- 29 aug 2023
- 2
- 2
- 3
De meeste hybrides van Lexus/Toyota gebruiken een wat ouder accutype (geen Li-ion) dat weliswaar per cm3 een wat lagere capaciteit heeft, maar een veel langere levensduur en ook niet zomaar in brand vliegt, gecombineerd met een zeer goede regeling (min 20% opgeladen, maximaal 80%) en ook een goed werkende temperatuurregeling. Ze bestaan uit een aantal gekoppelde elementen die bij storing afzonderlijk kunnen worden vervangen waardoor ook de kosten van reparatie worden beperkt. De levensduur ligt daardoor zeer hoog, 15 jaar en (veel) langer. Vanaf de introductie van de eerste hybride is het allemaal behoorlijk "over engineered" omdat men beslist wilde voorkomen dat de reputatie van hoge betrouwbaarheid zou worden aangetast door het inbouwen van voorheen onbekende elementen.Mijn Lexus heeft het bouwjaar 2014 en ik vraag mij af hoe lang de HV accu gemiddeld mee gaat.
Tenzij je niet perse een nieuwe accu hoeft, dan kan terecht bij de hybride accu specialist.als het gebeurd kan het een grote kostenpost zijn
Bedankt voor de aanvulling Higgie. Geweldig toch dat Lexus deze service tot 15 jaar heeft. Ik maak me voorlopig ook geen zorgen over mijn HV pack. En als het misgaat dan is de auto het nog waard om de pack te laten vervangen. Zal wel iets meer zijn dan 3500 voor de GS. Maar goed.Voorbeeld:
De LS 600h heeft 40 batterypacks van 7.2 volt, samen 288 volt nominaal.
De auto meet continu de spanning van die packs, gaat er een te snel leeg vergeleken met de andere 39 packs dan krijg je een error op je dashboard.
De packs moeten altijd "in balans" zijn.
Bij een hybrid health check bij de dealer wordt dit trucje geforceerd, ze belasten de HV accu maximaal en kijken of het verschil in de afzonderlijke packs niet te veel wordt. Ook kijken ze of de HV accu niet te snel leeg gaat. blijft dit binnen de norm? Dan is de auto geslaagd!
Wow, 300.000km dan kan ik nog even met mijn 136.000km. Maar wel 12 jaar oud.Ik heb in april 2022 de HV-accu van mijn GS 450h laten vervangen. Kostte zo'n 3500 euries, de Lexus-dealer had het in no time voor elkaar.
De accu repareren door cellen te vervangen was wellicht mogelijk geweest, ook het vervangen van de accu door een refurbished accu overwogen, maar ik wilde gewoon de zekerheid van een nieuwe accu.
De GS is van 2008 en had toen nét 300000km op de teller.
Aanvullende vraag, wat zag je trouwens als verschil tussen de oude en nieuwe HV battery pack qua verbruik en waarnemingen tijdens het rijden, meer vermogen bv?Ik heb in april 2022 de HV-accu van mijn GS 450h laten vervangen. Kostte zo'n 3500 euries, de Lexus-dealer had het in no time voor elkaar.
De accu repareren door cellen te vervangen was wellicht mogelijk geweest, ook het vervangen van de accu door een refurbished accu overwogen, maar ik wilde gewoon de zekerheid van een nieuwe accu.
De GS is van 2008 en had toen nét 300000km op de teller.
Dat laatste zou best kunnen - uiteindelijk is met een nieuwe accu de oorspronkelijke opslagcapaciteit weer aanwezig. Het meten van de mogelijk af te leggen EV afstand met enige precisie is nagenoeg onmogelijk vanwege de vele invloedsfactoren. Mijn eigen ervaring is dat de omgevingstemperatuur en de temperatuur in het accupakket een heel grote invloed heeft. In de winter is de "EV-afstand" veel kleiner dan in de zomer en na een start kan het in de winter ook vrij lang duren voordat het mogelijk wordt vanwege allerlei voorzieningen die pas EV rijden mogelijk maakt nadat de brandstofmotor een bepaalde minimumtemperatuur heeft bereikt.Meer vermogen of minder verbruik oid heb ik niet opgemerkt.
Ik heb wel het - niet wetenschappelijk vastgesteld - vermoeden dat de wagen een langere afstand als EV aflegt.
Als mijn HV accu nog redelijk vol is dan rijdt mijn wagen (en ook mijn vorige LS 600h) gewoon weg in EV mode. Zelfs als er een "warmtevraag" is van de kachel. De motor is dan nog koud, gewoon de omgevingstemperatuur van ca. 12 graden. Pas een straat verderop slaat mijn ICE aan. Uiteraard moet je dan wel heel rustig wegrijden. Als het kouder is in de winter slaat mijn brandstofmotor na ca. 50 meter aan.In de winter is de "EV-afstand" veel kleiner dan in de zomer en na een start kan het in de winter ook vrij lang duren voordat het mogelijk wordt vanwege allerlei voorzieningen die pas EV rijden mogelijk maakt nadat de brandstofmotor een bepaalde minimumtemperatuur heeft bereikt.
Ik denk niet dat een motor die ook in de Atkinson cyclus kan werken, de oorzaak is. Bij mijn GS gen 4 wordt het als volgt omschreven:Ik vermoed dat dat komt omdat -zover ik weet- ALLE Toyota en Lexus modellen een speciaal aangepaste brandstofmotor hebben, zoek je motor maar eens op, deze wordt alleen maar gebruikt in hybrides, dat geldt voor alle modellen, van Yaris tot LS.
Deze info staat niet in mijn boekje van de LS 500h, en er staat mogelijk.