Welke zomerbanden voor GS 450h gen 4?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Romke
  • Startdatum Startdatum

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
836
856
93
Na me nu twee zomers gestoord te hebben aan de gemonteerde Bridgestone Turanza ER 33 banden op mijn gen 4 GS, wordt het toch een keer tijd voor een alternatief. De op de auto aanwezige banden worden wel omschreven als "zeer comfortabele band met zeer goede droog weer en goede nat weer" eigenschappen. Mijn eigen omschrijving luidt anders: luidruchtig (duidelijk meer hoorbaar dan mijn Bridgestone Blizzak 005 winterbanden), buitengewoon gevoeling voor spoorvorming (wat je ook veel ziet bij klachten van CT rijders: "tramlining") , "sponzige" stuurprecisie en qua comfort en rijeigenschappen duidelijk aanzienlijk minder dan de genoemde winterbanden. Het ontwerp van de "ER 33" is inmiddels 8 jaar oud of misschien nog wel langer - de omschrijving dat ze speciaal zijn "gemaakt voor een aantal luxere merken zoals Lexus en Infinity" mag dan mogelijk waar zijn, maar dat is inmiddels zeker geen garantie dat ze kwalitatief gelijkwaardig zijn aan de tegenwoordig in tests zeer goed scorende banden als Continental Premiun Contact 6, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, Michelin Pilot Sport 4, Pirelli P Zero PZ4 en sinds kort ook Bridgestone Potenza Sport etc.

Heeft iemand ervaring met een of meer van de genoemde alternatieven (op een GS 450h gen 4)? Ik ben me er van bewust dat de vergelijking van de genoemde "toppers" met de ER 33 verre van eerlijk is: de ER 33 is een inmiddels bejaarde "touring tire", de alternatieven zijn van veel recenter datum en meer gericht op precisie en stuur- en remprestaties met wat minder nadruk op lang meegaan, brandstofverbruik en comfort.
 
Ik heb afgelopen vrijdag twee nieuwe Goodyear’s laten monteren op de achteras (IS, geen GS). Uiteraard heb ik de nodige reviews gelezen en beluisterd 😁. Ik heb er alleen nog van de bandenspecialist mee naar huis gereden. Dus ervaring moet ik je schuldig blijven.
Ik kan je wel melden dat ik gezocht en afgewogen heb tussen de door jou genoemde modellen:
  • Michelin Pilot Sport 4
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
  • Continental Premium Contact 6
Naast een goede zomerband die hoog scoort op droog en nat wegdek, vind ik lange levensduur en comfort belangrijk. De Michelin’s Pilot Sport 4 heb ik in 2017 laten monteren en op de vooras zitten die nog steeds. Erg fijne band en ik zou die zo opnieuw monteren. Echter is het doorgaans een van de duurste banden. Ik heb er ongeveer 36.000 km mee gereden tot 2,0mm. De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 is jonger dan de PS4 van Michelin en, afhankelijk van de test, komt die ook regelmatig als winnaar uit de test. De levensduur zou gelijk of hoger zijn dan de PS4. De prijs is echter lager. Tenslotte waarom ik niet voor de Continental Premium Contact 6 ben gegaan; ondanks dat de levensduur verbeterd is t.o.v. Michelin zou dit de meest “sportieve” band zijn van de drie. Oftewel het minst comfortabel. En dat is voor mij langzamerhand een “no go” aan het worden. Ik heb tyrereviews.com gebruikt om de verschillen te ontdekken. Er zijn testuitslagen van diverse instanties verzameld door de jaren, reviews door de site zelf zijn gedaan en kopers hebben hun ervaringen daar ook gedeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623
Ik laat volgende week de Michelin Pilot Sport 4 monteren, op deze band kom ik keer op keer uit als ik diverse reviews en meningen lees.
 
Ik ben er inmiddels achter dat de Turanza ER 33 voor het eerst op het internet is te vinden in een gebruikerscommentaar uit 2001. Het gaat daarbij dus zeker niet om de laatste stand der techniek. Juist in de afgelopen 5 jaar zijn er grote stappen vooruit gemaakt in zowel karkasopbouw, loopvlakvormgeving, gebruikte materialen en smenstelling van de verschillende rubbermengsels. De "ER" vergelijken met de genoemde banden is dan ook zeker een appel/peren vergelijking. Van de 6 door mij genoemde alternatieven is de Michelin inmiddels de oudste (ca 4 jaar), recent is de Bridgestone Potenza Sport er bij gekomen. In de diverse tests ontlopen ze elkaar nauwelijks, al lijkt Bridgestone nu lichtjes aan kop te gaan. Op zich opmerkelijk, omdat ze de laatste jaren flink achter liepen op veel andere, maar inmiddels doen ze zowel bij de winterbanden als de zomerbanden vooraan mee.
Ik laat volgende week de Michelin Pilot Sport 4 monteren, op deze band kom ik keer op keer uit als ik diverse reviews en meningen lees.

Ik ben zeer nieuwsgierig hoe je ervaringen met de Michelins gaan zijn.

Echter is het doorgaans een van de duurste banden. Ik heb er ongeveer 36.000 km mee gereden tot 2,0mm. De Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 is jonger dan de PS4 van Michelin en, afhankelijk van de test, komt die ook regelmatig als winnaar uit de test. De levensduur zou gelijk of hoger zijn dan de PS4. De prijs is echter lager.

Ik rijd zeker nu in covid 19 tijd relatief weinig km per jaar. De prijs van de verschillende alternatieven loopt daarbij niet zo ver uiteen dat ik in mijn geval veel belang toeken aan lang meegaan of aan een relatief klein verschil in aankoopprijs. Overigens zijn die prijsverschillen als je naar de echte verkoopprijs kijkt aanzienlijk geringer dan wanneer je de adviesprijzen vergelijkt. Als je veel kilometers rijdt zal de prijs natuurlijk van meer belang zijn. Bij mij ligt het zwaartepunt meer op zeg een meter kortere of langere remweg van 100 tot stilstand - hetgeen net het verschil kan maken tussen een behoorlijke schade of erger of met de schrik vrijkomen en hopen dat degene die achter je rijdt ook oplet :)
 
Ik heb recent 4x Michelin PS4 laten monteren. Voldoen prima!
Ik twijfelde zelf tussen de Michelin of Goodyear en ik kon een goede deal maken mbt de Michelin dus vandaar dat die er onder zitten.
 
Romke, toevallig staat in de laatste uitgave van de ACE een zomerbandentest. En laat daar nu eindelijk ook eens Nexen in opgenomen zijn. De nFera SU2 is geeindigd op plaats.... 1! Ikzelf hoef aan dat resultaat niet te twijfelen, want onze Lexi (IS250 en GS300) staan al jaren op de voorloper (nFera SU1). Naar alle tevredenheid. En van de prijs wordt je nog vrolijker. Aanrader!
Los hiervan: 's winters staan onze beide Lexi eveneens al jaren op Nexen, maar dan de WinGuard's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O
Zojuist m'n winterbanden gemonteerd. Maar wat schrok ik van de zomerbanden die eraf kwamen (zie foto)!
Na iets meer dan een jaar en slechts 25.000km zijn mijn Bridgestone Potenza Sport's he-le-maal op, gewoon profielloos. Het was gewoon levensgevaarlijk. Omdat ze een jaar oud zijn, had ik er (te) weinig aandacht aan gegeven. Natuurlijk wel bandenspanning heel strak in de gaten gehouden.
Het weggedrag was OK, maar niet waanzinnig. Heel gevoelig voor de juiste bandenspanning en redelijk gevoelig voor spoorvorming (maar dat "hoort" ook beetje bij de brede set op een F-sport, geloof ik). Ook vrij lawaaiig.

Deze nooit meer!
 

Bijlagen

  • PXL_20250111_101814763.jpg
    PXL_20250111_101814763.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 32
  • Wow
Waarderingen: robtp09
Zojuist m'n winterbanden gemonteerd. Maar wat schrok ik van de zomerbanden die eraf kwamen (zie foto)!
Na iets meer dan een jaar en slechts 25.000km zijn mijn Bridgestone Potenza Sport's he-le-maal op, gewoon profielloos. Het was gewoon levensgevaarlijk. Omdat ze een jaar oud zijn, had ik er (te) weinig aandacht aan gegeven. Natuurlijk wel bandenspanning heel strak in de gaten gehouden.
Het weggedrag was OK, maar niet waanzinnig. Heel gevoelig voor de juiste bandenspanning en redelijk gevoelig voor spoorvorming (maar dat "hoort" ook beetje bij de brede set op een F-sport, geloof ik). Ook vrij lawaaiig.

Deze nooit meer!

Ik heb zelf de Michelin Sport 4 sinds 2021 en die gaan prima onder de GS F velgen.
Voor:
R19x9J 255/35/19
Achter:
R19x10J 275/35/19
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon en Oop
Ik heb niet zoveel vermogen als jullie met een 450h-aandrijflijn, maar heb opnieuw voor Michelin Pilot Sport gekozen. De PS4 vond ik een zeer fijne allround band voor in de zomer. Erg goed zowel in regen als in de hete zomer. Het enige nadeel van de PS4 zou opgelost zijn bij de PS5 (die heb ik nu) en dat is dat de levensduur flink verbeterd is zonder in te boeten op alle andere kwaliteiten.
 
Ik mag hopen dat deze 2 banden niet van dezelfde as af komen want slijtage is nogal verschillend..
 
Na iets meer dan een jaar en slechts 25.000km zijn mijn Bridgestone Potenza Sport's he-le-maal op, gewoon profielloos. Het was gewoon levensgevaarlijk. Omdat ze een jaar oud zijn, had ik er (te) weinig aandacht aan gegeven. Natuurlijk wel bandenspanning heel strak in de gaten gehouden.
Het weggedrag was OK, maar niet waanzinnig. Heel gevoelig voor de juiste bandenspanning en redelijk gevoelig voor spoorvorming (maar dat "hoort" ook beetje bij de brede set op een F-sport, geloof ik). Ook vrij lawaaiig.
De Potenza Sport banden zijn getrimd op grip en wegligging en scoren op dat punt zeer goed. Dat gaat echter ten koste van zaken als levensduur, comfort en geluid. Dat betekent dat ze zeker niet voor iedere rijstijl en auto de meest geschikte zijn. Op mijn GS450 gen 4 heb ik inmiddels als zomerbanden de ContinentalContact 7. Dat blijkt een band te zijn die zeer goed past bij een comfortmachine als de GS. Ik rijd op 18 " normale velgen, wanneer er bredere banden zijn gemonteerd op 19" velgen zou het comfort mogelijk wat minder goed kunnen zijn. Aanvankelijk had ik zo mijn bedenkingen bij de hoeveelheid geluid die ze voortbrachten ("zingen" op goed asfalt) hetgeen door de leverancier werd afgedaan met "dat wordt beter als je er een paar weken mee rijdt". Dat bleek ook het geval. Wat betreft de slijtage heb ik nog te weinig ervaring om daar iets over te kunnen zeggen. Maar ze voldoen meer dan uitstekend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975
Zojuist m'n winterbanden gemonteerd. Maar wat schrok ik van de zomerbanden die eraf kwamen (zie foto)!
Na iets meer dan een jaar en slechts 25.000km zijn mijn Bridgestone Potenza Sport's he-le-maal op, gewoon profielloos. Het was gewoon levensgevaarlijk. Omdat ze een jaar oud zijn, had ik er (te) weinig aandacht aan gegeven. Natuurlijk wel bandenspanning heel strak in de gaten gehouden.
Het weggedrag was OK, maar niet waanzinnig. Heel gevoelig voor de juiste bandenspanning en redelijk gevoelig voor spoorvorming (maar dat "hoort" ook beetje bij de brede set op een F-sport, geloof ik). Ook vrij lawaaiig.

Deze nooit meer!
Zo dan!!
Dat is wel mega slijtage.... 25K km is ook vrij snel?
Zelf geen last van spoorvorming of gekke slijtage.

Zomer 19 inch set:
Heb ik achter Vredestein en voor Hankook. ( zo bij de dealer gekocht.) Grip is goed en de band is stil.
Zou wel liever Michelin kiezen, maar huidige set gaat zonder problemen mee.

winter 18 inch set :
dunlop wintersport 5

alleen twijfel ik nog of ik all season doe op die 18 inch. of is dat niet handig?


Hopelijk heb je snel een betere set in het vooruizicht!
 
Laatst bewerkt:
Zojuist m'n winterbanden gemonteerd. Maar wat schrok ik van de zomerbanden die eraf kwamen (zie foto)!
Na iets meer dan een jaar en slechts 25.000km zijn mijn Bridgestone Potenza Sport's he-le-maal op, gewoon profielloos. Het was gewoon levensgevaarlijk. Omdat ze een jaar oud zijn, had ik er (te) weinig aandacht aan gegeven. Natuurlijk wel bandenspanning heel strak in de gaten gehouden.
Het weggedrag was OK, maar niet waanzinnig. Heel gevoelig voor de juiste bandenspanning en redelijk gevoelig voor spoorvorming (maar dat "hoort" ook beetje bij de brede set op een F-sport, geloof ik). Ook vrij lawaaiig.

Deze nooit meer!
Ook gehad met mijn achterbanden, michelin pilotsport 4s, Ook auto toen laten uitlijnen, 21000 km verder en ze waren op. De keuze destijds was kwikflut omdat deze voor 4 banden met black friday korting fors voordeliger waren. Had ik alleen maar laten wisselen en uitlijnen bij bv. Lexus laten doen hadden ze er ook veel langer onder gezeten., maar goed, dit was mijn fout. Ook reed de auto anders en op dwarsriggels bruggen/viaducten was het net of de achterkant opzij ging, andere mensen laten rijden en die hadden dezelfde ervaring. Dat is normaal voor een hybride meneer, zei de medewerker van Kwik flut. Ook zijn collega beaamde dat, vreemd, want wat eraf kwam had er ruim 60000 ondergezeten. Ook na diverse belletjes naar Lexusdealers en langsgaan met verhaal en foto's vond men dat onvoorstelbaar. Bij ander bedrijf nieuwe banden laten monteren en bij Lexus opnieuw laten uilijnen en sindsdien geen problemen meer ( was compleet verkeerd afgesteld door kwikflut) en zijn het kilometervreters. Dus denk ook dat uitlijning bij jou (Oop) de veroorzaker zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ook reed de auto anders en op dwarsriggels bruggen/viaducten was het net of de achterkant opzij ging, andere mensen laten rijden en die hadden dezelfde ervaring. Dat is normaal voor een hybride meneer, zei de medewerker van Kwik flut. Ook zijn collega beaamde dat, vreemd, want wat eraf kwam had er ruim 60000 ondergezeten. Ook na diverse belletjes naar Lexusdealers en langsgaan met verhaal en foto's vond men dat onvoorstelbaar. Bij ander bedrijf nieuwe banden laten monteren en bij Lexus opnieuw laten uilijnen en sindsdien geen problemen meer ( was compleet verkeerd afgesteld door kwikflut) en zijn het kilometervreters. Dus denk ook dat uitlijning bij jou (Oop) de veroorzaker zijn.
Sommige "vakmensen" beschikken over een ruime fantasie om hun gebrek aan kennis te verbloemen...."Normaal voor een hybride"....hoe verzin je het. Hoe achterlijk moet je zijn, om met moderne uitlijnapparatuur de afstelling te verzieken? De enige manier om dat voor elkaar te krijgen, lijkt me dat ze het verkeerde autotype hebben ingevoerd.....Buitengewoon ergerlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Sommige "vakmensen" beschikken over een ruime fantasie om hun gebrek aan kennis te verbloemen...."Normaal voor een hybride"....hoe verzin je het. Hoe achterlijk moet je zijn, om met moderne uitlijnapparatuur de afstelling te verzieken? De enige manier om dat voor elkaar te krijgen, lijkt me dat ze het verkeerde autotype hebben ingevoerd.....Buitengewoon ergerlijk.
Klopt helemaal, was ook een heftige discussie met hen, NOOIT MEER kwikfit, ze boden me zelfs ander merk aan en dan alleen monteren balanceren en alleen kosten banden, HAHA, zelfs bij de betere bandenspecialisten nog voordeliger met de/en montagekosten
 
De keuze destijds was kwikflut omdat deze voor 4 banden met black friday korting fors voordeliger waren. Had ik alleen maar laten wisselen en uitlijnen bij bv. Lexus laten doen hadden ze er ook veel langer onder gezeten., maar goed, dit was mijn fout. Ook reed de auto anders en op dwarsriggels bruggen/viaducten was het net of de achterkant opzij ging, andere mensen laten rijden en die hadden dezelfde ervaring. Dat is normaal voor een hybride meneer, zei de medewerker van Kwik flut. Ook zijn collega beaamde dat, vreemd, want wat eraf kwam had er ruim 60000 ondergezeten.
Goed om te weten… Het verdienmodel van die keten is vervangen van slijtage producten. Ik wil ze er niet van betichten maar je zou je af kunnen vragen of ze “bewust” de uitlijning “verbeterd” hebben zodat je eerder terug komt voor een nieuw setje banden….

Een dealer is met banden verre van goedkoop, maar een zelfstandige bandenspecialist niet gebonden aan een (keten)formule moet het van z’n eigen prijs/kwaliteit hebben. Ik doe dit al jaren en bevalt me prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter
Ik heb nu Michelin Primacy 4 op de GS liggen. Heel stille band en ook slijtvast. Had ze eerder ook op mijn IS250 Sport met de breedset.
Later heb ik op de IS Falken Azenis FK520 gelegd. Prijstechnisch zeer interessant en hele fijne, duurzame en stille banden.
Als de Michelins versleten zijn ga ik weer voor Falken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975 en Oop