Na me nu twee zomers gestoord te hebben aan de gemonteerde Bridgestone Turanza ER 33 banden op mijn gen 4 GS, wordt het toch een keer tijd voor een alternatief. De op de auto aanwezige banden worden wel omschreven als "zeer comfortabele band met zeer goede droog weer en goede nat weer" eigenschappen. Mijn eigen omschrijving luidt anders: luidruchtig (duidelijk meer hoorbaar dan mijn Bridgestone Blizzak 005 winterbanden), buitengewoon gevoeling voor spoorvorming (wat je ook veel ziet bij klachten van CT rijders: "tramlining") , "sponzige" stuurprecisie en qua comfort en rijeigenschappen duidelijk aanzienlijk minder dan de genoemde winterbanden. Het ontwerp van de "ER 33" is inmiddels 8 jaar oud of misschien nog wel langer - de omschrijving dat ze speciaal zijn "gemaakt voor een aantal luxere merken zoals Lexus en Infinity" mag dan mogelijk waar zijn, maar dat is inmiddels zeker geen garantie dat ze kwalitatief gelijkwaardig zijn aan de tegenwoordig in tests zeer goed scorende banden als Continental Premiun Contact 6, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, Michelin Pilot Sport 4, Pirelli P Zero PZ4 en sinds kort ook Bridgestone Potenza Sport etc.
Heeft iemand ervaring met een of meer van de genoemde alternatieven (op een GS 450h gen 4)? Ik ben me er van bewust dat de vergelijking van de genoemde "toppers" met de ER 33 verre van eerlijk is: de ER 33 is een inmiddels bejaarde "touring tire", de alternatieven zijn van veel recenter datum en meer gericht op precisie en stuur- en remprestaties met wat minder nadruk op lang meegaan, brandstofverbruik en comfort.
Heeft iemand ervaring met een of meer van de genoemde alternatieven (op een GS 450h gen 4)? Ik ben me er van bewust dat de vergelijking van de genoemde "toppers" met de ER 33 verre van eerlijk is: de ER 33 is een inmiddels bejaarde "touring tire", de alternatieven zijn van veel recenter datum en meer gericht op precisie en stuur- en remprestaties met wat minder nadruk op lang meegaan, brandstofverbruik en comfort.