Welke Olie Gebruiken Jullie?

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
505
150
43
de OW-20 RC word aangeraden via de sites. Het bedrijf waar ik soms werk gebruikt mpm olie. Voor de bak heb ik kroonoil.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
165
64
28
In het instructieboekje staat wat Lexus er op het moment van verkoop in wilde hebben. Dat wordt aangegeven met een tweetal codes: een voor de "dikte" zoals bijvoorbeeld SAE 10W-30 en een code voor de kwaliteit van de olie, zoals bijvoorbeeld API SN. Die tweede code is dus het belangrijkste....

Voor de dikte ("viscositeit") heb je een keuze - afhankelijk van de te verwachten omgevingstemperatuur kun je een wat dikkere of dunnere variant kiezen. Mocht je voorzien er mee naar een wintersportgebied te rijden in de winter, dan zou ik kiezen voor een SAE 0W-X variant - dat zal het starten bij zeer lage temperatuur vergemakkelijken.

Een overzicht waarvoor de verschillende kwaliteiten bedoeld zijn is hier te vinden: https://www.api.org/products-and-se...d-classifications/oil-categories#tab-gasoline

In het instructieboekje zal waarschijnlijk nog als eerste een oudere variant worden aanbevolen. Die kun je bij moderne auto's prima vervangen door olie van betere kwaliteit binnen de API voorschriften. Alle daar genoemde olie voor benzinemotoren die de status "current" kunnen olie met een oudere specificatie (en dus lagere kwaliteit) probleemloos vervangen. Dus API SP bijvoorbeeld kan API SM en API SM prima vervangen en daarbij een beschermingsniveau aan de motor bieden dat toen de auto werd gemaakt mogelijk nog niet beschikbaar was.

Je mag aannemen dat alle olie die de SAE en API codes op de verpakking vermelden ook aan de onderliggende specificaties voldoen. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal even goed zijn. Zo'n specificatie bevat allerlei eisen die door testresultaten moeten zijn onderbouwd. Dat is net als een examen: de een slaagt met alleen zesjes, een ander met zevens en een enkele 8 en een enkeling met achten, negens en mogelijk zelfs een tien voor een bepaald onderdeel van die tests. Ze zijn dus niet allemaal even goed, maar wel allemaal voldoende goed om de auto te smeren. Verschil zul je pas na jaren in de praktijk merken - en dan ben je de auto mogelijk al lang kwijt :)

Overigens: "remolie" is bij Lexus (en de meeste andere merken) een onjuiste aanduiding. Het is beslist geen "olie" maar een remvloeistof ( chemisch gezien een "boraatester" - een aan alcohol verwant product). In autoremsystemen mag beslist geen "olie" worden gebruikt omdat het in een minimum van tijd de in remsystemen gebruikte rubber bevattende afdichtingen aantast (sterk opzwellen, zacht worden) en daarmee het remsysteem volledig buiten werking stelt!
Ik weet niet beter of je kunt beter altijd dezelfde olie gebruiken en niet zomaar wisselen maar een andere olie. Je motor raakt aan het type olie gewend. Ik zou uiteraard wel de voorgeschreven olie gebruiken maar 10 jaar later dan in ene overstappen naar een ander soort olie zou ik dan zeker niet doen.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
505
150
43
Ik heb geen idee welke olie erin zit maar hij is volledig Lexus dealer onderhouden dus ik ga ervanuit dat zij ook de olie gebruiken die voorgeschreven staat. Ik zal de onderhoudsboekjes eens raadplegen, misschien staat het ergens benoemd.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
507
229
43
Ik heb geen idee welke olie erin zit maar hij is volledig Lexus dealer onderhouden dus ik ga ervanuit dat zij ook de olie gebruiken die voorgeschreven staat. Ik zal de onderhoudsboekjes eens raadplegen, misschien staat het ergens benoemd.
Als je geen facturen hebt van onderhoud, kun je de werkplaatsbonnen altijd bij de dealer opvragen, daar staat op welke olie er in gegaan is
 

Romke

Actief
27 mrt 2019
418
303
63
Ik weet niet beter of je kunt beter altijd dezelfde olie gebruiken en niet zomaar wisselen maar een andere olie. Je motor raakt aan het type olie gewend. Ik zou uiteraard wel de voorgeschreven olie gebruiken maar 10 jaar later dan in ene overstappen naar een ander soort olie zou ik dan zeker niet doen.
Dat is een wijd verbreid misverstand. Een motor heeft echter geen geheugen of smaak en het maakt een motor helemaal niet uit als een motorolie van een oudere generatie wordt vervangen door een betere. Die betere olie is ook speciaal getest om "backwards compatible" zijn, dwz probleemloos in staat te zijn een olie van een voorgaande generatie te vervangen. Meestal geldt dat "backwards compatible" zijn voor een aantal generaties, zeg tot 40 jaar terug. Je moet geen automotor uit 1930 vullen met de nu moderne olie - dat zal waarschijnlijk zeker problemen geven, al was het alleen al door lekkage langs de in die tijd nog tamelijk gebrekkige afdichtingen.

Er is wel een maar bij. Het uitgangspunt bij probleemloze vervanging is dat de motor nog goed functioneert, niet overmatig inwendig is vervuild en nog niet is versleten. Moderne motorolie heeft een veel sterker vuiloplossend vermogen dan vroegere generaties en dat zou bij een vervuilde motor tot het versneld in oplossing gaan van al het vuil wat zich in de 10 jaar daarvoor heeft afgezet. Dat zou tot verstopping van olietoevoerkanalen kunnen zorgen en vervolgens tot lagerschade. Een ander euvel zou kunnen zijn dat allerlei afzettingen in de zuigerveergroefzone worden opgelost, waarna de goede werking van de zuigerveren verdwenen is. Die zitten dan opeens vanwege de ruime speling in die groeven (slijtage in de jaren ervoor) opeens heel ruim en de afdichting tussen zuigerveergroef en zuigerveer en cilinder en zuigerveer is dan niet meer goed mogelijk - met als gevolg een danig grotere oliebijvulbehoefte ("verbruikl").

In beide gevallen is eigenlijk niet de nieuwe olie de schuld, maar slecht onderhoud (te lange verversingstermijnen, matige kwaliteit oliefilter, oververhitting, langere tijd gebruik van olie van onvoldoende kwaliteit, lekkage van krukaskeringen). De gebruiker ervaart het echter als "de nieuwe olie is ongeschikt voor mijn auto".

Overigens komen de genoemde problemen soms ook voor bij bijna nieuwe auto's als weer eens een partij zuigers en zuigerveren is ingebouwd waar de toeleveranciers wat beter hun best op hadden moeten doen of waar de autoconstructeur een minder gelukkige materiaalcombinatie had gekozen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
505
150
43
Helder @Romke mijn gs heeft alle beurten op tijd gehad. Hij krijgt nu ook gewoon de originele filters ed dus ik maak me geen zorgen. Daarnaast staat er nog geen 70.000 op de teller.
Nu we toch lekker bezig zijn…….als ik de bougies ga vervangen…..welke raad je dan aan? Denso?