Wat heb jij vandaag gedaan aan jouw Lexus

Mijn badkuip vies gemaakt.... Oh wacht, dit is de wintermat, zomermat ligt in de auto. Lang leve Dasty.

mat.jpg
 
Ah, netjes! Die van mij zijn zo aan de beurt! Welke Dasty gebruik je daar voor? Ik heb alleen ontvetter van Dasty, dat zal wel niet geschikt zijn...
 
Gisteravond in de schemer vanuit het noorden terug gereden (180km) en vanmorgen een ziljoen vliegen en ander gespuis van de voorbumper, zijspiegels en voorruit verwijderd.

En natuurlijk remstof van de nieuwe zwarte velgen verwijderd :oops:

Gaf in ieder geval naderhand wel genoeg voldoening 😄
 
Ah, netjes! Die van mij zijn zo aan de beurt! Welke Dasty gebruik je daar voor? Ik heb alleen ontvetter van Dasty, dat zal wel niet geschikt zijn...
Ik gebruik ook gewoon de ontvetter, die gele. Lijkt geen invloed te hebben op de matten.
Eerst met bloedheet water afspoelen tot het zanderige weg is, daarna vijf keer spuiten, inwrijven met de vingers, tien minuten laten intrekken en spoelen. Allesreiniger kan natuurlijk ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Deze doekjes werken! Had ik niet gedacht, ik heb nog wel even licht nagewreven met een katoenen doek, hopelijk is het streepvrij, maar daar lijkt het wel op.
Wat is zo'n achterruit toch $&^!@* om schoon te maken, had ik maar een stationcar.....

W5 glasreiniger.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno en Bobusa
Deze doekjes werken! Had ik niet gedacht, ik heb nog wel even licht nagewreven met een katoenen doek, hopelijk is het streepvrij, maar daar lijkt het wel op.
Wat is zo'n achterruit toch $&^!@* om schoon te maken, had ik maar een stationcar.....

Bekijk bijlage 183208
Je bedoeld het reinigen aan de binnenkant neem ik aan. Zeer onhandig en boven het hoofd, dus ik kan mij daar wat bij voorstellen..... Nog geen ervaring mee. Maar is het reinigen van de binnenzijde van de voor- en achterruit wel veilig met iets anders dan microvezel en water? Ik heb ooit eens gelezen dat de ruitverwarming nogal gevoelig is voor beschadigingen zowel mechanisch als vooral ook chemisch (zeepjes etc)
 
Je bedoeld het reinigen aan de binnenkant neem ik aan. Zeer onhandig en boven het hoofd, dus ik kan mij daar wat bij voorstellen.....
Gewoon investeren in zo'n ding:
1745772133386.jpeg
Werkt prima zonder dat je in rare houdingen hoeft te zitten..

Ik heb vandaag weer een anti-kraak sessie gehouden. Ik dacht dat het gekraak van de achterklep afkomstig was dus daar had ik eerder al alle panelen losgehaald en voorzien van plakvilt en textieltape, maar het bleek desondanks niet weg te zijn. Nu heb ik de panelen van de C-stijlen losgehaald en elke plek waar plastic-op-plastic of plastic-op-metaal contact is, ooit zou kunnen zijn of misschien ooit is geweest ook weer de tape en plakvilt behandeling gegeven. Het lijkt nu weg te zijn maar dat dacht ik vorige keer ook, even afwachten dus.

Terwijl ik bezig was zag ik trouwens dat er twee draadjes aan het raampje achter de achterportieren zitten. Heeft iemand enig idee waar die voor zijn? Zit er daar ook verwarming op of is het misschien deel van het alarm?

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Rayminidas
Het wil bij de NX nog wel eens voorkomen dat er wat resonantie zit bij de vestelunit van de gordel links. Volgens clublexus.com en eigen ervaring met de NX350h.
 
Gisteren eens heel goed met de hand gewassen en vandaag een laag autoglym ceramic spray aangebracht. Hij is weer spik en span en superglad!
Laatste foto zie je de nieuwe nummerplaten die ik vorig jaar heb gemonteerd. De oude zat aan beide een lelijke vlek. En ja, je streeft als Lexus eigenaar naar perfectie ;)
Volgensmij glimt die meer dan als ik de mijne door de wasstraat haal… (y) (y)
Kan je het een keer voordoen hoe het moet, mag je mijn auto voor gebruiken :D kan ik er nog wat van leren
 
  • Haha
Waarderingen: Rayminidas en D43m0n
Deze doekjes werken! Had ik niet gedacht, ik heb nog wel even licht nagewreven met een katoenen doek, hopelijk is het streepvrij, maar daar lijkt het wel op.
Wat is zo'n achterruit toch $&^!@* om schoon te maken, had ik maar een stationcar.....

Bekijk bijlage 183208

Heb je de verpakking wel goed bekeken? 🧐 "windscreen and mirrors", dus ik snap wel dat de achterruit dan lastig gaat...🙄😂
 
@Lexy Bedankt voor de tip maar het is beslist geen resonantie. Het is echt een krakend geluid en is (of was) alleen te horen als de auto een beetje verwringt, bijvoorbeeld bij schuin over een drempel gaan of met één wiel een stoep oprijden. Het lijkt ook enigszins temperatuur afhankelijk te zijn want bij koud weer hoor ik het erger. Ik heb al even een kort rondje gereden en hoorde niks meer maar morgen als ik naar mijn werk ga zou ik het zeker moeten weten.

Jarno
 
Ik denk dat ik zeker 15 jaar geleden voor het laatst een auto zelf heb gewassen. Dat was de Volvo S70 2,5 summum, automaat
Nu voor onze ‘nieuwe’ RX dus toch maar weer wat was-spulletjes aangeschaft. Man wat is die wagen hoooog😲. Ik ben vlg mijn paspoort 1,82meter hoog, maar het dak wassen lukt niet. Wat nu? Dat is een vraag aan de kabouters onder ons😂 Ultieme tip?
Eerst de wagen afgespoten met een gewone tuinslang. Denk dat ik dat niet goed heb gedaan, want na het wassen parelde het water lang niet overal van af. Mooi schoon weer en heb toch wel diverse plekjes op de lak gezien. Maar gauw een lakstift bestellen ergens.
 

Bijlagen

  • IMG_5049.jpeg
    IMG_5049.jpeg
    2,6 MB · Weergaven: 14
Het ligt waarschijnlijk niet aan jou want ik moet je helaas vertellen dat Kenotek ceramic wash niet zulke goede reviews krijgt, zie bijvoorbeeld hier. Ik heb zelf veel betere ervaringen met Gyeon Q2M Bathe, dat is niet goedkoop maar je hebt er niet veel van nodig. Wat ook helpt is de auto eens een keer helemaal schoonmaken met speciale klei. Je denkt dat een auto schoon is na het wassen maar je schrikt als je ziet wat die klei er allemaal nog aan teer en hars vanaf haalt. Als ik mijn auto een volledige behandeling geef doe ik het volgende:
  1. Inspuiten met schuim, laten inweken en daarna afspuiten. Dit zorgt ervoor dat vuil wordt losgeweekt en het grove spul in het schuim blijft plakken en wordt weggespoeld. Ik heb een hogedrukspuit met een schuimlans maar dit kan uiteraard ook in een wasbox gedaan worden.
  2. Auto met de hand wassen. Ik gebruik hiervoor twee emmers, een kleinere met sop en een grotere met schoon water. Ik doe nooit de spons gelijk terug in het sop, ik spoel hem eerst uit in het schone water zodat er geen vuil wat krassen kan veroorzaken op de spons achterblijft. Eventueel kan in deze stap de auto ingespoten worden met Monello non-ferro, dit haalt vliegroest van de lak af. In tegenstelling tot wat mensen vaak denken zijn dit soort producten niet alleen bedoeld voor de velgen maar in eerste instantie juist voor de lak.
  3. Auto schoonmaken met klei. Dit haalt zoals gezegd de laatste restanten vervuiling weg en laat je lak echt zo glad als glas aanvoelen - maar man wat een klus...
  4. Auto nog een keer wassen om het glijmiddel van de kleibehandeling weg te halen.
  5. Auto in de was of keramische coating zetten. Ik vind zelf Collinite liquid insulator een prettige was om mee te werken: makkelijk aan te brengen, mooie glans, goed waterafstotend en blijft redelijk lang zitten. Als ik een coating aanbreng dan is het Q2M cancoat. Het resutaat van een coating is in alle opzichten superieur aan wax, maar ook meer werk om aan te brengen.
Na deze stappen is de auto extreem schoon en glimmend, en langdurig beschermd zodat je er vanaf de bank van kunt genieten terwijl je herstelt van de spierpijn die je gegarandeerd zult hebben van het werken in vreemde houdingen. 😵‍💫 Oh ja om het dak van mijn RX te wassen ging ik gewoon in de deuropening van de auto staan. Als ik mijn auto tussendoor een keer was spuit ik er ook een paar pufjes Monello Acquafobia op, dat spul is waterafstotender dan RainX en geeft ook niet die vettige waas.

Jarno
 
Dankjewel Darkmatter hele goede handleiding! Ik heb ook in de deuropening gestaan en dan met een hand ergens binnenin vastgehouden. Denk dat ik de volgende keer de wagen laat zakken (ha ha dat bedenk ik mij nu pas :-) ) en een laag opstapje neerzet
 
Ik denk dat ik zeker 15 jaar geleden voor het laatst een auto zelf heb gewassen. Dat was de Volvo S70 2,5 summum, automaat
Nu voor onze ‘nieuwe’ RX dus toch maar weer wat was-spulletjes aangeschaft. Man wat is die wagen hoooog😲. Ik ben vlg mijn paspoort 1,82meter hoog, maar het dak wassen lukt niet. Wat nu? Dat is een vraag aan de kabouters onder ons😂 Ultieme tip?
Eerst de wagen afgespoten met een gewone tuinslang. Denk dat ik dat niet goed heb gedaan, want na het wassen parelde het water lang niet overal van af. Mooi schoon weer en heb toch wel diverse plekjes op de lak gezien. Maar gauw een lakstift bestellen ergens.

Deuren openen en op de instaplijsten gaan staan. Tenminste dat deed ik altijd bij de NX.
Dan moet je natuurlijk als schoeisel wel instappers aanhebben, zodat je op je sokken op die instaplijsten kan gaan staan.
 
Deuren openen en op de instaplijsten gaan staan. Tenminste dat deed ik altijd bij de NX.
Dan moet je natuurlijk als schoeisel wel instappers aanhebben, zodat je op je sokken op die instaplijsten kan gaan staan.
Of er een oude (hand)doek op leggen.
Die (meestal) kunststof dorpellijsten kunnen best wel krassen en dat vind ik altijd zonde.

Mijn IS is niet zo hoog maar als ik het dak wil polijsten (met een DAP) dan gebruik ik meestal een Ikea krukje. Ook handig om op te zitten als je de zijkant poetst of polijst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dietrich en Lexus4me
Dat IKEA krukje doet hier ook de truc als ik de NX was, maar in de deuropening staan heb ik afgeleerd; ik deed dat eens bij een bevriende buur zijn Renault Megane en daar "zakte" ik mooi door de bovenkant van die balk heen. Zo'n ervaring blijft je bij en dat maakt dat je nóóit meer in de deuropening van een auto gaat staan..... Oh, en nee, ik was (en nog niet) geen 150kg ;)