Ik heb een vraag over het brandstofverbruik van de Lexus NX 300h AWD (2015), met benzinemotor en hybride aandrijving.

Allereerst natuurlijk welkom op ons onvolprezen forum Amad :)

Naast alles wat al genoemd is:
Ben nu zelf, na een jaartje en 10K km 'on the road' met een NX AWD uit 2016, tot de conclusie gekomen dat het door Lexus opgegeven verbruik van
5,23 l/100 km met mijn rijstijl een volstrekte illusie is.
Maar
a] check eens op welk merk & type banden je bolide staat; wat de staat van die banden is en per wiel wat de bandenspanning is.
b] check na een fikse rit eens de temperatuur van je remschijven, een aanlopende remklauw zou zo maar eens de boosdoener kunnen zijn.
Daarna is geduld een schone zaak. Gewoon gedurende een week of 8 steeds op dezelfde manier 'vol' tanken en per keer tanken het aantal gereden kilometers en de getankte liters benzine noteren.
Dan heb je, met jouw rijstijl en de huidige technische staat van jouw NX, voor jezelf een aardige 'bottom line'
Dus geen paniek.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: snorlax en Bobusa
Bij Autoweek de bovenste en bij Spritmonitor de een na bovenste is de mijne, de fabrieksopgave is een absoluut lachertje. Tijdens een ritje Lelystad - Almere over de dijk langs het Markermeer naar huis heb ik op een zomerdag met de zon op de buik en de wind in de rug wel eens 1:18 gehaald, voornamelijk door
"pulse & glide" toe te passen, waarbij mijn vrouw groen van ellende naast me zat en ik zowat een echtscheiding te pakken had door die achterlijke rijstijl. Ritten van Almere naar Zuid Limburg willen wel eens 1:16 opleveren (boordcomputer) maar alleen met fluwelen voet en slipstreamen.....gemiddeld kom ik echt niet verder dan 1:13 of zo, en dat is voor ons acceptabel. 1:9,5 zou dat echter niet zijn dus ik vraag me af wat er aan de hand is met die auto, het hoort niet.....

Bij onze NX'en doet de AWD slechts tot een bepaalde (lage) snelheid mee, ik dacht tot 60 of zo, daarna wordt het een normale voorwiel aandrijver met ingrijpen van de computer bij gekke omstandigheden voorbehouden, want dan wordt de AWD weer bijgeschakeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam en D43m0n
Bedankt allemaal voor de tips en nuttige feedback.

Wat betreft de bandenspanning: deze staan ingesteld volgens de door Lexus opgegeven waarden.

De remblokken lijken vrij van de schijven te zijn — ik hoor geen bijgeluiden en ruik ook geen verbrande geur. Ze zijn origineel en professioneel gemonteerd door een erkende vakgarage. Voor de zekerheid laat ik ze binnenkort nog even nakijken, want ik heb er zelf niet veel technische kennis van.

Voordat ik de auto kocht, heb ik advies ingewonnen via ChatGPT en verschillende reviews van Lexus-bezitters gelezen. Toch valt het daadwerkelijke verbruik en het nut van de hybride aandrijving mij tot nu toe wat tegen.

Hiervoor reed ik een BMW 320i F30 met twin-turbo motor, die ik met pijn in mijn hart heb verkocht. Qua verbruik was die zelfs zuiniger dan de Lexus, en ik hoefde met die auto nergens speciaal rekening mee te houden. Bovendien was de wegenbelasting destijds ongeveer €35 per maand lager dan nu.

Ben benieuwd of andere NX-rijders dit ook herkennen — vooral wat betreft het verbruik en de hybride prestaties.
 
Als je naar de ervaringen in de praktijk kijkt:

Hier is een overzicht van het praktijkverbruik van de Lexus NX300h AWD uit 2015, gebaseerd op onafhankelijke tests en gebruikersdata buiten het forum:

🔍 Onafhankelijke praktijkmetingen​

  • AutoWeek test (Nederland)
    Gemiddeld 6,9 l/100 km over 66.000 km (tankmethode, gemengd gebruik)

  • Autotests bij 110 km/u op snelweg
    9,3 l/100 km bij constante snelheid over 290 km

  • Fabrieksopgave (NEDC)
    5,4 l/100 km gecombineerd — maar dit is zelden haalbaar in realistische omstandigheden

📊 Verbruiksscenario’s​

ScenarioVerbruik (l/100 km)Opmerking
Rustig rijden, gemengd6,0 – 6,5Mogelijk bij anticiperend rijgedrag
Normaal gebruik, gemengd6,9 – 7,5Realistisch voor dagelijks gebruik
Snelweg 110 km/u constant9,3Gemeten in test over lange afstand
Alpenritten / Autobahn8,5 – 9,5Zwaardere belasting, hogere snelheden

📌 Samenvatting​

  • Gemiddeld praktijkverbruik: tussen 6,5 en 9,5 l/100 km
  • Sterk afhankelijk van: rijstijl, belading, route, temperatuur
  • Hybride voordeel: vooral in stadsverkeer en fileverkeer
 
  • Sterk afhankelijk van: rijstijl, belading, route, temperatuur
  • Hybride voordeel: vooral in stadsverkeer en fileverkeer
Dit herken ik volledig bij mijn hybride. 100km/h ipv 110km/h maakt al wat uit. Maar al die punten hierboven hebben invloed op het verbruik.

@Amad mijn vorige Lexus, een IS250 had over 10 jaar gemeten een gemiddeld verbruik van 9,14L/100km (aan de pomp gemeten). Deze auto is zwaarder dan je F30 en had een V6 met automaat. Ik heb er gewoon mee gereden zoals het verkeer dat toeliet. Jouw NX moet zuiniger kunnen rijden maar een deel van de truc is “easy on the gas, easy on the brake”. Ik zie op dit forum verbruikscijfers voorbij komen van gelijke IS300h modellen waar ik alleen maar van kan dromen. Ik rij doorgaans rustig. Maar de route die ik rij bevat veel rotondes, stoplichten en drempels en afwisseling tussen snelweg en binnen en buiten bebouwde kom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
De afgelopen drie maanden is mijn verbruik met de NX300h AWD ongeveer 14km/l, oftwel een mooie 7l/100km. Klopt precies met het tabelletje van @Bobusa hierboven. :) Ik rijd normaal met het verkeer mee, soms iets aan de stevige kant.
 
Ja, had juist aangegeven "buiten het forum" maar luisteren doet 't nog niet goed
 
Laatst bewerkt:
Met mijn vorige NX300h reed ik ook gemiddeld 1 op 14 en op de snelweg (max 105 km/h) met de CC aan kon ik wel 1 op 17 halen. Bij warm weer kon dit zelfs nog beter..

Ik rij nu zo'n 10 jaar hybride en heb wel gemerkt dat je dit een beetje moet "leren" om zuiniger te rijden;
- bij het optrekken gewoon iets minder gas geven zorgt vaak voor vrijwel dezelfde acceleratie
- invoegen of inhalen op de snelweg, je hoeft geen volgas te geven om snel te accelereren. Hiermee bespaar je ook
- in de bebouwde kom soms je gas los laten en daarna een beetje gas geven. Dit zorgt er dan voor dat je motor uitschakelt en je elektrisch gaat rijden.
- je kunt ergens in je scherm je verbruik per minuut zien, ik geloof de laatste 10 of 15 minuten. Zet dat maar eens op je scherm en kijk hoeveel of hoe weinig je verbruikt bij een iets andere rijstijl . De eerste paar minuten is het verbruik altijd hoger, dan moet de motor opwarmen enz maar daarna kun je goed zien wat je afgelopen minuut hebt gescoord. Doe dit maar eens een tijdje en je zult (misschien) versteld staan van je eigen betere verbruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timo_87 en Lexus4me
Naast de aard en het gebruik van de auto (wat een gegeven is) speelt ook de onderhoudstoestand van de auto een rol (bandenspanning). Voor alles is het vooral het temperament en het "anticiperend inzicht" van de chauffeur dat een grote rol speelt.

In de bijlage zie je een boekje uit de zeventiger jaren over brandstofverbruik en rijstijl. Het is allemaal inmiddels wat antiek, maar de onderliggende principes zijn nog steeds actueel. In later jaren is de beschreven manier van rijden min of meer bekend geworden onder de naam "Het nieuwe rijden". Dat wat toen al lang niet meer "nieuw" was en ook lang het uitgangspunt van de vroegere Mobil Economy Runs .

Bij de test werd fors brandstof bespaard, zonder dat de reisduur er onder leed. Na alle testritten heb ik destijds ook nog eens mezelf "gemeten". Daarbij (waarschijnlijk omdat ik inmiddels de route volledig kende :-) bleek het nog eens 20% zuiniger te kunnen. Dat was een verbruik dat Ford absoluut niet bekend wilde hebben.
 

Bijlagen

  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en D43m0n
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor alle nuttige tips!

Ik snap dat zuinig rijden voordelen heeft, zeker met een hybride. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af: als je continu 100 km/u rijdt en steeds op je rijgedrag moet letten om een beetje te besparen… waarom koop je dan eigenlijk een SUV met een 2.5-liter motor en hybride aandrijving?

De auto weegt ruim 1,6 ton en kost behoorlijk wat aan aanschaf, wegenbelasting en verzekering. Dan voelt het een beetje vreemd om steeds zo rustig te moeten rijden, anders wordt het niet rendabel.

Soms denk ik: had ik maar een Fiat Panda gekocht, was ik een stuk goedkoper uit geweest 😄

Ik snap het allemaal wel hoor, maar dan moet je eigenlijk een streep zetten door het rijplezier dat een Lexus juist zo leuk maakt.
 
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor alle nuttige tips!

Ik snap dat zuinig rijden voordelen heeft, zeker met een hybride. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af: als je continu 100 km/u rijdt en steeds op je rijgedrag moet letten om een beetje te besparen… waarom koop je dan eigenlijk een SUV met een 2.5-liter motor en hybride aandrijving?

De auto weegt ruim 1,6 ton en kost behoorlijk wat aan aanschaf, wegenbelasting en verzekering. Dan voelt het een beetje vreemd om steeds zo rustig te moeten rijden, anders wordt het niet rendabel.

Soms denk ik: had ik maar een Fiat Panda gekocht, was ik een stuk goedkoper uit geweest 😄

Ik snap het allemaal wel hoor, maar dan moet je eigenlijk een streep zetten door het rijplezier dat een Lexus juist zo leuk maakt.
Goede redenatie. Het is de balans van het geheel die we moeten vinden. Maar we blijven Hollanders die op de kleintjes letten.