welke openluchtfilter en uitlaatsysteem

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
leuk dat je dat wil doen, zo'n openlucht filter, maar wat wil je ermee bereiken? Meer power? Ik zou beter voor een inleg filter van K&N oid gaan. Verder heeft wi77em (hoop dat ik het goed heb) hier op het forum een openluchtfilter op zn is200, misschien kun je hem een pm sturen... Over de uitlaat weet ik ook niet.. ik kom wel wat tegen voor de is300 en ik weet niet of de dempers gelijk zijn? Welk model van Greddy wil je hebben dan?
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Hoi falldown,
Onze sponsors hebben diverse modellen inlets. Als je Lexus performance parts googelt kom je op wel 6 of 7 verschillende sites met tig varianten op dit thema,De mooiste vond ik JoeZ, ik dacht via Speedfreaks, die valt niet op (zwart alu) en is dynogetest.
Er is er zelfs een met supersnelstartende vortex fan in de aanzuigbuis die overdruk levert bij volgas, zonder restrictie in lage toeren (beweren ze); noemen ze supercharger en levert 1 psi overdruk(=1/15e bar ofwel 0,07 bar...) . Ding vreet dacht ik 65 ampere en wordt geactiveerd via sensor op gaspedaal in volgaspositie. Ze beloven 15 tot 25 pk geloof ik. Ben daar zeer sceptisch over. Ik ga voor een KN inleg en kijk of ik een JoeZ door een van onze sponsors uit USA kan laten bestellen. Zelf doen is de moeite niet ivm kosten en formaliteiten. Uitlaten voor 300 legio, voor 200 wat minder keus, maar ben er toch verscheidene tegengekomen,
Vind prolex Engeland krankzinnig duur; vragen 5000 pond voor turbokit= 6000 euro.. Turbokit voor 200 in USA al voor 3000 dollar=2100 euro'dan ga je richting 215 PK, zelfde power als 300 en dan lach je je rot in je 200(vraag maar aan een Altezza rijder). Qua onderstel komt geen andere Lexus in de buurt, of je moet al in de ISF of LFA prijsklasse gaan zoeken. Ik heb mijn oog op een gebruikt IS200 blok laten vallen uit sloper. Voor 100 euro wil ik wel dat blok en cylinderkop wel eens heel goed gaan bekijken en uitvogelen wat ik er aan extra PKs uit kan peuteren. Als ik er niet meer uit haal zou dat het eerste blok van mijn leven zijn waar het niet lukt. Maar mijn filosofie is wel dat het value for money moet zijn . Als je alleen via bolt-on spulletjes op in en uitlaatgebied en motormanagement in totaal 25 a 30 pk zou kunnen winnen en evenveel Nm aan koppel wordt het al een heel ander motortje. Stoeien met nokkenassen,cylinderkop etc zou ik alleen doen als de motor aan revisie toe is. Een kerngezond blok uitbouwen en tunen vind ik geld verbranden. Maar geld moet rollen nietwaar dus wie dat wel kan en wil zal ik niet tegenhouden.
Op een site een 200 blok met 51000 km voor 350 euro gezien!! In Engeland via breakesryard site gevraagd voor blok en handgeschakelde bak voor 300 en binnen 24 uur aanbod compleet 300 blok voor 300 pond gekregen; prima toch?
Kan ik daar ook wat mee stoeien,( ben benieuwd naar aanbod/kostenplaatje strokerkrukas) en tzt gewoon omwisselen. Ik moet er niet aandenken dat ik weken of maanden lang niet in de 300 kan rijden omdat mijn blok bij een revisiebedrijf ligt. Affjin we zien wel, vind het leuk om te doen en als het wat wordt kan ik de IS 200 en 300 er straks als doelgroep voor mijn garage bijpakken, want ik zie ze als als future Classic die altijd een trouwe schare volgelingen zullen blijven houden. Wees er dus nu al zuinig op en gooi geen spullen weg waar we ons over 15 jaar misschien rot naar moeten zoeken. Ben al 35 jaar fervent Triumph TR rijder en sleutelaar en kan me wel voor mijn kop slaan als ik er aan denk wat ik 20 jaar geleden gewoon heb weggeflikkerd. Zorg er trouwens altijd eerst voor dat je remmen en onderstel OK zijn voordat je zelfs maar aan motortuning gaat denken!!!
 

falldown

Nieuw hier
6 aug 2012
16
0
0
IS goed ik zal ff bij de sponsers kijken

In eerste instantie wou ik ook een K&N filter kopen, maar toen zag ik dat de prijs van zo een openluchtfilter ook wel mee viel. Dus ben ik aan het zoeken wat er allemaal beschikbaar is voor de IS200.

De bedoeling is om deze auto net wat feller te maken (, door niet al teveel geld in te stoppen).
Ik heb al eerder een openluchtfilter in mijn andere auto gehad en dat beviel me toen prima.

En ik dacht er is vast wel iemand op dit forum, die dit al heeft :p
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Kan me niet voorstellen dat er nog niemand mee rond rijdt en hoop dat die zijn ervaringen wil delen.
Voorstel aan forumbeheerder/moderatoren:
is het mogelijk om een speciale plek voor performance onderdelen in te ruimen; bijvoorbeeld onderverdeeld naar inlaat/motormanagement, uitlaatspruitstukken en uitlaatsystemen, nokkenassen en andere motoronderdelen,
onderstel/remmen, banden/velgen.
Mensen die er ervaring mee hebben kunnen dan aangeven welk merk, prijs/kwaliteit/waar te krijgen,inbouwgemak,
eigen bevindingen of gemeten resultaat. nu is het zo dat veel kennis/ervaring mogelijk al ergens op het forum te vinden is, maar ik zou niet weten hoe ik het moet terugvinden. En er zullen best wat leden zijn die iets zinnigs kunnen zeggen over performance spullen die door hen gemonteerd zijn; het mooie aan een forum is dat andere leden daar ook voordeel van kunnen hebben, Ik heb er echter geen flauw idee van hoe je zoiets zou moeten of kunnen aanpakken en hoe veel werk dat is om op te zetten. Ik kan praktisch alles met een verbrandingsmotor, transmissie of onderstel, maar als ergens een snoer aan zit of batterijen in zitten ben ik reddeloos verloren.
Ben er nog steeds niet achter hoe ik een SMS moet verzenden en ik moet ook bekennen dat me dat geen zak kan schelen , Dus neem het me niet kwalijk als ik iets voorstel waar iemand misschien dagen of weken werk aan heeft.
Maar als een of andere wizzkid dat met een paar truukjes kan fiksen, zou het wel een verdomd nuttig onderdeel van dit forum worden.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ben er nog steeds niet achter hoe ik een SMS moet verzenden en ik moet ook bekennen dat me dat geen zak kan schelen
:p
Inmiddels is SMS ook weer verouderd, je moet nu whatsappen! (wordt overigens als werkwoord opgenomen in de Van Dale). Dat vindt je ongetwijfeld interessant om te weten.

Over je vraag; je kunt een deel antwoorden en ervaringen terugvinden via de zoekfunctie van het forum, maar dat zal niet altijd de lading dekken. Voor aanmaak en invulling van speciale onderdeelplekjes zal Hube je man zijn, wij zijn slechts paupers ;)
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Als Hube niet tot de nieuwe paus is verkozen heeft hij misschien tijd om te kijken of zoiets kan en hoe veel moeite zoiets zou kosten..
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Vraagje ten aanzien van luchtfilters. K&N heeft o.a. een filter wat in de de standaard airbox van de IS200 past. Deze filter is met olie behandeld, welke tevens gereinigd en opnieuw ingeolied kan worden voor langere levensduur.
Nu las ik op lexusownersclub.co.uk dat het niet aan te raden is om een geolied filter te gebruiken tav de vervuiling van de MAF sensor. Enfin, de tijd is aangekomen om alle filters weer te vervangen, en dacht voor de verandering en een iet wat sportievere sound, voor de K&N filter te gaan. Uiteraard wil ik de MAF sensor niet om zeep helpen.
Hebben jullie ervaring met geoliede filters icm conditie van de MAF sensor?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dit is wat 'WC -eend' er zelf over zegt: http://www.knfilters.com/MAF/massair.htm

Ik dacht dat de IS200 geen MAF maar een MAP sensor heeft (Manifold Absolute Pressure sensor).

Maar buiten dat, heb er jarenlang 1 gebruikt met een vorige auto (eclipse turbo) zonder enig olie/maf probleem. Misschien ben ik de uitzondering.. :p
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dankje GPS, ik heb ook geen idee of de IS200 een MAP of MAF sensor heeft.
Ik ga het gewoon proberen. De factor hoe het filter wordt schoongemaakt en ingeolied is natuurlijk ook bepalend of de sensor er last van gaat hebben.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
en ingeolied is natuurlijk ook bepalend
Idd, less is more.

Btw, ik kom alleen maar MAP tegen voor de IS200. Deze zit tussen vuurmuur en luchthuis. Volgens mij kun je dat ding ook niet schoonmaken. Het zit sowieso dus niet direct achter je KN filter.

Hoewel niet bepalend, heb ik er zelf enkel positieve ervaringen mee gehad destijds.

Het zou kunnen, hoeft niet, dat je motor zich iets 'verslikt' qua intakevolume. Opnieuw inregelen door ECU reset zou na installatie misschien aan te raden zijn.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Als je alleen een vervangingsfilter plaats zul je geen extra geluid hebben, ik heb toen de resonantie box eraf gezaagt en een groot gat gemaakt in de luchtfilterbak.nu heb ik wel het luchtfilter geluid als je volgas geeft in het hoge toeren gebied.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Gister even in de airbox gekeken, maar er zit wel een sensor, vlak achter het filter. Daarnaast viel mij op dat het filter wat er nu in zit nog aardig gracieus is met het stof wat ie doorlaat. Aan de 'schone' kant van de filter zat aardig wat aanslag in de airbox. Filter is inmiddels binnen, reinigingset is in bestelling. Ben benieuwd hor het K&N filter het verkeerde tegenhoud en en goede doorlaat.

Een reset van de ECU is wel aan te raden neem ik aan?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
maar er zit wel een sensor
Dat klopt, die sensor meet de temperatuur van inkomende lucht, dus geen lucht(druk)volume zoals MAF/MAP.
Via die meting regelt de ECU een verhoogde inspuiting van brandstof bij koude motor omstandigheden. De kans dat deze door vervuiling niet juist meer werkt is klein. Als deze stuk gaat is dat meer een kwestie van een defecte weerstand (veroudering, etc).

Als je het nieuwe filter plaatst kan de motor daar op reageren als gevolg van verhoging luchtvolume. De ECU zal dit via de MAP sensor sowieso registreren en de nieuwe regelwaarden afstemmen (in tijd) op het motormanagement. Soms kan het geen kwaad om dan de ECU te resetten, welke zodoende inregelt vanuit default specs. Probeer het eerst zonder reset, je merkt gauw genoeg of het nodig is. Je oude filter was kennelijk ook niet echt restrictief... ;)