Ik heb een vraag over het brandstofverbruik van de Lexus NX 300h AWD (2015), met benzinemotor en hybride aandrijving.

Allereerst natuurlijk welkom op ons onvolprezen forum Amad :)

Naast alles wat al genoemd is:
Ben nu zelf, na een jaartje en 10K km 'on the road' met een NX AWD uit 2016, tot de conclusie gekomen dat het door Lexus opgegeven verbruik van
5,23 l/100 km met mijn rijstijl een volstrekte illusie is.
Maar
a] check eens op welk merk & type banden je bolide staat; wat de staat van die banden is en per wiel wat de bandenspanning is.
b] check na een fikse rit eens de temperatuur van je remschijven, een aanlopende remklauw zou zo maar eens de boosdoener kunnen zijn.
Daarna is geduld een schone zaak. Gewoon gedurende een week of 8 steeds op dezelfde manier 'vol' tanken en per keer tanken het aantal gereden kilometers en de getankte liters benzine noteren.
Dan heb je, met jouw rijstijl en de huidige technische staat van jouw NX, voor jezelf een aardige 'bottom line'
Dus geen paniek.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: snorlax en Bobusa
Bij Autoweek de bovenste en bij Spritmonitor de een na bovenste is de mijne, de fabrieksopgave is een absoluut lachertje. Tijdens een ritje Lelystad - Almere over de dijk langs het Markermeer naar huis heb ik op een zomerdag met de zon op de buik en de wind in de rug wel eens 1:18 gehaald, voornamelijk door
"pulse & glide" toe te passen, waarbij mijn vrouw groen van ellende naast me zat en ik zowat een echtscheiding te pakken had door die achterlijke rijstijl. Ritten van Almere naar Zuid Limburg willen wel eens 1:16 opleveren (boordcomputer) maar alleen met fluwelen voet en slipstreamen.....gemiddeld kom ik echt niet verder dan 1:13 of zo, en dat is voor ons acceptabel. 1:9,5 zou dat echter niet zijn dus ik vraag me af wat er aan de hand is met die auto, het hoort niet.....

Bij onze NX'en doet de AWD slechts tot een bepaalde (lage) snelheid mee, ik dacht tot 60 of zo, daarna wordt het een normale voorwiel aandrijver met ingrijpen van de computer bij gekke omstandigheden voorbehouden, want dan wordt de AWD weer bijgeschakeld.

• Leuk
Waarderingen: Namssam en D43m0n
Bedankt allemaal voor de tips en nuttige feedback.

Wat betreft de bandenspanning: deze staan ingesteld volgens de door Lexus opgegeven waarden.

De remblokken lijken vrij van de schijven te zijn — ik hoor geen bijgeluiden en ruik ook geen verbrande geur. Ze zijn origineel en professioneel gemonteerd door een erkende vakgarage. Voor de zekerheid laat ik ze binnenkort nog even nakijken, want ik heb er zelf niet veel technische kennis van.

Voordat ik de auto kocht, heb ik advies ingewonnen via ChatGPT en verschillende reviews van Lexus-bezitters gelezen. Toch valt het daadwerkelijke verbruik en het nut van de hybride aandrijving mij tot nu toe wat tegen.

Hiervoor reed ik een BMW 320i F30 met twin-turbo motor, die ik met pijn in mijn hart heb verkocht. Qua verbruik was die zelfs zuiniger dan de Lexus, en ik hoefde met die auto nergens speciaal rekening mee te houden. Bovendien was de wegenbelasting destijds ongeveer €35 per maand lager dan nu.

Ben benieuwd of andere NX-rijders dit ook herkennen — vooral wat betreft het verbruik en de hybride prestaties.

Als je naar de ervaringen in de praktijk kijkt:

Hier is een overzicht van het praktijkverbruik van de Lexus NX300h AWD uit 2015, gebaseerd op onafhankelijke tests en gebruikersdata buiten het forum:

šŸ” Onafhankelijke praktijkmetingen​

• AutoWeek test (Nederland)
    → Gemiddeld 6,9 l/100 km over 66.000 km (tankmethode, gemengd gebruik)

• Autotests bij 110 km/u op snelweg
    → 9,3 l/100 km bij constante snelheid over 290 km

• Fabrieksopgave (NEDC)
    → 5,4 l/100 km gecombineerd — maar dit is zelden haalbaar in realistische omstandigheden

šŸ“Š Verbruiksscenario’s​

ScenarioVerbruik (l/100 km)Opmerking
Rustig rijden, gemengd6,0 – 6,5Mogelijk bij anticiperend rijgedrag
Normaal gebruik, gemengd6,9 – 7,5Realistisch voor dagelijks gebruik
Snelweg 110 km/u constant9,3Gemeten in test over lange afstand
Alpenritten / Autobahn8,5 – 9,5Zwaardere belasting, hogere snelheden

šŸ“Œ Samenvatting​

• Gemiddeld praktijkverbruik: tussen 6,5 en 9,5 l/100 km
  • Sterk afhankelijk van: rijstijl, belading, route, temperatuur
  • Hybride voordeel: vooral in stadsverkeer en fileverkeer

• Sterk afhankelijk van: rijstijl, belading, route, temperatuur
  • Hybride voordeel: vooral in stadsverkeer en fileverkeer
Dit herken ik volledig bij mijn hybride. 100km/h ipv 110km/h maakt al wat uit. Maar al die punten hierboven hebben invloed op het verbruik.

@Amad mijn vorige Lexus, een IS250 had over 10 jaar gemeten een gemiddeld verbruik van 9,14L/100km (aan de pomp gemeten). Deze auto is zwaarder dan je F30 en had een V6 met automaat. Ik heb er gewoon mee gereden zoals het verkeer dat toeliet. Jouw NX moet zuiniger kunnen rijden maar een deel van de truc is ā€œeasy on the gas, easy on the brakeā€. Ik zie op dit forum verbruikscijfers voorbij komen van gelijke IS300h modellen waar ik alleen maar van kan dromen. Ik rij doorgaans rustig. Maar de route die ik rij bevat veel rotondes, stoplichten en drempels en afwisseling tussen snelweg en binnen en buiten bebouwde kom.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
De afgelopen drie maanden is mijn verbruik met de NX300h AWD ongeveer 14km/l, oftwel een mooie 7l/100km. Klopt precies met het tabelletje van @Bobusa hierboven. :) Ik rijd normaal met het verkeer mee, soms iets aan de stevige kant.

Ja, had juist aangegeven "buiten het forum" maar luisteren doet 't nog niet goed

Laatst bewerkt:
Met mijn vorige NX300h reed ik ook gemiddeld 1 op 14 en op de snelweg (max 105 km/h) met de CC aan kon ik wel 1 op 17 halen. Bij warm weer kon dit zelfs nog beter..

Ik rij nu zo'n 10 jaar hybride en heb wel gemerkt dat je dit een beetje moet "leren" om zuiniger te rijden;
- bij het optrekken gewoon iets minder gas geven zorgt vaak voor vrijwel dezelfde acceleratie
- invoegen of inhalen op de snelweg, je hoeft geen volgas te geven om snel te accelereren. Hiermee bespaar je ook
- in de bebouwde kom soms je gas los laten en daarna een beetje gas geven. Dit zorgt er dan voor dat je motor uitschakelt en je elektrisch gaat rijden.
- je kunt ergens in je scherm je verbruik per minuut zien, ik geloof de laatste 10 of 15 minuten. Zet dat maar eens op je scherm en kijk hoeveel of hoe weinig je verbruikt bij een iets andere rijstijl . De eerste paar minuten is het verbruik altijd hoger, dan moet de motor opwarmen enz maar daarna kun je goed zien wat je afgelopen minuut hebt gescoord. Doe dit maar eens een tijdje en je zult (misschien) versteld staan van je eigen betere verbruik.

• Leuk
Waarderingen: Timo_87 en Lexus4me
Naast de aard en het gebruik van de auto (wat een gegeven is) speelt ook de onderhoudstoestand van de auto een rol (bandenspanning). Voor alles is het vooral het temperament en het "anticiperend inzicht" van de chauffeur dat een grote rol speelt.

In de bijlage zie je een boekje uit de zeventiger jaren over brandstofverbruik en rijstijl. Het is allemaal inmiddels wat antiek, maar de onderliggende principes zijn nog steeds actueel. In later jaren is de beschreven manier van rijden min of meer bekend geworden onder de naam "Het nieuwe rijden". Dat wat toen al lang niet meer "nieuw" was en ook lang het uitgangspunt van de vroegere Mobil Economy Runs .

Bij de test werd fors brandstof bespaard, zonder dat de reisduur er onder leed. Na alle testritten heb ik destijds ook nog eens mezelf "gemeten". Daarbij (waarschijnlijk omdat ik inmiddels de route volledig kende :-) bleek het nog eens 20% zuiniger te kunnen. Dat was een verbruik dat Ford absoluut niet bekend wilde hebben.

Bijlagen

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me en D43m0n
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor alle nuttige tips!

Ik snap dat zuinig rijden voordelen heeft, zeker met een hybride. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af: als je continu 100 km/u rijdt en steeds op je rijgedrag moet letten om een beetje te besparen… waarom koop je dan eigenlijk een SUV met een 2.5-liter motor en hybride aandrijving?

De auto weegt ruim 1,6 ton en kost behoorlijk wat aan aanschaf, wegenbelasting en verzekering. Dan voelt het een beetje vreemd om steeds zo rustig te moeten rijden, anders wordt het niet rendabel.

Soms denk ik: had ik maar een Fiat Panda gekocht, was ik een stuk goedkoper uit geweest šŸ˜„

Ik snap het allemaal wel hoor, maar dan moet je eigenlijk een streep zetten door het rijplezier dat een Lexus juist zo leuk maakt.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor alle nuttige tips!

Ik snap dat zuinig rijden voordelen heeft, zeker met een hybride. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af: als je continu 100 km/u rijdt en steeds op je rijgedrag moet letten om een beetje te besparen… waarom koop je dan eigenlijk een SUV met een 2.5-liter motor en hybride aandrijving?

De auto weegt ruim 1,6 ton en kost behoorlijk wat aan aanschaf, wegenbelasting en verzekering. Dan voelt het een beetje vreemd om steeds zo rustig te moeten rijden, anders wordt het niet rendabel.

Soms denk ik: had ik maar een Fiat Panda gekocht, was ik een stuk goedkoper uit geweest šŸ˜„

Ik snap het allemaal wel hoor, maar dan moet je eigenlijk een streep zetten door het rijplezier dat een Lexus juist zo leuk maakt.
Goede redenatie. Het is de balans van het geheel die we moeten vinden. Maar we blijven Hollanders die op de kleintjes letten.

Er is eigenlijk niemand die zegt dat je zuinig moet rijden. Misschien leg je jezelf dat op omdat je nu een ā€œzuinige hybrideā€ hebt gekocht t.o.v. je vorige auto. Ik betrap mezelf erop dat ik met mijn huidige, eerste hybride zuiniger ben gaan rijden en daar bewuster mee bezig ben. Maar ik merk dat ik daar nu zo’n anderhalf jaar later een beetje klaar mee ben, want het haalt een beetje het plezier uit het rijden. Oftewel ik denk te herkennen wat jouw ervaring is. Als ik in een van onze andere auto’s rij, rij ik gewoon met het verkeer mee. Natuurlijk anticipeer ik om niet onnodig brandstof te verspillen of te hard te moeten remmen als ik eerder het gas los laat. Maar in die andere twee benzine-auto’s pas ik m’n rijgedrag niet aan om het maximale uit de aandrijflijn te halen. Dat doe ik bij de IS wel. Terwijl het product idealiter zich aanpast aan de mens, pas ik me aan aan de IS om zo zuinig mogelijk te rijden.

Ik zie daarbij ook IS300h-rijders die nog lagere verbruikscijfers scoren dan ik, gemeten aan de pomp op Spritmonitor of AutoWeek verbruiksmonitor. En dan wil ik proberen om daar ook bij in de buurt te komen maar dat lukt me niet. Ik rij rustiger met deze auto dan de vorige en rij met het verkeer mee. Daardoor ben ik tot de conclusie gekomen dat die nog lagere verbruikscijfers voor mij alleen haalbaar zijn op een route die zich daarvoor leent. Van de 40 IS300h’s op Spritmonitor sta ik op positie 17 van de ranglijst. Ik doe het dus net wat beter dan gemiddeld. Ik heb een van de toppers op die ranglijst een keer benaderd met de vraag hoe hij dat in vredesnaam voor elkaar krijgt. En die legde uit dat het hypermilen een hobby was waar zijn vrouw knettergek van werd. Zoveel als mogelijk pulse & glide toepassen en nog wat trucs tijdens het rijden. Maar hij gaf toe dat ie soms als een rijdend obstakel werd ervaren hierdoor.

Om terug te komen op rendabiliteit en zuinig rijden; ik heb daar nog nooit naar gekeken. Ik reed wat ik mooi vond en kon betalen. Mijn duurste (en domste) aanschaf was een Duitser met 3.0TDI V6, automaat en vierwielaandrijving. Ik hoef je niet te vertellen wat dat kreng aan MRB kostte. En voor een diesel, knap onzuinig met zo’n 9,1L/100km. Maar dat reed ie altijd, of ik nu als m’n opa reed, of als Walter Rƶhrl tijdens een tijdproef. Er was maar ƩƩn plek waar dat ding in z’n element was: op de linkerbaan op de Autobahn. Maar daar reed ik zo’n vier dagen per jaar op, de rest woon-werkverkeer en in de buurt. Toen ik de overstap maakte naar een IS250 leverde ik in qua bagageruimte en rauw vermogen. Maar op alle vlakken ging ik erop vooruit. Nog steeds een verbruik van zo’n 9,14L/100km, maar dan benzine en een drie keer zo lagere MRB.

Inmiddels heb ik meer financiĆ«le ruimte dan bij de aanschaf van die dikke diesel, maar vergelijk nog steeds de totale kosten (TCO) met die oliestoker. Als het totaalplaatje financieel gunstiger is, dan doe ik het gewoon. De IS250 was flink goedkoper (en dus mooi meegenomen), de huidige IS300h is nog weer wat goedkoper dan die IS250. Om af te sluiten: ik rij geen Lexus en zeker geen hybride vanwege het lagere verbruik, maar omdat het rijden in zo’n auto mij heel erg goed bevalt. Natuurlijk zitten er ook aan een Lexus zaken die ik anders had willen zien, maar de basis is wat mij betreft zo goed op orde, dat ik heel graag deze oudere IS300h met wat meer kilometers ervaring ervoor over heb, dan een occasion van een jaar oud met een driecilinder turbo-tor die zonder moeite 5,8L/100km haalt (dat doet onze Polo 1.0 namelijk).

Ik reed voor mijn IS300h een Prius plugin. Ja dan heeft proberen zuinig te rijden nut, dat ding is daar puur voor gemaakt. Ik reed daar gem 1:22 (4.5l/100km) mee met een uitschieter naar 1:30 (3l/100km) šŸ˜
De IS haalt dat natuurlijk niet, al probeer ik het zo af en toen nog wel (vind het wel een sport). Ik zit al een hele tijd op 5.8l/100km.

Met de IS ben ik meer een rustige maar soms ook echt wel sportieve rijder. Gewoon omdat het zo'n heerlijke auto is.
De Prius nodigt natuurlijk zeker niet uit tot ook maar enig sportief rijden. En met alles boven de 120km/u werd het echt een herriebak dus dat was minder fijn.

Ik reed voor mijn IS300h een Prius plugin. Ja dan heeft proberen zuinig te rijden nut, dat ding is daar puur voor gemaakt. Ik reed daar gem 1:22 (4.5l/100km) mee met een uitschieter naar 1:30 (3l/100km) šŸ˜
De IS haalt dat natuurlijk niet, al probeer ik het zo af en toen nog wel (vind het wel een sport). Ik zit al een hele tijd op 5.8l/100km.

Met de IS ben ik meer een rustige maar soms ook echt wel sportieve rijder. Gewoon omdat het zo'n heerlijke auto is.
De Prius nodigt natuurlijk zeker niet uit tot ook maar enig sportief rijden. En met alles boven de 120km/u werd het echt een herriebak dus dat was minder fijn.
Die waarde van de Pruis Plug-in is wel bijzonder (laag), mijn vrouw haalt met haar CT 200h (geen plug-in) gemiddeld 4,3l/100km. En die probeert niet zuinig te rijden maar wel rustig, veel eco stand.