Dashcam

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
301
139
43
Ik hoop dat het ding nog binnen is voor onze vakantie, maar ik heb dus een dashcam besteld.
Een FitcamX.
Een netjes geïntegreerde dashcam die bijna origineel lijkt.

Alleen met de frontcam dus, en eigenlijk ook alleen maar om mooie beelden tijdens de rit te maken, want mijn vrouw vertikt het vaak om even wat videos te maken.
Het inbouwen lijkt me een fluitje van een cent, en er hangen geen draden door de auto heen, want dat vind ik dus echt verschrikkelijk.

Mijn vrouw zit bijna de hele rit video's te maken tijdens de vakanties. :D
Ha ha ha, dat kan ook nog ja. Maar daar zou ik flauw van worden. Dergelijke ellenlange video’s worden door niemand bekeken. Video’s van 1,5 minuut Max. kun je superleuk maken. Kies een onderwerp bv. Van A naar B en maak een compleet filmpje met korte shots. Elk shot is dan leuk om te bekijken en later gemonteerd met een muziekje of tekst oid eronder wordt dan een mooie herinnering.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Ik ben benieuwd. Maak je foto's van het inbouwen?

Eigenlijk wil ik ook wel een dashcam maar ben ook erg van het origineel houden van de auto. En niet van het dingen lostrekken die ik dan misschien niet netjes meer terug krijg.

• Leuk
Waarderingen: Dietrich en Rayminidas
Ik ben benieuwd. Maak je foto's van het inbouwen?

Eigenlijk wil ik ook wel een dashcam maar ben ook erg van het origineel houden van de auto. En niet van het dingen lostrekken die ik dan misschien niet netjes meer terug krijg.
Precies dat. Zoiets laat ik dan doen door ‘mijn’ monteur. Die doet dat echt netjes. Universele garage en geen ervaring met Lexus😃, dus ik denk dat hij dat wel kan. In het filmpje is goed te zien dat de aanwezige bedrading wordt gebruikt. Voor het losmaken van kunststof delen zou ik ook een hoge drempel over moeten…..

• Leuk
Waarderingen: Primi
Je moet een beetje weten waar bijvoorbeeld de verende clipjes zitten die de raamstijl bekleding vastzetten, dat kun je ook voelen wanneer je er bijvoorbeeld een oud pasje tussen steekt.
Deze dan net een beetje indrukken …

Binnenkort vertrekken we naar Noorwegen. Twee jaar geleden zijn we daar ook geweest met de IS250 maar toen nog zonder dashcam. Ik heb in de IS300h de dashcam niet voor mooie beelden onderweg gekocht. Maar mooi meegenomen is dat wel. Met de kennis van nu, wat de beeldkwaliteit is van die dashcam en wat we onderweg gezien hebben had ik daar veel mooiere beelden mee kunnen maken. We filmen onderweg vrijwel niets van de omgeving of route. Soms wil m'n partner wel eens een foto proberen te maken al rijdend. Die smartphone is daar niet zo goed in. Die dashcam daarentegen maakt erg mooie 4K beelden hoor. De atlantic ocean road hebben we gehad in 2023, we komen daar nu niet in de buurt. Maar we zitten opnieuw niet ver van de Trollstigen af. We gaan de Lysebotnvegen rijden. Ik hoop dat het weer een beetje mee zit zodat 't droog is en een beetje helder zicht.

Dat inbouwen van een Fitcamx lijkt spannender dan het is. Op hun website staat een filmpje dat identiek is voor de RX, NX en UX. Je hebt alleen een keuze te maken voor type A of type B. Het lijkt alsof zo'n plastic panel removal tool meegeleverd wordt.

Zo'n filmpje als in het eerste bericht geeft een beeld van wat je moet doen om de dashcam te installeren. Als je dat niet zelf aandurft, laat 't dan doen door een ander. Er is veel keus, passend bij budget en doel en wat je belangrijk vindt aan een dashcam. Op YouTube zijn vele reviews te vinden die je een beetje wegwijs maken in dashcam-land. Mooiste OEM-look qua inbouw is volgens mij wel de Fitcamx. Men zegt dat je de beste opname kwaliteit vind bij menig fabrikant die de "Sony Starvis 2" chip heeft. Prijzen variëren van 70 euro tot ruim 1000 euro en het nodige daartussen in.

Door die 'OEM' integratie van de FitcamX ook wel een beetje geinteresseerd geraakt, maar zijn de beelden nu echt zo belabberd of valt dat allemaal wel mee?
Een camera waar je losse draadjes ziet is voor mij absoluut een No-Go.

PS: Ik zie dat ze ook een rear camera hebben, maar ik vraag me (uit nieuwsgierigheid) af of dat ook te installeren is als je de digital rear view mirror hebt. Want dan zit er al een camera op de achterruit.

PS: Ik zie dat ze ook een rear camera hebben, maar ik vraag me (uit nieuwsgierigheid) af of dat ook te installeren is als je de digital rear view mirror hebt. Want dan zit er al een camera op de achterruit.
Dan komt er gewoon nog een camera bij

Is deze alleen via de eigen website te koop of zijn er andere/goedkopere opties?
Exact dezelfde staan ook op Aliexpress voor een stuk minder