Wie heeft de gouden tip voor reinigen hemelbekleding

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dag Lexus vrienden.


Vandaag werd ik verrast door dochterlief.
Na het plukken en bewerken van een paarse bloem, heeft zij met haar paarsgekleurde vingertoppen even een behoorlijke vingerafdruk op de lichte hemelbekleding achtergelaten.

Nu ben ik normaal wel onder de indruk van haar creativiteit, maar de auto had ik liever in de originele staat gehouden 😅


We hebben het over een vlek zo groot als een 2 euro munt.

Onder het mom van ''je kunt het alleen maar erger maken'' zou ik vóór dat ik ga experimenteren met ossengalzeep en tandenborstels graag bij jullie willen navragen of er hier iemand is, die daar de gouden tip voor heeft.

Bij mijn vorige auto was de hele hemelbekleding al los aan het laten (het doek, niet het schuim) en dát zou ik toch graag voorkomen 🙃

Wie ow wie? :giggle:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik kan me de schrik wel voorstellen.... In afwachting van meer specifieke adviezen van ervaringsdeskundigen: reinigen bestaat in essentie in het oplossen van de verontreiniging met een oplosmiddel dat de viezigheid wel en het hemelmateriaal niet oplost of op andere wijze aantast.

In dit geval dus de achtergebleven vingerafdruk van paarse vloeistof en mogelijk enig op de huid aanwezig vet. Voorzichtig afdeppen met lauwwarm water zou de eerste behandeling daarvoor kunnen zijn. Daarmee zou het meeste mogelijk kunnen worden verwijderd. Door deppen dus en zeker niet borstelen of wrijven; beide zouden de vlek verver kunnen verspreiden.

Het gebruik van andere oplosmiddelen dan water is niet zonder risico. De meeste bevatten een combinatie van aromatische koolwaterstoffen en deze verdragen zich niet altijd met in essentie op kunststof gebaseerde bekleding.

Uiteraard zal een specifieke bekledingsreiniger mogelijk beter werken, maar er wordt daarbij doorgaans niet voor niets aanbevolen om het middel eerst uit te testen op een onopvallende plaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik kan me de schrik wel voorstellen.... In afwachting van meer specifieke adviezen van ervaringsdeskundigen: reinigen bestaat in essentie in het oplossen van de verontreiniging met een oplosmiddel dat de viezigheid wel en het hemelmateriaal niet oplost of op andere wijze aantast.

In dit geval dus de achtergebleven vingerafdruk van paarse vloeistof en mogelijk enig op de huid aanwezig vet. Voorzichtig afdeppen met lauwwarm water zou de eerste behandeling daarvoor kunnen zijn. Daarmee zou het meeste mogelijk kunnen worden verwijderd. Door deppen dus en zeker niet borstelen of wrijven; beide zouden de vlek verver kunnen verspreiden.

Het gebruik van andere oplosmiddelen dan water is niet zonder risico. De meeste bevatten een combinatie van aromatische koolwaterstoffen en deze verdragen zich niet altijd met in essentie op kunststof gebaseerde bekleding.

Uiteraard zal een specifieke bekledingsreiniger mogelijk beter werken, maar er wordt daarbij doorgaans niet voor niets aanbevolen om het middel eerst uit te testen op een onopvallende plaats.
Het hangt er ook een beetje vanaf wat er op zit.

Ik heb ook eens een vlek volledig onzichtbaar gekregen door het droog weg te borstelen.

Maar met zo'n soort kleurstof als nu durf ik dat niet aan..

En ik wacht idd maar even de ervaringsdeskundigen af, maar evenveel dank voor jouw advies @Romke
 
Laatst bewerkt:

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Mijn oudste van 26 (niet alleen de kleintjes maken zich hier schuldig aan ;)) stapte met zijn vette "werkpoten" in de IS en kwam met één van die twee per ongeluk aan de bekleding waar de handgreep zit, zwarte vlekken in dat ivoorwitte zachte materiaal 😩
Ik heb het er met een schoon warm nat doekje met een beetje (druppeltje) zachte handzeep erop helemaal uitgepoetst, mazzel was dat het er niet ingewreven was, dat is bij jou misschien anders.
Balen....en succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik gebruik interieur reiniger van Valet Pro. Insprayen (niet overdadig) even laten inwerken, dan met een kwastje voorzichtig bewerken en dan droog deppen met een microfiber doek. Een extractor kan ook maar ik ga ervanuit dat je die niet hebt. Een stoomreiniger zou ik mee oppassen, je wil niet dat je hemel loslaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
@MrDaniel eerste hulp bij hemelreiniging?

Je kan van alles proberen. Vlekkenreiniger o.i.d maar dat verplaatst het probleem alleen maar. Het beste blijft het schoonmaken met een shamporel apparaat. Het is ff een klus vooral omdat je het hemeltje moet doen maar die spuit met hoge druk water in de hemel en zuigt daarna het vuile water weer op waardoor je de vlek niet aan het verspreiden bent. Let er wel op... Als je een roker bent in de auto moet je het hele hemeltje doen om kleurverschil te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avontuur en Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Je kan van alles proberen. Vlekkenreiniger o.i.d maar dat verplaatst het probleem alleen maar. Het beste blijft het schoonmaken met een shamporel apparaat. Het is ff een klus vooral omdat je het hemeltje moet doen maar die spuit met hoge druk water in de hemel en zuigt daarna het vuile water weer op waardoor je de vlek niet aan het verspreiden bent. Let er wel op... Als je een roker bent in de auto moet je het hele hemeltje doen om kleurverschil te voorkomen.
@MrDaniel @Stefan O dank jullie wel,

Nu komt even mijn 'huishoudelijke kant' naar boven 😅

Een stoom reiniger doet met warme stoom reinigen.. ik begrijp dat dat niet handig is?!

Maar bedoelen jullie met een shamporel apparaat en een extractor allebei hetzelfde?

Wat ik ken (en heb) is een Kärcher tapijt reiniger.
Die spuit wat water via een slangetje, en zuigt het via een lange smalle zuigmond direct weer op.

Is dat wat jullie bedoelen? (Voordat ik het probeer en straks een half plafond lostrek 😅)

En nee geen rook plafond gelukkig 😛
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Mijn oudste van 26 (niet alleen de kleintjes maken zich hier schuldig aan ;)) stapte met zijn vette "werkpoten" in de IS en kwam met één van die twee per ongeluk aan de bekleding waar de handgreep zit, zwarte vlekken in dat ivoorwitte zachte materiaal 😩
Ik heb het er met een schoon warm nat doekje met een beetje (druppeltje) zachte handzeep erop helemaal uitgepoetst, mazzel was dat het er niet ingewreven was, dat is bij jou misschien anders.
Balen....en succes!
1 van 26 kan je nog de rekening sturen 😛
Maar ja, t blijft je kind hè..

Dank je wel, ik zal eens goed gaan bestuderen hoe diep het zit
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Alleen vermoed ik dat als je met de Karcher het hemeltje gaat behandelen dat dan alleen de stoelen en het tapijt erg nat worden. Water heeft wat met zwaartekracht....
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
@MrDaniel @Stefan O dank jullie wel,

Nu komt even mijn 'huishoudelijke kant' naar boven 😅

Een stoom reiniger doet met warme stoom reinigen.. ik begrijp dat dat niet handig is?!

Maar bedoelen jullie met een shamporel apparaat en een extractor allebei hetzelfde?

Wat ik ken (en heb) is een Kärcher tapijt reiniger.
Die spuit wat water via een slangetje, en zuigt het via een lange smalle zuigmond direct weer op.

Is dat wat jullie bedoelen? (Voordat ik het probeer en straks een half plafond lostrek 😅)

En nee geen rook plafond gelukkig 😛

Inderdaad de tapijt reiniger. Ik zou geen stoomreiniger gebruiken. Nadeel van stoom is dat het heel warm is wat mogelijk de lijmlaag van het hemeltje los laat komen. Om dat daarna weer netjes te krijgen is bijna niet te doen.

Onderste boven werken is ff een klusje maar als je het rustig aan doet is als het goed is je bekleding niet nat.

Spray het van te voren even in met een beetje APC en binnen 5 a 10 minuten is je vlek weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
dank je wel @MrDaniel ik was van plan om in oktober ons tapijt in huis eens grondig onder handen te nemen, denk dat ik dan meteen voorzichtig het plafond van de auto even mee neem... als t gelukt is laat ik het weten.. als t niet gelukt is ook ;-)
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
382
119
43
Ik heb een auto staan die ook troep in de hemel had zitten. Ik heb een borstel en carpet & interior cleaner gekocht en dat werkte verbazingwekkend goed. Op foto 2 is het nog niet 100% opgedroogd maar al die stipjes zijn nagenoeg weg


IMAG3556.jpg
IMAG3561.jpg
IMAG3559.jpg
IMAG3560.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
382
119
43
Eens. Maar het was iets wat voorgesteld werd in de webshop vanuit een ander product, ik wist ook niet dat hij zo hard was haha. Voor tapijt of vloermatten is deze wel goed denk ik. Maar het heeft goed uitgepakt dus ik ben blij.

Moet toegeven dat ik het wel wat eng vond 😅
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Kijk ik ben weer een hoop wijzer geworden.
Ben er zelf nog altijd niet aan toe gekomen,
Maar ik weet hoe ik het ga proberen als ik met de auto bezig ga. 😁
nou... daar zag ik eindelijk weer eens een momentje om even de auto uit te stofzuigen.
en toen ik achterin bezig was, zag ik boven mijn hoofd weer die vervelende paarse vlek..

toch maar eens proberen :)

ik heb een rond borstelkopje op de stofzuiger gezet en ben zacht over de vlek heen gaan borstelen..
de vlek is voor mij 99% verdwenen, maar als ik de buurman vraag of hij een vlek op het plafond wil aanwijzen, zal hij hem denk ik niet kunnen vinden..

Het heeft dus even geduurd, maar de vlek is zo goed als weg. 🙃 scheelt weer dweilen omdat ik geen kärcher nodig had :p

UPDATE 08-01: ik weet nu niet meer waar hij precies zat, dus hij is echt weg!
 
Laatst bewerkt: