Zoeken naar een passend Lexus voor toekomst

mitchell600

Nieuw hier
24 feb 2021
7
0
1
Goeiedag mensen

Ik ben Mitchell en rij momenteel een Alfa Romeo Giulietta 1.4Ma sinds 2013.
Heb er nu 123k km op staan en rij er dus al 8 jaar mee.
Heb een zwakte voor 2 merken, Lexus en Alfa Romeo.
Echter heeft mijn huidige merk niet iets in mijn prijs budget wat de komende 8 jaar voor mij iets zal doen.
Daarom kijk ik naar Lexus.
Ik zocht in 2015 al een Lexus maar kon geen afscheid nemen van mijn Giulietta, (Eigenlijk nog steeds niet). Maar ik plan een verandering in van het gezins samenstel met mijn vriendin.

Ons doel is uiteindelijk 2 koters te hebben over de vloer, en moeten hiervoor dus ook ruimte hebben in de auto.
Ik ga weleens op vakantie naar het buitenland met de auto dusja....

Wij hebben een budget van 20.000 euro, maar kan groeien naar 25.000 als het een auto is waar wij ons echt in kunnen vinden.


Mijn vriendin zit te kijken naar de NX350H
Ikzelf naar een IS300H F sport of een GS300H.

Wij hebben al even gezocht naar hoe wat ivm kinderwagens en koffer bak ruimte etc.


Nu resteren er enkele vragen.
Is de IS300H voldoende kwa achterbak? Hij lijkt best klein, maar ik heb geen ervaring met grut en rij nu een auto met een kleine en slecht vormgegeven achterbak.


En hoe staat het kwa elk model met onderhoud.
Ik zag bijvoorbeeld bij Louwman een GS300H staan met 43k km voor 26k.
Deze is helaas weg.
Maar ik zag nu een staan die ik echt totaal gaaf vind.
Een GS300H zwart met cognac kleur leer, echter heeft deze 130k km op de teller.
Bij hoeveel km word het hybride systeem zwakker of hoe lang gaan ze mee?
Ik plan namelijk weer om 8 jaar verder te gaan, en mogelijk voor mijn vriendin een baan verder weg dus meer kms dan 10k km per jaar.
Ik zag bijvoorbeeld bij Louwman dat je een garantie kan nemen op het accu pakket en als je deze kan laten checken jaarlijks dan heb je er eigenlijk geen problemen mee, dus profijt?

De NX350h lijkt mij iets te onsportief voor mijzelf, maar ik besluit niet in mijn eentje.



Tevens viel mijn oog op een 2016 Gs300H met 186k km, beetje veel. Maar wat een auto kwa uitstraling!

Wij plannen trouwens in om eerst de Giulietta van de hand te doen om vervolgens eind dit jaar ergens over te stappen.



Alvast bedankt

Mitchell
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Ik denk dat je je goed moet realiseren dat de drie auto's die je noemt behoorlijk van elkaar verschillen en ook van waar je nu in rijdt. De Alfa die je hebt is een typische "rijdersauto", de Lexi rijden uiteraard ook, maar zijn meer getrimd op comfort en luxe. Het minst "rijderauto" is de GS 300h: gezien afmetingen en gewicht is het geen auto die uitnodigd tot een "sportieve" rijstijl en hoge bochtsnelheden. Dat kan overigens best wel, maar hij zal zeker een beetje overhellen :). Het meest sportief is de IS, de NX is uiteraard een SUV met de daarbij behorende voor- en nadelen. Hij is echter wel behoorlijk comfortabel en luxe.

Over het accupakket en een hoge km stand is er weinig reden tot zorg. Als de auto is onderhouden zoals aangeraden is een hoge km stand geen probleem. Als je jaarlijks een zogenaamde "hybrid health check" laat uitvoeren voor enkele tientjes blijft de garantie op het accupakket doorlopen zonder km beperking.

De beste manier om er achter te komen welke van de drie voor jou de meest geschikte is, is het maken van diverse proefritten in de verschillende uitvoeringen. Daarmee kun je nu al beginnen, voorafgaand aan de tijd dat het budget het kopen binnen bereik brengt.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Wat die kofferbak van de IS 300h betreft kan ik kort zijn; verwacht er niet teveel van. De armen waaraan hij open en dicht scharniert zijn ruimte-onvriendelijk aangebracht dus met laden van de kofferbak moet je daar al rekening mee houden.
Ik ben al ff uit de kleine kinderen en daarmee blij dat ik niet meer met kinderwagens aan de slag hoef in de kofferbak. Dus wat dat betreft is een GS 300h wellicht een betere optie, maar dat weet ik zelf niet.
En wat de NX 350h betreft, niet sportief genoeg? Ik zou hem eens rijden voordat je hem afschrijft op uiterlijk, en daar is 'ie wat mij betreft ook de winnaar, en zal dat qua ruimte ook zijn, denk ik ;)
 
Laatst bewerkt:

Arno

Hoort erbij
15 aug 2020
88
35
18
In Duitsland verkopen ze ook de IS200T, GS weet ik zo niet maar dan heb je wat meer kofferruimte dacht ik. En minder gewicht natuurlijk. Heb je al hybride/cvt van Lexus gereden?

Hier een GS200T

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.


Kilometerstand: 63.500 km
Bouwjaar: 12/2017
Verkoopprijs: € 19.000,-

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.


Kilometerstand: 113.000 km
Bouwjaar: 06/2016
Verkoopprijs: € 22.900,-
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Hmm, denk met twee koters op de achterbank een GS makkelijker is. De achterbank van een IS is niet klein, maar ook zeker niet groot te noemen. Ik rijd nu een 2e generatie IS en zou hierna zelf wel een maatje groter willen, tis net wat makkelijker.

Ach, luxe problemen! Succes met de zoektocht. Ik ben benieuwd :)
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ok, dit wordt vloeken in de kerk:
Wat vind je van de Alfa Romeo Giulia, Mitchell?

De Giulia is maar net binnen je budget te vinden, maar als je vriendin nog niet zwanger is dan zou je ook kunnen wachten. Ondertussen dalen de prijzen van de Giulia en groeit je budget. Ik denk zelfs dat je met een baby van een paar maanden ook prima met je huidige Giulietta toe kan.

Ik vind Lexus tof, maar een Giulia... dat is een Alfa Romeo. En het is een Alfa Romeo zoals Alfa Romeo's horen te zijn.

Overigens is de keuze tussen een IS, GS of NX vooral afhankelijk van wat je zoekt. Sportiviteit en minder gebruiksgemak in de IS, iets meer comfort (en enige sportiviteit*?) en iets meer ruimte in de GS of vooral ruimte in de NX? Het beste is om eens te gaan proefrijden :)

...de Lexi rijden uiteraard ook, maar zijn meer getrimd op comfort en luxe. Het minst "rijderauto" is de GS 300h: gezien afmetingen en gewicht is het geen auto die uitnodigd tot een "sportieve" rijstijl en hoge bochtsnelheden. Dat kan overigens best wel, maar hij zal zeker een beetje overhellen :). ...
*Ik heb de GS 4th gen en NX niet gereden maar de GS zal toch zeker wat meer dynamiek hebben dan de NX?
 
Laatst bewerkt:

mitchell600

Nieuw hier
24 feb 2021
7
0
1
Ik heb zeker al gereden in wat CVT's.
Heb een proefrit gemaakt in een CT in 2015.
En afgelopen jaar in 2 verschillende IS'en.
Wil nog in een GS en een NX gaan rijden.

Alleen de resterende vraag is natuurlijk de practicaliteit van de IS in de toekomst met koters. Ik snap dat je niet altijd met buggies gaat sleuren etc. Maar past dat in de achterbak met spul voor 2 volwassenen?
Zodra dat een Ja is dan heb ik denk ik voor mijzelf al een idee. Wat mijn vriendin wilt is dan nog de vraag... haha
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Als je op vakantie gaat met de auto, dan is bij de GS en de IS een dakkoffer wel aan te bevelen. Die buggy’s moet je kwijt en die nemen ruimte in. Hoe dat bij de NX zit weet ik niet. Ga gewoon kijken en rijden. Heb je al een buggy? Neem die gewoon mee om te passen. En je hebt verschillende soorten buggy’s. Die paraplu modellen zijn lang en smal. Wij hadden een Nuna Pepp, die paste prima in onze kofferbak en daarbovenop ging nog een plastic boodschappenkrat met troep. Het lichte, volumineuze spul ging in de dakkoffer. En zo hebben we maar een jaar of 3, 4 de vakantieritten gereden, daarna ging de buggy niet meer mee. En de dakkoffer ook niet. We hebben 1 kind trouwens, geen 2 😆
 

mitchell600

Nieuw hier
24 feb 2021
7
0
1
Opzich is dat ook geen slecht idee. Ben altijd wel tegen een dakkoffer geweest i.v.m. geluid maar denk dat ze tegenwoordig wel mooie hebben.
Na een tijdje ga je ook over naar een andere buggy natuurlijk. En die past wellicht ook wel bij het voeten deel?
Heb in een IS300H F line gereden, en kon ruim achter mijzelf zitten.
Enigste wat een nadeel was, is het middenstuk zonder hoofdruimte. Maar ja voor mij is dat geen issue tenzij er een drieling komt.

Zit af en toe te lezen in de 3 modellen hun subforums en items waar je naar moet kijken.

Maar als je die hybrid garantie wilt, moet de occasion dan bij Louwman vandaan komen?
 

zwartesportcross

Nieuw hier
28 nov 2020
19
9
3
Naast een goede orientatie op de auto die je wilt kopen, loont het ook de moeite om je te verdiepen in de verschillende buggy's als het zo ver is. Wij reden toendertijd in een Yaris p1, en daar pastte de buggy gewoon in de kofferruimte. Zeker in het begin als de kleine nog in de maxi-cosy mee te slepen is, is het prima te doen. Onderstel van die buggy was in te klappen en een wieltje eraf klikken en dan kon het zonder problemen (quinny Buzz was dat, ik weet niet of die nog nieuw geleverd worden, maar we hebben er een hoop lol van gehad) Sinds onze zoon kan lopen is het buggyprobleem verder niet meer zo boeiend. De enige voorwaarde die ik op dat gebied nu nog heb is dat de auto achterportieren moet hebben. 3-deurs auto's met kinderzitjes achterin is gedoe.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Een GS300H zwart met cognac kleur leer, echter heeft deze 130k km op de teller.
Bij hoeveel km word het hybride systeem zwakker of hoe lang gaan ze mee?

Een Lexus is dan net ingereden ;) Er zijn voorbeelden van Prius-en met het soortgelijke systeem met een half miljoen km op de teller met het originele accusysteem dat nog prima werkt, dus een 130k km is echt niets voor zo'n auto. Lang stilstaan is slechter voor zo'n accu dan regelmatig bereden worden.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
Ik denk dat je je goed moet realiseren dat de drie auto's die je noemt behoorlijk van elkaar verschillen en ook van waar je nu in rijdt. De Alfa die je hebt is een typische "rijdersauto", de Lexi rijden uiteraard ook, maar zijn meer getrimd op comfort en luxe. Het minst "rijderauto" is de GS 300h: gezien afmetingen en gewicht is het geen auto die uitnodigd tot een "sportieve" rijstijl en hoge bochtsnelheden. Dat kan overigens best wel, maar hij zal zeker een beetje overhellen :). Het meest sportief is de IS, de NX is uiteraard een SUV met de daarbij behorende voor- en nadelen. Hij is echter wel behoorlijk comfortabel en luxe.

Over het accupakket en een hoge km stand is er weinig reden tot zorg. Als de auto is onderhouden zoals aangeraden is een hoge km stand geen probleem. Als je jaarlijks een zogenaamde "hybrid health check" laat uitvoeren voor enkele tientjes blijft de garantie op het accupakket doorlopen zonder km beperking.

De beste manier om er achter te komen welke van de drie voor jou de meest geschikte is, is het maken van diverse proefritten in de verschillende uitvoeringen. Daarmee kun je nu al beginnen, voorafgaand aan de tijd dat het budget het kopen binnen bereik brengt.
De gs300h f-sport helt niet over in bochten hoor, deze heeft dan ook adaptieve vering. Geen gooi en smijt auto maar is er ook niet voor gemaakt, puur comfort en luxe, maar zoals in sommige reviews wel behoorlijk goed in bochtenwerk. De IS heeft wat ruimte aangaat achterin weinig beenruimte, De GS daarin tegen wel. De kofferbak is ruim genoeg.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
579
1
376
63
Over de beenruimte achterin heb ik nog geen klachten gehad, ook heb ik zelf al achterin gezeten (1.88) terwijl mijn zoon reed (1.91) en kon niet zeggen dat ik krap zat.
Waar ik wel echt mee zou zitten is nogmaals de kofferbak, wil je op vakantie dan is een dakkoffer een must. Ik heb een dakkoffer op de Prius gehad, je hoort die dingen bijna niet meer, denk dat dat ook een beetje afhankelijk is van de kwaliteit die je aanschaft.
Maar ik denk dat je aangenaam verrast gaat zijn als je de NX gaat rijden.

En anders........een Giulia is een bijzonder bloedmooie auto dus als dat een optie was zou ik heel zwaar gaan twijfelen :love:
 
Laatst bewerkt:

mitchell600

Nieuw hier
24 feb 2021
7
0
1
Weleens in een Giulietta gezeten?

Ik ben zelf 1.75m en mijn vriendin 1.65m. Zowel de familie van mijn pa en ma rijken niet echt boven de 1.8m. Dus zal wel mee vallen in een IS!

Voor de GS300F zag ik inderdaad dat hij ander onderstel heeft. Voor de IS300F las ik her en der ook wat en soms ook weer niet.
Neem aan dat deze het ook heeft?
Zag deze staan, vind hem heel dik.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
De IS heeft maar op een aantal modellen de optie gehad om je dempers daadwerkelijk een ander karakter te geven. Alleen bij de F-sport was dat een optie volgens mij, ik twijfel of de Luxury Line dat ook als optie had maar dat zal iemand hiero vast wel weten. Dat kun je zien aan de rijmodus-knop (Eco/Normal/Sport). Als de dempers aanpasbaar zijn, dan staat daar Sport+ bij. Op de link die je toegevoegd heb, is de rijmodus-knop niet in beeld gebracht. Maar ik denk inmiddels te herkennen of het een “standaard” F-sport is, of een “volle” en dit lijkt me een “standaard” F-sport. Die zal geen Sport+ modus hebben.

Bij de GS komt die Sport+ modus vaker voor als standaard onderdeel van een uitrusting. Elke F-sport (zowel 300h als 450h) en de President uitvoering hebben dat standaard. De Luxury Line twijfel ik over of dat daar een optie was.

Ook al is een GS300h vooral een comfortabele sedan, in de Sport+ modus kan ik me met zo’n ding wel vermaken op een bochtig dijkweggetje hoor. Dan wordt ie verrassend wendbaar voor z’n kloeke formaat en gewicht. En de 450h heeft meestal ook meedraaiende achterwielen.

Ga proefrijden met een IS, GS300h, -450h in de verschillende uitvoeringen. En doe ons (mij) een plezier: ga ook een rondje rijden in een Giulia 2.0T Super (die Veloce geloof ik wel) :LOL:

(over een aantal jaren verwacht ik dezelfde keuzestress te hebben o_O)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
De gen 4 GS is prima als gezinswagen. Ruime achterbank en kofferbak.
Zelf heb ik nog een opvouwbare dakkoffer gekocht en dat is prima om met 2 kleine kinderen op zomervakantie te gaan.

Hiervoor had ik een gen 3 GS, daar was de kofferbak wel echt te krap. De auto zat bijna op de 3 ton, maar het hybridesysteem is echt prima bulletproof.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Bij de GS komt die Sport+ modus vaker voor als standaard onderdeel van een uitrusting. Elke F-sport (zowel 300h als 450h) en de President uitvoering hebben dat standaard. De Luxury Line twijfel ik over of dat daar een optie was.
Ik heb een 4GS Luxury Line uit 2013 die oorspronkelijk in Frankrijk reed. Die heeft wel de Sport+ mogelijkheid, maar ik heb geen idee of dat bij NL auto's een optie was. Het verschil tussen Sport en Sport+ is bij mijn auto overigens nauwelijks merkbaar, het verschil tussen Eco, Normaal en Sport is wel goed voelbaar. Mogelijk dat bij de F-sport de Sport+ stand wat "heftiger" is.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Ik heb een 4GS Luxury Line uit 2013 die oorspronkelijk in Frankrijk reed. Die heeft wel de Sport+ mogelijkheid, maar ik heb geen idee of dat bij NL auto's een optie was. Het verschil tussen Sport en Sport+ is bij mijn auto overigens nauwelijks merkbaar, het verschil tussen Eco, Normaal en Sport is wel goed voelbaar. Mogelijk dat bij de F-sport de Sport+ stand wat "heftiger" is.

Volgens mij is de Luxury line in Frankrijk (net als in Duitsland) het equivalent van de Nederlandse President line.

De Sport+ van de F-sport modellen is anders dan die van de President line.
In de 450h F-sport heb je ook rear wheel steering en VGRS (Variable Gear Ratio Steering).
In de 450h President Line heb je alleen adaptive suspension.

De 300h heeft volgens mij alleen adaptive suspension in beide gevallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

mitchell600

Nieuw hier
24 feb 2021
7
0
1
Ik had nog een vraag die verdwaald is in dit topic.
Hoe zit het met een occasion aanschaffen buiten louwman om en het garantie beleid voor de hybride accu bij louwman?
Kan ik gewoon voor een test langsgaan om een certificaat te krijgen en dan onderhoud inc garantie accu daar laten doen zolang ik de auto heb?