Welke Olie Gebruiken Jullie?

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
de OW-20 RC word aangeraden via de sites. Het bedrijf waar ik soms werk gebruikt mpm olie. Voor de bak heb ik kroonoil.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
In het instructieboekje staat wat Lexus er op het moment van verkoop in wilde hebben. Dat wordt aangegeven met een tweetal codes: een voor de "dikte" zoals bijvoorbeeld SAE 10W-30 en een code voor de kwaliteit van de olie, zoals bijvoorbeeld API SN. Die tweede code is dus het belangrijkste....

Voor de dikte ("viscositeit") heb je een keuze - afhankelijk van de te verwachten omgevingstemperatuur kun je een wat dikkere of dunnere variant kiezen. Mocht je voorzien er mee naar een wintersportgebied te rijden in de winter, dan zou ik kiezen voor een SAE 0W-X variant - dat zal het starten bij zeer lage temperatuur vergemakkelijken.

Een overzicht waarvoor de verschillende kwaliteiten bedoeld zijn is hier te vinden: https://www.api.org/products-and-se...d-classifications/oil-categories#tab-gasoline

In het instructieboekje zal waarschijnlijk nog als eerste een oudere variant worden aanbevolen. Die kun je bij moderne auto's prima vervangen door olie van betere kwaliteit binnen de API voorschriften. Alle daar genoemde olie voor benzinemotoren die de status "current" kunnen olie met een oudere specificatie (en dus lagere kwaliteit) probleemloos vervangen. Dus API SP bijvoorbeeld kan API SM en API SM prima vervangen en daarbij een beschermingsniveau aan de motor bieden dat toen de auto werd gemaakt mogelijk nog niet beschikbaar was.

Je mag aannemen dat alle olie die de SAE en API codes op de verpakking vermelden ook aan de onderliggende specificaties voldoen. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal even goed zijn. Zo'n specificatie bevat allerlei eisen die door testresultaten moeten zijn onderbouwd. Dat is net als een examen: de een slaagt met alleen zesjes, een ander met zevens en een enkele 8 en een enkeling met achten, negens en mogelijk zelfs een tien voor een bepaald onderdeel van die tests. Ze zijn dus niet allemaal even goed, maar wel allemaal voldoende goed om de auto te smeren. Verschil zul je pas na jaren in de praktijk merken - en dan ben je de auto mogelijk al lang kwijt :)

Overigens: "remolie" is bij Lexus (en de meeste andere merken) een onjuiste aanduiding. Het is beslist geen "olie" maar een remvloeistof ( chemisch gezien een "boraatester" - een aan alcohol verwant product). In autoremsystemen mag beslist geen "olie" worden gebruikt omdat het in een minimum van tijd de in remsystemen gebruikte rubber bevattende afdichtingen aantast (sterk opzwellen, zacht worden) en daarmee het remsysteem volledig buiten werking stelt!
Ik weet niet beter of je kunt beter altijd dezelfde olie gebruiken en niet zomaar wisselen maar een andere olie. Je motor raakt aan het type olie gewend. Ik zou uiteraard wel de voorgeschreven olie gebruiken maar 10 jaar later dan in ene overstappen naar een ander soort olie zou ik dan zeker niet doen.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik heb geen idee welke olie erin zit maar hij is volledig Lexus dealer onderhouden dus ik ga ervanuit dat zij ook de olie gebruiken die voorgeschreven staat. Ik zal de onderhoudsboekjes eens raadplegen, misschien staat het ergens benoemd.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb geen idee welke olie erin zit maar hij is volledig Lexus dealer onderhouden dus ik ga ervanuit dat zij ook de olie gebruiken die voorgeschreven staat. Ik zal de onderhoudsboekjes eens raadplegen, misschien staat het ergens benoemd.
Als je geen facturen hebt van onderhoud, kun je de werkplaatsbonnen altijd bij de dealer opvragen, daar staat op welke olie er in gegaan is
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik weet niet beter of je kunt beter altijd dezelfde olie gebruiken en niet zomaar wisselen maar een andere olie. Je motor raakt aan het type olie gewend. Ik zou uiteraard wel de voorgeschreven olie gebruiken maar 10 jaar later dan in ene overstappen naar een ander soort olie zou ik dan zeker niet doen.
Dat is een wijd verbreid misverstand. Een motor heeft echter geen geheugen of smaak en het maakt een motor helemaal niet uit als een motorolie van een oudere generatie wordt vervangen door een betere. Die betere olie is ook speciaal getest om "backwards compatible" zijn, dwz probleemloos in staat te zijn een olie van een voorgaande generatie te vervangen. Meestal geldt dat "backwards compatible" zijn voor een aantal generaties, zeg tot 40 jaar terug. Je moet geen automotor uit 1930 vullen met de nu moderne olie - dat zal waarschijnlijk zeker problemen geven, al was het alleen al door lekkage langs de in die tijd nog tamelijk gebrekkige afdichtingen.

Er is wel een maar bij. Het uitgangspunt bij probleemloze vervanging is dat de motor nog goed functioneert, niet overmatig inwendig is vervuild en nog niet is versleten. Moderne motorolie heeft een veel sterker vuiloplossend vermogen dan vroegere generaties en dat zou bij een vervuilde motor tot het versneld in oplossing gaan van al het vuil wat zich in de 10 jaar daarvoor heeft afgezet. Dat zou tot verstopping van olietoevoerkanalen kunnen zorgen en vervolgens tot lagerschade. Een ander euvel zou kunnen zijn dat allerlei afzettingen in de zuigerveergroefzone worden opgelost, waarna de goede werking van de zuigerveren verdwenen is. Die zitten dan opeens vanwege de ruime speling in die groeven (slijtage in de jaren ervoor) opeens heel ruim en de afdichting tussen zuigerveergroef en zuigerveer en cilinder en zuigerveer is dan niet meer goed mogelijk - met als gevolg een danig grotere oliebijvulbehoefte ("verbruikl").

In beide gevallen is eigenlijk niet de nieuwe olie de schuld, maar slecht onderhoud (te lange verversingstermijnen, matige kwaliteit oliefilter, oververhitting, langere tijd gebruik van olie van onvoldoende kwaliteit, lekkage van krukaskeringen). De gebruiker ervaart het echter als "de nieuwe olie is ongeschikt voor mijn auto".

Overigens komen de genoemde problemen soms ook voor bij bijna nieuwe auto's als weer eens een partij zuigers en zuigerveren is ingebouwd waar de toeleveranciers wat beter hun best op hadden moeten doen of waar de autoconstructeur een minder gelukkige materiaalcombinatie had gekozen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Helder @Romke mijn gs heeft alle beurten op tijd gehad. Hij krijgt nu ook gewoon de originele filters ed dus ik maak me geen zorgen. Daarnaast staat er nog geen 70.000 op de teller.
Nu we toch lekker bezig zijn…….als ik de bougies ga vervangen…..welke raad je dan aan? Denso?
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Interessant topic en leuk om eens wat meer in-depth over motorolie te lezen @Romke

In de praktijk neemt de dealer (of Louwman voor de dealers) de beslissing in samenspraak met de olieleverancier: het liefst een olie die in alle auto's kan. Bij veel dealers blijkt dat Shell Helix AG 5W-30 te zijn. Dat is in zoverre een opmerkelijke keuze in die zin dat het een olie is van aanzienlijk hogere kwaliteit dan Toyota/Lexus vraagt (de olie voldoet aan de recente ACEA en API kwaliteitsvoorschriften alsmede aan de eisen van Europese GM auto's met zowel benzine als dieselmotoen (Opel dus) en gaat dus aanzienlijk verder dan de slijtagebescherming die T/L als minimumvereiste ziet.
Op de factuur van Lexus Mengelers die ik heb staat ook Helix Ultra Professional AG 5w30 C3. Heel fijn dat ze er Shell Helix in gooien maar waarom kiezen ze voor AG? Wat zegt die autofabrikant aanduiding uberhaupt? Zegt dat dat het aan een bepaalde API/ACEA specificatie voldoet of is de specificatie per autofabrikant anders? En waarom kiest Louwman dan voor AG en niet een universele Shell Helix 5W30 API SN olie?

In het instructieboekje staat wat Lexus er op het moment van verkoop in wilde hebben. Dat wordt aangegeven met een tweetal codes: een voor de "dikte" zoals bijvoorbeeld SAE 10W-30 en een code voor de kwaliteit van de olie, zoals bijvoorbeeld API SN. Die tweede code is dus het belangrijkste....
Ik begrijp dat het verschil klein is en 5W30 in Nederlandse omstandigheden ook geschikt, maar toch blijf ik het vreemd vinden dat Louwman als importeur 'het beter weet' dan de knappe koppen van Toyota/Lexus die in samenwerking met een olie-producent vast goed hebben nagedacht over 0w20 versus 5w30. (Shell heeft een intensieve samenwerking met Scuderia Ferrari. En hoewel onze Lexus geen Ferrari is, zal toch ook Toyota met een olie producent samenwerken aan de juiste olie voor hun auto's?)

Voor wat betreft de viscositeit (mate van vloeibaarheid/dikte) is dat anders: daarbij volgen ze meteen nieuwe net beschikbaar gekomen typen. Zo vragen de laatste generatie UX en LS om een SAE 0W-16 viscositeit. De reden daarvoor is dat de dunnere olie een marginale invloed heeft op het brandstofverbruik en die marginale verbetering kan bij de CO2 meting net het verschil maken van een boete per afgeleverde auto - wat aardig in de papieren kan lopen als je veel auto's verkoopt.
Wat marginaal is per auto is op het totaal toch aardig wat - dan is het toch vreemd dat hele landen (in dit geval Nederland) kiezen voor een hogere uitstoot door 5W30 te gebruiken? Als alle Toyota's en Lexussen die in Nederland bij Louwman onderhouden worden 1% meer uitstoten dan telt bij grote aantallen toch aardig op.
 
Laatst bewerkt:

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
253
142
43
Interessant topic en leuk om eens wat meer in-depth over motorolie te lezen @Romke


Op de factuur van Lexus Mengelers die ik heb staat ook Helix Ultra Professional AG 5w30 C3. Heel fijn dat ze er Shell Helix in gooien maar waarom kiezen ze voor AG? Wat zegt die autofabrikant aanduiding uberhaupt? Zegt dat dat het aan een bepaalde API/ACEA specificatie voldoet of is de specificatie per autofabrikant anders? En waarom kiest Louwman dan voor AG en niet een universele Shell Helix 5W30 API SN olie?

Louwman kiest niet voor AG, maar voor een C3 (ACEA). C3 is best universeel, overal wel te krijgen. Het fabrieksvoorschrift voor mijn CT is bijvoorbeeld 0w20 met minstens API SL als kwaliteit. Louwman kiest ervoor om een 5w30 met kwaliteit C3 te gebruiken. Veelal zoekt een importeur een olie uit die bedrijfsbreed gebruikt kan worden en goedkoop en goed in te kopen valt in bulk. Een gemiddelde garage gaat namelijk niet 10 oliesoorten op voorraad zetten en koopt dus daadwerkelijk enkel in wat er nodig is. In vrijwel alle blokken gaat deze olie prima. Ja het kost wat meer uitstoot en je verbruik en slijtage gaan ietwat omhoog.

Ik schreef al minstens API SL. Dus een olie met hogere (betere kwaliteit) mag altijd. Wel moet je in de gaten houden of de olie bijvoorbeeld geschikt is voor een roetfilter. In bijgevoegde grafiek kun je zien dat C3 de SL flink inhaalt qua kwaliteit.
De oliefabrikant kan een olie exact aan de eisen laten voldoen, of kiezen de olie zo produceren dat het ruimschoots voldoet.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221207_164019_Chrome.jpg
    Screenshot_20221207_164019_Chrome.jpg
    127 KB · Weergaven: 59

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Interessant topic en leuk om eens wat meer in-depth over motorolie te lezen @Romke


Op de factuur van Lexus Mengelers die ik heb staat ook Helix Ultra Professional AG 5w30 C3. Heel fijn dat ze er Shell Helix in gooien maar waarom kiezen ze voor AG? Wat zegt die autofabrikant aanduiding uberhaupt? Zegt dat dat het aan een bepaalde API/ACEA specificatie voldoet of is de specificatie per autofabrikant anders? En waarom kiest Louwman dan voor AG en niet een universele Shell Helix 5W30 API SN olie?


Ik begrijp dat het verschil klein is en 5W30 in Nederlandse omstandigheden ook geschikt, maar toch blijf ik het vreemd vinden dat Louwman als importeur 'het beter weet' dan de knappe koppen van Toyota/Lexus die in samenwerking met een olie-producent vast goed hebben nagedacht over 0w20 versus 5w30. (Shell heeft een intensieve samenwerking met Scuderia Ferrari. En hoewel onze Lexus geen Ferrari is, zal toch ook Toyota met een olie producent samenwerken aan de juiste olie voor hun auto's?)


Wat marginaal is per auto is op het totaal toch aardig wat - dan is het toch vreemd dat hele landen (in dit geval Nederland) kiezen voor een hogere uitstoot door 5W30 te gebruiken? Als alle Toyota's en Lexussen die in Nederland bij Louwman onderhouden worden 1% meer uitstoten dan telt bij grote aantallen toch aardig op.
Helix Ultra Professional AG 5W-30 SN is/was een "professionele" olie, wat betekent dat het bij mijn weten niet in kleinverpakking te koop is (wel via "parallel import") maar bedoeld is voor garagebedrijven die een motorolie willen die zowel aan de eisen voldoet en ook geschikt is voor auto's van allerlei leeftijden. Uit de huidige Shell documentatie is het niet meer terug te vinden, dus zal er wel een SP versie aan zitten te komen met mogelijk een iets gewijzigde naam en viscositeit. De olie overtreft API SN en voldoet ook aan de aanvullende eisen die GM voor Europese benzine en dieselmodellen stelt. Inmiddels is natuurlijk GM Europa bij PSA ingelijfd en mogelijk dat Opel/Vauxhall bij nieuwere modellen een PSA specificatie hanteert.

Toyota zal waarschijnlijk voor de Helix Ultra AG variant hebben gekozen omdat het zowel de kwaliteitsbehoefte van alle Toyota's in ruime mate overtreft en de viscositeit, zolang je niet naar extreme wintergebieden gaat, geen start- of smeerproblemen gaat opleveren.

Voor een garagebedrijf is het uiteraard handiger om met een type motorolie alle auto's te kunnen onderhouden. Met een 0W-20 of inmiddels een 0W-16 zoals voorgeschreven gaat dat niet altijd. De meeste klanten hebben geen enkel idee wat die getallen en lettercodes betekenen en hebben daar verder ook geen interesse in.

De knappe koppen bij Toyota vinden die bescheiden brandstofbesparing bij een verbruikstest belangrijk om daarmee mogelijk hoge Amerikaanse boetes te voorkomen op basis van de standaard brandstoftest. Vandaar inmiddels bij de nieuwste Lexus modellen de vraag naar SAE 0W-16. De gemiddelde chauffeur rijdt echter zodanig dat hij of zij 10% of meer brandstof verspilt - hetzij omdat hij of zij er van houdt flink gas te geven of uit ondeskundigheid. Daarmee blijft er van de potentiele besparing (die hoofdzakelijk tijdens de opwarmfase kan worden gerealiseerd) in de praktijk weinig over.

Die rare motoroliecodes zeggen de meeste gebruikers en ook veel werkplaatspersoneel erg weinig. Ze zijn een afkorting voor een soort examen dat de olie minimaal met voldoende resultaat moet behalen in allerlei simpele labtests en tests in motoren waarbij naar allerlei vormen van slijtage wordt gekeken. Daarmee wordt een basiskwaliteit vastgelegd die bevredigend resultaat mogelijk maakt in auto's van een bepaalde generatie en van voorgaande generaties. Als olieleverancier kun je dat "examen" net halen of zeer ruimschoots. Voor een aantal autofabrikanten is die basiskwaliteit niet altijd voldoende. Veel autofabrikanten verlangen dan eenzelfde examen als API, ACEA of ILSAC, maar met betere examenresultaten.

Toyota heeft die behoefte kennelijk niet zo. Net als andere Aziatische fabrikanten stellen ze veel lagere eisen dan recente specificaties doen - ook een auto die rijdt op een oliekwaliteit van 25 jaar geleden moet er goed op kunnen rijden. Dat gebeurt ook in bijvoorbeeld Amerika, Azie en Afrika. Het is alleen in West-Europa dat veel fabrikanten de laatste kwaliteit vereisen en daarboven vaak nog extra eisen stellen - met de Duitse industrie voorop. In de rest van de wereld is de onderhoudswereld daar vaak nog helemaal niet aan toe.

Een aantal fabrikanten stelt dus extra eisen op bepaalde gebieden - simpelweg omdat het motorontwerp dat vraagt, motoren dus die met de standaardkwaliteit die al 25 jaar beter is dan wat de Japanse industrie vraagt, domweg niet een behoorlijke levensduur halen....."Vorsprung durch Technik, "Das beste oder nichts" - noem het wat je wilt.

Ondertussen kun je natuurlijk ook met een Lexus wel profiteren van de hogere kwaliteit - maar als je ziet hoe in allerlei derde wereld landen nog steeds allerlei Japanse voertuigen rondrijden die zeker niet altijd het aanbevolen onderhoud krijgen, is voor de filosofie van "maak het zo dat het (bijna) nooit kapot gaat" veel te zeggen.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
382
119
43
Ik wide ook maar eens inhaken.

Ik ben van mening dat het voor het gros van de auto's allemaal niet zo heel spannend is. Als onderhoud bij de dealer gebeurd mag je er naar mijn mening van uit gaan dat het prima is, doe je het zelf dan gewoon aan houden wat een oliefabrikant opgeeft aan de hand van kenteken (MPM / Castrol / Kroon etc). Die linken simpelweg de olie die voldoen aan de eisen gesteld door de auto fabrikant. Dat zie je ook staan op de verpakkingen (VW504.00, BMW LL04, ACEA C3 etc). Ze laten zelfs alternatieven zien.

Veel moeilijker moet je het gewoon niet willen maken, daar krijg je hoofdpijn van en dat is het niet waard.
Persoonlijk zou ik niet dunner willen gaan dan een 5W30. De 0W20 die je tegenwoordig ziet heeft zover ik begrepen heb voornamelijk met emissie gelul te maken en ik zou me prettiger voelen met minimaal een 5W30. Dit gooi ik ook in mijn LS. Volgens MPM de zelfde olie als bij VW gebruikt word, dus dat is mooi want dat heb ik altijd staan.


Uitzonderingen hierop zijn echt de speciale gevallen. Denk aan gemodificeerde motoren of motoren waarbij problemen bekend zijn. Zo gaat het bij de Mazda RX8 fout wanneer je de voorgeschreven olie combineerd met het boodschappen-verkeer van opa en oma. En na een (vermoedelijke) opgepompte klepstoter in mijn opgevoerde VW Caddy ben ik van 10w40 overgestapt naar een 0W40. Just to be sure.

Just my 2 cents
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Dank voor de reacties! Erg interessant om meer over motorolie te leren :)

In bijgevoegde grafiek kun je zien dat C3 de SL flink inhaalt qua kwaliteit.
Interessant grafiekje! Ik had die vergelijking tussen ACEA en API specificaties nog niet kunnen vinden. De ACEA C3 specificatie geeft dus aan dat de olie weer beter is dan de API SL specificatie? Nou is de SL specificatie best oud, hoe vergelijkt C3 met SN of SP?

De olie overtreft API SN en voldoet ook aan de aanvullende eisen die GM voor Europese benzine en dieselmodellen stelt.
Eigenlijk kiest Louwman dus een betere kwaliteit olie dan volgens de fabrikant noodzakelijk is?
API SL: minimaal vereist door de fabrikant
API SM: beter
API SN: beter en de olie die Louwman gebruikt voldoet aan deze specificatie. Als ik je goed begrijp zegt AG eigenlijk dat de olie nog wat beter is dan puur basis 'API SN' omdat Opel net iets hogere eisen stelt dan API SN?

De knappe koppen bij Toyota vinden die bescheiden brandstofbesparing bij een verbruikstest belangrijk om daarmee mogelijk hoge Amerikaanse boetes te voorkomen op basis van de standaard brandstoftest. Vandaar inmiddels bij de nieuwste Lexus modellen de vraag naar SAE 0W-16. De gemiddelde chauffeur rijdt echter zodanig dat hij of zij 10% of meer brandstof verspilt - hetzij omdat hij of zij er van houdt flink gas te geven of uit ondeskundigheid. Daarmee blijft er van de potentiele besparing (die hoofdzakelijk tijdens de opwarmfase kan worden gerealiseerd) in de praktijk weinig over.
Dan is de afweging voor Louwman dus eigenlijk 'beperken risico dat we er iets ingooien dat niet geschikt is' versus een marginale brandstofbesparing. Toch zou ik nog steeds betogen dat er op wereldwijde schaal wel wat bespaard wordt zelfs al is de besparing per auto heel erg klein. En de wereld beter af is als alle Toyota's rijden op 0W20 in plaats van 5W30?

Toyota heeft die behoefte kennelijk niet zo. Net als andere Aziatische fabrikanten stellen ze veel lagere eisen dan recente specificaties doen - ook een auto die rijdt op een oliekwaliteit van 25 jaar geleden moet er goed op kunnen rijden. Dat gebeurt ook in bijvoorbeeld Amerika, Azie en Afrika. Het is alleen in West-Europa dat veel fabrikanten de laatste kwaliteit vereisen en daarboven vaak nog extra eisen stellen - met de Duitse industrie voorop. In de rest van de wereld is de onderhoudswereld daar vaak nog helemaal niet aan toe.

Een aantal fabrikanten stelt dus extra eisen op bepaalde gebieden - simpelweg omdat het motorontwerp dat vraagt, motoren dus die met de standaardkwaliteit die al 25 jaar beter is dan wat de Japanse industrie vraagt, domweg niet een behoorlijke levensduur halen....."Vorsprung durch Technik, "Das beste oder nichts" - noem het wat je wilt.
Daaruit zou je dus kunnen concluderen dat andere fabrikanten kleinere marges hebben mbt de olie waarbij hun motoren goed werken. Wellicht omdat Toyota betere materialen gebruikt of omdat ze minder van de motor vragen? Nu dacht ik: wellicht dat ze voor de LF-A een hogere specificatie vereisen omdat een motor is waarbij ze er alles uit proberen te halen maar als ik zo rondGoogle dan lijkt het erop dat ook voor een LF-A slechts API SM of SN genoeg is.

Ondertussen kun je natuurlijk ook met een Lexus wel profiteren van de hogere kwaliteit - maar als je ziet hoe in allerlei derde wereld landen nog steeds allerlei Japanse voertuigen rondrijden die zeker niet altijd het aanbevolen onderhoud krijgen, is voor de filosofie van "maak het zo dat het (bijna) nooit kapot gaat" veel te zeggen.
Absoluut - ik maak me dus ook geen enkele zorgen met mijn Lexus. Of er nou 0W20 in gaat of 5W30, API SL, SM of SN :) Hadden maar meer merken die filosofie.

Persoonlijk zou ik niet dunner willen gaan dan een 5W30. De 0W20 die je tegenwoordig ziet heeft zover ik begrepen heb voornamelijk met emissie gelul te maken en ik zou me prettiger voelen met minimaal een 5W30.
Waarom voel je je daar prettiger bij? Ik kwam ook op het Toyota Hybrid forum een topic tegen en daar beweren een aantal mensen dat hun motor prettiger aan slaat met 0W20 en ook meetbaar zuiniger is. Nou is dat natuurlijk allemaal niet echt goed te onderbouwen (want overige condities zijn alleen in een lab gelijk) maar lijkt ook een gevoelskwestie.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
253
142
43
Interessant grafiekje! Ik had die vergelijking tussen ACEA en API specificaties nog niet kunnen vinden. De ACEA C3 specificatie geeft dus aan dat de olie weer beter is dan de API SL specificatie? Nou is de SL specificatie best oud, hoe vergelijkt C3 met SN of SP?
Bij deze het vergelijk tussen jouw gevraagde specificaties.
 

Bijlagen

  • Oil.png
    Oil.png
    31,1 KB · Weergaven: 51

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Wat je vooral uit het bovenstaande grafiekje ziet is dat men in Europa let op een aantal anderze zaken die de Amerikanen niet interesseert. Dat wordt vooral zichtbaar bij het roetopnamevermogen. Daar hecht men in Europa veel waarde aan omdat de ACEA Ax/By en Cx serie specificaties bedoeld zijn voor gebruik in personenauto's met zowel benzine- of dieselmotor. Daarnaast is er bij C3 meer aandacht voor het brandstofverbruik en voor het geschikt zijn voor allerlei emissies reducerende nabehandelingsapparauur (ook weer voor zowel benzine als diesel). Overigens is C3-12 inmiddels vervangen door C3-21. Aan de specificatie is daarbij niet zoveel veranderd, maar wat wel veranderd is dat soms een andere testmotor wordt gebruikt om dat de vorige niet meer verkrijgbaar is.

Al de ACEA specificaties bestaan uit een aantal simpele labtests en aanzienlijk duurdere tests in motoren. Mocht je het precies willen weten, zie: https://www.acea.auto/files/2021_ACEA_oil_sequences_light-duty_engines.pdf

Olieleveranciers vermelden alleen C3 op de verpakking en productbeschrijvingen, niet het jaar van introductie van een specificatie. ACEA verbiedt dat bewust, omdat het chauffeurs en garagebedrijven in verwarring zou kunnen brengen - er is sprake van "invisible upgrades". De API C3 die je nu koopt is dus beter dan de API C3 die je een aantal jaren geleden kon kopen. Na invoering van een nieuwe generatie van een bepaalde specificatie krijgt de olieleverancier een aantal maanden de tijd om de oude variant uit te verkopen, vanaf een bepaalde datum mag alleen de nieuwe variant worden verkocht. Een nieuwe specificatie wordt pas ingevoerd als deze qua eisen aanzienlijk afwijkt van de voorgaande, bijvoorbeeld ACEA C6.

In ACEA C6 is het aantal te behalen tests inmiddels uitgebreid met een test op slijtage aan de distributieketting en een test op hoe goed een motorolie beschermt tegen LSPI - "low speed pre ignition" - een bijzondere vorm van detonatie ("pingelen" ), inmiddels een bekende "kwaal" bij kleine 3 cilinders met turbo en directe benzineinspuiting. Zowel slijtage aan de distributieketting als LSPI doken voor het eerst op als gevolg van de "downsizing" van Europese motoren.

Om het gehele testprogramma te doorlopen kost flink wat geld, vooral door de motortests. Die motoren moeten namelijk na iedere test van nieuwe onderdelen worden voorzien. Denk daarbij aan enkele tonnen voor een complete personenwagentest, voor bedrijfswagens (ACEA Ex) kan het oplopen tot bijna een miljoen Euro. De meeste olieleveranciers kunnen dat bij lange na niet terugverdienen en maken gebruik van een door een additievenleverancier beschikbaar gesteld recept. Er zijn slechts enkele grote internationale bedrijven die alle tests in eigen regie uitvoeren.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
253
142
43
Overigens is C3-12 inmiddels vervangen door C3-21.
In eerste instantie bij 2012 gehouden, omdat ik dat in het allereerste voorbeeld ook gebruikt heb. Maar dit doet de 2021 versie, voor wie geïnteresseerd is.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221209_203407_Chrome.jpg
    Screenshot_20221209_203407_Chrome.jpg
    143,4 KB · Weergaven: 44

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
382
119
43
Waarom voel je je daar prettiger bij? Ik kwam ook op het Toyota Hybrid forum een topic tegen en daar beweren een aantal mensen dat hun motor prettiger aan slaat met 0W20 en ook meetbaar zuiniger is. Nou is dat natuurlijk allemaal niet echt goed te onderbouwen (want overige condities zijn alleen in een lab gelijk) maar lijkt ook een gevoelskwestie.

Is puur gevoels kwestie / persoonlijke voorkeur. Ik ben niet perse uit op brandstof besparing of iets dergelijks dus daar hoef ik het niet voor te doen
Ik heb vooral auto's die moeten brullen en niet achter een vrachtwagen hangen:trollface: