Youngtimer regeling gaat ws stoppen

30 okt 2024
359
473
63
Vandaag gelezen dat de eerste kamer de youngtimer regeling vlot wil afbouwen. Vanaf 2026 moet de wagen minimaal 16 jaar oud zijn en vanaf 2027 25 jaar oud. De wet moet nog door de tweede kamer en er is een petitie in het leven geroepen. Zie https://petities.nl/petitions/behoud-de-youngtimer-regeling-met-de-15-jaarsgrens?locale=nl.
Teller staat nu op 713 stemmen, maar dat moeten er veel meer worden.
Wat mijn RX betreft heb ik mazzel dat alle dure dingen dit jaar gedaan zijn. Luchtvering, schijven voor, pads achter, banden, 180dkm beurt. Daarbij accessoires. Dus alle kosten zijn opgevoerd. Hoe het gaat als ik stop met mijn bedrijf weet ik nog niet. Dacht de RX op een UX te kunnen inruilen of een wat oudere NX. Geen idee van de kosten bij een NX. Die staat het dichtste bij de RX natuurlijk…. Kortom weer uitzoekwerk.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Helaas gaat deze mooie regeling nog één jaartje door, dan is het over en uit. Ik ben er veel te laat ingestapt. Maar goed, ik kan nog een jaar vooruit en dan overhevelen naar privé en de zakelijke km declareren. Dan is er wel het voordeel van een gunstiger verzekering, want zakelijk verzekeren is machtig duur. Univé was de beste optie, maar bij diefstal of Total loss geen aanschafwaarde teruggave ivm te hoge cataloguswaarde. Grens iets van €85000. In geval van, wordt op dat moment getaxeerd en die waarde geldt. Huidige polis met 80% no-claim nog steeds €1400 per jaar…..
Denk dat ik door blijf rijden in de über luxe RX volgend jaar, dan overhevelen naar privé en een afweging maken af te stappen van all risk verzekeren.

Hallo Raymond. Dit is NIET ZEKER.

Er is in de 1e kamer een motie aangenomen. Die zorgt ervoor dat er in de 2e kamer opnieuw naar gekeken gaat worden. Dit gebeurt in het voorjaar.

Voor alsnog is de huidige regeling tot 1 januari 2027 verlengd. Maar misschien wordt dit voorjaar besloten, dat er een afvloeiing regeling komt, of überhaupt dat de Youngtimer regeling blijft bestaan.

Met een beetje geluk...

Wellicht even je titel aanpassen, want er stopt vooralsnog NIETS. Hij blijft bestaan tot 1 januari 2027, en in het voorjaar van 2026, gaat de 2e kamer overleggen, of die langer door gaat of dat er wellicht een afvloeiing regeling komt.

• Leuk
Waarderingen: Raymond Schrave
Ik wacht dit hele youngtimer verhaal vol spanning af, maar vooralsnog ziet het er niet heel goed uit. Kans is groot dat ik in de loop van 2026 afscheid zal nemen van de IS350c en de RX400h. Maar ja, en dan...
Voor de IS zou een SC van <2002 in aanmerking komen, maar in de Lexus stal wordt vervangen van de RX toch minder makkelijk.

Snap ik helemaal. Echter.. die jongere auto. Die kost ook serieuze poen.

Of je moet een 5 jaar oude Polo kopen😜

Ze hebben het er allemaal niet gezelliger op gemaakt.

En waar Jan in bovenstaande verhaal vervolgens rekening mee moet houden is een dekkende kilometer administratie te voeren als hij de bijtelling wil voorkomen. Daar wordt Jan ook weer niet blij van

Voor iedereen is helaas autorijden duurder geworden. Er zijn nauwelijks betaalbare alternatieven. Een andere auto dan Lexus, wordt hem ook niet.

Want als je privé het onderhoud van een Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes etc. moet betalen. Dan ga je ook failliet. We blijven lekker van Lexus genieten.

Voor iedereen is helaas autorijden duurder geworden. Er zijn nauwelijks betaalbare alternatieven. Een andere auto dan Lexus, wordt hem ook niet.

Want als je privé het onderhoud van een Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes etc. moet betalen. Dan ga je ook failliet. We blijven lekker van Lexus genieten.
Dat klopt natuurlijk helemaal. Van Lexus geproefd en dat bevalt beter dan elke eerdere wagen. Ik ben nu mijn opties aan het bekijken.
1. Doorrijden tot de regeling stopt en kort daarvoor de RX prive gaan rijden. Dan is er een goedkopere particuliere AR verzekering mogelijk die ook nog eens terug naar een lager pakket kan en dan een bedrag reserveren om eventuele eigen schade te kunnen betalen.
2. Als ik stop met mijn bedrijfje (inschatting nog drie jaar doorgaan, dan ben ik 71)) en dan bekijken of het allemaal nog uit kan als pensionada èn lekker leven. Dan mogelijk daarop anticiperen.
3. Nu inruilen op bv een NX (2013/2014 <2k, president). Die staat het dichtst bij de RX, maar is goedkoper, zuiniger, en heeft vooral lagere vaste lasten. Dat heb ik overigens nog niet uitgezocht.

Een hele nette youngtimer (zoals mijn RX) in de president uitvoering die dit jaar alle dure reparaties en onderhoud heeft gehad verwacht ik goed kwijt te kunnen.