telefoon problemen

Sparky

Nieuw hier
21 apr 2011
16
0
0
Hoi,

Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van de CT200h Businessline. Tot op heden ben ik erg tevreden over deze auto, echter ik heb wel een probleem. Vanaf het begin is er een probleem met de verbinding tussen mijn telefoon (HTC Desire) en de auto. Hij blijft wel gekoppeld maar verbreekt onwillekeurig steeds de verbinding, waardoor er op het scherm komt te staan "Controleer de telefoon" en ik niet kan bellen. Met momenten herstelt hij de verbinding ook weer zelf. Kan er dus geen pijl op trekken wanneer deze het doet en wanneer niet. Het uit en weer aanzetten van de bluetoothverbinding biedt helaas geen oplossing. Het lijkt alsof de auto een eigen willetje heeft :)
Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?
De dealer is inmiddels op de hoogte en bij de eerste check deed het probleem zich natuurlijk niet voor, zul je altijd zien. Ze hadden nog niet van het probleem gehoord en volgende week ga ik voor een tweede check langs.

gr. Sparky
 

Sprenger

Nieuw hier
22 jan 2012
16
0
0
Ik draai de op dit moment laatste iOS; 6.1.2. Welke software versie mijn auto gebruikt heb ik niet kunnen vinden.
Het probleem is al vanaf het begin aanwezig. Heb alle mogelijke opties geprobeerd maar het probleem blijft helaas.

Hoe is jullie ervaring met het updaten van de auto-software, voor ik Lexus Amsterdam hiermee lastig val?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Voor beide vragen zou ik sowieso even de dealer contacten. Een vraagje naar hun ervaringen/oplossingen/updates kan toch geen kwaad?
 

Sprenger

Nieuw hier
22 jan 2012
16
0
0
Hieronder de reactie van Lexus Amsterdam;
Door een storing aan onze server was het niet mogelijk eerder op uw e-mail te reageren, onze excuses hiervoor.

Het besturingssysteem van Apple is niet volledig compatibel met uw auto, hierdoor kunnen problemen ontstaan.

Volgens Lexus zou de Apple 4S met firmware 5.1 goed moeten werken, echter beschikt uw telefoon over 6.1.2. waardoor u niet optimaal gebruik kunt maken van de carkit.
Er bestaan op dit moment geen updates voor de carkit.

Op dit moment kunnen wij geen oplossing bieden voor deze situatie, onze excuses hiervoor.

Uit bovenstaande reactie maak ik op dat ze weten welke software er in mijn boordcomputer draait. Ik kan me alleen niet voorstellen dat de nummer ??n functie van de bluetooth verbinding; Bellen, niet wordt ondersteund voor de huidige Apple toestellen. Dit zou namelijk ook inhouden dat als je nu een nieuwe iPhone zou kopen dat deze niet compatible zou zijn..

Dit past niet bij mijn verwachtingen van het A-merk dat Lexus pretendeert te zijn. Nu weer even wachten op de reactie op mijn e-mail.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Tja..ik weet niet of je het zo zwart/wit kunt stellen. Schermen met A-merk status heeft hier helemaal niets mee te maken, gezien er meer BT connectie en andere problematiek (ook bij andere autofabrikanten) bestaat na de 6.1.2. update.

Hoewel men aanneemt dat een uniform (in dit geval BT) protocol altijd compatibel zou moeten zijn, is dit deels ook afhankelijk van de interpretatie en/of eigenzinnigheid van telefoonaanbieder i.c.m. specifieke functionaliteit. Een autofabrikant zal het zodoende moeten doen met de op dat moment geldende en bekende gegevens. Update naar een nieuwe versie iOS kan dus onvoorziene problematiek opleveren, vandaar ook een 'compatibility list' qua ondersteuning telefoons. In tijd zal dit verder worden aangepast/verbeterd. En wie zegt dat dit specifieke probleem bij lexus ligt?

Lees vooral ook de comments van dit artikel: http://redmondmag.com/articles/2013/02/ ... rking.aspx

En zo is er nog wel wat te vinden over Apple en BT problematiek..
 

Sprenger

Nieuw hier
22 jan 2012
16
0
0
Zoals ik aangaf is het probleem al aanwezig vanaf het begin toen ik op nog 5.x draaide, het staat dus los van de update naar 6.1.2. Daarnaast staan er in de reacties achter jouw link pairing problemen. Alles gaat bij mij prima, alleen na een bepaalde tijd valt de verbinding een moment weg, een totaal ander probleem.

Met oog op het bovenstaande kan ik dus prima schermen met de A-merk status, zeker als dit probleem op deze simpele manier door de dealer wordt weggewuifd.

Een compatibiliteits overzichtje van Lexus zelf;
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Op basis van het bovenstaande overzicht en mijn gebruik van een veelgebruikt up-to-date toestel in combinatie met een A-merk auto mag ik verwachten dat de basisfunctie 'bellen via de carkit' zonder problemen zou moeten werken. Nietwaar?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
...wat nog steeds niet wil zeggen dat het probleem perse aan de carkit te wijten is. De uitval na 10 minuten heb ik ook bij Duitse merken zien voorbij komen... Ook een falend A-merk dus?

bovenstaande overzicht en mijn gebruik van een veelgebruikt up-to-date toestel in combinatie met een A-merk auto mag ik verwachten dat de basisfunctie 'bellen via de carkit' zonder problemen zou moeten werken. Nietwaar?
Dat kun je wensen of verlangen, maar zo werkt het niet. Als je toestel en OS binnen de aangegeven lijst qua specs staat wel, niet als je update naar niet geverifieerde iOS versie, daar heb je geen functionele garantie op. Daarbij is volstrekt niet bekend wat nu precies de reden is dat het misgaat, evenals bij de vorige versie iOS, nietwaar?

Dat kun je niet zondermeer wegschuiven naar de dealer, of verwachten dat deze soort fix tevoorschijn tovert, zonder dat hier (mogelijk door dealer zelf) nader technisch onderzoek naar wordt gedaan. Als je een klacht hebt, kun je gewoon een afspraak maken met de dealer (neem dan wel de juiste iOS versie mee).
 

Sprenger

Nieuw hier
22 jan 2012
16
0
0
Hm.. ik zie dat het pijn doet dat er kritiek wordt gegeven op het hier heilige Lexus.

Je mist door de bescherming van je o zo gewaardeerde automerk helaas wel mijn punt. Laten we het nogmaals op een rijtje zetten en probeer er ditmaal met een objectieve consumentenbril naar te kijken;
Telefoon, versie A (ondersteund door Lexus) --> Werkt niet naar behoren
Telefoon, versie B (up-to-date, maar blijkbaar niet ondersteund door Lexus) --> Werkt niet naar behoren

Er kan worden geconcludeerd dat de carkit niet naar behoren functioneert, het gaat immers in een situatie die volgens de aangegeven lijst met specificaties staat (situatie 1) toch fout.

Goed dat je aangeeft dat het inderdaad niet bekend is wat de reden precies is. Een vraag die Lexus zichzelf ook kan stellen in plaats van: "Ha! Een up-to-date iOS.. stapeltje 'JOUW PROBLEEM'!"

Ook goed dat je aangeeft dat het niet zomaar naar de dealer afgeschoven kan worden zonder dat hier technisch onderzoek naar wordt gedaan. Ook dit is een voorstel dat Lexus kan doen in plaats van:"Ha! Een up-to-date iOS.. stapeltje 'JOUW PROBLEEM'!"

De conclusie van deze situatie;
1 - Het heeft geen zin kritiek te leveren over Lexus op een Lexusforum. (Evenals het geen zin heeft kritiek te leveren op Apple spul op Apple-fora, het is een bekend fenomeen)
2 - De initi?le reactie van mijn Lexus dealer is niet in lijn met de verwachting die ik van mijn dealer heb. Wellicht (lees: waarschijnlijk) zijn mijn verwachtingen te hoog. We zullen zien hoe het verder wordt afgehandeld.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
We vormen een onafhankelijk forum en hebben geen aandelen Lexus. Met kritiek en meningen is niets mis, echter wel gefundeerd en binnen forumregels. Genoeg topics hier te vinden zonder roze bril.

Inzake objectief; je conclusie, verwachtingen en visie inzake dealers en gerelateerde forums komen tamelijk dramatisch over, wat dat betreft zou enige zelfreflectie niet misstaan. Ook dat is een bekend fenomeen.

Lexus heeft netjes geantwoord inzake niet ondersteunde telefoonsoftware en er is geen zicht op je originele vraagstelling hierin. Wat kunnen we hieruit precies herleiden? Ik kan Lexus wel goed volgen als ze niet direct onderzoek aanbieden bij niet ondersteunde zaken, volkomen terecht. Vraag blijft verder of je ten tijde van de initi?le problematiek met iOS-5 de dealer hebt verzocht om een oplossing. Die uitkomst lijkt meer interessant/relevant in kader van verwachtingen en service dealer.
 

Sprenger

Nieuw hier
22 jan 2012
16
0
0
Mwoah, dramatisch, dat vind ik wel meevallen. Je verdedigt in alle mogelijke manieren het handelen van Lexus en ik probeer op mijn beurt aan te geven dat ik het oneens ben jouw standpunten. Als jij iets aandraagt mag ik dat verwerpen, nietwaar? Je laat je, zeker als 'Super Moderator' dan ook redelijk kennen door op deze manier de discussie te voeren.

Nee, ik heb ten tijden van de initi?le problemen geen contact opgenomen met Lexus omdat ik eerst zelf het probleempje wilde oplossen door naar de laatste versie te gaan van mijn telefoon. ??n van de redenen dat men telefoonsoftware update is dat er fouten zijn gehaald uit oudere software. Het was dus een logische stap om eerst zelf te proberen het probleem met een nieuwere softwareversie op te lossen.

Ondanks dat we hier blijkbaar flink van in mening verschillen vind ik dat je als consument meer moet kunnen verwachten van je dealer. Zeker bij dit, in mijn klasse, duurdere segment auto (en dan tel ik met mijn ?40.000) nog nieteens echt mee hier) hoort service en ondersteuning erbij. Los van een uiteindelijke uitkomst zijn er andere, klant- en servicegerichtere manieren om dit op te pakken. Om een voorbeeldje te geven zou de Lexus dealer ervoor kunnen kiezen mijn probleem te erkennen. Omdat hij er als dealer blijkbaar niets aan kan doen zou hij het op z'n minst door kunnen geven aan Lexus Nederland in de hoop dat er als er maar genoeg mensen om zeuren er ondersteuning komt voor de huidige generatie toestellen.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Tja... In ieder geval, we proberen hier neutraal te blijven maar als een dealer zijn werk goed doet mag dat ook gezegd worden, ook als dat niet het geval is echter als wij vinden dat het onterecht is dan melden we dit ook... Is, in dit geval, geen aanval overigens... Kijk maar gerust rond en zul je zien dat er meerdere discussies hier op het forum gebeuren! Maar nu back on topic!

Misschien zijn je verwachtingen te hoog wat betreft dit probleem met je phone, er zijn al een aantal je voor gegaan met een probleem met hun iPhone icm met deze auto. Echter zoals GPS al aangaf, het gebeurt ook bij andere "A"-merken. Hoe ze dit oplossen? Geen idee (daar gaat het je om... Toch?). Ik zelf denk dat het aan de iphone ligt, dat probleem komt vaker voor van a-merk tot z-merk en daar zul je ook zien dat mensem gelijk zeggen dat de automerk niet goed is of dat ze teleurgesteld zijn etc en dat terwijl de automerk er soms niks aan kan doen verder omdat alles aan hun kant wel weer up to date is...
Ik begrijp dat je het "jammer" vind hoe ze dit oppakken, misschien is het me ontgaan, maar ben je ook naar de dealer geweest ipv een mail? Ik denk dat je reactie anders was geweest als er een zinnetje in dat mail stond dat aangeeft dat ze eraan werken...
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Bij deze het verzoek om met respect voor elkaars mening met elkaar om te gaan. Ik heb het onderwerp wat op geschoond aangezien de laatste berichten weinig met het onderwerp te maken hebben.

Sprenger zei:
De conclusie van deze situatie;
1 - Het heeft geen zin kritiek te leveren over Lexus op een Lexusforum. (Evenals het geen zin heeft kritiek te leveren op Apple spul op Apple-fora, het is een bekend fenomeen)
2 - De initi?le reactie van mijn Lexus dealer is niet in lijn met de verwachting die ik van mijn dealer heb. Wellicht (lees: waarschijnlijk) zijn mijn verwachtingen te hoog. We zullen zien hoe het verder wordt afgehandeld.

Bij het openen van een onderwerp kan je andere meningen verwachten. De discussie is het doel van het forum en de vrijheid om te reageren hebben de moderatoren en de andere gebruikers.

De moderatoren doen dit in hun vrije tijd en verdienen daarmee ook een beetje respect. Ik verwacht dat zij dat respect op dit forum krijgen.
 

Sprenger

Nieuw hier
22 jan 2012
16
0
0
@micooij, bedankt voor je reactie.
Het blijft inderdaad een lastig verhaal om ondersteuning te kunnen bieden op zoveel toestellen waar bijna dagelijks wijzigingen op plaats vinden, dat besef ik mij uiteraard ook.
Het probleem is niet dusdanig dat het mij dagelijks stoort, de verbinding met de ' andere kant' wordt gelukkig niet verbroken. Even in het toestel roepen dat m'n carkit raar doet en een vraag om even geduld is een prima work-around. Het voelt alleen niet zo lekker die work-around uit te moeten voeren met een opdrachtgever aan de telefoon :).
Zoals je aangeeft gaat het mij inderdaad meer om de manier waarop het wordt afgehandeld en ik denk inderdaad dat mijn reactie anders was geweest als het werd erkend. Het gevoel dat mijn email ook maar iets doet bij de dealer lijkt mij hierin bepalend voor de ervaring die ik eraan over hou.

@Hube, bedankt voor het opschonen, het was niet mijn bedoeling het op deze manier te laten escaleren.

@Moderators; Mijn excuses.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Geen probleem. Ik hoop idd dat ze snel met een oplossing of desnoods een standaard kunnen komen.

Om even (totaal nutteloze) info toe te voegen, mijn Samsung galaxy S2 en de Samsung note 2 hebben hier helemaal geen last van. Die werken goed samen met de carkit van zowel de IS als de CT. Beiden draaien op jelly bean, maar ook op ICS waren er geen problemen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Sportief dat je zo reageert!

Ik lees vrij vaak dat het switchen (bij minder signaal/3G) kan zorgen dat de call van carkit naar het toestel wordt geredigeerd. In principe zou update 6.1.1 de 3G problematiek verholpen moeten hebben, maar afgaande op de vele berichten lijkt dit nog niet helemaal waar. Als het eventueel mogelijk is, zou je eens kunnen observeren of het signaal daadwerkelijk afneemt en/of overschakelt, wanneer jouw problematiek speelt. Providersignaal kan hier dus ook nog debet aan zijn.

Omdat het in jouw geval technisch een tijdje goed lijkt te werken, zou bovenstaand misschien een goede reden kunnen zijn en ook omdat het nogal willekeurig optreedt. Men verhelpt dit switchen door een vaste instelling te kiezen. Uiteraard is bovenstaand geen bevestigde oplossing, ik probeer slechts mee te denken ;)

Apple is inmiddels alweer (Beta) iOS 6.1.3 aan het fabriceren, dus dat zou misschien ook nog wat zaken kunnen oplossen.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
om op Hube zijn antwoord te reageren... ik heb altijd al gedacht dat het aan de iPhone ligt (no bashing here, ik heb ook 2 iPhones ;) ). Dit probleem had ik met de iPhone 2G maar sinds de iPhone 4 heb ik dit probleem niet meer meegemaakt... Nog iets wat ik niet heb gezien.. is je iPhone voorzien van een jailbreak? Niet dat dit het probleem zou moeten zijn... maar het KAN zo zijn... Mijn 2G was voorzien van een jailbreak en mijn 4 ook en toch werkte de 4 prima (Nu heb ik geen jb meer op de 4 en het werkt nog steeds goed...) Misschien een richting om te zoeken naar een oplossing?