gezien een "boraatester" - een aan alcohol verwant product). In autoremsystemen mag beslist geen "olie" worden gebruikt omdat het in een minimum van tijd de in remsystemen gebruikte rubber bevattende afdichtingen aantast (sterk opzwellen, zacht worden) en daarmee het remsysteem volledig buiten werking stelt!
Als je geen facturen hebt van onderhoud, kun je de werkplaatsbonnen altijd bij de dealer opvragen, daar staat op welke olie er in gegaan isIk heb geen idee welke olie erin zit maar hij is volledig Lexus dealer onderhouden dus ik ga ervanuit dat zij ook de olie gebruiken die voorgeschreven staat. Ik zal de onderhoudsboekjes eens raadplegen, misschien staat het ergens benoemd.
Dat is een wijd verbreid misverstand. Een motor heeft echter geen geheugen of smaak en het maakt een motor helemaal niet uit als een motorolie van een oudere generatie wordt vervangen door een betere. Die betere olie is ook speciaal getest om "backwards compatible" zijn, dwz probleemloos in staat te zijn een olie van een voorgaande generatie te vervangen. Meestal geldt dat "backwards compatible" zijn voor een aantal generaties, zeg tot 40 jaar terug. Je moet geen automotor uit 1930 vullen met de nu moderne olie - dat zal waarschijnlijk zeker problemen geven, al was het alleen al door lekkage langs de in die tijd nog tamelijk gebrekkige afdichtingen.Ik weet niet beter of je kunt beter altijd dezelfde olie gebruiken en niet zomaar wisselen maar een andere olie. Je motor raakt aan het type olie gewend. Ik zou uiteraard wel de voorgeschreven olie gebruiken maar 10 jaar later dan in ene overstappen naar een ander soort olie zou ik dan zeker niet doen.
Op de factuur van Lexus Mengelers die ik heb staat ook Helix Ultra Professional AG 5w30 C3. Heel fijn dat ze er Shell Helix in gooien maar waarom kiezen ze voor AG? Wat zegt die autofabrikant aanduiding uberhaupt? Zegt dat dat het aan een bepaalde API/ACEA specificatie voldoet of is de specificatie per autofabrikant anders? En waarom kiest Louwman dan voor AG en niet een universele Shell Helix 5W30 API SN olie?In de praktijk neemt de dealer (of Louwman voor de dealers) de beslissing in samenspraak met de olieleverancier: het liefst een olie die in alle auto's kan. Bij veel dealers blijkt dat Shell Helix AG 5W-30 te zijn. Dat is in zoverre een opmerkelijke keuze in die zin dat het een olie is van aanzienlijk hogere kwaliteit dan Toyota/Lexus vraagt (de olie voldoet aan de recente ACEA en API kwaliteitsvoorschriften alsmede aan de eisen van Europese GM auto's met zowel benzine als dieselmotoen (Opel dus) en gaat dus aanzienlijk verder dan de slijtagebescherming die T/L als minimumvereiste ziet.
Ik begrijp dat het verschil klein is en 5W30 in Nederlandse omstandigheden ook geschikt, maar toch blijf ik het vreemd vinden dat Louwman als importeur 'het beter weet' dan de knappe koppen van Toyota/Lexus die in samenwerking met een olie-producent vast goed hebben nagedacht over 0w20 versus 5w30. (Shell heeft een intensieve samenwerking met Scuderia Ferrari. En hoewel onze Lexus geen Ferrari is, zal toch ook Toyota met een olie producent samenwerken aan de juiste olie voor hun auto's?)In het instructieboekje staat wat Lexus er op het moment van verkoop in wilde hebben. Dat wordt aangegeven met een tweetal codes: een voor de "dikte" zoals bijvoorbeeld SAE 10W-30 en een code voor de kwaliteit van de olie, zoals bijvoorbeeld API SN. Die tweede code is dus het belangrijkste....
Wat marginaal is per auto is op het totaal toch aardig wat - dan is het toch vreemd dat hele landen (in dit geval Nederland) kiezen voor een hogere uitstoot door 5W30 te gebruiken? Als alle Toyota's en Lexussen die in Nederland bij Louwman onderhouden worden 1% meer uitstoten dan telt bij grote aantallen toch aardig op.Voor wat betreft de viscositeit (mate van vloeibaarheid/dikte) is dat anders: daarbij volgen ze meteen nieuwe net beschikbaar gekomen typen. Zo vragen de laatste generatie UX en LS om een SAE 0W-16 viscositeit. De reden daarvoor is dat de dunnere olie een marginale invloed heeft op het brandstofverbruik en die marginale verbetering kan bij de CO2 meting net het verschil maken van een boete per afgeleverde auto - wat aardig in de papieren kan lopen als je veel auto's verkoopt.
Interessant topic en leuk om eens wat meer in-depth over motorolie te lezen @Romke
Op de factuur van Lexus Mengelers die ik heb staat ook Helix Ultra Professional AG 5w30 C3. Heel fijn dat ze er Shell Helix in gooien maar waarom kiezen ze voor AG? Wat zegt die autofabrikant aanduiding uberhaupt? Zegt dat dat het aan een bepaalde API/ACEA specificatie voldoet of is de specificatie per autofabrikant anders? En waarom kiest Louwman dan voor AG en niet een universele Shell Helix 5W30 API SN olie?
Helix Ultra Professional AG 5W-30 SN is/was een "professionele" olie, wat betekent dat het bij mijn weten niet in kleinverpakking te koop is (wel via "parallel import") maar bedoeld is voor garagebedrijven die een motorolie willen die zowel aan de eisen voldoet en ook geschikt is voor auto's van allerlei leeftijden. Uit de huidige Shell documentatie is het niet meer terug te vinden, dus zal er wel een SP versie aan zitten te komen met mogelijk een iets gewijzigde naam en viscositeit. De olie overtreft API SN en voldoet ook aan de aanvullende eisen die GM voor Europese benzine en dieselmodellen stelt. Inmiddels is natuurlijk GM Europa bij PSA ingelijfd en mogelijk dat Opel/Vauxhall bij nieuwere modellen een PSA specificatie hanteert.Interessant topic en leuk om eens wat meer in-depth over motorolie te lezen @Romke
Op de factuur van Lexus Mengelers die ik heb staat ook Helix Ultra Professional AG 5w30 C3. Heel fijn dat ze er Shell Helix in gooien maar waarom kiezen ze voor AG? Wat zegt die autofabrikant aanduiding uberhaupt? Zegt dat dat het aan een bepaalde API/ACEA specificatie voldoet of is de specificatie per autofabrikant anders? En waarom kiest Louwman dan voor AG en niet een universele Shell Helix 5W30 API SN olie?
Ik begrijp dat het verschil klein is en 5W30 in Nederlandse omstandigheden ook geschikt, maar toch blijf ik het vreemd vinden dat Louwman als importeur 'het beter weet' dan de knappe koppen van Toyota/Lexus die in samenwerking met een olie-producent vast goed hebben nagedacht over 0w20 versus 5w30. (Shell heeft een intensieve samenwerking met Scuderia Ferrari. En hoewel onze Lexus geen Ferrari is, zal toch ook Toyota met een olie producent samenwerken aan de juiste olie voor hun auto's?)
Wat marginaal is per auto is op het totaal toch aardig wat - dan is het toch vreemd dat hele landen (in dit geval Nederland) kiezen voor een hogere uitstoot door 5W30 te gebruiken? Als alle Toyota's en Lexussen die in Nederland bij Louwman onderhouden worden 1% meer uitstoten dan telt bij grote aantallen toch aardig op.
Interessant grafiekje! Ik had die vergelijking tussen ACEA en API specificaties nog niet kunnen vinden. De ACEA C3 specificatie geeft dus aan dat de olie weer beter is dan de API SL specificatie? Nou is de SL specificatie best oud, hoe vergelijkt C3 met SN of SP?In bijgevoegde grafiek kun je zien dat C3 de SL flink inhaalt qua kwaliteit.
Eigenlijk kiest Louwman dus een betere kwaliteit olie dan volgens de fabrikant noodzakelijk is?De olie overtreft API SN en voldoet ook aan de aanvullende eisen die GM voor Europese benzine en dieselmodellen stelt.
Dan is de afweging voor Louwman dus eigenlijk 'beperken risico dat we er iets ingooien dat niet geschikt is' versus een marginale brandstofbesparing. Toch zou ik nog steeds betogen dat er op wereldwijde schaal wel wat bespaard wordt zelfs al is de besparing per auto heel erg klein. En de wereld beter af is als alle Toyota's rijden op 0W20 in plaats van 5W30?De knappe koppen bij Toyota vinden die bescheiden brandstofbesparing bij een verbruikstest belangrijk om daarmee mogelijk hoge Amerikaanse boetes te voorkomen op basis van de standaard brandstoftest. Vandaar inmiddels bij de nieuwste Lexus modellen de vraag naar SAE 0W-16. De gemiddelde chauffeur rijdt echter zodanig dat hij of zij 10% of meer brandstof verspilt - hetzij omdat hij of zij er van houdt flink gas te geven of uit ondeskundigheid. Daarmee blijft er van de potentiele besparing (die hoofdzakelijk tijdens de opwarmfase kan worden gerealiseerd) in de praktijk weinig over.
Daaruit zou je dus kunnen concluderen dat andere fabrikanten kleinere marges hebben mbt de olie waarbij hun motoren goed werken. Wellicht omdat Toyota betere materialen gebruikt of omdat ze minder van de motor vragen? Nu dacht ik: wellicht dat ze voor de LF-A een hogere specificatie vereisen omdat een motor is waarbij ze er alles uit proberen te halen maar als ik zo rondGoogle dan lijkt het erop dat ook voor een LF-A slechts API SM of SN genoeg is.Toyota heeft die behoefte kennelijk niet zo. Net als andere Aziatische fabrikanten stellen ze veel lagere eisen dan recente specificaties doen - ook een auto die rijdt op een oliekwaliteit van 25 jaar geleden moet er goed op kunnen rijden. Dat gebeurt ook in bijvoorbeeld Amerika, Azie en Afrika. Het is alleen in West-Europa dat veel fabrikanten de laatste kwaliteit vereisen en daarboven vaak nog extra eisen stellen - met de Duitse industrie voorop. In de rest van de wereld is de onderhoudswereld daar vaak nog helemaal niet aan toe.
Een aantal fabrikanten stelt dus extra eisen op bepaalde gebieden - simpelweg omdat het motorontwerp dat vraagt, motoren dus die met de standaardkwaliteit die al 25 jaar beter is dan wat de Japanse industrie vraagt, domweg niet een behoorlijke levensduur halen....."Vorsprung durch Technik, "Das beste oder nichts" - noem het wat je wilt.
Absoluut - ik maak me dus ook geen enkele zorgen met mijn Lexus. Of er nou 0W20 in gaat of 5W30, API SL, SM of SN Hadden maar meer merken die filosofie.Ondertussen kun je natuurlijk ook met een Lexus wel profiteren van de hogere kwaliteit - maar als je ziet hoe in allerlei derde wereld landen nog steeds allerlei Japanse voertuigen rondrijden die zeker niet altijd het aanbevolen onderhoud krijgen, is voor de filosofie van "maak het zo dat het (bijna) nooit kapot gaat" veel te zeggen.
Waarom voel je je daar prettiger bij? Ik kwam ook op het Toyota Hybrid forum een topic tegen en daar beweren een aantal mensen dat hun motor prettiger aan slaat met 0W20 en ook meetbaar zuiniger is. Nou is dat natuurlijk allemaal niet echt goed te onderbouwen (want overige condities zijn alleen in een lab gelijk) maar lijkt ook een gevoelskwestie.Persoonlijk zou ik niet dunner willen gaan dan een 5W30. De 0W20 die je tegenwoordig ziet heeft zover ik begrepen heb voornamelijk met emissie gelul te maken en ik zou me prettiger voelen met minimaal een 5W30.
Bij deze het vergelijk tussen jouw gevraagde specificaties.Interessant grafiekje! Ik had die vergelijking tussen ACEA en API specificaties nog niet kunnen vinden. De ACEA C3 specificatie geeft dus aan dat de olie weer beter is dan de API SL specificatie? Nou is de SL specificatie best oud, hoe vergelijkt C3 met SN of SP?
In eerste instantie bij 2012 gehouden, omdat ik dat in het allereerste voorbeeld ook gebruikt heb. Maar dit doet de 2021 versie, voor wie geïnteresseerd is.Overigens is C3-12 inmiddels vervangen door C3-21.
Waarom voel je je daar prettiger bij? Ik kwam ook op het Toyota Hybrid forum een topic tegen en daar beweren een aantal mensen dat hun motor prettiger aan slaat met 0W20 en ook meetbaar zuiniger is. Nou is dat natuurlijk allemaal niet echt goed te onderbouwen (want overige condities zijn alleen in een lab gelijk) maar lijkt ook een gevoelskwestie.